(7.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

V současné době je zvyšování důchodů řešeno příslušnými ustanoveními. § 67 odst. 3 určuje, že se procentní výměry vyplácených důchodů zvyšují, pokud v období pro zajišťování růstu cen stanoveném podle odst. 4 dosáhl růst cen aspoň 5 %. Období pro zjišťování růstu cen podle § 67 odst. 4 začíná měsícem, který následuje po posledním měsíci období použitého při posledním zvýšení procentní výměry důchodů. Posledním zvýšením bylo zvýšení v řádném termínu od ledna 2023, ale jak jsme si řekli před chvílí, už z toho indexu spotřebitelských cen bylo jasné, že k tomu dojde, protože v lednu bylo 15,1, tak se asi nedalo očekávat, když v prosinci bylo 15,1, že v lednu to budou 3 %. No a stalo se, že to je samozřejmě zhruba o 2,1 nebo 2,5 % více než v tom prosinci. Posledním zvýšením bylo zvýšení v řádném termínu od ledna 2023 a posledním měsícem období pro zjišťování růstu cen při tomto zvýšení byl červen 2022. Další období pro zjišťování růstu cen tedy začíná červencem 2022. Období pro zjišťování růstu cen končí měsícem, ve kterém došlo k překročení růstu cen o 5 %, tedy měsícem lednem. Růst cen měřený změnou indexu životních nákladů domácností důchodců v lednu dosáhl 8,6 % a za celé období od června 2022 pak 11,5 %.

Už z tohoto odstavce, který je v důvodové zprávě, je jasné, že to rozhodné období už nastalo. Prostě nastalo. A znovu říkám, že tu retroaktivitu... My to tady asi dneska nerozsoudíme, ale je opravdu velká škoda, že se nemohli potkat naši specialisté ze všech politických klubů a tuto věc prodiskutovat. O stejné procento, tedy 11,5 %, v červnu 2023 se pak zvýší procentní výměry vyplácených důchodů, to znamená důchodů přiznaných před 1. červnem 2023. Dále by se měly automaticky v okamžiku přiznání zvyšovat stejným způsobem též důchody od června do 31. prosince 2023.

Vnímáme tedy asi všichni, že tady jde o rok 2023. Proč tedy není vůle k tomu, abychom se pobavili o tom, že se pokusíme najít cestu pro rok 2024 a dále? Nebo vy předpokládáte snad, že dvojciferná inflace tady s námi bude jako 2024, 2025, 2026...? No to tedy je opravdu jako velmi zdvižený prst, protože pokud to takto vláda předpokládá, tak o to větší důraz na to, abychom toto opatření nedělali, protože důchodci to nezvládnou. Přitom již bez zvýšení důchodů v mimořádném termínu v červnu 2023 je předpokládán deficit státního rozpočtu. A opět jsme u toho. Nejde skutečně hledat ty úspory jinde, než jsou naši senioři?

Problémem současného velmi vysokého růstu cen je jeho koncentrace do cen základních služeb pro zabezpečení bydlení, do cen potravin, a tedy jeho nadproporční dopad na nízkopříjmové skupiny obyvatel. Tento problém dobře demonstruje rozdíl mezi růstem cen domácností důchodců - a teď prosím se nevracím k té analýze, to cituji z důvodové zprávy - tento problém dobře demonstruje rozdíl mezi růstem cen domácností důchodců, který v lednu 2023 dosáhl 8,6 %, oproti růstu celkových spotřebitelských cen, který činil 6 %. Tady z té věty jednoznačně vyplývá, že to prostě dopadá více na domácnosti našich důchodců.

Tady samozřejmě ta důvodová zpráva je velmi zajímavá, já nevím, jestli jste měli všichni čas se s tím seznámit. Tady se samozřejmě zabývá předkladatel i zvýšením důchodů v mimořádném termínu, v jakém rozsahu, jak byl potřebný, jaká je ochrana příjemců nízkých důchodů a tak dále, a tak dále. A právě tam zhodnocuje i soulad navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky. A tady tedy si dovolím citovat z té důvodové zprávy: "Z hlediska ústavnosti je třeba posoudit, zda navržená úprava nepředstavuje u dotčených osob, tedy u současných poživatelů důchodů, a u osob, jimiž bude důchod přiznán do konce května roku 2023, nepřiměřený zásah do legitimního očekávání. Dosavadní způsob zvyšování příplatků k důchodu není návrhem dotčen. Předkladatel je toho názoru, že nikoliv." A kdo to posoudí, když to nemohla projednat ani Sněmovna v rámci legitimních výborů? Takže my tady dneska budeme souhlasit s tím, že zkrátíme naše důchodce, a přitom ten návrh, který sám předkladatel uznává, že je potřeba to posoudit, tak ale nebylo kým. Takže v podstatě to je opravdu jenom na tom předkladateli jako takovém.

Nárok na zvýšení důchodu v mimořádném termínu vzniká fakticky na základě platné právní úpravy už od splátky důchodu splatné v pátém kalendářním měsíci následujícím po měsíci, v němž růst cen dosáhne rozhodné úrovně 5 %. - Neodpověděl si snad předkladatel sám, že už to nastalo? Vždyť před chvilkou jsme si tady říkali, předkladatel tady píše, že vlastně to nastalo v lednu 2023, takže od února je to platné. Prostě tak to je. Měsíc červen nebo červenec je jenom termín výplaty toho důchodu, ale ne toho rozhodného období, kdy to nastalo.

Ještě se zmíním o jedné věci, než se dostanu i já k načtení pozměňovacích návrhů. Tady se píše v důvodové zprávě, že opatření bude mít vliv na reálnou hodnotu kupní síly důchodů. V průměru reálná hodnota v průběhu roku 2023 vzroste podle odhadu o 1,2 % oproti roku 2022. Tento růst je o 3 procentní body pomalejší. Znovu říkám z důvodové zprávy - pomalejší, než pokud by byl zachován současný právní stav. Kupní síla důchodu tedy v průměru vzroste, byť pomaleji. V porovnání s předinflačním rokem - velmi zajímavé, to znamená rokem 2021 - dojde k poklesu kupní síly důchodů v průměru o 2,6 %. Jako já nevím jak vy, ale opravdu si nechceme odpovědět na to, jestli to, co děláme, má reálný smysl? I z té tabulky, kterou tam máte v té důvodové zprávě - já se strašně omlouvám, pane ministře, ale já fakt nevím, jestli kolegové měli prostor a čas to takto detailně studovat i v kontextu těch různých analýz, kterých je. Ale vy tady třeba máte - původní důchod 8 000, váš návrh je zvýšení 492 a původní byl 456, takže vy těm nízkopříjmovým důchodcům 8 000 přidáte 36 korun? To jako fakt? To jako je masakr! Takže 10 000 důchod - nový návrh je 538 korun a stávající 686. Takže při desetitisícovém důchodu, a znovu upozorňuju všechny, že inflace je 17,5 %, tak při takto nízkém důchodu Ministerstvo práce a sociálních věcí sebere 148 korun. A takhle bych mohla jít dál. Ale ať nejdu do vysokých nějakých důchodů - 16 000 důchod, tak návrh je 676, původní 1 376, takže ministerstvo jim sebere 700.

Ale já se znovu ptám, u těch nízkopříjmových 8 000 důchod, tak ministerstvo jim tímto návrhem přidá 36 korun... Já jenom znovu opakuji - 36 korun! To prostě pro takovýto návrh nelze zvednout ruku, prostě to nelze. Pokud má člověk alespoň trochu svědomí a trochu nějakou odpovědnost vůči rodičům nás všech, tak to prostě nejde.

Proto si dovolím načíst pozměňující návrhy. První tedy, a k němu se přihlašuji, pod sněmovním číslem 2072: V čl. I § 67ca odst. 1 se v písm. b) částka "400 Kč" nahrazuje částkou "1 432 Kč".

Další pozměňující návrh je pod číslem 2073: V čl. I § 67ca odst. 1 se v písm. b) částka "400 Kč" nahrazuje částkou "1 503 Kč". ***




Přihlásit/registrovat se do ISP