(17.00 hodin)
(pokračuje Vladimír Balaš)

Takže já bych byl rád, kdyby ten rozpočet byl předvídatelnější, aby byl minimálně střednědobý a garantovaný střednědobě, možná řekněme na pět let. A myslím si, že opravdu nejvíc by tomu pomohlo, kdyby skutečně jsme se shodli všichni, že se do školství bude dávat určitý objem prostředků, které jsou vyprodukovány v rámci našeho hrubého domácího produktu. Těch 5,2 % je poměrně hezká, ambiciózní částka, určitě by to našemu školství pomohlo. A jak říkám, pokud jde o platy na středních a na základních školách, záleží na tom, jestli se rozhodneme, že přijmeme, akceptujeme návrh zákona o pedagogických pracovnících, který zákonně garantuje, takže z té částky se stane mandatorní výdaj. Takže jenom, jestli jsem odpověděl na tuhle část, a abych se přiznal, já jsem se trošku ztratil. Vy jste se ptal ještě na něco jiného, tak vás poprosím, kdyžtak mně to doplňte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Táži se pana poslance, chce-li uplatnit doplňující otázku.

 

Poslanec Karel Rais: Mám doplňující otázku, byť jsme si trochu prohodili role, protože já jsem se chtěl zeptat na mzdy vysokoškolských pracovníků a na konflikt s regionálním školstvím. Na to jste už z větší části odpověděl. Tam jde... já už tady pár týdnů pracuji, takže v podstatě, kdo mě sleduje, ví, že na tohle se ptám velice často, a upozorňoval jsem na to předcházející ministry, ale teď skutečně se ty nůžky otevřely už absolutně dost výrazným způsobem, takže v podstatě odborní asistenti nebo asistenti, ti víceméně právem křičí nebo se ozývají, že jejich platy a podmínky jsou horší než na středních školách.

Tady vidím, je potřeba, to je apolitická záležitost nebo je to politická záležitost, ale je potřeba shoda Ministerstva školství a i nás, politiků, abychom tam. (Předsedající: Čas. Čas, pane poslanče.) skutečně protlačili výrazné zvýšení platů (Předsedající: Děkuji.) vysokoškolských učitelů. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Pan ministr, doplňující odpověď.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Ano, já děkuji. Já jsem si toho vědom, sám vedu několik studentů doktorského studia, vím, jaké jsou jejich podmínky. Tuhle otázku do jisté míry, alespoň u doktorandů, řeší teď novela vysokoškolského zákona, která se týká zejména doktorského studia, a doufejme, že se nám podaří ji systémově nastavit. Specificky je to problém spíše v humanitních oborech, možná, že trošku lepší situace je v exaktních vědách nebo v oborech, které se zabývají jinými stránkami výuky, technické vědy a přírodní a matematika. A jsou také samozřejmě ty školy lépe placeny, protože vysoké školy získávají prostředky podle nějakého koeficientu podle náročnosti studia, a zejména humanitní obory myslím, že strádají v tomhle ohledu, a nelze říct, že by byly úplně nevýznamné a studium nebo vzdělávání v téhle oblasti nevýznamné.

Takže jenom doufám, že najdeme nějaký model, a společně - já si myslím, že by to mělo být v zájmu všech, jestli to je vládnoucí koalice, nebo opozice - a pokusíme se ten systém narovnat, protože je třeba chápat školství v celém kontextu, a když se vám rozpadne jedna část, tak už to nemůžete napravit někde jinde. Zkrátka je třeba k tomu přistupovat vyváženě a hodnotit práci na všech stranách kvalitně, dobře. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře. Nyní dám slovo paní poslankyni Adámkové, která byla vylosována jako patnáctá k přednesení interpelace na paní ministryni Langšádlovou, nicméně paní profesorku Adámkovou nevidím v sále, tudíž její interpelace propadá. A já předám slovo panu poslanci Novákovi, který byl vylosovaný jako šestnáctý v pořadí k interpelaci na pana ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu. Tak, ani pan poslanec Novák není přítomen, tedy i jeho interpelace propadá. Pak tedy poprosím, aby se slova ujala paní poslankyně Pošarová, která byla vylosována jako sedmnáctá v pořadí k interpelaci na pana ministra průmyslu a obchodu Síkelu. Není přítomna, čili i její interpelace propadá. Osmnáctá v pořadí, paní poslankyně Maříková Karla, stahuje interpelaci z důvodu nepřítomnosti pana vicepremiéra Jurečky. Pak tedy poprosím paní poslankyni Berkovcovou, která byla jako devatenáctá vylosována k interpelaci na pana ministra Stanjuru. Není přítomna, tedy i její interpelace propadá. Jako dvacátý v pořadí by měl interpelaci uplatnit pan poslanec Kettner Zdeněk. Pan poslanec Kettner Zdeněk není přítomen, čili jeho interpelace propadá. Pak se zeptám, jestli je přítomna paní poslankyně Štefanová Iveta, která by měla interpelovat pana ministra Válka? Není přítomna, tedy i její interpelace propadá. Dalším poslancem s interpelací v pořadovém čísle 22 byl vylosován pan poslanec Nacher Patrik, který už jednu interpelaci přednesl, ale není v sále, čili i jeho interpelace na pana ministra Kupku propadá. Pak se zeptám, je-li tu ještě přítomen pan poslanec Koten Radek, který by měl jako dvacátý třetí interpelovat paní ministryni Černochovou? Pan poslanec Koten není přítomen, čili jeho interpelace rovněž propadá.

Dvacátá čtvrtá interpelace je vylosována pro pana poslance Kettnera, ale ten nebyl před malou chvílí... (Poslanec přichází.) Už je tady. Pan poslanec Kettner bude interpelovat pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy pana Balaše. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Já se chci zeptat. Od 1. září došlo k navýšení tarifů pro nepedagogické pracovníky. Pokud jsou mé informace správné - nevím, jestli pan ministr je bude mít přesnější - tak stále nedošlo k přesunu financí. To znamená, že stále hrozí to, že ředitelé budou nuceni přesouvat finance z té složky na platy na nenárokové složky platů pro pedagogické pracovníky. Takže se chci zeptat, jestli tedy už je v plánu navýšení, jestli se našly nějaké rezervy tak, aby k navýšení došlo bez poškození pedagogických pracovníků.

Spojím to ještě s jednou otázkou, a to je takzvané sladění českého školství s ukrajinským. Tak se chci jenom zeptat, jaké konkrétní kroky si pod tím sladěním mám představit, protože mám dva systémy, které se takzvaně sladí, tak vždycky to je nějaký kompromis, a obávám se, aby to nebylo na úkor kvality výuky českých studentů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Děkuji a předám slovo panu ministru školství. Pane ministře, prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Děkuji pane předsedající, děkuji, pane poslanče. Vy jste stihl hned ty dvě, takže jsem o nic nepřišel.

Já začnu možná tou první vaší otázkou. Pokud jde o ukrajinské školy a sladění, my jsme se potýkáme nebo školy se potýkají s tím, že ukrajinští žáci a studenti mohou studovat on-line a že to on-line vzdělávání, které organizuje Ukrajina na úrovni zejména základních škol, může zasahovat do výuky. To si myslím, že se ve většině případů asi podařilo vyřešit na základě dohody, ale asi ne úplně ve všech školách, protože některé školy ukrajinské vysílají i v čase, kdy by děti měly chodit do školy - a všichni víme, že není důležitá jenom výuka, ale také nějaký sociální kontakt. Tak to ještě budeme řešit a řešíme to i na dálku s ukrajinskými protějšky. Doufejme, že se nám to podaří vyřešit. Problém ale je, že ukrajinské děti jsou stále ale vystaveny větší zátěži mimo čas, kdy chodí do školy v České republice, a to vede k jejich přetížení. Jsou zahlcovány poměrně značným počtem domácích úkolů, pak jsou unavené a jsou takové apatické při standardní výuce. Takže to je další věc, kterou řešíme. A teď nedávno byl náměstek ministra školství pan Miller na Ukrajině a řešil to i s ukrajinským ministrem školství, osvěty tedy. Tak doufejme, že se nám to podaří vyřešit. Zatím to není na úkor výuky českých dětí, tedy aspoň si nemyslím, spíš to zatěžuje ty ukrajinské děti nadměrně a ani to není dobře, samozřejmě. A chceme-li je adaptovat, tak jim musíme dát také prostor pro nějakou sociální interakci i mimo školní výuku. Takže to je ta první otázka. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP