Středa 30. listopadu 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

106.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2023
a střednědobý výhled na roky 2024 a 2025
/sněmovní tisk 325/

Tento materiál uvede ministr dopravy Martin Kupka. Já ho prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si vám předložit návrh rozpočtu a střednědobý výhled Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten rozpočet představuje rekordní hodnotu, celkově 150,9 miliardy korun. Je to částka nezbytná proto, abychom mohli pokračovat ve všech zasmluvněných a rozestavěných stavbách, ale zároveň abychom mohli zahájit stavby, se kterými se dlouhodobě počítá, ke kterým Česká republika dlouho směřovala a představují splacení historického infrastrukturního dluhu.

Z národních zdrojů se počítá s uvolněním částky 120,3 miliardy korun s tím, že navíc 30,7 miliardy bude představovat dluhové financování. O tom už dnes byla řeč. Jsou to finanční prostředky, o kterých se v tuto chvíli už bavíme a jednáme s Evropskou investiční bankou a otevíráme další nástroje financování proto, abychom nejen v tom roce příštím, ale i v dalších letech měli nástroje k tomu, jak ufinancovat nezbytné potřeby v oblasti infrastruktury. V tom příštím roce zároveň očekáváme nižší míru čerpání evropských prostředků, dostaví se sedlo ve vztahu k evropským financím, a to výše 27,6 miliardy korun. To není ničí vina, je to dáno prostě konkrétním mixem těch jednotlivých projektů, kdy v přechodném období mezi dvěma programovacími obdobími je prostě méně projektů financovaných právě z Evropské unie.

Rozdělení výdajů mezi ty dvě klíčové položky, investice a neinvestice - do investic půjde 104,3 miliardy korun, do investic (neinvestic?) 46,6 miliardy korun.

Já bych rád ještě uvedl, co konkrétního se z těch peněz podaří v příštím roce vybudovat. Jak jsem zmiňoval, znamená to pokračování ve výstavbě klíčových projektů, jako je dálnice D3, dálnice D6, kde zároveň začneme s dalšími úseky, dálnice D35, D55, zmiňuji-li se o těch dálničních stavbách. Měli bychom v příštím roce začít se stavbou klíčového úseku D11 mezi státní hranicí s Polskem a Trutnovem. Zároveň bychom měli začít s dokončením poslední části D1 u Přerova. Celkem je v tuto chvíli rozestavěno více než 240 kilometrů dálnic a silnic I. třídy a v příštím roce bude nezbytné začít s dalšími kilometry. To jsem zmínil jenom základní výhled toho nejdůležitějšího, není ten výčet úplný, ale nechci vás zdržovat víc, než je nezbytně třeba.

Ale zmíním také to, co se bude odehrávat v oblasti železniční infrastruktury. Budeme pokračovat v klíčových projektech na prvním koridoru. Budeme dál stavět celý uzel Pardubice a zároveň dokončíme v příštím roce úsek modernizace prvního koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. To bude také znamenat významnou úlevu z hlediska železniční dopravy na tom hlavním koridoru. Rozestavíme po mnoha letech přípravy klíčovou stavbu nového železničního spojení mezi centrem Prahy, Letištěm Václava Havla a Kladnem. Stejně tak budeme pokračovat v modernizaci vytížené tepny Praha - Beroun a také vytížené tepny Praha - Lysá nad Labem. Co je důležité zmínit, je další investice do výstavby ETCS, tedy zabezpečovacího systému, který by měl českou železnici učinit významně bezpečnější. Spolu s tím mezi investiční akce zapadá celá řada modernizací nádražních budov, ale také investice do železničních přejezdů pro větší bezpečnost.

Debata o tom, proč využíváme, proč otevíráme vějíř dalších finančních nástrojů, tu už dnes byla. Zmíním jen, že rozhodnutí vlády vydat se touto cestou se jednak opírá o jednoznačný souhlas Sněmovny s tím, zajistit potřebné finanční prostředky do investic, zároveň se celá Sněmovna shoduje na tom, že cesta PPP správná a je jasné, že PPP není nic jiného, jak je známe, než naše snaha zajistit takzvané dlouhé peníze i dalšími možnými cestami. Jednáme s Ministerstvem financí o tom, jaké všechny nástroje už potom pro příští rok využijeme a budeme v průběhu roku volit pochopitelně pro stát tu nejvýhodnější možnou formu.

Věřím, že v této podobě je rozpočet na příští rok předkládaný jako opravdu odpovědný s tím, že hodnota konkrétní, numerická, zároveň představuje vlastně obraz vnitřního zadlužení České republiky a toho, co tvoří překážku dalšího rozvoje ekonomiky.

Věřím, že tak, jak se podařilo rozpočet připravit a jak ho dnes, pevně doufám, schválíme, že to znamená významný příslib jak pro další rozvoj, tak stabilizaci všech, kteří v oblasti dopravy jsou aktivní, ať už jsou to projekční kanceláře, stabilní stavební firmy, tak samozřejmě všichni, kteří využívají české dálnice, silnice, železnici a pochopitelně i vodní toky.

Děkuji mnohokrát za pozornost a za podporu toho návrhu jak samotného rozpočtu, tak střednědobého výhledu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkný podvečer. Tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisky 325/1. Já prosím, aby se ujal slova zpravodaj hospodářského výboru, poslanec Ondřej Lochman, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji. Pěkný podvečer, vážení kolegové, vážení členové vlády, vážený pane předsedající. Jak bylo řečeno, ano, tento tisk číslo 325 projednal hospodářský výbor, a to 3. listopadu 2022, a zmocnil mě, abych informoval o výsledcích našeho projednání a o Fondu dopravní infrastruktury pro rok 2023 a o střednědobém výhledu.

Výbor projednal ten návrh a doporučuje tuto věc projednat a schválit. Já nebudu už detailně mluvit znovu o tom, co již říkal pan ministr. Dodám některá hlavní čísla i pro zopakování a možná do detailu. Pro rok 2023 se tedy jedná o 150,9 miliard a z toho pro státní investory, ŘSD, tedy Ředitelství silnic a dálnic, se jedná o 65,46 miliard, Správu železnic 70,36 miliard a Ředitelství vodních cest o 1,15 miliardy.

Z hlediska financování zde máme krytí jak státním rozpočtem, tak evropské fondy. Z hlediska evropských fondů se jedná o částku 27,54 miliardy a je to především čerpání z programů OPD, CEF a CRR.

Co se týká jednotlivých výdajů, na silnice a dálnice půjde podle tohoto dokumentu, pokud to schválíme, v příštím roce 61,9 miliard a z toho 39,1 by šlo do silnic a dálnic přímo na investice. U dráhy se jedná o 54,2 miliardy a z toho 32,2 miliard na investice.

Samozřejmě jsme ve výboru diskutovali i témata jako zabezpečení či křížení komunikací, které se týkají bezpečnosti, a na křížení komunikací - například tady vypíchnu - bude alokováno 400 milionů korun. Na takzvané ETCS, tedy zabezpečování na dráhách a na všechna doprovodná zařízení, je alokována částka 1,3 miliardy.

To jsou asi ta hlavní čísla, která bych ještě doplnil či zopakoval. Možná bych ještě řekl, že velmi podstatné je - a to je i v souladu s vládním prohlášením - a informace pro zastupitele krajské, to, že ze 4 miliard korun je navýšení na 6 miliard korun na silnice dvojky a trojky, takzvané druhé a třetí třídy, a zde se jedná jak o opravy, tak o investice do nich. Toto bude následně rozděleno fondem SFDI do jednotlivých krajů.

Takže to jsou ty základní informace. Jak již jsem říkal, po projednání doporučujeme tento sněmovní tisk číslo 325 schválit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Než otevřu rozpravu, načtu omluvy. Od 17 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jaroslav Faltýnek a od 18 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jakub Michálek.

Zahajuji všeobecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí? Pan poslanec Kolovratník. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Rychle povím stanovisko hnutí ANO. Avizuji, že bude stručné a bude rozděleno do dvou částí. V první části okomentuji obsah předkládaného materiálu, toho, co prezentoval pan ministr Kupka. Budu pozitivní. V té druhé se ještě jednou krátce vrátím k našemu rozdílnému pohledu na ono dluhové financování, a protože tady bylo velmi dlouze vydiskutováno v dopolední části u státního rozpočtu velkého, už se k němu nebudu vracet zbytečně dlouho.

To, co určitě chceme ocenit a oceníme, je tempo, ve kterém současná vláda pokračuje v tom, co za vlády předchozí bylo připraveno v dopravní infrastruktuře, co prošlo schvalovacími procesy, povolovacími procesy nejen díky zajištění finančních prostředků, ale třeba také díky změnám legislativy, na které jsme se v předchozí Sněmovně shodli napříč politickým spektrem, liniový zákon 416 a tak dále. Takže určitě lze ocenit a oceňujeme to, co bylo zmíněno, ETCS na železnici. S napětím jsme čekali, jak se nová vláda postaví k přípravě vysokorychlostních tratí, a já za sebe kvituji, že jste téma vysokorychlostních tratí dali do programového prohlášení a že ho i držíte. Tady, mohu-li pana ministra doplnit, v rozpočtu Správy železnic je na projektování, na přípravu těch tratí na příští rok alokováno 1,5 miliardy, jenom tedy do přípravy, a to je určitě věc, kterou lze ocenit. Silně vnímáme i pokračování tempa na Ředitelství silnic a dálnic. Byla zmíněna dálnice D35, D55 a další a další. Tolik řekněme k tomu obsahu, k tomu, co konstruktivně jako opozice umíme ocenit.

Ta druhá část je opět náš spor, kde zkrátka věci vidíme jinak. Tady už jen stručně zopakuji: stále vidíme rozdíl v položce státního rozpočtu v kapitole ministra dopravy, kde položka Dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury zkrátka nesedí s položkou, která je teď v tomto tisku 325, tedy příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury z národních zdrojů, 92 versus něco přes 123 miliard. Je to pro nás i důvod, proč hnutí ANO nebude hlasovat pro tento sněmovní tisk. My jsme ho nepodpořili ani na hospodářském výboru. Jak jsem řekl, přestože obsahově souzníme, oceňujeme tempo, které Martin Kupka na Ministerstvu dopravy drží i nadále, tak právě kvůli té konstrukci a jejímu promítnutí do návrhu státního rozpočtu, respektive do vazby státního rozpočtu a rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, tento tisk bohužel podpořit nemůžeme. Děkuji za pochopení.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ptám se, kdo další se hlásí ještě do všeobecné rozpravy? Nikoho nevidím. Je-li tomu tak, končím všeobecnou rozpravu.

Chci se zeptat na závěrečné slovo pana ministra nebo pana zpravodaje... není tomu tak.

Přistoupíme k rozpravě podrobné. Ptám se, zda se někdo hlásí do podrobné rozpravy?

Prosím pana zpravodaje, aby přednesl návrh usnesení. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Tak já vás seznámím s návrhem usnesení. Velmi to zjednoduším. Máme pouze jedno jednoduché usnesení, a to je, že "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky projednala a schválila sněmovní tisk 325, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2023 a střednědobý výhled na roky 2024 a 2025, v předloženém znění." Pokud to schválíme, tak toto se stane skutečností.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Nejprve eviduji žádost o vaše odhlášení, já vás tedy odhlásím a požádám vás, abyste se přihlásili kartami.

Pro pořádek ještě říkám, že jsem ukončil podrobnou rozpravu, návrh usnesení byl přečten. Počet přihlášených se ustálil.

 

A já bych dal hlasovat o návrhu usnesení tak, jak byl přečten v podrobné rozpravě.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takto předložený návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 138, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro 76, proti 57. S tímto návrhem usnesení byl vysloven souhlas.

 

Končím projednávání tohoto bodu.

Přečtu omluvu. Od 18 hodin z rodinných důvodů se omlouvá paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

A já otevírám další bod a tím je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP