(Jednání pokračovalo v 15.20 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, budeme pokračovat v našem jednání. Ještě připomínám, že ověřovatelé byli již určeni a jsou jimi Barbora Urbanová a Ondřej Kolář.

Dále ještě načtu omluvy, které mezitím přišly. Omlouvá se Jiří Kobza od 16 hodin z pracovních důvodů a Richterová Olga od 15.00 ze zdravotních důvodů.

Děkuji všem, kteří se zúčastnili během té krátké pauzy diskuse o tom, jak budeme dále postupovat. Budeme postupovat následujícím způsobem. Nyní bychom přistoupili ke stanovení pořadu 60. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. Připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu. Rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.

 

Nyní budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 60. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen. Já přivolám kolegy z předsálí.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 2, přihlášeno 141 poslanců a poslankyň, pro 127, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že pořad schůze byl schválen.

 

A nyní přistoupíme k jedinému bodu pořadu, kterým je

 

1.
Situace v České poště

Mám zde tři žádosti o vystoupení před otevřením rozpravy. Jako první se přihlásil s přednostním právem před otevřením rozpravy pan ministr Vít Rakušan, poté bude vystupovat pan místopředseda Karel Havlíček... pardon, omlouvám se, pan předseda Andrej Babiš. A poté pan předseda Tomio Okamura. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tématem dnešní schůze je Česká pošta a já se na diskusi k České poště i docela těším. Jsem zvědav, co padne za argumenty, jaké padne zdůvodnění toho, že se Česká pošta historicky dostala do toho neutěšeného stavu, ve kterém je nyní. Jak nám i představitelé opozice budou schopni a ochotni vysvětlit, že s Českou poštou se dlouhá léta nedělo vlastně nic, a ta situace vygradovala do situace, kdy skutečně odvracíme zcela reálně to, aby se Česká pošta nedostala do insolvence, aby tady Česká pošta byla, aby Česká pošta existovala. Jak se vysvětlí to, že ČTÚ v roce 2015 navrhoval zrušení tisíce poboček bez jakékoliv reakce tehdejší vlády, a podobně. Tedy ta situace jako taková už byla určitě nějakým způsobem zarámována historicky.

Když se tady oháníme tím, že někdo má být, nemá být dobrý manažer, já si vezmu pět takových daností, které vám tady řeknu. Představte si, ať už jste manažerem firmy, nebo jste starostou města a uděláte si takový benchmark nějaké firmy, kterou u sebe máte, a zjistíte, že ta firma má největší pobočkovou síť ve srovnání ze všech. Zjistíte, že ta firma má nejvíce zaměstnanců ze všech srovnatelných firem. Zjistíte, že ti zaměstnanci jsou nejhůře placeni v rámci srovnatelných firem. Zjistíte, že ta vaše firma generuje největší ztrátu, a ještě k tomu zjistíte, že není ani spokojenost s jejími službami. Tak stojíte před manažerským rozhodnutím, které je poměrně jednoduché. Buď takovou firmu zavřít, což je legitimní rozhodnutí, a když se podíváte na veřejnou diskusi, tak z jedné strany se objevuje výhrada vůči zavření 300 poboček a z druhé strany se objevuje výhrada - má cenu Českou poštu v téhle chvíli vůbec ještě zachraňovat? My jsme se rozhodli pro to obtížnější řešení - pro to, Českou poštu zachránit. A to ještě jednou zdůrazňuji: zachránit Českou poštu. Protože celý ten transformační proces, který je nastartován, není v té chvíli ničím ostatním.

Českou poštu čekají v těch následujících dvou letech zásadní změny. Změny, které jsou nutnou podmínkou pro to, aby Pošta přežila a byla životaschopnou institucí jednadvacátého století. Že ty změny měly přijít, já nevím, o deset, o patnáct, o pět let dříve, to je celkem neoddiskutovatelný fakt. A stát se tady ukázal dlouhodobě jako nezodpovědný správce svého vlastního podniku, byť tušil, kam se Česká pošta vyvíjí, jak to vypadá s jejími službami, které od roku 2018 poklesly v celé pobočkové síti, veškeré služby poskytované, zájem o služby poskytované Českou poštou, o 40 %. Trend poklesu objemu listovních zásilek v rozsahu celkem 20 % ročně za posledních pět let. Stejně tak je to akcelerováno i celou digitalizací českého státu, kdy platí zákon DEPO, a jenom používání datových schránek osobami samostatně výdělečně činnými činí ztrátu České pošty v predikované výši dalších 2 miliard. To je situace, ve které Česká pošta je kontinuálně ve ztrátě od roku 2018. Ještě jednou tady říkám datum - od roku 2018.

Otázka, proč nenastaly změny už před rokem? No, mohl bych říkat, proč nenastaly před pěti lety. Ale to už je otázka jinačí. To je otázka nějaké politické odvahy, otázka toho, zda je politická vůle dělat i nepopulární rozhodnutí, která samozřejmě v určitém čase bolí. Ale před rokem bylo potřeba nejdříve Českou poštu do slova a do písmene uklidit, vyměnit Dozorčí radu České pošty, získat 6 miliard za univerzální službu, to znamená, za ty peníze, nebo ty peníze, které stát do České pošty nedával, i když si služby od České pošty objednával. A to, že si Česká pošta musela půjčovat od komerčních institucí za velké úroky, je jednoznačným faktem.

V loňském roce se rušila krajská ředitelství, bylo propuštěno cirka 30 lidí ze středního managementu, takzvaných bílých límečků, byl prodáván zbytný majetek České pošty, byly optimalizovány otvírací hodiny na poště pro veřejnost. A v loňském roce také bylo rozhodnuto o tom, že transformace České pošty jednoznačně musí začít. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP