(16.20 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Bohužel, předložená novela státního rozpočtu na situaci nereaguje dostatečně. Energetický balíček je nedostatečný - 2,5 miliardy na přestavbu teplárenství, 6,75 miliardy na snížení energetického tarifu a 0,9 miliardy na podporu kotelen společenství vlastníků jednotek - je opravdu zcela nedostatečný. Dnes již hovoříme bohužel o likvidaci podnikání v oboru hotelů a restaurací a vláda, vaše vláda, vláda pana premiéra Fialy, bude odpovědná za důsledky, kterými bude uzavírání provozů hotelů a restaurací, propouštění zaměstnanců a krach mnoha rodin. A přitom při pohledu na výdajovou stránku zjišťuji, že aktuální výdaje státního rozpočtu přesahují vůbec poprvé v historii výši 2 bilionů korun - 2 bilionů korun. 2 000 miliard.

Bohužel však musím konstatovat, že tento nárůst se téměř vůbec neprojevuje na kapitole, která je mi historicky nejbližší, a to Ministerstva pro místní rozvoj. Navržené posílení výdajů kapitoly o 2,75 miliardy korun vzhledem k oblastem, které Ministerstvo pro místní rozvoj v současné době řeší, je zcela nedostatečné. Tyto výdaje se navýší v ukazatelích podpora bydlení, podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu a 50 milionů směřuje také do územního plánování a stavebního řádu. V těchto oblastech je skutečně poptávka od žadatelů, což jsou zejména obce, města a obce, opravdu obrovská. Já jsem velký podporovatel toho, že když už města a obce vynakládají peníze do přípravy projektů, že by se prioritně měly financovat zásobníky projektů, a tady za to chci panu ministrovi poděkovat, že jde touto cestou. Ale on sám moc dobře ví, že jenom třeba v programu rozvoje regionů ten převis poptávky je 4,4 miliardy, a já jsem si velmi pečlivě psala v jeho úvodní řeči, že on z toho tam chce dát 1,3 miliardy. Otázkou je, do jakých programů ty peníze chce pan ministr dát. On tady řekl - on se sice přeřekl, ale myslel tím, na živly že dá 700 milionů, nikoliv 700 miliard - to byl přeřek, na podporu bydlení 500 milionů, ale z toho samozřejmě určitě počítá, a doufám, že počítá, se zainvestováním zásobníku projektů na přípravu nebo zainvestování pozemků pro následnou bytovou výstavbu.

Pan ministr tady řekl, že také chce dát nějaký objem peněz do veřejných budov, do rekonstrukce veřejných budov. Už ale trošku podle mě, a teď nevím, jak to nazvat, trošku úplně mimo efekt toho, co ty veřejné budovy budou splňovat. Primární dotační titul na obnovu a rekonstrukci veřejných budov není na energetické úspory, to řeší Státní fond životního prostředí. Dotační titul na veřejné budovy je na rekonstrukce vnitřních prostor, to znamená, z toho obrovského objemu to skutečně bude velmi malá částka, která ty energetické úspory zajistí, odhaduju to někde kolem maximálně 30 až 40 %. Dalším, samozřejmě významným dotačním programem je místní komunikace, ale vzhledem k tomu, že se dofinancují všechny veřejné budovy, na místní komunikace určitě už toho tolik nezbude.

A pro mě je tedy záhadou, proč se teď bavíme o tom, že navýšíme prostředky například na podporu architektonických a urbanistických soutěží? Já je mám moc ráda, nicméně nejdřív jsme to v prvním návrhu škrtli, abychom to teď doplňovali. A já se ptám na to, v době krize jestli toto je skutečná priorita, jestli pro nás by neměla být priorita právě bydlení, které je skutečně v zoufalém stavu. Máme nejvyšší meziroční nárůst cen nemovitostí ze všech zemí Evropské unie. Stavební produkce v červenci reálně meziročně klesla o 2,7, meziměsíčně nižší o 2,9 %. Stavební úřady vydaly 6 936 stavebních povolení, meziročně o 9,2 % méně. Počet zahájených bytů meziročně klesl o 28,6 % a dosáhl hodnoty 2 726 bytů. Počet dokončených bytů meziročně klesl o 6 % a činil 2 755 bytů. To jsou extrémně pesimistická čísla a já věřím tomu, že když se podíváme na program Pirátů a Starostů, kteří se vlastně před volbami vychloubali, konkrétně paní Kovářová, pan Rakušan, pan Michalik, a hovořili o výstavbě 100 000 bytů téměř v hodnotě 200 miliard korun. Já samozřejmě předvolebním heslům moc nevěřím, ale tady je zcela zřejmé, že tento slib nehodlají nikdy splnit.

Pro mě je zarážející, proč se nebavíme o tom, že se zastavil program na Ministerstvu pro místní rozvoj, program Výstavba. Přitom program Výstavba v sobě zahrnoval i družstevní podíly pro mladé lidi tak, aby si skutečně mohli bydlení dopřát. Proč se pan ministr nezabývá vícegeneračními hypotékami, aby ulevil právě splátky hypoték? Protože ano, je pravda, že každý máme fixaci hypotéky na nějakou dobu, a musíme očekávat případné zvýšení. Ale určitě nemohli mladí lidé očekávat, že se tak razantně, tak razantně zvednou ceny energií. Dnešní mladé domácnosti po fixaci hypotéky razantní zvýšení nákladů na energii prostě nezvládnou.

Já bych chtěla, aby skutečně pan ministr využil navýšení rozpočtu na aktuální potřeby, na krize jako takové, a aby připravil nové finanční nástroje, které našim domácnostem a českým lidem pomohou. Děkuji. (Slabý potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuju paní poslankyni. Její vystoupení nevyvolalo žádnou faktickou poznámku, a proto jsme v rozpravě a další řádně přihlášený je pan poslanec Jiří Kobza. Připraví se Jan Síla. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vláda nám předkládá návrh novely, kterou chce zvýšit zadlužení naší republiky o dalších 320 milionů korun. Je to o to pozoruhodnější, že nedávno jsme zde absolvovali dlouhou diskusi na téma, kdy vládnoucí koalice oškubala zdravotní pojištěnce o 14 miliard, a v době, kdy stávající inflace přináší do rozpočtu další velké nečekané zisky, které jsou odhadovány na nějakých 127 miliard, jak už tady zaznělo, takže ten postup je poměrně pozoruhodný. Je pozoruhodný také z toho důvodu, že vlastně k dnešnímu dni státní dluh činí nějakých 2,7 bilionu korun. A pakliže skutečně plán zadlužování, jak jsme měli možnost ho vidět, zhruba 250 miliard ročně, vláda dodrží, ke konci jejího volebního období, pakliže ho dovládne, by měl být necelé 4 biliony korun. Znamená to, že každý občan České republiky teď v tento moment včetně miminek dluží nějakých 270 000, když se to rozpočítá na počet obyvatel, a na konci by to bylo tedy o těch 100 000 víc.

Jde o to, že z těchto peněz nový rozpočet vlastně počítá, že by věnoval 120 milionů na položku Humanitární pomoc a 200 milionů na položku Ostatní výdaje na plnění úkolu Ministerstva zahraničních věcí. Do druhého čtení budu načítat pozměňovací návrh, aby tyto prostředky byly přesunuty do výdajového bloku Rezerva na mimořádné výdaje podle zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému, rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa, jehož navrhovaný objem je naopak setrvale velmi nízký a v současné době neodpovídá aktuální situaci a potenciálním rizikům nejrůznějšího typu, jak jsme viděli při likvidaci požáru v Česko-saském Švýcarsku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP