(9.10 hodin)
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

Další návrh pana předsedy Michálka byl bod 28, tedy sněmovní tisk 312, politické strany, taktéž druhé čtení, za již pevně zařazené body, tedy i za tento, který jsme nyní pevně zařadili za bod 12.

Já tedy zahájím hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Hlasování číslo 67, přihlášeno 146 přítomných, pro 80, proti 63. Návrh byl přijat a i tento bod jsme pevně zařadili.

 

A poslední návrh je návrh pana poslance Patrika Nachera. Jedná se o bod číslo 53, sněmovní tisk 48, občanský soudní řád. Pan poslanec navrhl zařadit tento bod jako první po pevně zařazených bodech, tedy i po těch, které teď byly schváleny předchozími dvěma hlasováními.

Zahajuji hlasování i o tomto návrhu. Ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 68, je přihlášeno 146 přítomných, pro 145, proti žádný. Návrh byl taktéž přijat.

 

Takže jsme se vypořádali se všemi návrhy na změnu pořadu schůze a můžeme přistoupit k jednotlivým zařazeným bodům.

 

Já tedy otevírám projednávání bodu číslo

 

96.
Vládní návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících
/sněmovní tisk 160/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš a zpravodaj garančního výboru, tedy výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Robert Stržínek.

Pozměňovací návrh je uveden ve sněmovním tisku 160/4, který byl doručen dne 29. září 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 160/5.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Pan ministr má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Nemá. Pokud nemá, tak otevírám rozpravu, do které už se pan ministr hlásí s přednostním právem.

Ještě k hlasování - pane ministře, omlouvám se, ale paní poslankyně se chce vyjádřit k hlasování. Prosím.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní předsedkyně. Já bych ráda k hlasování číslo 66, kde mám na sjetině, že jsem hlasovala pro, ale hlasovala jsem proti. Nezpochybňuji hlasování.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, je to tedy pro záznam. Nyní tedy předávám slovo panu ministrovi v rozpravě k tomuto tisku.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji. Dámy a pánové, já bych jenom v krátkosti chtěl uvést ten dnešní tisk, jenom zase nejdůležitější informace. Už jsme zde několikrát měli možnost diskutovat tak velké detaily. Jedná se o návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel, který se týká zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Jedná se o implementační předpis k novelizované směrnici 2009/33/ES o podpoře čistých, energeticky účinných silničních vozidel.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pardon, já se omlouvám, ale požádám kolegyně a kolegy o ztišení. Děkuji.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Fakticky tato směrnice ve svém novelizačním znění požaduje po členských státech, aby zajistily, že při pořizování silničních vozidel prostřednictvím nadlimitních veřejných zakázek budou pořizovány jisté stanovené podíly nízkoemisních vozidel v harmonogramu do roku 2005 a dále. Návrh, který zde leží, má toto zajistit.

Já už jsem to několikrát zmiňoval, transpoziční lhůta pro implementaci té novely uplynula již 2. srpna minulého roku, je to tedy jeden z nejpalčivějších implementačních dluhů předchozího období a proti České republice již bylo zahájeno řízení o nesplnění povinnosti České republiky notifikovat transpozici směrnice, a hrozí nám tedy bezprostřední finanční sankce. Velmi tedy záleží na tom, aby ten zákon byl přijat co nejdříve, protože případná sankce se bude odvíjet právě od lhůty zpoždění transpozice od toho data, ke kterému byla závazná.

Já tedy připomínám, že pokud by byla podána žaloba, že k implementaci došlo pozdě, a i kdybychom ji stihli dotáhnout, v momentě podání žaloby už Česká republika musí platit. Proto tou ambicí bylo probrat tento tisk co nejdříve.

Já bych jenom chtěl zdůraznit, že se v případě tohoto návrhu jedná o čistou transpozici, neboli povinnosti, které tato novela obsahuje, nikterak nezpřísňují požadavky kladené evropským právem. Naopak Česká republika využila veškerých možností, jak dopady tohoto zákona zmírnit. Je to možnost jednotlivých výjimek, na které se ta legislativa nevztahuje, ať už je to doprava a velikosti třeba autobusů a podobně, nebude se to týkat žádných sanitek, což občas zaznělo, ani hasičských vozidel, ani tanků, co tady bylo mnohokrát podle mě žertem vytaženo, tank na baterky to rozhodně není.

Využili jsme také možnosti, aby zadavatelé mohli plnit povinnost minimálního podílu nízkoemisních vozidel společně. Jsou to třeba města, která společně nakupují, město s čistě autobusovým provozem a město, které má jen trolejbusy, aby zde byly možné ty kombinace.

A samozřejmě ten zákon dává možnost naplnit požadavky směrnice až ke konci toho sledovaného období.

K návrhu byl předložen pouze jeden pozměňovací návrh, který je technického charakteru a se kterým budu moci jako předkladatel zákona vyslovit souhlas. Jiné pozměňovací návrhy nejsou ani ve druhém čtení a ta diskuse se především vedla o tom, zda tento návrh zákona jako celek má být schválen, či nikoliv, ne o jeho jednotlivých modifikacích.

Já bych chtěl jenom uvést - a zaznělo to a já s tím plně souhlasím: tento návrh není vhodným nosičem pro všeobecnou diskusi o mobilitě, nicméně, a to si myslím, že je zcela legitimní diskuse, i s tím, jak se bude vyvíjet otázka elektromobility a naplňování tohoto zákona v případě jiných alternativních nebo řekněme čistějších pohonů, ať už je to vodík či další, máme několik let na to, abychom v rámci jednotlivých příslušných rezortů, ať už je to MPO, či další, i ve věci dotačních titulů evropských či dobrého míření řekněme titulů národních, pokud takovéto budou, akcelerovali zejména infrastrukturní investice, které tuto změnu, která prostě jednou přijde, podpoří, ať už je to lehčí umisťování nabíjecích stanic či čerpacích stanic na specifický pohon v daných městech, skutečně ta infrastruktura, která souvisí i s postupným přechodem na elektromobilitu, který bude nastávat v Evropě i ve zbytku světa, je zcela zásadní.

Proto je důležité kromě toho bavit se o této implementaci, pak v následujících letech maximálně akcelerovat podporu rozvoje infrastruktury, která s tou modernizací zásadně souvisí. Já vám děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní se přihlásili do rozpravy páni poslanci Lochman a Král. Nyní tedy poprosím pana poslance Lochmana o jeho vystoupení a vás, kolegyně a kolegové, žádám, pokud máte cokoli k řešení, ať se přesunete do předsálí a udržujeme v jednacím sále větší klid pro komfortnější vystupování řečníků. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji. Pěkné dopoledne, vážení kolegové a vážená paní předsedkyně. Jako předseda podvýboru pro dopravu bych chtěl krátce okomentovat tuto normu. Jak už bylo řečeno, tato norma měla být projednána už v minulém volebním období. Měla být transponována do 2. srpna 2021. My tady máme zpoždění rok a dva měsíce, a ač Evropská komise prodloužila tuto lhůtu do 6. 9. 2022, tak ani to nestihneme a už bylo zahájeno sankční řízení vůči České republice.

Tady bych chtěl říct, že tedy doděláme věc, kterou minulá Sněmovna nestihla. My ji napravujeme a současně je vidět, že kdybychom tu měli méně obstrukcí, tak to stihneme rychleji. Já bych chtěl požádat, abychom i v případě všech dalších transpozic a mezinárodních smluv se snažili ty lhůty maximálně dodržet, jinak sami přivádíme naši republiku do nepříjemných momentů, kdy nastává sankční řízení, a opravdu nyní tato Sněmovna napravuje tu chybu dřívější. To je k tomu procesu.

Někteří kolegové se mě ptali, jestli jsme poslední, nebo ne. Tak přátelé, ano, jsme poslední. V rámci EU už zůstalo akorát Bulharsko a Maďarsko s námi, které zatím netransponovaly tuto normu, tedy nepřijaly ji do svého právního řádu, a to proto, že nemají zákon, takže vytvářejí speciální zákon. My tu novelu můžeme udělat, nicméně trvalo nám to nejdéle, tak v tomto máme opravdu mizerné vítězství, protože se to v minulém volebním období nestihlo schválit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP