(17.20 hodin)
(pokračuje Karel Haas)

Odůvodnění, stručné odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu je následující: my předkladatelé jsme si velmi dobře vědomi podfinancování, dlouhodobého podfinancování infrastruktury českého sportu. To vnímáme, jsme si toho moc dobře vědomi, ale v krizovém roce 2023, který nepochybně čeká celou českou společnost i český sport, se domníváme, že je primárně potřeba v rámci Národní sportovní agentury mít alokované finanční prostředky na základní neinvestiční dotační výzvy, které směřují do podpory každodenního sportování, především dětí a mládeže. To znamená, že alokaci musíme zajistit hlavně ve třech neinvestičních dotačních titulech Můj klub 2023, to jsou finanční částky plynoucí bez jakéhokoliv zprostředkování z Národní sportovní agentury rovnou do sportovních klubů, za druhé do dotačního titulu Svazy 2023 nebo Podpora organizací svazového charakteru, to je podpora sportovních svazů, ale ne, řeknu, primárně sportovních svazů a jejich organizace, ale přes sportovní svazy se financuje talentovaná mládež, to znamená děti trénující od určité úrovně, přes sportovní svazy se financuje sportovní reprezentace České republiky a za třetí, a to je v tom energeticky náročném období možná nejdůležitější, do dotačního titulu Provoz a údržba.

Zdůrazním i částky, které by díky přesunu z investiční části rozpočtové kapitoly 362, která i po případném přijetí našeho pozměňovacího návrhu zůstane ve výši - zaokrouhluji - 1,1 miliardy korun, to znamená v dostatečné výši i ve srovnání s roky dosavadními, snížení a přesun z investičních dotačních titulů do neinvestičních by se měl projevit zhruba následovně - budu teď ve stručnosti zaokrouhlovat na celé kulaté částky: dotační program Můj klub 2023 by se měl oproti kapitolnímu sešitu, jak ho navrhla Národní sportovní agentura, povýšit o částku 100 milionů korun, z 1,45 miliardy na 1,55 miliardy; dotační titul Svazy nebo podpora svazů by se měl navýšit oproti kapitolnímu sešitu, jak byl navržen Národní sportovní agenturou, z částky cca 2,48 miliardy korun na částku 2,7 miliardy korun; a možná to nejpodstatnější - Provoz a údržba v roce 2023, tento neinvestiční dotační titul, který má primárně směřovat na podporu sportovních organizací v energeticky náročné době, oproti kapitolnímu sešitu, kde byl Národní sportovní agenturou překvapivě navržen ve výši 0 korun, by se tento dotační titul měl navýšit na částku 450 milionů korun.

Děkuju tady závěrem odůvodnění zástupcům a kolegům z Ministerstva financí, s nimiž byl pozměňovací návrh detailně projednán a odladěn, to poděkování tady chci říct. A závěrem chci pouze poprosit o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuju mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. A nyní vystoupí s přednostním právem pan předseda Výborný.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře - jeden i druhý. Děkuji kolegovi Černému za to, že mi umožnil vystoupit... (Reakce z levé části vládní lavice.) Pardon, omlouvám se paní ministryni (Langšádlové) a třetímu přítomnému ministrovi, díval jsem se pouze doprava, a nikoli doleva. Tak zdravím všechny tři ministry a milou paní ministryni a všechny přítomné kolegy poslance v sále. Panu kolegovi Černému děkuji za to, že mi umožnil vystoupit zde s přednostním právem. Ale budu velmi stručný.

Jdu představit koaliční pozměňovací návrh, podobně jako přede mnou kolega Karel Haas, který se týká kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Já ho tady přečtu a poté ho krátce odůvodním. Jedná se o pozměňovací návrh poslanců Marka Výborného, Renaty Zajíčkové, Jana Berkiho, Pavla Klímy a Ivana Bartoše k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2023, a to v těchto třech bodech: za prvé v příloze číslo 4 v kapitole 333, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, se ukazatel Výdaje celkem zvyšuje o 1 100 milionů korun a specifický ukazatel Výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací se zvyšuje o 1 100 milionů korun. Druhý bod v příloze číslo 4 v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, se ukazatel Výdaje celkem snižuje o 1 100 milionů korun a specifický ukazatel Vládní rozpočtová rezerva se snižuje o 1 100 milionů korun. Za třetí současně dochází k úpravě odpovídajících závazných ukazatelů a části návrhu zákona včetně příloh. Tento pozměňovací návrh je načten v systému pod číslem sněmovního dokumentu 1610.

K tomu odůvodnění: chtěl bych velmi ocenit celou vládu, nejenom oba dva pány ministry financí a školství, ale celou vládu za to, že to, co jsme si vytkli v programovém prohlášení vlády, to znamená, že vzdělávání jako celek je klíčové a je prioritou naší vlády, tak že to také skutečně plníme, což je zjevné na tom, že se snažíme udržet krok s tou ne úplně ideální situací veřejných rozpočtů, státního rozpočtu, rostoucí inflace, ale pokud jsme slíbili to, že budeme držet platy pedagogických pracovníků, učitelů na nějaké úrovni, a to také v nějakém časovém horizontu, tak to jako vláda plníme. Za to chci poděkovat.

A současně teď zdůvodnit i tento pozměňovací návrh. Některé věci se řeší postupně. Ministr školství v tuto chvíli předkládá nebo bude předkládat na vládu - je to v mezirezortu - novelu školského zákona, kde se mimo jiné řeší parametrizace asistentů pedagoga. Je to velmi důležité, abychom i ten systém svým způsobem, když to zjednoduším, racionalizovali. Více si k tomu necháme na podrobnou debatu na školském výboru i tady na plénu Poslanecké sněmovny, až zákon z vlády sem doputuje. Nicméně v tuto chvíli musíme řešit právě pozice asistentů pedagoga, protože školy jsou fakticky povinné na základě podpůrných opatření, která jsou doporučena školským poradenským zařízením, tato podpůrná opatření ve školách také realizovat. Když to hodně zjednoduším, tak to znamená, že ve školách musí aktivně fungovat asistenti pedagoga. V době pocovidové i v době, kterou zažíváme v kontextu dramatických událostí ruské agrese na Ukrajině a tak dále, samozřejmě i počet podpůrných opatření u dětí, kde se projevují různé problémy včetně problémů psychických, tak ten počet podpůrných opatření samozřejmě narůstá. To s sebou nese vyšší nároky na počet asistentů pedagoga. Konkrétně podle stavu doporučených, poskytovaných a vykázaných podpůrných opatření k 1. 10. 2022 nárůst činí 2 216 zaměstnanců. Abychom dokázali pokrýt ve školách tento fakticky pro školy a pro ředitele mandatorní výdaj, je potřeba navýšit kapitolu regionálního školství o 1 100 milionů korun. I na základě jednání v rámci koalice obou dvou pánů ministrů jsme dospěli právě k tomuto číslu a k tomuto pozměňovacímu návrhu, a proto zde za všech pět poslanců, které jsem tady na začátku uvedl, tento pozměňovací návrh předkládám a takto ho odůvodňuji. Děkuji potom za podporu ve třetím čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní v pořadí vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Černý, připraví se pan poslanec Hendrych. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych se také přihlásit ke svým dvěma pozměňovacím návrhům uvedeným v systému pod čísly 1638 a 1639. Krátce vás s nimi seznámím, protože jsou velmi důležité k zajištění potravinové soběstačnosti České republiky.

V obou pozměňovacích návrzích navrhuji převést finance z rozpočtové kapitoly 306 Ministerstva zahraničních věcí, a to z výdajového ukazatele Příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahraničí, kde je alokovaná částka více jak 1 miliarda korun pro téměř 500 mezinárodních organizací, do kapitoly 329 Ministerstva zemědělství. Smysl mnoha těchto smluv je i podle vyjádření Nejvyššího kontrolního úřadu velice pochybný a v mnoha případech nic České republice nepřináší. Ale to bych se již opakoval po svém kolegovi, který již o nejasnostech v této rozpočtové kapitole při plnění těchto smluv hovořil před nějakou hodinou. V době probíhající vážné ekonomické a sociální krize je nutné se důsledně zaměřit právě na ty položky rozpočtu, které České republice a jejím občanům nepřináší žádný užitek.

A teď tedy krátce k jednotlivým návrhům. První pozměňovací návrh počítá s převedením 100 milionů korun na podporu včelařského sektoru, blíže je to specifikované v důvodové zprávě. Navýšení finančních prostředků by mělo cílit na podporu jak nových začínajících včelařů, tak i na podporu stávajících včelařů, rozšíření včelstev a účinně bojovat proti jejich chorobám. Bez včel je totiž velice komplikované opylování, jak nedávno předvedl jeden nejmenovaný market odborníkům i laické veřejnosti - bez součinnosti včelstev většina regálů s potravinami zela prázdnotou. O tom se osobně přesvědčil i ministr zemědělství. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP