(15.50 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)

To znamená, já mám - abyste mně věřili, že nekecám - já fakt ten seznam mám... (Ukazuje materiál.) a to, co je modře, to jsou ti, co dostali sankci, a ti, co jsou bíle, jsou v tom řízení, ale já opravdu nemám oprávnění a tady bych opravdu... pokud mně SÚKL to oprávnění dá, tak ten seznam jsem připravený zveřejnit. Nemám nejmenší důvod cokoliv tajit. Je potřeba si říct, že nezavádění do evidence skladových zásob je problémem, a tady je potřeba si říct, že sankce za toto v roce 2020 byla jedna, sankce v roce 2021 - to je to, o čem vaším prostřednictvím mluvila paní poslankyně Maříková - v roce 2021 to bylo 7 sankcí. Pro mě překvapivě, v roce 2022 to nebylo více sankcí, ale bylo to 6, tedy srovnatelné s rokem 2021, a v roce 2023 1 sankce. Tak doufám, že tato data jsou dostatečně vyčerpávající. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Ano, je ještě zájem.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji panu ministrovi za ta data a mě tam zaujaly dva údaje, rok 2021, jak jste zmínil, ten enormní nárůst, jestli byste mohl sdělit, oč se jednalo, o které skupiny, nebo to jsou neuzavřené věci? Nebo čekáme na zmocnění SÚKLu? To by byla první věc. A potom tedy druhá, když bychom tohle nemohli zodpovědět, obecně za těch pět let, jak jste říkal, ten SÚKL, o jaké léky se jednalo? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Já vím, že je to věc, která, vaším prostřednictvím, pane předsedající, já se omlouvám, vaším prostřednictvím, pane poslanče, která řediteli nemocnici, zdravotníkovi je složitě pochopitelná - mně to taky není jasné, proč jako ministr nemohu mít všechny informace - ale je potřeba si říct, že máme správní úřady, správní orgány, které jsou samostatné, a samostatné jsou právě proto, aby nepodléhaly politickému vlivu a politickému tlaku. To znamená, já se některé detaily u správních řízení prostě nemohu ze zákona dozvědět. Je to velmi podobné, jako když probíhají externí klinické audity ve zdravotnických zařízeních, které hodnotí, jaká je řekněme práce s rentgenovým zářením v těch zařízeních. Externí klinické audity ne že organizuje, ale řekněme se na tom spolupodílí Státní úřad pro jadernou bezpečnost a já jako ministr se v podstatě ale nedozvím, jak konkrétní zdravotnická zařízení dopadla. Já se dozvím souhrnnou analýzu, tu jsem vám tady řekl, ale už se nedostanu do toho detailu. Je to svým způsobem velmi správné, aby pak nebyly některé ty věci zneužity, ale mohu říct, že SÚKL tady tato data opravdu pečlivě, odborní pracovníci SÚKLu pečlivě analyzují, a já jsem požádal náš právní odbor, aby probral s právníky SÚKLu, do jaké míry detailu se opravdu mohu dostat.

Teď to není chyba nikoho z těch, co tam byli přede mnou, za uplynulých patnáct let třeba, abych tedy nekritizoval předchozí vlády, ale abych šel od různých typů ministrů, co tam byli, že ten problém tady je dlouhodobě, ale de facto nikdy situace nevedla k tomu, že by se provedla nějaká razantnější opatření, byť ten problém s redistribucí třeba v letech 2021 byl daleko větší než v loňském roce. To znamená, v zákoně já mám jasnou představu razantnosti opatření a bude na Poslanecké sněmovně, jak moc se odhodlá být ostrá vůči farmaprůmyslu. Já jsem připraven být velmi ostrý.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Už jsem věděl, že pan ministr končí, tak jsem ho nechal. Další z přihlášených je pan poslanec Síla a bude interpelovat opět pana ministra Válka.

 

Poslanec Jan Síla: Vážený pane místopředsedo, páni ministři, dámy a pánové, já bych se chtěl obrátit na ministra Válka s problematikou, která se momentálně projednává a která je přímo v připomínkovém řízení. Jedná se o rizika digitalizace zdravotnictví. Telemedicína může lékařům prodloužit ruce a oči, ale nikdy nemůže nahradit osobní kontakt v rámci klinického vyšetření.

O diagnóze, optimální léčbě a třeba o záchraně života pacienta v mnoha případech rozhodují dlouholeté zkušenosti lékaře, které jsou jedinečné, mnohdy popisované jako lékařské umění. Umělá inteligence může pomáhat, ale těžko nahradí vyšetřujícího lékaře s mnohaletou praxí. Připravovaná novela zákona o zdravotních službách zavádí telemedicínu jako standardní zdravotní službu a upravuje pravidla pro vedení elektronické dokumentace, přičemž přináší zmatky kolem identifikace pacienta, autorizace elektronické dokumentace - nejasná jsou pravidla anonymizace a pseudonymizace dat - či spornou ochranu osobních údajů.

Vypíchl jsem několik rizik a (nesrozumitelné), které je potřeba prodiskutovat a řešit s přizváním odborníků z České lékařské komory. Za prvé, jak bude zajištěna bezpečnost osobních dat pacientů a ochrana práv pacientů, když v dnešní době lze hacknout i superchráněná data Pentagonu? Za druhé, jak bude ochráněno know-how lékaře, kdy jediným bohatstvím lékaře je databáze pacientů - jak se zabrání tomu, aby nemohl být přístup k této databázi pacientů jedním klikem počítače zrušen? Za třetí, jak bude řešen vztah pacient-lékař, na kterém je mnohdy postavena úspěšnost terapie? A za čtvrté, jak bude legislativně ošetřen požadavek na léčbu lege artis, protože se domnívám, že základní diagnostika a léčba nemůže být plnohodnotně nahrazena distanční formou, pouze telemedicínskými službami. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana ministra Válka.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, vaším prostřednictvím, pane předsedající, děkuji, pane poslanče. A než odpovím, já bych, byť my se ve většině věci naprosto shodneme a otázky, které vy pokládáte mně, pokládám v rámci ministeriády v rámci EPSCa, v rámci jednání s ostatními ministry, v rámci debaty s Komisí, protože se domnívám, že musí být všechny otázky takto zodpovězeny. Nicméně v radiologii telemedicína, tedy teleradiologie, opravdu nahradila kontakt s pacientem a my jsme se domnívali jako radiologové kdysi, že je nezbytně nutné, abychom pacienta viděli a pak dobře popsali vyšetření.

To se stále děje, je to důležité, na druhé straně druhé čtení probíhá bez tohoto osobního kontaktu a to druhé čtení, které se provádí pomocí telemedicíny - koneckonců já jsem dneska taky popisoval dva pacienty a dělal jsem jim druhé čtení - to výrazně zvyšuje kvalitu vyšetření.

Pak bych upozornil - zase ze svého oboru, protože přece jenom se v něm vyznám: existuje něco, co se jmenuje virtuální kolonoskopie, kde umělá inteligence pronikla - stejně jako do screeningu karcinomu prsu - kde vlastně umělá inteligence a dneska ty samoučící programy, které se vyvíjí i v České republice, výrazně snižují falešně pozitivní a falešně negativní nálezy, u virtuální kolonoskopie jednoznačně zvyšují pravděpodobnost záchytu polypů a u karcinomu prsu v screeningovém programu jednoznačně snižují riziko špatných nálezů.

Ale souhlasím s vámi, že oba dva jsme se učili pohmat, poklep, poslech, pacient a anamnéza, a pak teprve série laboratorních a paraklinických vyšetření, a to je klíčové. Tedy digitalizace státní správy je prostě trend, který je neoddiskutovatelný, bezesporu pozitivní, který je nezbytný pro zjednodušení a zefektivnění výkonů státní správy. Nezbytnou podmínkou je sdílení elektronických údajů napříč jednotlivými agendami a státními institucemi tak, aby nemusely být vyžadovány po našich občanech nadbytečně a duplicitně. To je bezesporu taky fakt.

Širší elektronizace a zavádění sdílení údajů samozřejmě přináší mimo zjednodušení procesů i rizika, která vy jste, vaším prostřednictvím, pane předsedající, pane poslanče, velmi správně popsal, která logicky rostou se zvýšenou potřebou si údaje sdílet a vyměňovat. Rezort zdravotnictví v tomto není výjimkou a plně následuje centrální trendy elektronizace a, vaším prostřednictvím, pan poslanec Farhan se této problematice ve své interpelaci věnoval. Já jsem opravdu po pravdě se pokoušel odpovědět a souhlasím s tím, že problematika registru je extrémně komplikovaná, týká se toho.

Je proto nezbytné - a Ministerstvo zdravotnictví tak činí - přijímat i příslušná protiopatření. Při elektronizaci zdravotnictví je kladen velký důraz na bezpečnost, dohledatelnost přístupů a zabezpečení dat pacientů, to je naprosto mandatorní. Jsou voleny takové architektury, zpravidla decentralizované, které mají vyšší odolnost proti selhání a zneužití dat. V rámci evropských projektů Národního plánu obnovy a IROP jsou poskytovatelům zdravotních služeb dostupné prostředky jak pro digitalizaci, tak související kybernetickou bezpečnost - a to je jeden z pilířů toho, co chceme teď podporovat a podporujeme - jejíž význam bude nadále narůstat v rámci nově přijaté směrnice s názvem NIS 2. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP