(12.00 hodin)
Poslanec Karel Sládeček: Děkuji, paní předsedající. Milé dámy, pánové, mnohé již bylo mými předřečníky řečeno. Dovolte mi, abych se za SPD krátce vyjádřil k tomuto návrhu. SPD tento návrh nepodpoří minimálně ze dvou důvodů. První důvod, jedná se dle našeho názoru o dvojí zdanění, což podpořit nelze, a za druhé, tento návrh se opět projednává narychlo, na poslední chvíli. To se nám nelíbí a nechceme tuto praxi podporovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkné poledne a budeme pokračovat v rozpravě. Nyní požádám tedy o vystoupení paní poslankyni Mračkovou Vildumetzovou a připraví se paní poslankyně Berenika Peštová. Paní poslankyni nikde nevidím, v tom případě ji odhlásím a požádám další přihlášenou, a to je poslankyně Berenika Peštová. Tu také nikde nevidím, tedy v tom případě i ji odmažu. A ptám se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Paní poslankyně, stihla jste to. Takže z místa se přihlásila... (Obě poslankyně současně přišly.) Pouze za předpokladu, že se domluvíte mezi sebou, kdo vystoupí... Tak v tom případě, paní poslankyně, prosím. (Zpravodaj mimo mikrofon má poznámku.) Pane zpravodaji, prosím... Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Berenika Peštová: Tak jsem řekla, že jsem přihlášena ještě jednou, to jsem nevěděla, že to prolétne tak rychle, ani jsem se nestačila... Dobře. Tak já jsem podala celkem tři pozměňovací návrhy společně s kolegy. Jeden pozměňovací návrh - ten se týká toho již zmiňovaného komunálního, to jsou ty ZEVO, to spalování, kde vlastně u těch ZEVO jste šli na 100 eur. A já jsem si udělala takový menší screening rychle tím, že jsem ten zákon o odpadech dělala, a spadá vlastně na Ministerstvo životního prostředí podle mě, tak není problém ty informace získat, samozřejmě jsem si obvolala pár jich a zjistila jsem, že opravdu tato cena je pro některé fatální, těch 100 eur. Takže jsem podala pozměňovací návrh s tím, že jsme to zvedli ze 100 na těch 180 eur. To je první pozměňovací návrh. A říkám, když jsem si udělala tak přes prsty, kolik by to přibližně mělo být, bavíme se do nějakých 100 milionů, v odhadu těch miliard, co tady říkáte, do těch 100 milionů by to pro vás být problém neměl. Když si vezmu, že Praha v současné době by tam padla asi s nějakými 35 miliony nebo skoro 40, tak si myslím, že opravdu kdyby se udělal ten rychlý screening, tak byste na to přišli stejně jako já, proto jsem tam dala těch 180, nebo po domluvě s kolegy jsme tam dali těch 180 eur.
Další pozměňovací návrh, který jsem tam dávala, se týká auditorů a to znamená, vy jste tam vlastně na ty auditory přenesli věci nebo přenesli činnosti, které oni sami nedělají, je to pro ně komplikované. Notabene auditor nemůže tyto skutečnosti dále sdělovat, protože je pod nějakou mlčenlivostí. To znamená, že ten zákon by musel řešit to, že ho zbavujete té mlčenlivosti a tak dále, takže jsem to tam upravila. A myslím si, že to není nic proti ničemu.
A poslední samozřejmě pozměňovací návrh, který tam byl vložen, je to zmiňováno, co zde bylo hodně akcentováno, to znamená to, co říká nařízení vlády. Nařízení vlády říká... nebo pardon, nařízení Evropské unie říká, že to má být do 30. června, vy porušujete nařízení a jdete až do konce roku. Takže my to vracíme tam, co říká nařízení, to znamená do 30. 6.
Takže tři pozměňovací návrhy, ke kterým se samozřejmě přihlásím potom ještě v podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Nyní tedy řádně přihlášená paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové. Já bych se ráda vyjádřila k tomuto návrhu zákona, a to v souvislosti s tím, že jsme tady měli nedávno zákon ohledně daňového balíčku, který řešil daně z mimořádných zisků, a brala jsem tuto daň, že ji předkládá ministr financí, kde jsem velmi bojovala za to - a se svými kolegy z hnutí ANO - protože to byla automaticky daň z příjmu právnických osob, na kterou mají nárok města, obce a kraje.
Tento návrh zákona a tento odvod předkládá pan ministr průmyslu a obchodu, který je nominant za Starosty a nezávislé, o to víc mě překvapuje, že v tomto návrhu zákona se opět objevuje, že na tuto daň nebudou mít nárok města, obce a kraje. Chtěla bych říct, že daň z mimořádných zisků, tak se tady hovořilo o tom, že ten příjem do rozpočtu bude zhruba 80 až 100 miliard, a v rámci tohoto předkládaného zákona, v rámci odvodu to bude pouze 15 miliard, a teď se dozvídáme, že ta částka bude mnohonásobně vyšší. To znamená, že města, obce a kraje přijdou o velké finančních prostředky. Proto považuji a předpokládám, že pan ministr průmyslu a obchodu podpoří můj pozměňovací návrh spolu s kolegy, kteří se připodepsali k tomuto pozměňovacímu návrhu, který říká, že na to nárok města, obce a kraje budou mít, protože to vychází ze zákona o rozpočtovém určení daní.
Vidím v tuto chvíli, že se tady velmi pan ministr průmyslu a obchodu rozčiluje spolu s kolegou, předsedou z hospodářského výboru panem Adamcem, který byl nebo je dlouholetým starostou, takže vůbec nechápu, jak nemůže bojovat za města, obce a kraje. A už v souvislosti s tím, co tady dneska řekl můj kolega Karel Havlíček, že v tom zákoně není napsáno, že ty vybrané prostředky půjdou do energetické podpory - to znamená, že vláda dostane bianko šek a pak si s těmi prostředky může dělat, co chce. A já nebudu tady připomínat, že máme nejvíce ministrů, že budeme mít nespočet náměstků politických, že nám bobtná státní správa a tak dále, že máme pět poslaneckých klubů, a takto bych mohla pokračovat.
Takže já jsem přesvědčena o tom, že města, obce a kraje mají nezastupitelnou roli, je to jasně nastaveno: vláda, kraj, město, obec. A já jsem přesvědčena o tom, a když to i komunikuji s jednotlivými starosty, se Svazy měst a obcí, oni mají nedostatek finančních prostředků jak na investiční části, tak i na dalších částech. A znovu opakuji jeden důležitý argument. Každý starosta, každý hejtman může vypsat dotační program i právě na podporu v rámci energií. Může tento dotační program vypsat v rámci rozpočtových pravidel, může to zacílit na ty nejzranitelnější skupiny, a každý starosta zná nejlépe strukturu svého obyvatelstva. Takže proč to nedat těm, kteří s tím - ano, dobře hospodaří určitě, a protiargumentem bude, že města a obce mají dostatek finančních prostředků - tak za to, že města a obce dobře hospodaří, tak za to jim budeme brát něco, na co mají nárok.
Já jsem to řekla už v tom minulém projevu, že bych pochopila, kdyby si pan ministr financí zavolal města a obce a jednotlivé organizace a řekl by: V rámci rozpočtového určení daní máte nárok na 25,84 %, tak se pojďme domluvit na nějakém jiném procentu, ale část těchto prostředků dostanete, protože vy je efektivně, účelně a hospodárně využijete a nenecháte si ty prostředky, dáte je lidem. Zajišťujete veškeré služby, ať už je to v oblasti zdravotnictví, školství, sociální oblasti, ať už je to v oblasti veřejné dopravy a v dalších oblastech. ***