(12.20 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)
Mě na tomto zákoně nejvíc zarazilo, že i v tomto zákoně, v datových schránkách, našel ideologický tým KRIT různé jitření společnosti a nějaké proruské živly. Toho se nejvíc bojím, přijde mi to velmi nebezpečné a trochu mě děsí, kde všude vidíme ruské špiony a ruské šváby.
A poslední věc, kterou bych chtěl zmínit je, já jsem na sociálních sítích viděl video pana ministra Rakušana, kde říká, že vládní koalice preferuje dobrovolnost v datových schránkách. Já bych tomu i rozuměl, kdybychom nezrušili EET i možnost dobrovolně v něm pokračovat, takže na jedné straně budeme mít dobrovolné datové schránky, ale na druhé straně nedáme podnikatelům možnost dobrovolně pokračovat v EET - kdyby tu byl můj kolega Patrik Nacher, hned bych mu přihrál dvojí metr.
Já se opravdu bojím toho, že tímto zákonem otvíráme Pandořinu schránku a je otázkou, jestli třeba někdo ze Senátu nenavrhne tu dobrovolnost pro eseróčka, OSVČ a další nepodnikající právnické osoby, a možná i na základě dopisů podnikatelských odborů, které nás oslovily všechny, že bychom tu dobrovolnost měli zvážit u všech. Tak až se nám to ze Senátu vrátí, možná vlastně máte pravdu, možná by bylo vhodné podpořit dobrovolnost pro všechny, abychom si byli vlastně rovni.
Za mě závěrem chci jenom říct, že tím, že se do toho... nebo tím doporučením KRITu o zrušení datových schránek a tím, že je opravdu rušíme, tak se vracíme o desítky let zpátky.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Hlásí se někdo další do rozpravy? Přihlášen, ano, pan ministr Bartoš. Pane ministře, prosím.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Já jsem poslouchal před pauzou, která nastala, některá vyjádření, ona zde nezazněla poprvé. Já bych chtěl uvést jenom některé věci na pravou míru a možná je dát i do širších souvislostí. Vzhledem k tomu, že transformace digitalizace a vznik Digitální a informační agentury je zákonem plánován od 1. 1. 2023, ale faktická migrace agend pomocí delimitace a převodu prostředků je až od 1. 4. 2023, s čistým svědomím mohu říct, že - a migruje se ve smyslu jednak jedné agendy, lidé i oddělení té části, která je na vnitru - tak tyto věci dávat do souvislosti s tímto návrhem zákona není prostě správné, neboť to spolu vůbec nesouvisí. To můžu říct s čistým svědomím, neboť ta první - podpora nahazování datových schránek a migrace - je řešena technicky. Jsou k ní adekvátní kampaně, jak v soukromém sektoru, například u bank, tak ve státním sektoru, ať už to je vnitro, ať už to je Česká pošta, takže prosím, nedávejme tyto dvě věci do souvislostí.
Druhá věc, která tady zaznívá, a já se k tomu vyjádřím, měli bychom se dívat na všechny případy, kde operujeme dobrovolností a povinností, pokud možno stejnou optikou. Co to znamená? Ano, v řadě případů to, že něco je povinné, má sekundární efekt, že se v daném segmentu něco stane, co se dlouhou dobu nedělo. Když se vrátím k tolik zmiňovanému EET, ano, zavedení povinnosti EET pro určitý segment vedlo k digitalizaci toho segmentu, k připojení se provozoven a obchodu online, a pak v době covidu se na to docela i zaměřily z firmy, které dělají platební karty, a dodaly tam terminály a teď vlastně možná díky této iniciativě původně EET se, podle mého názoru, nevybralo nějak extrémně více daní, ale došlo k digitalizaci tohoto segmentu. To je věc obchodní. Stejně tak chápu zřizování datových schránek pro podnikající subjekty, neboť tyto vstupují do nějakého již regulovaného vztahu se státem, mají nějaké povinnosti, mají nějaká práva a podle mě je legitimní definovat způsob komunikace mezi třeba OSVČ a státem či potom v té komunikaci.
Ohledně fyzických osob tady někdo zmiňoval eRecept. Díky za eRecept, ale my jsme zažívali vlastně takovou podobnou věc a já jsem zde vystupoval hodně proti tomu. Byla to otázka automatického sdílení lékových záznamů při návštěvě doktora. To bych ještě skousl, ale i při návštěvě lékárny, kdy se ten občan mohl nějakými kroky, které nebyly úplně jednoduché, vlastně takzvaně opt-outnout, zrušit automatické sdílení lékových záznamů při návštěvě třeba lékárny nebo u lékaře. Vedli jsme tady o tom poměrně sofistikovanou diskusi, a nakonec to tedy zůstalo, takže ty záznamy jsou sdílené a člověk může říct, že je sdílet nechce, a pomocí několika kroků je jaksi zaslepit a říct, že tedy odebírá souhlas ke sdílení. U zřízení datových schránek je pravdou, že faktická povinnost využívat datových schránek v zákoně nebo v balíčku DEPO nikdy stanovena nebyla. Bylo tam automatické zřízení datové schránky a to nastavení bylo u použití bankovní identity. ***