(17.50 hodin)

 

Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Jenom krátké shrnutí. V tom rozpočtu, který je velmi ambiciózní na příští rok, ale musím říct, že v tomto konkrétním případě nemám příliš pochyb, že bude zvládnutelný pro Státní fond životního prostředí, protože Státní fond má ještě z mé doby velmi kvalitní lidi, takže pan ministr myslím tam má dobré zázemí. Ten rozpočet je rekordní z pohledu příjmů, výdajů a z pohledu toho, co musí Státní fond životního prostředí zvládnout, protože tam je vlastně souběh několika faktorů dojíždějícího starého programového období, nájezd nového programového období plus nové akce, právě jako Modernizační fond.

To, na co chci upozornit, a to, o čem jsme také hovořili dlouho na výboru pro životní prostředí, ale v tomto konkrétním případě to není ani tak problém rozpočtu Státního fondu, ale problém v rozpočtu ministerstva. O tom už jsem tady hovořil, o těch 50 miliardách korun, které mají z Modernizačního fondu, ale nejdou přes rozpočet Státního fondu životního prostředí, tak to je renonc, o kterém tedy stále mám velké pochybnosti, ale už mi je asi těžko někdo rozptýlí. Nicméně z pohledu vlastního Státního fondu životního prostředí a jeho rozpočtu tam žádný problém nevidím. A myslím, že bude k dobru této země v každém případě, pokud bude zvládnutý, protože to budou tisíce konkrétních užitečných akcí pro občany, pro firmy, i pro obce. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Ptám se, kdo se další hlásí do všeobecné rozpravy. Nikoho nevidím, všeobecnou rozpravu tedy končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova v rámci všeobecné rozpravy? Ano, pan ministr. Prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já budu velmi stručný. Já tady ocením ta slova, která tady řekl ve vztahu k fondu pan bývalý ministr a dnešní kolega poslanec Richard Brabec, protože také - a to je potřeba říci tady i nahlas - to číslo tady trošku zapadlo, ale je to údaj, který zaslouží pozornost, a to je že náklady na fungování fondu jsou na úrovni 1,2 % administrovaných finančních prostředků. To je ve srovnání s jinými náklady fondu jak v České republice, tak i v Evropské unii opravdu, opravdu velmi nízké číslo, ukazuje, že ten fond opravdu umí fungovat velmi efektivně. Takže to tady chci ocenit, protože to je věc, která je o nějakém dlouhodobém fungování a nastavení vnitřních schémat procesů a lidí, kteří tam tu administraci dělají. Je to opravdu číslo, za které se ten fond vůbec nemusí stydět, naopak bych řekl, jedno vůbec z nejlepších. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Přistoupíme k rozpravě podrobné. Ptám se, zda se někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím tedy podrobnou rozpravu. Zájem opětovně o závěrečná slova asi není.

Budeme tedy hlasovat o návrhu usnesení. Protože ten návrh nezazněl, bylo na něj odkázáno, tak vám ho přečtu: "Návrh usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k rozpočtu Státního fondu životního prostředí České republiky na rok 2023 a střednědobého výhledu SFŽP ČR na roky 2024 a 2025. Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Státního fondu životního prostředí ČR na rok 2023 a střednědobý výhled SFŽP ČR na roky 2024 a 2025."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh takového usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 137, bylo přihlášeno 147 poslanců, pro hlasovalo 144, proti nebyl nikdo. Návrh usnesení byl přijat.

 

Tím jsme se vypořádali s bodem číslo 105, já jeho projednávání končím.

Než přistoupíme k dalšímu bodu, načtu omluvy. Pan poslanec Bělobrádek se omlouvá od 18 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Fischerová Romana se omlouvá od 17 hodin a od 17.10 z pracovních důvodů, pan poslanec Flek Josef se omlouvá od 17 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Havránek Jiří se omlouvá od 17.26 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Jílková Marie se omlouvá od 17.40 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Kobza Jiří se omlouvá od 17.30 do 23.45 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Lacina Jan se omlouvá od 18 hodin z rodinných důvodů, pan poslanec Metnar Lubomír se omlouvá od 17 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Schillerová Alena se omlouvá od 17.25 hodin z pracovních důvodů a nakonec pan ministr Baxa se omlouvá od 17 hodin z pracovních důvodů. Tak to byly omluvy.

My budeme pokračovat bodem číslo

 

106.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2023
a střednědobý výhled na roky 2024 a 2025
/sněmovní tisk 325/

Tento materiál uvede ministr dopravy Martin Kupka. Já ho prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si vám předložit návrh rozpočtu a střednědobý výhled Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten rozpočet představuje rekordní hodnotu, celkově 150,9 miliardy korun. Je to částka nezbytná proto, abychom mohli pokračovat ve všech zasmluvněných a rozestavěných stavbách, ale zároveň abychom mohli zahájit stavby, se kterými se dlouhodobě počítá, ke kterým Česká republika dlouho směřovala a představují splacení historického infrastrukturního dluhu.

Z národních zdrojů se počítá s uvolněním částky 120,3 miliardy korun s tím, že navíc 30,7 miliardy bude představovat dluhové financování. O tom už dnes byla řeč. Jsou to finanční prostředky, o kterých se v tuto chvíli už bavíme a jednáme s Evropskou investiční bankou a otevíráme další nástroje financování proto, abychom nejen v tom roce příštím, ale i v dalších letech měli nástroje k tomu, jak ufinancovat nezbytné potřeby v oblasti infrastruktury. V tom příštím roce zároveň očekáváme nižší míru čerpání evropských prostředků, dostaví se sedlo ve vztahu k evropským financím, a to výše 27,6 miliardy korun. To není ničí vina, je to dáno prostě konkrétním mixem těch jednotlivých projektů, kdy v přechodném období mezi dvěma programovacími obdobími je prostě méně projektů financovaných právě z Evropské unie.

Rozdělení výdajů mezi ty dvě klíčové položky, investice a neinvestice - do investic půjde 104,3 miliardy korun, do investic (neinvestic?) 46,6 miliardy korun.

Já bych rád ještě uvedl, co konkrétního se z těch peněz podaří v příštím roce vybudovat. Jak jsem zmiňoval, znamená to pokračování ve výstavbě klíčových projektů, jako je dálnice D3, dálnice D6, kde zároveň začneme s dalšími úseky, dálnice D35, D55, zmiňuji-li se o těch dálničních stavbách. Měli bychom v příštím roce začít se stavbou klíčového úseku D11 mezi státní hranicí s Polskem a Trutnovem. Zároveň bychom měli začít s dokončením poslední části D1 u Přerova. Celkem je v tuto chvíli rozestavěno více než 240 kilometrů dálnic a silnic I. třídy a v příštím roce bude nezbytné začít s dalšími kilometry. To jsem zmínil jenom základní výhled toho nejdůležitějšího, není ten výčet úplný, ale nechci vás zdržovat víc, než je nezbytně třeba.

Ale zmíním také to, co se bude odehrávat v oblasti železniční infrastruktury. Budeme pokračovat v klíčových projektech na prvním koridoru. Budeme dál stavět celý uzel Pardubice a zároveň dokončíme v příštím roce úsek modernizace prvního koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. To bude také znamenat významnou úlevu z hlediska železniční dopravy na tom hlavním koridoru. Rozestavíme po mnoha letech přípravy klíčovou stavbu nového železničního spojení mezi centrem Prahy, Letištěm Václava Havla a Kladnem. Stejně tak budeme pokračovat v modernizaci vytížené tepny Praha - Beroun a také vytížené tepny Praha - Lysá nad Labem. Co je důležité zmínit, je další investice do výstavby ETCS, tedy zabezpečovacího systému, který by měl českou železnici učinit významně bezpečnější. Spolu s tím mezi investiční akce zapadá celá řada modernizací nádražních budov, ale také investice do železničních přejezdů pro větší bezpečnost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP