(17.30 hodin)
(pokračuje Oldřich Černý)

Druhý pozměňovací návrh počítá s převedením 200 milionů korun na podporu chovatelů prasat a přesná specifikace návrhu je taktéž součástí důvodové zprávy. Chov prasat prochází v současnosti velmi těžkým obdobím. Podnikům, které se mu věnují, byly v rámci reformy společné zemědělské politiky finance značně zkráceny. I s ohledem na stále rostoucí náklady na krmné směsi, energie i s ohledem na pracovní sílu zvažuje více jak polovina podniků s produkcí vepřového skončit, případně ji výrazně omezit. Někteří již bohužel skončili. A přitom výsledky různých šetření v kvalitě našich českých surovin tohoto sektoru jsou v porovnání se zahraniční konkurencí velmi nadprůměrné. Hnutí SPD podporuje výrobu kvalitních českých potravin, a proto navrhuji tímto pozměňovacím návrhem navýšit podporu chovatelů prasat, aby se zamezilo ještě větší závislosti České republiky na dovozu vepřového ze zahraničí.

Děkuji vám všem za podporu mých pozměňovacích návrhů a doufám, že ve vašem rozhodování zvítězí rozum nad stranickým rozhodováním nepodpořit naše návrhy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, to byl pan poslanec Černý, nyní v pořadí vystoupí pan poslanec Hendrych a připraví se pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážená paní ministryně, dovolte mi, abych se přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který je evidován pod číslem 1580. Je to pozměňovací návrh, který jsem podal společně s poslanci Ivo Vondrákem a Lubomírem Brožem.

Nyní k formalitám a posléze se dostanu k jejich odůvodnění. Za prvé, v kapitole 334, Ministerstvo kultury, se zvyšují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Výdaje - podpora kultury národnostních menšin, v tom Podpora kulturních aktivit národnostních menšin a informací v jazycích národnostních menšin o částku 1 milion korun. Za druhé, v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Výdaje - vládní rozpočtová rezerva o částku 1 milion korun. Za třetí dochází k úpravě odpovídajících částí návrhu zákona včetně příloh.

A nyní stručné odůvodnění. Zákon č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin, přiznává těmto menšinám - které jsou uznány v České republice oficiálně, kterých je čtrnáct - práva. Dovolím si odcitovat § 12 zmiňovaného zákona, ve kterém je uvedeno, že "stát vytváří podmínky pro zachování a rozvoj kultury, tradic a jazyků příslušníků národnostních menšin, které tradičně a dlouhodobě žijí na území České republiky, podporuje zejména programy zaměřené na divadla, muzea, galerie, knihovny, dokumentační činnosti a další aktivity příslušníků národnostních menšin. Za tímto účelem poskytuje dotace ze státního rozpočtu. Podmínky a způsob poskytování dotací stanoví vláda nařízením." Ono to funguje, ale bohužel ta částka, která je momentálně navržena ve státním rozpočtu na rok 2023, je pořád stejná tak jako šest let zpátky, a je přesně ve výši 31 milionů korun. Státem uznané národnostní menšiny - já bych si to dovolil trošku upřesnit, národnostní menšinou jsou lidé, kteří jsou občané České republiky, ale hlásí se k jiné než české národnosti, nejedná se tedy o cizince - tak v podstatě už začínají mít problémy právě s tím, aby zákon v podstatě byl naplňován, protože všichni víme, že tady je všudypřítomná inflace, a za těch šest let zpět zdražilo úplně všechno, a začínají mít problémy s tím, aby v podstatě byli schopni tisknout periodika především pro informování národnostních menšin, konkrétně v České republice v jejich jazyce, takže vzrostly náklady nakladatelů na tisky a obecně i na mzdy.

Já jsem nad tím přemýšlel, snažil jsem se zohlednit i situaci ohledně státního rozpočtu obecně, kdy jsem rozhodně nechtěl navrhovat nějakou enormně vysokou částku, spíš to vnímám jako signál. Navrhl jsem 1 milion korun k současným 31 milionům. Beru to jako signál právě těm státem uznaným národnostním menšinám, že se o ně zajímáme a že zohledňujeme zvýšené náklady, které pro tu svoji činnost mají. Není to nějak mnoho. Myslím si, že je to fakt symbolické, a z tohoto důvodu si myslím, že by se k tomu mohla kladně postavit i vládní koalice a tento pozměňovací návrh podpořit. Děkuji za pozornost

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Kolovratník. Vidím, že není přítomen v sále, proto poprosím pana poslance Havránka - také není v sále, tak pan poslanec Mašek, připraví se paní poslankyně Lesenská. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, chtěl bych se přihlásit ke dvěma pozměňovacím návrhům, a to číslo 1612 a 1613. V obou případech jde o kapitolu 314, Ministerstvo vnitra. V prvním případě je cílem pozměňovacího návrhu provést navýšení finančních prostředků na položku Platy civilním zaměstnancům mimo služební poměr v Hasičském záchranném sboru o 12,5 milionu a Platy policistů mimo služební poměr o částku 125 milionů korun. K tomuto návrhu jsme dospěli při studiu právě této kapitoly a zjistili jsme, že ta kapitola je podhodnocena.

V rámci druhého návrhu 1613 jde o navýšení prostředků na Provozní výdaje Hasičského záchranného sboru České republiky o 175 milionů korun a Provozní výdaje Policie České republiky o 500 milionů korun. Tam je důvodem totéž a je tam přímo obdivuhodné, že navržená částka na provozní výdaje těchto sborů je výrazně nižší oproti roku 2022, kdy víme všichni, že je tady 16% inflace, zdražení energií a tak dále.

Oba dva návrhy - 1612 a 1613 - jsou v systému a jsou tam včetně odůvodnění, čili se na ně odkazuji. A jenom bych chtěl říct, že nejde o nic více a o nic méně než o bezpečnost České republiky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní je přihlášena do rozpravy paní poslankyně Lesenská.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Pěkný podvečer, vážený pane předsedající, vážení zástupci vlády, kolegyně, kolegové. Přihlašuji se tímto ke svému pozměňovacímu návrhu k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2023. Můj pozměňovací návrh je v systému evidován pod číslem 1559. Vládní návrh zákona navrhuji změnit následovně: za prvé, v kapitole 336, Ministerstvo spravedlnosti, se zvyšují výdaje specifického ukazatele Vězeňská část o částku 461 298 817 korun, v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, se snižují výdaje specifického ukazatele Odvody do rozpočtu Evropské unie o částku 461 298 817 korun. Jsem přesvědčena, že výdaje na činnost Vězeňské služby České republiky jsou v rozpočtu nízké, a hrozí tedy podfinancování tohoto bezpečnostního sboru, který zajišťuje výkon vazby a výkon trestu odnětí svobody, jakož i ochranu pořádku a bezpečnosti při výkonu soudnictví a správě soudů, při činnosti státních zastupitelství a Ministerstva spravedlnosti. Sice došlo k navýšení rozpočtu oproti roku 2022, ale toto zvýšení stěží pokrývá reálnou inflaci. Z rozpočtu pro rok 2022 v oddílech Výdaje na platy, Ostatní platby za provedenou práci, Pojistné a FKSP a Ostatní věcné výdaje došlo ze strany vlády ke snížení právě o částku 461 298 817 korun ve srovnání s rozpočtem roku 2021. Proto právě navrhuji navýšit výdaje o tuto sumu, aby se financování dostalo alespoň na stejnou úroveň jako to mělo být v minulém rozpočtu, protože současné navýšení je nedostatečné. V rámci Ostatních věcných výdajů Vězeňská služba České republiky musí zajistit nákup potravin pro stravování vězňů, plynulý a nepřetržitý provoz věznic, nákup vody, paliv, energie a další výdaje spojené s nepřetržitou péčí o vězně. V souvislosti s rostoucí inflací a zvyšováním cen energií je již teď patrné, že rozpočet podle mého názoru nebude dostatečný. Nutno podotknout, že se jedná o mandatorní výdaje, a na těchto nákladech není možné šetřit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP