(17.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Faktická poznámka pana poslance Miroslava Janulíka. Prosím.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Já jenom jestli jsem to dobře pochopil: čili on je v podstatě ve stejném postavení potom jako kterýkoliv jiný rodič České republiky, to znamená, že on ze mzdy odvádí zdravotní pojištění a z toho potom ta pojišťovna hradí péči tomu dítěti, čili není to nic extra. Je to normální standardní běžný systém. Dobře. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy řádně přihlášený pan poslanec Jiří Mašek v obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, vážení ministři, paní ministryně, kolegyně, kolegové, já si dovolím na začátku svého sdělení ještě také zareagovat na to, co tady padlo o pojištění cizinců. Je to určitě z morálního hlediska dobře, protože se vlastně ta děcka zrovnoprávní. Z finančního hlediska to samozřejmě pro stát zátěž je, protože jeho rodiče doteď platili zdravotní pojištění a budou na ně přispívat v úplně stejné výši, takže úplně finančně neutrální to není, ale jsem přesvědčen o tom, že to je správné. Ještě řeknu, že také samozřejmě, pokud toto pojištění budou mít, budou vybaveni příslušnou průkazkou zdravotní pojišťovny a bude identifikace úplně jednoznačná. Takže to jenom moje skoro faktická poznámka.

Dále bych se chtěl spolu s paní poslankyní Janou Mračkovou Vildumetzovou a svou osobou přihlásit k pozměňovacímu návrhu k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 325/1990 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. V podstatě tady jde o to, jak už tady můj ctěný kolega Lang o tom hovořil, že jde o větší odstrašení organizátorů této nebezpečné činnosti vyššími trestními sazbami. V tomto případě to znamená, že navrhujeme vložit do § 340 odst. 4 nové písm. e), které umožní přísněji trestat organizaci nedovoleného překročení státní hranice, je-li tento trestný čin spáchán organizovanou skupinou působící ve více státech. To z hlediska dokazování v zásadě problematické není a rovněž vyšší trestní sazba 5 až 12 let umožní, aby hrozba trestní represe lépe plnila svůj účel, to je, působila odstrašujícím účinkem. Současně nejde o kvalifikovanou skutkovou podstatu trestnímu zákoníku neznámou. Její obdoby můžeme dohledat například u trestných činů souvisejících s neoprávněným nakládáním s lidskými tkáněmi a orgány, lidským embryem, lidským genomem, u trestného činu šíření pornografie a trestného činu zneužití dítěte k výrobě pornografie nebo například u trestných činů proti měně a platebním prostředkům. Orgány činné v trestním řízení jsou si tedy vědomy toho, jak s touto skutkovou podstatou pracovat.

K našemu pozměňovacímu návrhu se přihlásím poté v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní faktická poznámka pana poslance Davida Kasala. Prosím.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já se ještě zeptám na konkrétní variantní věc, protože to je zase ze života. Za situace - což si myslím, že v tuto chvíli může být i větší část populace, která tady bude - tak za situace, že maminka se stará o dítě, je dejme tomu na mateřské, otec bude v zahraničí, nebude tady, kdo tedy bude ty peníze platit?

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji za vaši faktickou poznámku. S řádnou přihláškou paní poslankyně. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuju za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, já bych jenom chtěla avizovat, že novela zákona o azylu byla předložena samozřejmě především z důvodu toho, v rámci nelegální migrace aby došlo ke zpřísnění trestů pro převaděčské gangy. Když jsme to tady projednávali v prvním čtení, pan ministr vnitra nám řekl, jak je to obsahem daného zákona. Bohužel jsme po jednání i se zástupci policie, kteří si prakticky stěžovali, že ministr vnitra neměl sílu prosadit to na Ministerstvu spravedlnosti, tak to obsahem tohoto zákona není. Já bych jenom chtěla říct, že my jsme to po něm chtěli v rámci bezpečnostního výboru, žádali jsme to a já považuji za absolutně neférové, že nám ministr vnitra neříká pravdivé informace. Proto na základě toho jednání - a děkuji Jirkovi Maškovi, že se tady už k tomu pozměňovacímu návrhu přihlásil - jsme ten pozměňovací návrh předložili, protože se dá očekávat, že nelegální migrace opět bude většího rozsahu v jarních a letních měsících, a já jsem přesvědčena o tom, že bychom ty sazby měli mít vyšší, jako je to v jiných státech Evropské unie. Opravdu jsem jakoby v šoku, že se nám něco řekne a pak je to ve skutečnosti úplně jinak.

Za druhé, když jsme projednávali na bezpečnostním výboru pozměňovací návrh v rámci registru vozidel ukrajinských uprchlíků, kteří jsou na území České republiky, pan ministr vnitra ví, že jsem mu kladla na srdce, zda by nebylo možné ho spustit v daleko kratším termínu. Chápu, že to je pod ministrem dopravy, ale přesto to spadá pod rezort Ministerstva vnitra, respektive do této novely zákona. A je vidět, a včera k tomu byla i reportáž v médiích, kde lidi velmi zvedá ze židle, že pokud ukrajinské vozidlo dnes jede rychle, popřípadě někde špatně parkuje, tak tím, že nebude ten registr vozidel, až do 1. ledna 2024 budou tito řidiči nepostihnutelní. A já si prostě myslím, že je to špatně, že máte armádu úředníků na těch rezortech a že by takovýto registr měl být naplněn a spuštěn v daleko kratším termínu. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Eviduji dvě faktické poznámky, první má pan ministr a poté pan poslanec Jan Síla. Prosím, pane ministře, vaše dvě minuty.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane předsedající. Doteď jsme měli velmi věcnou nekonfliktní debatu a já ten tón udržím i při odpovědi tady. Zpřísněním u převaděčských trestů jsme doplnili skutkovou podstatu do vyšší trestní sazby, čímž jsme ten trest samozřejmě zvýšili. Platí to jen u převaděčství více osob. Spravedlnost nechtěla sahat do sazeb jako takových, nesahalo se tedy na samotné sazby, využila se vyšší sazba, která už teď v zákoně je, 2 až 8 let, a do té se dala upravená nová skutková podstata trestného činu převaděčství, takže dochází ke zpřísnění jako takovému. Takže tady bych ten rozpor ani v tom neviděl. Ale já jsem dokonce byl velmi vstřícný a říkal jsem u pozměňovacího návrhu pana kolegy Maška a vašeho, já teď nevím, kdo je autorem, že jsem ochoten se o tom bavit. Pokud tam dáme tu sazbu jako takovou, jsou to konstruktivní diskuse, já jsem dokonce navrhoval svým kolegům, že jsme připraveni takový návrh i podpořit, ale jenom prosím, uvádějme fakta. To znamená, že my jsme samozřejmě ten trest zvýšili samotným obsahem definice trestného činu převaděčství. Tak já bych byl rád, kdyby ta debata zůstala korektní a věcná, doteď taková byla a chtěl bych o to poprosit. Moc díky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy pan poslanec Jan Síla s faktickou poznámkou a paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.

 

Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo. Já bych měl dotaz na pana ministra, jak to vlastně je s těmi platbami za zdravotní pojištění těch dětí azylantů. Jednou jste řekl, že se jedná o platbu jako OBZP, to znamená občané bez zdanitelných příjmů, což pro rok 2023 činí 2 336 korun, a potom jste řekl, že bude vlastně platba jako u českého občana, to, že se stane státním pojištěncem ten azylant, a tím pádem se bude vztahovat jako platba za státního pojištěnce za to dítě, což činí 1 900 korun. Tak jak to vlastně tedy bude? Děkuju za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP