(16.40 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Znovu tady apeluji - Marek Novák to přede mnou říkal, Klára Dostálová tohle navrhla - vraťme to, vraťte to k přepracování. Pochopil jsem od kolegů, že se rodí dohoda na komplexním pozměňovacím návrhu. Přesně tyhle věty, které tady říkám, a ty ilustrační příklady, které zmiňuji, můžeme dopracovat ve vzájemné shodě, ne je tady v uvozovkách lepit desítkami, možná stovkami pozměňovacích návrhů. Jsem sám zvědav, pokud půjdete tou cestou, kterou jste si rozhodli - jako že tou cestou nejpravděpodobněji půjdete - jak pak bude vypadat vaše pětikoaliční dohoda při podpoře jednotlivých pozměňovacích návrhů.

Další konkrétní příklady. Pražské stavební předpisy, respektive stavební předpisy velkých měst. Opět si vzpomínám, kolik jsme si s tím zažili, kolik jsme toho vydiskutovali, odpracovali v minulém volebním období. Já se netajím tím - možná by to šlo někde dohledat - že tehdy moje úvodní stanovisko jako autora komplexního pozměňovacího návrhu bylo také proti. Říkal jsem: proč mít výjimky, proč něco měnit, proč to nemít jednotné po celé České republice? Nechal jsem si tu problematiku vysvětlit. Díval jsem se na intenzitu, a hlavně kvalitu zástavby tady Prahy, takových čtvrtí, jako jsou Vinohrady a podobně. Pochopil jsem od kolegů z Institutu plánování a rozvoje, že takhle krásné moderní čtvrti - a není to jen Praha - Vinohrady, je to Amsterodam, Berlín, další evropská města - s normálním stavebním zákonem, centrálním pro celou Českou republiku, že je prostě neuděláme. Opět se dozvídáme argument předkladatelů: "Vezmeme to na sebe, dopracujeme to, nějakou - a teď nevím, jestli vyhláškou, nebo pozměňovacím návrhem - doporučujeme nastavit jednotné technické předpisy v souladu s názory krajů i Komorou autorizovaných architektů," vysvětluje mluvčí ministra Bartoše Veronika Hešíková. Nevím tedy, jak taková věc dopadne.

Jednotné environmentální stanovisko, už jsem o něm mluvil. Námi dopracovaný integrovaný stavební zákon předpokládal, že to povolení vyřešíme v jednom jediném správním řízení, s jedním razítkem, na jednom stavebním úřadu. To klíčové, co jsme v tom viděli, čemu jsme věřili v rámci integrace, že se posoudí všechny veřejné zájmy proti sobě právě v tom jednom řízení. Není veřejným zájmem jenom životní prostředí, veřejným zájmem je také ochrana památek. Vzpomínám si na velmi těžké debaty s panem ministrem Zaorálkem, který bojoval právě o svůj rezort nebo o problematiku památkové ochrany. Pamatuji si na debaty s hasiči, s integrovaným záchranným systémem. Tohle všechno nám dávalo logiku, že se vydiskutuje na jednom místě. Najednou se dozvídáme, že slavné jednotné environmentální povolení je řešeno, diskutováno někdy na obcích, někdy na krajích, někdy na Specializovaném úřadu, podle typu nebo velikosti těch staveb, ale zcela odděleně od ostatních veřejných zájmů. Tak se sami selským rozumem, vy, kolegové, kteří se tím zabýváte, kteří ty procesy znáte, zamyslete. Bude tohle fungovat? Snižujete riziko toho, že jiný ochránce jiného veřejného zájmu nebo jiný dotčený orgán s tím nebude mít problém, až se bude navrhovat skácení - nevím - nějaké lípy nebo zavedení nějaké přípojky vysokorychlostního internetu na historické budovy, že s tím jinde nebudou mít problém, že se nebudou odvolávat, že to razítko nedají? No, samozřejmě že ten problém bude.

Druhá věc, druhý problém, že v tomto bodu je už zmiňované vyloučení veřejnosti z rozhodovacích procesů. Tady jsem překvapený, že organizace, které chrání přírodu, se zatím příliš neozvaly, že jim to ještě tolik nevadilo, to úplné, ale opravdu úplné zrušení práva občanů, aby chránili přírodu ve svém nejbližším okolí. Jako člověk, který se věnuje dopravě, na jednu stranu mohu pochopit Martina Kupku, ministra dopravy, mohu pochopit ministra průmyslu, že tohle nechtějí, že té veřejnosti tam tolik nechtějí, tomu rozumím. Ale co to způsobí v těch dalších procesech? Pokud v jakékoliv fázi takto vydané jednotné environmentální povolení bude napadnutelné, tak se přece říká, že tlak způsobí protitlak. Samozřejmě že tím, kdo nebude spokojen, takto vydané jednotné povolení bude napadeno.

Jsem rád, že zaznamenávám z koaličního tábora názory nebo impulzy, signály, od kolegů Pirátů, vidím tady paní poslankyni, že se téhle problematice chce věnovat, že se snaží o nějakou dohodu a možná pozměňovací návrh. Tak avizuji, že tohle určitě bude věc, kterou, když bude rozumná, tak ji také zkusíme podpořit.

O stavebních úřadech na malých městech už jsem mluvil. My jsme je nerušili, my jsme pouze chtěli změnit jejich organizační strukturu, ale nechtěli jsme je rušit. Pamatuji si ve svém Pardubickém kraji ty debaty, když jsem vysvětloval, když jsme si ta přechodná ustanovení dali do výpočtů, například našeho kraje se to týkalo zhruba dvou nebo tří odlehlých stavebních úřadů. To je přece věc, kterou můžeme změnit navzájem po politické dohodě jednoduchým malým pozměňovacím návrhem během přechodového období od léta 2021 až do července 2023. Můžeme to napravit, můžeme ty parametry malinko modelovat tak, aby nejen v Pardubickém kraji, ale i v těch dalších fyzicky ty úřady nezanikly. Už se opakuji. Co se dozvídáme dnes? Bude to stanoveno podobně jako u matrik na základě výkonnosti jakousi vyhláškou. Bude to jen a pouze plně v rukou Ministerstva pro místní rozvoj. No, na to jsem tedy velmi zvědavý.

Nebudu se vracet k jednotnému environmentálnímu stanovisku. Na závěr svého vystoupení zmíním ještě dvě rizika, která identifikuji nejen v obsahu vašeho návrhu, ale i ve formě, jak s tím návrhem chcete pracovat.

U toho obsahu: Teď jsem se vrátil z dopravního podvýboru - a co jsme se nedozvěděli! To je, přátelé, zajímavé téma těchto dnů, problematika definice zastavěného území v obcích. V mezirezortním připomínkovém řízení byla ze strany Ministerstva pro místní rozvoj navržena, doporučena jiná definice zastavěného území. Je možná ta cesta do pekla dlážděna dobrými úmysly, která, když si představíte plochu České republiky, pokud by byla přijata, zvětší zastavěná území v České republice o dvojnásobek. Tak si možná všichni řeknete: No a co, starostové budou mít zkrátka větší zastavěná území. To nevadí, to je jedno. No jo, jenomže v zastavěných územích je vazba do dopravy, do zákona 13 a do ochranných pásem komunikací. Pokud jste tu problematiku viděli nebo jste zaznamenali v médiích nedávné téma nelegálních billboardů - a teď ne těch velkých, které se podařilo odstranit od dálnic, těch statických, od silnic první třídy, ale těch malých, kovových, na těch plachtách, šíleného byznysu, kde skutečně podvodníci obcházejí, zneužívají naše právní prostředí, tak oni hřeší na to, že než silniční správní úřad nařídí odstranění takového zařízení, než ho správce komunikace někam odveze, uplynou třeba dva měsíce. Firma, která tohle provozuje, to za ty dva měsíce posune o 2, 3, 5 metrů dál a rozjíždí se správní řízení nové. Jinými slovy, podvádí se v zastavěných územích, dramaticky se podvádí v zastavěných územích, a najednou - a já chci věřit, že za tím není žádný zlý úmysl - najednou zjišťujeme, že v návrhu zákona je ze strany vládní koalice připraveno, navrženo, že takto definovaná zastavěná území, kde jsou ohromné problémy s nelegálními billboardy, takto definovaná zastavěná území se mají dokonce zdvojnásobit.

A poslední obava, poslední téma, které pro vás mám, je ryze z rezortu dopravy, a to ze Správy železnic, ze správce dopravní infrastruktury. Víte, že jsme si tady užili spoustu debat o rozpočtu, o plánu velkých dopravních staveb. Některé se holt letos posunuly, posune se to do příštího roku, ale slyšíme ambici vládní koalice v nich pokračovat. Jsou to ohromné, důležité, infrastrukturní stavby na železnici, jako je úsek železnice Praha - Kladno na úseku Kladno - Kladno-Ostrovec. Je to ta pražská část, Praha-Ruzyně, Praha-Masarykovo nádraží, modernizace smíchovské stanice, historické budovy Nádražní v Pardubicích. Upozorňuji a varuji, že všechny tyhle velké projekty jsou ohroženy nejenom nejasnostmi a potenciálně déle vydávanými razítky. Ony to budou vyhrazené stavby, tak tam věřím, že ta zkratka, zrychlený proces zůstane zachován. Ale jsou ohroženy i z mnoha dalších důvodů a já jen rychle v jednom manažerském shrnutí, které si správce infrastruktury nechal vypracovat od renomované právní kanceláře, které jsou jasně popsány. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP