(10.50 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Ustanovení článku 10a ústavy - to bych také okomentoval - které je v navrhované právní úpravě referenda ve vztahu lex specialis. Na referendu vyhlášeném na základě ústavního zákona ve smyslu čl. 10a ústavy, to je za účelem vyjádření souhlasu s ratifikací mezinárodní smlouvy, kterou se přenesou některé pravomoci orgánů České republiky na mezinárodní organizaci nebo instituci, se právní úprava obsažená v tomto předloženém návrhu ústavního zákona o celostátním referendu nepoužije a bude se postupovat podle zvláštního ústavního zákona podle čl. 10a ústavy. Postup podle zvláštního ústavního zákona je v tomto speciálním případě zvolen proto, neboť podle čl. 10a ústavy se rozhoduje o přenosu některých konkrétních pravomocí orgánů České republiky na mezinárodní organizaci nebo instituci a je na posouzení a rozhodnutí ústavodárce, zda k ratifikaci konkrétní mezinárodní smlouvy, kterou se přenáší některé pravomoci orgánů České republiky na mezinárodní organizaci nebo instituci, bude třeba souhlasu parlamentu, nebo zda bude přijat ústavní zákon, který stanoví, že k ratifikaci bude třeba souhlasu daného v referendu. K vyhlášení referenda podle čl. 10a ústavy by mohlo být přistoupeno například při přenosu dalších pravomocí orgánů České republiky na Evropskou unii. Právní úprava obsažená v tomto návrhu ústavního zákona se nepoužije ani na referendu ve věci výpovědi mezinárodní smlouvy podle čl. 10a ústavy.

A podívejme se, jaký je mimochodem stav, tedy abyste viděli, že to, že já to tady navrhuji předřadit, ten tisk 8, zákon SPD o referendu, že to není nějaký ojedinělý návrh, jak už jsem hovořil, naopak. Ve většině zemí EU nějakou formou je - tedy země od země je různá ta forma, tak to funguje. Pojďme se podívat, jak je tedy právní řád ve vybraných evropských zemích, jak je institut celostátního referenda upraven, a je to následovně. Takže za a) se pojďme podívat na Francii. Na Francii, to je tady, jak premiér Petr Fiala tady říká, jak hovoří s prezidentem Macronem, ale opět jsou to jenom prázdná slova, protože příklad si tam evidentně nebere, v těch věcech, ve kterých by si příklad měl brát. No, ale my už jsme si u něj zvykli, u premiéra Fialy, jenom prázdná fotografie a žádný přínos pro občany, skutek utek. Takže francouzská ústava na celostátní úrovni rozlišuje takzvané ústavní a legislativní referendum.

Jak tam tedy mají upraveno legislativní referendum? Legislativní referendum je zakotveno v čl. 11 francouzské ústavy. Tento článek umožňuje prezidentu republiky na návrh vlády nebo na společný návrh obou komor parlamentu předložit občanům návrh zákona. Takovým návrhem zákona lze upravovat otázky týkající se organizace veřejné moci, reforem národních, hospodářských, sociálních a environmentálních politik a veřejných služeb, které k nim přispívají, a schválení ratifikace mezinárodní smlouvy mající vliv na fungování orgánů za podmínky, že mezinárodní smlouva není v rozporu s francouzskou ústavou. Od 1. ledna 2015 může být k těmto otázkám uspořádáno referendum takzvané sdílené iniciativy. Lze jej vyhlásit na základě iniciativy pětiny členů parlamentu, která musí být podpořena desetinou voličů zapsaných na seznamech voličů. Tato iniciativa má formu návrhu zákona a nesmí derogovat ustanovení právního předpisu v době jednoho roku od jeho vyhlášení. Referendum ke stejnému návrhu je možné konat po uplynutí dvou let od konání referenda, v němž byl návrh schválen. Byl-li návrh schválen, zákon je přijat.

Tady tu pasáž je dobré, abyste si zapamatovali, protože mimochodem tady si právě bere i v tom návrhu SPD příklad, třeba v tomto momentu si bereme příklad. Přesně tady si bereme příklad právě z toho francouzského modelu. Takže jestli vládní pětikoalice chce aspoň trochu tedy přejít v činy, a nikoliv jenom v prázdné proklamace a prázdné sliby, tak byste měli podpořit náš návrh o referendu.

A co se týče Francie, abych to ještě dokončil, toto referendum je ve Francii blíže upraveno v ústavním zákoně č. 2013-1114 ze dne 6. prosince 2013 o použití čl. 11 francouzské ústavy. Ústavní rada přezkoumává ve lhůtě jednoho měsíce od předložení návrhu zákona veškeré výše uvedené podmínky. Dále přezkoumává rozpor s francouzskou ústavou. O těchto otázkách Ústavní rada rozhoduje odůvodněným rozhodnutím. Ano, další okamžik, kde jsme si vzali právě příklad i z francouzského modelu v našem návrhu zákona SPD, který chci předřadit, protože my také chceme - a máme to tam, jak je to ve zvyklosti právě v demokratických zemích - aby tu otázku samozřejmě přezkoumal Ústavní soud, zdali je v souladu s ústavou.

O co jde: SPD v žádném případě nechce a nebude omezovat občany, aby si mohli udělat referendum, ale otázky typu: Můžeme někoho vraždit, můžeme někoho oloupit, můžeme někoho a tak dále, tak ty samozřejmě jsou podle mého názoru nepřípustné a jsou v rozporu s ústavou a potažmo se základní Listinou práv a svobod, která je součástí ústavy. Takže o to tady jde, o to tady jde. Ne o tom, že by se měly snad omezovat otázky, ale o porovnání s ústavností jde právě ohledně takového typu otázek, kde se doufám shodneme všichni, že jsou určitě nepřípustné, to je v rozporu, aby k tomu někdo vyzýval, to nechceme.

Pojďme k té Francii pokračovat. Začátek období sběru podpisů voličů - takže vidíte, jaká je to přesně ta metoda sběru podpisů - je stanoveno do měsíce od zveřejnění rozhodnutí Ústavní rady o splnění podmínek referenda. Sběr podpisů trvá devět měsíců - takže je to tam ohraničeno určitou lhůtou - a provádí se v elektronické formě, což samozřejmě tady jsme v České republice také pozadu. Mimochodem, my to řešíme i na petičním výboru, v kterém jsem, že vlastně by bylo dobré ještě více zjednodušit možnost podávání, elektronického podávání petice, protože dneska samozřejmě v podstatě všichni lidé mají internet, nebo téměř všichni, a velmi by to ulehčilo. A byl by to určitě další krok k demokracii, který SPD podporuje, samozřejmě, protože my podporujeme demokracii na rozdíl od vládních stran. A v případě, že - tady je zajímavá poznámka, že sběr podpisů trvá devět měsíců, provádí se v elektronické formě a zpětvzetí podpisů není možné. To má logiku, samozřejmě. K voličům je prostřednictvím největších obcí v každém kantonu umožněn přístup k elektronickým službám, kterými mohou podpořit návrh zákona. Ústavní rada zajišťuje řádnost celého procesu sběru podpisů a také přezkoumává všechny stížnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP