(14.50 hodin)
(pokračuje Karel Haas)
K těm jednáním zmíním ještě dvě věci. Hned na příští týden předseda podvýboru pro sport školského výboru Jakub Janda svolal jednání podvýboru pro sport, kde tato novela bude znova jedním z dominantních obsahových prvků jednání. A na tento týden jsme domluveni na osobním jednání s předsedou školského výboru panem profesorem Vondrákem taktéž ještě k dalšímu jednání o té novele.
Takže tolik dvě úvodní rámovací poznámky ke smyslu a účelu novely a k popisu toho, že to opravdu je sněmovní tisk, u nějž byla ze všech stran v této sněmovně snaha o jeho věcné projednání nebo předjednání. Teď již uvedení v sedmi bodech uvedení hlavních obsahových prvků té novely.
První, to je v zásadě uklidnění pro sportovní prostředí, pro sportovní organizace. V novele opravdu vůbec nijak nesaháme na ustanovení týkající se samotného výkonu sportu. Novelou saháme na organizačně-funkční nastavení, která se týkají fungování Národní sportovní agentury. To je první obsahová poznámka ze sedmi.
Druhá obsahová poznámka: Celou novelou se prolínají vlastně tři červené nitě. První - a já tady použiji úplně lidská slova, asi všichni známe to sousloví, a podle mě rozumné, tisíci let osvědčené sousloví "víc hlav víc ví" - to znamená, novelou do dnešního monokratického orgánu, kterým NSA je - NSA je v zásadě monokratický ústřední orgán státní správy, má pouze jednoho jediného člověka v čele, takže opravdu průřezově jsme vedení souslovím "víc hlav víc ví", čili novela přináší kolektivní řídící orgán do Národní sportovní agentury. Druhá ta červená nit, která se prolíná celou novelou, je to, že předpokládám, že všichni z našeho profesního působení, ať už v soukromé, nebo veřejné sféře, snad uznáváme pravidlo, že průběžná kontrola, nikoliv ad hoc kontrola ze strany nějakých třetích osob, ale průběžné kontrolní mechanismy uvnitř dané entity a systém více párů očí, vždy vedou k lepším výsledkům. Tady z toho důvodu zavádíme novelou kolektivní dozorčí orgán nebo kontrolní orgán - je jedno, jaké to adjektivum asi použijeme - do Národní sportovní agentury. A třetí, neméně důležitý prvek. Kdo znáte dnešní zákon o podpoře sportu a postavení Národní sportovní agentury, tak Národní sportovní agenturu, respektive jejího předsedu, lze za současného stavu - a to není nic osobního, to by platilo při jakémkoliv jménu ve vedení Národní sportovní agentury - tak de iure - teď nehodnotím neformální cesty, ale de iure - lze dnes Národní sportovní agentury nebo předsedu Národní sportovní agentury úkolovat pouze usneseními vlády. A kdo v této Sněmovně jste sportovec, ať už v roli aktivního sportovce, trenéra, bafíka v tom nejlepším slova smyslu, tak mně potvrdíte, že sport řeší dnes a denně český sport tolik akutních bodů k řešení, že úkolování NSA cestou usnesení vlády je naprosto nepružné. A zase je tady ona vazba na kolektivní řídící orgán, který právě může - uvedu tady příklad - podobně jako ve VZP je správní rada, opravdu nějakým způsobem NSA, její řídicí strukturu, její vedoucí zaměstnance mnohem operativněji, mnohem efektivněji vést k plnění úkolů, které NSA ze zákona plnit má.
Třetí ze sedmi obsahových poznámek: Opravdu dominantní částí novely je ustavení kolektivního řídícího orgánu a kolektivního kontrolního nebo dozorčího orgánu NSA. Nepůjdu do detailů, protože samozřejmě sněmovní tisk všichni známe, to znamená, spíš akcentuji pár bodů ke kolektivnímu řídícímu a kontrolnímu orgánu. Samozřejmě, novela vymezuje pravomoci a působnosti těchto dvou nových orgánů, vymezuje počet členů těchto orgánů, způsob jejich jmenování, zpružnění - to nebudu nijak zastírat, ať to zde zcela veřejně zazní - zpružnění těch současných, ne úplně pružných možností odvolání z funkce, vnitřní pravidla jednání, kvorum pro usnášeníschopnost, kvorum pro přijetí rozhodnutí.
Co se týká kolektivního řídícího orgánu, novela velmi výrazně oproti současnému stavu - ale za chviličku podtrhnu jakýsi srovnávací benchmark - velmi výrazně zpřísňuje požadavky na nové vedoucí představitele Národní sportovní agentury ve dvou směrech. Za prvé, kompetenční požadavky tím, že oproti současnému, řekněme kulantně relativně nízkému stavu zákonných kompetenčních požadavků na předsedu NSA novela zavádí naprosto standardní kompetenční požadavky, které pro ústřední orgány státní správy této země ustavené kompetenčním zákonem bychom měli mít, typicky vysokoškolské vzdělání, typicky pět let praxe v řídící funkci tak, abychom v čele těchto ústředních orgánů měli lidi s prokazatelnou manažerskou zkušeností, a tak dále. Takže opravdu jako navrhovatelé se hlásíme k tomu, že by se měly v Národní sportovní agentuře zvednout kompetenční požadavky na úroveň - a já zdůrazňuji na úroveň, udělali jsme si srovnávací benchmark napříč českými ústředními orgány státní správy - v zásadě na úroveň moderních českých ústředních orgánů státní správy. To druhé zpřísnění požadavků se svým způsobem týká - a nejlépe ho budu demonstrovat přímo na své osobě. Výrazně zpřísňujeme podmínky neslučitelnosti funkcí předsedy Národní sportovní agentury, členů řídicího orgánu, členů dozorčího orgánu Národní sportovní agentury, neslučitelnosti členství v tomto kolektivním, ať už řídícím, nebo dozorčím orgánu, s jinými veřejnými funkcemi. Mohl bych tady použít a asi i použiji - snad na ní není špatného - populární větu, že z toho zpřísnění je krásně vidět, že novelu si takzvaně nepíšeme nijak pro sebe. My do té novely naopak zavádíme neslučitelnost funkcí v orgánech NSA s funkcí poslance nebo senátora, s funkcí, s uvolněnými funkcemi na samosprávách, protože mimo jiné tím chceme zabránit jakémusi střetu zájmů mezi typickými žadateli o dotace, což jsou municipality zcela oprávněně, takže s uvolněnými funkcemi. Zdůrazňuji, nikoliv se členstvím, ale s funkcemi v politických stranách. To jsou věci, které také v té novele velmi výrazně posouváme. Takže to je, prosím vás, třetí obsahová poznámka a dá se říct, že dominantní součást novely - kolektivní řídící a kolektivní kontrolní orgán.
To, co v současné době je v českém sportu nedořešeno, je to často sporné: neexistuje zcela přesná hranice pravomocí a působnosti mezi Národní sportovní agenturou jako ústředním orgánem státní správy pro oblast sportu a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy nad oblastí školského a vysokoškolského sportu, takže novelou jasně definujeme hranici v tom, že školský a vysokoškolský sport má, a je to tak zcela správně, být v gesci MŠMT.
Pátá poznámka a pátý takový klíčový prvek novely v rámci mého obsahového představení je prvek posílení transparentnosti rozdělování dotací do sportu, do oblasti sportu a na podporu sportu ze strany NSA. Je to určitá reakce na to, že všichni zase napříč touto Sněmovnou určitě vnímáme některé negativní jevy, negativní situace, které se v českém sportu vyskytly. Myslím, že nemá cenu to asi nějak opakovat - mediální kauzy některých sportovních organizací jsou dostatečně asi mediálně známé, tak rozhodně se nesnížím k jakýmkoli jménům - reakce na to je, že novelou přinášíme zákaz poskytnutí dotace na podporu sportu takovým právnickým osobám, typicky svazům, které mají nejčastěji povahu spolku nebo jiných typů právnických osob, ale nejčastěji spolků, v jejichž statutárním orgánu sedí člověk, který byl pravomocně odsouzen pro trestný čin sportovní nebo z oblasti sportu nebo pro trestný čin dotační.
Novelou přinášíme - a já jsem ta slova tady použil víckrát, když jsem vystupoval k jiným návrhům zákonů, že se snažíme opravdu hledět nějakým způsobem na míru byrokracie v naší zemi - novelou přinášíme některá dílčí zpružnění a odstranění některých pravidel byrokratického charakteru, která pravidla se za dosavadní účinnosti zákona o podpoře sportu a existence NSA vlastně neosvědčila v tom, že by českému sportu něco reálně přinášela. Konkrétní příklad, který je v novele obsažen, je to, že škrtáme tou novelou absolutní povinnost -a zdůrazňuji takto v dnešním zákoně a sami si promítněte do svých obcí, které zejména z těch menších obcí to skutečně plní, a zda to má pro nějaký význam - škrtáme zákonnou povinnost plánu rozvoje sportu v každé obci. Promítněte si Českou republiku, teď zaokrouhluji, řádově 6 200 obcí v této zemi, řada z nich velmi malých, řada z nich se starosty, kteří svoji funkci dělají neuvolněně, a my máme v našem zákoně absolutní povinnost bez výjimky. Není to pouze třeba na ORP obce, je to skutečně na všechny obce v České republice, včetně těch nejmenších, povinnost mít plán rozvoje sportu v obci. Tím, že škrtneme tuto zákonnou povinnost, samozřejmě nijak nebráníme rozumným zástupcům v samosprávách, a předpokládám, že to udělají ne proto, že to přikazuje zákon, ale proto, že doznají zástupci samosprávy, že v jejich obcích je takový systematický přístup ke sportu potřeba, tak nějaký strategický dokument pro oblast sportu nepochybně přijímají a přijímali si ho v době i před zákonem. To je předposlední obsahový prvek. ***