(16.30 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)

Možná si vzpomenete, že tehdy vznikly různé iniciativy, ty nebyly šťastné a já jsem zakázal v přímo řízených nemocnicích a požádal jsem Komoru lékárníků, aby to také nějakým způsobem provedli. Spojil jsem se se sítí lékáren, aby se to realizovalo, že různí občané kupovali léky v lékárnách, balili je a odváželi je. Tak to jsem velmi rychle v přímo řízených nemocnicích zakázal. Proto jsme to organizovali s distributory, proto jsme to organizovali centrálně, aby to právě nebyly léky, které by se vykoupily v českých lékárnách nebo z českého trhu a vyvezly, ale aby to byly léky, které by vůbec na český trh nesměřovaly. To mohu garantovat, opravdu, buď mně věříte, nebo ne.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další interpelace by měla proběhnout od pana poslance Kolovratníka na pana ministra Kupku, ale nevidím zde ani pana poslance Kolovratníka, ani pana ministra Kupku, tak můžeme přejít k další interpelaci. Interpelujícím bude pan poslanec Jiří Mašek, který se bude tázat pana ministra Válka stran kolapsu lékařských pohotovostních služeb. Máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře. Žádáme vás o informaci, jakým způsobem a do kdy vyřešíte kolaps lékařských pohotovostních služeb, a to služeb pro dospělé, děti i služeb stomatologických.

Ten kolaps se projevil v celé nahotě mezi vánočními svátky. Lékařské pohotovosti jsou sice zřizovány a hrazeny kraji, ale podílejí se na nich i vámi řízené nemocnice. Například ředitel jedné z nich, Ing. Ludvík, tedy ředitel nemocnice v Motole, rozhodl o zrušení jediné dětské stomatologické pohotovosti v Praze, a to bez projednání nebo zajištění jakékoliv náhrady. Vystavil tak rodiče i děti ze širokého spádu těžce řešitelné situaci. Hroutí se také pohotovosti v krajích, například v Libereckém, kde od 1. ledna 2023 padly tři pohotovostní ambulance, a to konkrétně v Semilech, Hrádku nad Nisou a Tanvaldu. Například v Moravskoslezském kraji je více než 100 000 lidí zcela bez svého stomatologa a jsou odkázáni pouze na pohotovostní péči.

Mediálně jste slíbil společné řešení spolu s předsedou Asociace krajů doktorem Kubkem (Kubou?), čili sliboval jste to vy s tím, že s ním o tom už jednáte. Prosím, jak jste s řešením pohotovostí daleko nyní, tedy v době, kdy doznívá covid, nadále řádí chřipka, RS virózy u dětí a jsme v očekávání příchodu nové mutace omikronu z Číny? Už nyní mezi vánočními svátky byly pohotovosti zatíženy dvojnásobným počtem pacientů než v minulých obdobích. Žádám vás o informaci o krocích ministerstva k nápravě této dlouhodobě neudržitelné situace, zajištění dostatku lékařů pro služby, větší ochoty lékařů čili povinnost sloužit, nebo jak jinak systemizovat poskytování pohotovostních služeb, metodický pokyn pro poskytování pohotovostní služeb, spolupráce s kraji - prostě jak to chcete řešit.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosil bych pana ministra Válka. Máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, vážený pane předsedající. Dámy a pánové, a vaším prostřednictvím, vážený pane poslanče. Nedělám to rád, ale musím to udělat. Zákon o pohotovosti byl přijatý v roce 2012, to víme, panem ministrem Hegerem, a pak osm let žádný ministr nic nedělal. Kdybych byl hodně zlý, tak řeknu hnutí ANO: mělo čtyři roky ministra, většinu ve zdravotním výboru, předsedkyni zdravotního výboru. Co jste pro zlepšení dostupnosti pohotovosti udělali? Odpověď by byla jednoduchá: Nic. Vůbec nic.

Já jsem zahájil jednání s Asociací krajů, pozval jsem k tomu asociaci praktických specialistů, pozval jsem k tomu asociaci praktických lékařů pro dospělé a hledáme cestu, jak dál. Ta cesta - a víme to oba dva - není jednoduchá. My můžeme zákonem nařídit, provázat to s kapitační platbou, aby ti lékaři pohotovost sloužili, ale víme, jaké je množství lékařů, víme, jaký je jejich věkový průměr, a není dobré, aby kvůli tomu část těch lékařů - praktiků ukončila svoje praxe. Tam se asi shodneme. Můžeme udělat to, že vtáhneme další specialisty, a to je věc, kterou teď intenzivně diskutuji. Domnívám se, že bychom mohli i praktické specialisty vtáhnout do pohotovosti.

Osobně jsem přesvědčený, že všude, kde je urgentní příjem, by současně měla být lékařská pohotovost. A v rámci dotačního titulu - a tady to můžu teď říct - v rámci dotačního titulu, z kterého budeme dotovat urgentní příjmy, dotaci dostanou pouze ty urgentní příjmy, které budou zřizovat lékařskou pohotovostní službu. Ale pořád je to odpovědnost krajů. Můžeme změnit zákon, odpovědnost krajů stáhnout a přenést tu odpovědnost například na pojišťovny, ale nijakým způsobem to nepovede k tomu, že zvýšíme počet lékařů, kteří pohotovost slouží. Je to jenom snaha najít konsenzus a ten konsenzus se daří najít. Předpokládám, že po dalším jednání, a teď jsem dostal čerstvou informaci od prezidenta stomatologické komory, v tom velkém jednání stomatologů s ministerstvem, hejtmany - pan hejtman Vondrák je ten, který je v tomto vtažený - dospějeme k nějakému návrhu, co se týká stomatologie. To bude velmi těžké.

Tady bych se chtěl jenom ohradit ohledně té dětské stomatologie - my žádné dětské stomatology nemáme, protože oni nemají žádnou atestaci. Jakýkoliv stomatolog může sloužit pohotovost, a to je jedno, jestli u dospělých, nebo u dětí. To, že Motol ukončil pohotovost, bylo jednoduché, ne dospělé, tak u dětí, on nikdo jiný v Praze nechtěl sloužit. Praha má svoji polikliniku, ta má svoje stomatology. Nechápu, proč nejsou ochotni ošetřovat děti, protože neexistují dětští stomatologové, jsou jenom stomatologové. Jsem rád, že pan primátor stávající stále ještě Hřib se odhodlal ke schůzce, a doufám, že mně řekne, jaké plánuje řešení. Já samozřejmě se vůbec nebráním tomu, pokud podobně jako v jiném kraji, v Jihomoravském, bude nějaká dohoda mezi městem a přímo řízenou organizací. V Brně taková dohoda nastala, kdy pan hejtman Grolich podepsal dohodu s fakultní nemocnicí Brno, platí tedy pohotovost, platí tedy těm lékařům, refunduje mzdy, a tím pádem se jakžtakž daří dětskou pohotovost zajistit. Tady v Praze bohužel takovýhle postup nebyl volen a v určité fázi, protože už nebyli žádní lékaři z Motola, kteří by byli schopni tu pohotovost sloužit, prostě ta situace nastala - je taková, jaká nastala. Je škoda, že to vedení magistrátu neřešilo jaksi s ministerstvem. Nicméně paralelně s tím stále probíhají jednání s hejtmany.

A já si troufnu říct, že přijdeme na zdravotní výbor nejpozději do dvou měsíců jak s legislativními návrhy, tak s krátkodobým řešením. Moje ambice je, aby každý lékař sloužil aspoň jednu pohotovost jednou za měsíc. Jsem připraven debatovat s pojišťovnami o tom - a to si myslím, že je správná cesta - aby za to byli řádně odměněni. Je potřeba ale říct, že pohotovost má trvat v podstatě od 17 do 22, respektive 23 hodin a v pracovních dnech od 8 do 20 hodin. To znamená, neřeší to absolutně nic od 8 hodin večer do rána a o víkendech pak od 10 hodin večer do rána nebo do 5 hodin. I tady je potřeba o tom diskutovat, proto se domnívám, že správná cesta je - máme síť urgentních příjmů. Abych byl spravedlivý, je to plod práce Vojtěcha Adama a tam jsem se na tom velmi intenzivně podílel z rady poskytovatelů. A chtěl bych, abychom na tyto urgentní příjmy navázali pohotovost. Domnívám se, že většina kolegů s tím bude souhlasit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec ještě má zájem položit doplňující dotaz. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Budu velice stručný. Jsem rád, že jste nakonec přiznal, pane ministře, že projekt urgentních příjmů, 81 urgentního příjmu, je projektem Babišovy vlády, která to naplánovala, která to připravila, která na to sehnala peníze. A máte taky pravdu, že to bude ten pilíř, který může otázku pohotovostních služeb tady vyřešit. Takže není pravdou, že jsme pro to nic neudělali, my jsme položili ten základ.

Proč to zdvihám teď, je proto, že do takhle tristní situace jsme se nikdy nedostali, a vy na ni musíte reagovat. Musíte na ni reagovat, protože on pořád ještě platí takzvaný kompetenční zákon. Je to fousatý zákon č. 2 z roku 1969, zákon České národní rady o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů správy České republiky, České socialistické republiky, a tam v odrážce 1 je, že Ministerstvo zdravotnictví je ústředním orgánem státní správy pro zdravotní služby a tak dále. A toto je poskytování zdravotních služeb. Jestli potřebujete úpravu toho zákona, pojďme se tady o tom bavit. (Předsedající: Čas.) Ale zodpovědnost za fungování pohotovosti v celé republice je na Ministerstvu zdravotnictví.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP