(17.10 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)
Vy jste dostal padáka ze Slovenska. Nebudu tady mluvit, co všechno tam bylo. Tak já doufám, že vás konečně pošlou do Bruselu za toho eurokomisaře, a můžete škodit tam. Do mě se nebudete navážet! Já jsem tady vystoupil velice konstruktivně a vy jste tady jenom lhal. Já mám čísla! Jaká analýza? Ani jedno číslo vám nesedí, tak si to laskavě nechte. Holdingový tisk? Tady je holdingový tisk. Tady pan Rakušan má hezký komentář dneska. Tak já nevím, co to mělo znamenat? Tak se to hezky vyvíjelo, já jsem tady mluvilo o Belgii a Nizozemsku. A pokud chcete se tady hádat, já jsem připraven, není problém.
Šestá koaliční strana. Loutka Pokorného. Evička Hanáková mu píše nějaké nesmysly. A tady blekoce nějaké kraviny. (Potlesk zleva.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. A protože už neeviduji nikoho s faktickou poznámkou, tak přistoupíme k dalším přihláškám s přednostním právem. Na řadě je pan místopředseda Havlíček. Prosím.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní předsedající, vážené, paní poslankyně, vážení páni poslanci a vážení členové vlády, já nebudu chodit do příliš daleké minulosti, pouze do té, v rámci které fungovala naše vláda, ačkoliv všichni velmi dobře víme, že Česká pošta byla pod správou sociální demokracie. Ale já myslím, že tady není diskuse vůbec o tom, že je třeba dělat, pane ministře vnitra, ty změny. A myslím, že všichni víme velmi dobře, jaké jsou důvody. Liberalizace postupná. V roce 2025 se to bude lámat ještě navíc. Všichni víte, o čem hovořím, protože do té doby se musí vysoutěžit vše. Roste konkurence, velmi silná konkurence díky té liberalizaci. Digitalizuje se. To všechno jsou zcela zásadní věci, které pochopitelně zhoršují výsledky České pošty.
Celá ta diskuse je o tom, jestli to chcete dělat, nebo jestli to nechcete dělat. Vy tady se vracíte hodně do minulosti, ale já jsem neslyšel nic zásadního, jakým způsobem to tedy uchopíte a jaké budou ty následující kroky, abychom se zbavili toho šíleného chaosu, který v tuto chvíli kolem toho je. Protože není pravda to, že by minulá vláda, když už jste se tedy do ní navezli, a teď to myslím zejména pana ministra průmyslu, k tomu jenom přihlížela. A to neříkám jako člověk, který za to byl zodpovědný. Fakt za to byla zodpovědná sociální demokracie. Ale pojďme se podívat, co se tady odehrávalo. Ona totiž ta transformace, o které je jisté, že se musí udělat, začala už někdy v roce 2018. A to jsou ty odpovědi na to, co zde říkal pan ministr průmyslu. Tehdy se připravila - a dozorčí rada to schválila - strategie na tři roky, včetně roku 2021. A tenkrát už se měla firma rozdělit na samostatné byznys jednotky, státní služby, komerční, logistika, finanční služby a vše, co je s tím spojené. Ten projekt trval asi dva roky, včetně přípravy nové organizační struktury, zavedly se transferové ceny a tak dále. Zřídily se samostatné účetní okruhy. No a logicky s tím vším, protože bylo jasné, že se musí něco činit, tak tehdejší management, to už bylo pod ředitelstvím pana Knapa, začal dělat poměrně zásadní redukci nákladů.
A tady velmi důležité říct jednu věc. V té době vláda odsouhlasila navýšení limitu na ty takzvané univerzální služby z půl miliardy, to jsme si tady říkali, ta čísla, na 1,5 miliardy. Ale k tomu bylo ještě třeba, aby se stáhly skutečné náklady na ty univerzální služby. Což se udělalo v letech 2019 až 2020, udělalo se to, že z 2,7 miliardy se to stáhlo asi na 1,8 miliardy, čili skoro miliarda. To je docela podstatná částka. V tu chvíli se udělalo jediné, co se udělat mohlo, a tady už to říkám, že to šlo částečně za MPO přes ČTÚ, že se zažádalo o notifikaci, aby se těch 1,5 miliardy mohlo proplatit. To všichni víme. To byl neskutečný proces. Martyrium hrozné. Někdy od roku 2019 až do roku 2022. Ale zaplať pánbůh tenkrát i s přispěním Českého telekomunikačního úřadu se to zvládlo a za vaší vlády už jste mohli využít to, že to bylo notifikováno a mohlo se do toho pustit těch 6 miliard korun, respektive dokonce ještě o těch 750 milionů více za ten půlrok. Což je zcela jednoznačně v... to bylo pod kontrolou té minulé vlády. Ale to vám nevyčítám, to jako vy jste to zinkasovali, to je v pořádku. Respektive ne zinkasovali, mohli jste to proplatit, abych byl přesnější.
V tu chvíli se ale optimalizovala pobočková síť. Musíte to vědět, musel vám to říct ten management. Zkrátily se otevírací doby, úpravy se tam dělaly všemožné ve smyslu otevíracích dob, optimalizovala se celá logistika. Tenkrát se zavedlo to doručování, jestli si vzpomínáte, D+2 těch ekonomických zásilek. Teď jste to prodloužili, nebo zvýšili, na D+3, což si myslím, že už je příliš. A nahráváte tím konkurenci, ale to je věc jiná. Ale důležitá věc. Ještě v roce 2018 měla Pošta 30 000 zaměstnanců. Po čtyřech letech naší vlády už to bylo necelých 25 000 zaměstnanců, skoro o 20 % se to stáhlo, 24 a něco to bylo.
Já tím jenom chci říct, že to všechno vedlo k tomu, že se ten hospodářský výsledek z těch nepříznivých minus 1,4 miliardy v roce 2020 stáhl v roce 2021 na neříkám ideálních, ale zaplať pánbůh za to, na polovičku, to je nějakých 680 milionů korun. Klíčová věc: Je konec roku 2021 a tehdejší management připravuje, tomu říkám, druhou etapu té restrukturalizace a to je transformace České pošty. Předkládá se na dozorčí radu strategie a ta zahrnuje mimo jiné i tu transformaci. To je velmi důležité, toto říct. Tehdy dozorčí rada toto schválila a postoupila to zakladateli, čili Ministerstvu vnitra. Zahrnovalo to celou řadu věcí, já nevím, oddělení právě těch státních a komerčních služeb, optimalizaci pobočkové sítě a tak dál. To všechno věřím, že víte.
Jenom odcituji Český rozhlas 25. 9. 2021, pár dní po volbách, nebo v době voleb, to je jedno: Česká pošta vymýšlí, jak zabránit ekonomickému kolapsu. Vytvořila proto detailní plán rozdrobení státního podniku. Záměr má nyní na stole Ministerstvo vnitra, pod které státní podnik spadá a které musí transformaci posvětit. To byl konec roku, nebo podzim roku 2021. A za chvíli dojdeme k tomu, co se vlastně stalo tedy v tom roce 2022. Ale já jsem tím chtěl jenom říct, že tím skončila naše vláda. Udělaly se určité kroky, něco se zrestrukturalizovalo, připravil se transformační plán a předalo se to vám jakožto vaší vládě.
Já tady nemůžu si ještě odpustit jednu věc, která na první pohled s tím nemá možná co společného, ale částečně přece jenom ano, a to je paralela Českých drah. Troufám si tvrdit, že jsou dva podniky, Česká pošta a České dráhy, které řeší možná velmi podobné problémy. Za prvé to jsou obrovské podniky, za další dělají službu pro naše obyvatele, pro naše firmy a tak dále. A za další, velmi složitě, pánové ministři, velmi dobře víte, že se do toho vstupuje. Jinými slovy, nemůžeme jim tam nasypat žádné peníze, protože by to byla nedovolená podpora.
Jsem přesvědčen, že situace v Českých dráhách v roce 2021 byla výrazně horší, výrazně horší, než byla v České poště. Proč? Protože tenkrát v důsledku covidu klesly výkony na jednu pětinu. Dovedete si představit firmu České dráhy, která má nějaké výnosy, a najednou vám dělá 20 % svých výnosů. A nemůžete tam pustit peníze. A když, tak musíte pustit logicky i těm ostatním konkurentům, což se udělalo v nějaké opravdu malé míře. To bylo v podstatě plivnutí do moře. Jinými slovy, muselo se to restrukturalizovat. Tehdy se ta restrukturalizace nebo ta opatření podařila díky jedné věci, a to je to, co chybí vám, pane ministře, a to je to, že jsme okamžitě na to reagovali v té době. Okamžitě znamenalo to, že jsme vyměnili ředitele. Ne že bychom ho vyhodili úplně, šel dělat dvojku. Měli jsme tam kvalifikovaného restrukturalizačního manažera, který okamžitě začal činit, a během několika měsíců se podařilo stabilizovat České dráhy tak, že jsme tu kritickou dobu s pětinovými výnosy, dvouletou dobu, přežili, aniž by se České dráhy příliš skloňovaly. Já nevím, jestli jste zaregistrovali, že se mluví o Českých dráhách v posledních dvou třech letech. Samozřejmě že vždycky něco zarezonuje, ale já tím chci říct, že to nebyl fatální průšvih. Respektive byl to problém, ale podařil se vyřešit.
Tím hlavním motorem pro nás bylo to, že jsme nemohli snížit ten komfort, to ani nešlo. Svým způsobem možná by se to dalo, ale nedovedu si představit, co by nastalo, kdybych přestal objednávat, nebo začaly by se přestat objednávat vlaky. To by bylo nerealizovatelné. Takže chci tím říct, že se všechno dá zvládnout, když tam jsou kvalitní lidé, když se jedná rychle. A to je to, co já vám vyčítám nejvíce. Vůbec ne ten stav, pane ministře, za ten vy fakt nemůžete, to je zcela jednoznačné. To se můžeme fakt bavit o tom, co tady bylo desítky let předtím. ***