(12.20 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Při posilování opatření na dodržování povinností podle zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní pak předložený návrh zákona obsahuje také zpřesnění transpozice směrnice Rady 2010/24/EU o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření a vyjasňuje působnost zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, pokud jde o vymáhání sankcí uložených v daňovém řízení.

V konkrétní rovině - jenom pro vaši představu - lze předložený návrh zákona rozčlenit na vícero tematických celků. Těmi jsou další formy mezinárodní spolupráce při správě daní včetně daňové kontroly, která je prováděna společně s orgány všech členských zemí Evropské unie nebo smluvních států, mezinárodní výměna informací při správě daní včetně skupinových žádostí, ochrana osobních údajů a náprava porušení jejich bezpečnosti, automatická výměna informací získaných od provozovatelů platforem, změna zákona o Finanční správě České republiky spojená s úpravou institutu takzvaného kontrolního nákupu a mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí. Předložený návrh v konečném důsledku zvýší inkaso daní a tím příjmy veřejných rozpočtů. Zavedení taktéž povede k narovnání podnikatelského prostředí a částečnému navrácení na cestu boje proti neférovým praktikám podnikání.

Tato novela svým způsobem charakterizuje postoj hnutí ANO k daňové problematice, a považuji ji tedy za dobrý příklad toho, jak by zdokonalování výběru daní mělo vypadat.

Omlouvám se za tak dlouhé slovo, ale pořád jsem se cítila být s tou novelou spjata hodně z pohledu svého bývalého působení. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli někdo má zájem ještě vystoupit v rozpravě? Dívám se... Pokud tomu tak není, rozpravu tímto končím.

Táži se, jestli mají zájem navrhovatelé o závěrečné slovo? Pan ministr ne, paní zpravodajka ano. Máte slovo.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolte mi, abych vás jako zpravodaj výboru rozpočtového jako garančního výboru seznámila s usnesením k tomuto vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších související zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 203, pro třetí čtení.

"Usnesení rozpočtového výboru ze 16. schůze ze dne 14. září 2022. Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako garanční výbor pro projednání návrhu zákona pro druhé čtení

I. doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrhu podaném k návrhu zákona podle sněmovního tisku 203/3 v následujícím pořadí:

návrh na zamítnutí zákona nebyl podán;

1. hlasovat o legislativně technických úpravách, budou-li ve třetím čtení předneseny;

2. návrh A - sněmovní dokument 1176;

3. hlasování o návrhu zákona jako o celku;

II. zaujímá následující stanovisko k předloženému návrhu: návrh A doporučuje;

III. pověřuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve třetím čtení návrhu zákona přednesla toto usnesení výboru;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

Vzhledem k tomu, že nebyly žádné legislativně technické úpravy ve třetím čtení předneseny a k tomuto vládnímu návrhu zákona je pouze tento jeden pozměňovací návrh, označený jako sněmovní dokument 1176 A, navrhuji takovou proceduru, kdy za prvé budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu - sněmovní dokument 1176 - jako návrh A, a k tomu stanovisko rozpočtového výboru: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji vám. Vy už jste vlastně přikročila k další fázi - seznámila jste nás s procedurou hlasování. Protože není složitá, jenom se tedy zeptám ještě, jestli někdo má nějaký jiný návrh, nebo jestli takto můžeme odsouhlasit? Pokud ano, tak vás tedy ještě jednou poprosím, jestli byste mohla nás teď bod po bodu, byť tam máme jenom jeden pozměňovací návrh, seznámit s tím, o čem budeme přesně hlasovat. Zagonguji, aby přišli ještě kolegové.

Vidím zde návrh na odhlášení, tímto vás odhlašuji. Poprosím vás, abyste se opět přihlásili. Mezitím nám dorazí kolegové.

Ještě jednou prosím, abyste nás teď prováděla hlasováním. Děkuji.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Hlasujeme o jediném pozměňovacím návrhu pana poslance Zbyňka Stanjury označeném jako sněmovní dokument 1176 - návrh A. Stanovisko rozpočtového výboru je: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Táži se pana ministra? (Souhlas.) Děkuji.

Tímto zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 124, přihlášeno 127, pro bylo 126, nikdo proti. Výsledek: přijato.

 

Vzhledem k tomu, že už nemáme žádný další pozměňovací návrh, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 203, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 125, přihlášeno 130, pro bylo 130, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a končím toto projednávání. Děkuji.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych zahájil další bod, a to je

 

159.
Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2021
/sněmovní tisk 212/

Nevím, jestli mohu přivítat, či nemohu prezidenta NKÚ pana Miloslava Kalu, jestli zde je? Pravděpodobně nepřišel, nicméně stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo doručeno jako sněmovní tisk 212/2 a poprosil bych, aby se slova ujal pan ministr Kupka a předložený návrh uvedl. Děkuji.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych z pověření vlády stručně uvedl základní parametry uvedené v návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2021.

Vykázaný deficit ve výši 419,7 miliardy korun byl meziročně vyšší o 52 miliardy. Plánovaný schodek tak nebyl naplněn o 80 miliard korun. Příčinu této úspory lze spatřovat především v nejistotě při tvorbě makroekonomických predikcí a odhadů dopadů opatření státu, která se projevila například v oblasti daní a pojistného. Ty překročily plán o téměř 97 miliard korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP