(14.50 hodin)
(pokračuje Radek Koten)

Chci se vás tedy zeptat, zda takovýmto způsobem hodláte pokračovat, anebo kde hodláte, kromě toho, že ještě tedy dlužíme jako Česká republika nebo ručíme za dluhy Ukrajiny, protože to byl zase projekt za vašeho předsednictví, tak kde chcete tedy brát tady na ty věci peníze? Ožebračováním českých důchodců, anebo rodin s dětmi? Nebo tím, že budete brát 500 korun matkám, které vychovaly děti? Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další z přihlášených je pan poslanec Oldřich Černý. Poprosím paní poslankyni Balaštíkovou, aby se připravila. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Oldřich Černý: Vážený pane premiére, obracím se na vás ve věci nově stanovených hranic takzvané aktivní zóny záplavového území. Tato zóna je území v těsném okolí řek, kde voda při povodni proudí a je schopna ničit a odplavovat předměty. Pochopitelně se v této zóně nesmí téměř nic stavět a skladovat. V současné době se začíná realizovat vyhláška Ministerstva životního prostředí, kterou se aktivní zóna záplavového území mnohonásobně rozšiřuje. V některých případech se jedná o území vzdálené až několik kilometrů od břehu řeky. V nově vymezené aktivní zóně se totiž octnou celé obce a části měst. Na řadě je nyní například Ústecký kraj, kde by nová pravidla měla začít platit již za necelé dva měsíce. Nebude možné si rozšířit stávající rodinné domy nebo si jen postavit plot, ani vysázet živý plot nebude možné. Dojde k naprostému znehodnocení všech nemovitostí v tomto území. Je také pochopitelné, že budou následovat stovky, možná tisíce žalob na stát. Rád bych tedy věděl, jestli se vláda tímto tématem byť i neformálně zabývala, pakliže ano, s jakým výsledkem. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, nyní paní poslankyně Balaštíková a poté poslední z řádně přihlášených, a to je pan poslanec Koten. Máte slovo.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Vážený nepřítomný pane ministře, Evropská unie od vypuknutí válečného konfliktu na Ukrajině uvalila na Rusko a tamní společnosti či jedince již řadu sankcí. Jsou zaměřené mimo jiné na tamní energetický sektor. Poslanci Evropského parlamentu však na začátku měsíce února vyzvali státy EU, aby přijaly úplný zákaz na dovoz fosilních paliv a uranu z Ruska.

Vážený pane ministře, odkud Česká republika bere palivo do jaderných elektráren? Podle dřívějších vyjádření ČEZ se zásoba takzvaných palivových souborů liší v Dukovanech a Temelíně. V Dukovanech má být zásoba vyšší, zhruba na tři roky, a Temelín má mít zásoby cirka na dva roky. Zatímco palivo v Temelíně je údajně možné nahradit palivem jiného než ruského výrobce, palivo pro Dukovany má být specifické a schopnost dodat takto specifický výrobek od jiného dodavatele než bohužel ruského údajně není vysoká. Já bych chtěla znát prosím odpověď, jak jsou zajištěny dodávky a zásoby jaderného paliva pro české jaderné elektrárny, protože v dnešní energetické krizi si myslím je to velmi důležité. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A poslední interpelaci, je na pana předsedu vlády, máme od pana poslance Kotena. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Koten: Ještě jednou děkuji, pane předsedající. Vážený pane premiére, mým dalším dotazem je dotaz na možné zvyšování koncesionářských poplatků za Českou televizi a za Český rozhlas. Proč se na to ptám? My jsme tady včera probírali nový zákon o Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, hlavně ta novela, která je velmi podezřelá a dává jakýsi bianko šek pro to, abyste si tam navolili v rámci pětikoalice - nebo pěti koaličních stran - svoje lidi. Dozvěděl jsem se, tím, že se ukončilo vysílání ČT3, že na toto vysílání nejsou peníze, že je tedy nutné zvýšit koncesionářské poplatky. Já se tedy ptám, z jakých prostředků je hrazeno vysílání ukrajinského programu televizního, z jakých prostředků je hrazeno vysílání rozhlasového vysílání Ukrajiny, a kdo to tedy platí, zda to platí čeští koncesionáři, nebo jestli nám na to ukrajinská strana něco přispívá a podobně, protože pokud chcete českým daňovým poplatníkům zvedat koncesionářské poplatky, tak když řeknete A, měli byste říct samozřejmě i to B, kdo to zaplatí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Jenom podotýkám, že pan premiér je řádně omluven a že všem odpoví do 30 dnů písemně.

Tímto tedy upozorňuji Poslaneckou sněmovnu, že byly vyčerpány všechny přihlášky na pana předsedu vlády, a budou nyní následovat ústní interpelace na ostatní členy vlády.

Dovolte ještě, abych přečetl omluvy: paní poslankyně Potůčková po celý jednací den z pracovních důvodů, pan poslanec Richter celý jednací den z důvodu zahraniční cesty, paní předsedkyně Schillerová od 14.30 z pracovních důvodů a pan poslanec Tesařík od 16.30 z pracovních důvodů.

A ještě dovolte, abych přečetl omluvy členů vlády, a to pana předsedy vlády po celý jednací den z důvodu zahraniční cesty, pana ministra Balaše rovněž po celý jednací den ze zdravotních důvodů, pana ministra Baxy od 17.30 z pracovních důvodů, pana ministra Beka po celý jednací den ze zdravotních důvodů, pana ministra Lipavského po celý jednací den z důvodu zahraniční cesty, pana ministra Rakušana rovněž po celý jednací den z rodinných důvodů, pana ministra Šalomouna po celý jednací den z osobních důvodů a pana ministra Síkely po celý jednací den z důvodu zahraniční cesty.

Nyní tedy vyzývám paní poslankyni Marii Pošarovou, aby přednesla interpelaci na ministra dopravy pana Martina Kupku a zahájila tak blok odpovědí členů vlády. Připraví se prosím pan poslanec Farhan. Máte slovo.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Dobrý den. Já mám dotaz na pana ministra Kupku, protože minulý týden jsme měli krajské zasedání v Plzeňském kraji a dozvěděla jsem se, že v případě, když tam bude vybudována gigafactory, tak že jste jim přislíbil, že bude nějaké nové letiště, že se o to postaráte, tak bych se chtěla zeptat na nějaké bližší informace k tomu, co máte v plánu, kde. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a slovo má pan ministr dopravy Martin Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní poslankyně, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vážený pane předsedající, je součástí dokonce vládního usnesení úkol pro ministra dopravy a také ministra průmyslu a obchodu a ministra financí v tomto směru hledat vhodnou náhradu. My jsme v tomto směru už podnikli celou řadu kroků, proběhlo rovněž několik setkání s uživateli, aktivními uživateli současného letiště Líně. Já sám jsem se byl podívat také na Dni otevřených hangárů na začátku února. Je pravda, že i spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu, s CzechInvestem, s Úřadem pro civilní letectví, které je v tomto směru důležitým aktérem, a samozřejmě s kolegy z Ministerstva dopravy se snažíme identifikovat možné varianty náhrady současného letiště Líně s tím, že zároveň se s uživateli letiště bavíme o tom, jak by případná alternativa měla vypadat, jak by měla být zajištěna a co by měla poskytovat současným uživatelům. Tedy přímočaře odpovídám, že jde zároveň o součást úkolu z jednání vlády ze začátku února a že podnikáme kroky opravdu k tomu, abychom zmapovali možnosti a určili vhodné lokality k náhradě takového letiště. V tuto chvíli pochopitelně není určen finanční rozměr, investiční náklady, které by taková náhrada měla znamenat, nicméně co je podstatné, že v tomto směru se současnými uživateli jsme v intenzivním kontaktu a snažíme se v tomto směru postupovat tak, aby k náhradě, k vybudování náhradní alternativy pak případně došlo, pokud by v tom současném prostoru vznikla gigafactory.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se ještě paní poslankyně, jestli má zájem o doplňující... Má.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Já bych se ještě chtěla zeptat: když už to letiště je funkční a stálo mnoho peněz, takže vlastně vy plánujete tedy tohleto, řeknu skoro zlikvidovat, a pak budete financovat zase něco nového? Já si myslím, že vláda se má chovat jako dobrý hospodář, a já to prostě z tohoto pohledu absolutně prostě nevidím. Naopak bych řekla, že to je vládní selhání. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP