(16.20 hodin)
(pokračuje Marek Novák)

A opět vlastně se v tomto roce jako vždy dostáváme do situace, kdy má být na sílu přijat zákon, který skutečně vnáší do systému zmatek, množství nejednoznačných výkladů a bude mít za následek fakticky a reálně další zpomalení stavebního řízení - skutečně zpomalení. A tím se staneme mezi okolními státy ještě větším unikátem v této oblasti, než současně jsme.

Právě přece tato vláda, nebo vlastně ne vláda, ale jeden z vyděračů vládních pěti stran, přijde s nějakým údajným zjednodušením a nápravou věci po předchozí vládě a to znamená ve výsledku jedině chaos, zmatek a další snižování důvěry ve státní instituce. Nabízí se tu i další, temnější důvody jako je určitý vliv na úřady, vytvoření nástroje na prosazování zájmů stranických bossů a spřátelených developerských sponzorů. Anebo je to jen další úlitba Pirátům, aby jim tato Sněmovna zase něco z jejich nesmyslů odsouhlasila a oni tu jen tak koaličně nevláli jako jejich pirátská vlajka.

Podstatou dnešního rozhodování je ale fakt, že tu máme skutečně nekvalitní novelu se spoustou nevypořádaných problémů a připomínek, která v současnosti, kdy jednomu ministrovi vaší vlády dojde zanedlouho plyn a druhému peníze, definitivně pohřbí české stavebnictví. Já se pokusím možná ne pro tu 108člennou hlušinu, ale aspoň pro ostatní poslance, kteří chtějí poslouchat, a také i veřejnost, předložit několik argumentů. Vy se sice budete ohánět možná formálním vypořádáním všech připomínek, ale fakticky v této novele z těch připomínek není vyřešeno nic. Kupříkladu ve třech bodech.

Za prvé úřady si stejnou agendu mohou vykládat odlišně. Velké kompetence úředníků ve spojení s množstvím regulatorních povinností podnikatelů tak zbytečně vytváří ztížené a nepřehledné podnikatelské prostředí - ztížené a nepřehledné.

Za druhé panuje nejednotnost při postupu řešení stejného daňového problému různými finančními úřady, respektive jejich územními pracovišti v sousedních městech. Co ty firmy budou dělat, když vlastně ani finanční úřad nebude schopný mít jednotný postup?

Za třetí, postup při podání námitek o podjatosti velkého stavebního úřadu, kdy se přesouvá řízení do jiné menší obce, ve které absentuje znalost místních poměrů a leckdy i odbornost. Za odstranění jednoho nedostatku podjatosti tak stavebník platí nižší kvalitou rozhodnutí a jeho pomalosti.

To jsou připomínky z materiálu Hospodářské komory, což je autorita, kterou se tady i často v rámci koalice docela rádi zaštiťujete. Nicméně poslední dobou s vámi ani Hospodářská komora nesouzní.

Dámy a pánové, abychom nechodili daleko, drželi se doslova v této jednací síni, musím se zeptat předkladatele, a proto říkám, že mě docela mrzí, že tady nemám pana ministra Bartoše, protože ta otázka zní: Proběhlo u tohoto zákona standardně mezirezortní připomínkové řízení? Byly vyřešeny, a ne na papíře, ale skutečně legislativně, všechny připomínky Ministerstva dopravy? Ministerstvo dopravy připravilo 19stránkový dokument vesměs zásadních připomínek s požadavky na změny a úpravy. Ty připomínky byly zaslány pár dní před dnešním projednáváním. Proto se chci zeptat pana nepřítomného ministra Bartoše: Byly řádně tyto připomínky vypořádány? Bohužel ho tady nemám, aby mi odpověděl. Možná mi za něj i odpoví jeho kolega, pan ministr Kupka, budu moc rád.

A pak tady máme připomínky hlavního města Prahy. V květnu letošního roku primátor za Piráty Zdeněk Hřib předkládá 75 většinou zásadních připomínek k této novele. Jsou tyto připomínky jeho stranickým kolegou Bartošem vyřízeny? Já bych řekl, že možná stranicky vyřízeny jsou, ale věcně rozhodně ne.

Velice alarmující jsou dopady uveřejnění v hodnotící zprávě RIA, a teď budu citovat: "Hlavní nevýhodou tohoto modelu je, že neumožňuje procesní integraci a snížení počtů podkladových aktů tak, aby bylo možné předejít úmyslným obstrukcím. Což může znamenat: budu se mračit na úředníka, on mě bude úmyslně obstruovat a já nebudu mít šanci se bránit. Takže není tedy pravdou, že jde o jedno řízení, jeden proces a jedno razítko. Není to tak. V porovnání s rekodifikací z roku 2021, která byla současnou koalicí opět a na sílu odložena, i vůči původní vládní hybridní verzi přináší nový návrh jednoznačně nejnižší efektivitu výkonu stavební agendy kvůli nejnižší možnosti koncentrace znalostí či specifikace příslušných úředních osob a nejnižší možnosti sdílení personálních kapacit. Má také nesrovnatelně nižší možnosti jednotného metodického řízení, kontrolovatelnosti a vynutitelnosti úředního postupu." Tohle cituji z RIA. A znovu: nižší možnosti jednotného metodického řízení, to znamená, zmatek kontrolovatelnosti, to znamená, bude si úředník dělat, co chce, a vynutitelnosti úředního postupu. Takhle to přece nemůžeme nechat. Další podstatné citace z RIA jsou, kdy RIA vytýká novému návrhu také nižší transparentnost použití finančních prostředků ze státní kasy z pohledu jejich konkrétního využití, eliminaci nejnižšího počtu podkladových aktů, které jsou opakovaně přezkoumávány či žalovány v závazné lhůtě, tedy fakticky dojde k jejich nárůstu, nejmenší zkrácení průměrné doby povolovacího procesu kvůli eliminaci menšího počtu soudních řízení a z možných variant zcela nejnižšího makroekonomického prorůstového efektu, bez ohledu na současnou situaci je vybrána z pohledu rozpočtu nejdražší a nejhorší možná varianta - nejdražší a nejhorší. Jinými slovy. Vše zásadní, co nový návrh měl přinést a co nám tady bylo panem ministrem Bartošem několikrát deklarováno, to tady prostě dnes nemáme.

Dámy a pánové, jedno se vládě, případně panu ministru Bartošovi, musí nechat, a to je lidová tvořivost v podání Ministerstva pro místní rozvoj Bartoše, která sjednotila skoro všechny skupiny ve stavebnictví.

Všichni několik měsíců volají po zastavení současné šílené novely a návratu k jednacímu stolu. Přijetím této novely se řítíme skutečně do propasti, a to v době, kdy bychom potřebovali stavebnictví nastartovat, stabilizovat ceny nemovitostí na trhu, zahájit výstavbu dostupného bydlení pro mladé rodiny, pro potřebné profese a v neposlední řadě sociálně slabé spoluobčany.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás o zvážení, zda tuto novelu vpustit do dalšího čtení. Prosím, nepřijímejme ji. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. S faktickou poznámkou pan ministr. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP