(10.10 hodin)
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, velmi rychlá a ryze faktická odpověď na poslední faktickou poznámku pana kolegy Kolovratníka.
Jak to bylo? Předchozí vláda, vláda Andreje Babiše, schválila pro rok 2023 ve střednědobém výhledu pro Státní fond dopravní infrastruktury 97 miliard korun. Bohužel není pravda, že 97 miliard korun by dokázalo pokrýt všechny uzavřené smluvní vztahy mezi našimi investorskými organizacemi a zhotoviteli. Pro to, aby se opravdu mohlo pokračovat v rozběhnutých zasmluvněných stavbách, by i pro letošní rok bylo potřeba výrazně víc než 117 miliard korun. Taková je realita, víc k tomu není potřeba říkat. Tohle je prostě bohužel holý fakt a musela se s tím tato vláda vypořádat. A stejně tak jsme se snažili i pro další období navýšit střednědobý výhled tak, abychom dokázali obstát. A to, co jsem zároveň zmínil a je výsledkem jednání ve vládě, je představení desetiletého výhledu financování tak, aby se podařilo i v následujících letech a případných následujících vládách předcházet tomu, že střednědobý výhled bude nerealistický a nebude odpovídat tomu, co jednotliví investoři zasmluvňují, a to, co Česká republika v oblasti dopravní infrastruktury potřebuje vybudovat.
Dovolím si připojit ještě několik ryze technických odpovědí k tomu, jak je to s připravovaným úvěrem EIB. Platí všechno, co zmínil Zbyněk Stanjura. Doplním ale, že v tuto chvíli samotná EIB chystá finální schválení nabídky pro Českou republiku v boardu ředitelů. To by mělo proběhnout na samém začátku května. Tomu předcházel expertní pohled na jednotlivé projekty a dohoda na tom, co všechno by se do toho úvěru mohlo dostat, s tím, že počítáme s letošním rokem s částkou 1 miliardy eur, s tím, že můžeme čerpat finanční prostředky výhodně jak v českých korunách, tak případně v eurech. Zároveň máme potvrzeno, že ty tranše budou probíhat v rozsahu 1 miliardy korun. Čeká nás tedy až 25 takových tranší, které mohou navazovat den za dnem. To, kdybychom ve výsledku mohli podepsat smlouvu a vydat se už k čerpání úvěru, tak tady platí, že by to mohlo být už v červnu. Já říkám tedy, že podpis smlouvy i podle toho, jak to vyhodnotíme ve vztahu k výhodnosti rámců a jak bychom mohli případně doplnit financování dopravní infrastruktury i z RRF, tak to rozhodnutí v průběhu června musíme podniknout.
Tolik alespoň základní stručná informace. Myslím, že z toho je zjevné, že ten výhled Česká republika má pevně v rukách a že máme nástroj, jak všechny důležité stavby profinancovat. Děkuju za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní se přihlásila s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Tak suma sumárum: 60 miliard že nám chybí na příjmech, bude chybět z vybraných daní, to jsme si probírali při té minulé interpelaci, to teď nechám být. O tom, že přes 30 miliard je díra v SFDI, jsme tady mluvili půl roku, mluvíme. Takže se posunu k tomu, co se tady řeklo.
Pane ministře, jeden, druhý, dobře víte (K ministru Stanjurovi.), vy jste myslím byl v SFDI za opozici, pokud si vzpomínám, takže vždycky jste nás tady tepal - to nemyslím vůbec špatně, jako opoziční politik, to bylo v pořádku. Takže ten střednědobý výhled se nějak nastaví. Pak samozřejmě jsou prostavěné nějaké peníze, tak se prostě doplní, aktualizuje se potom při sjednávání rozpočtu. Takže už nechte střednědobý výhled, nechte Babišovu vládu a zpovídejte se konečně ze svých povinností a ze svých kompetencí. Prostě neoddiskutujete to, že jsou tam zasmluvněné stavby a chybí tam přes 30 miliard. To znamená, že deficit, který by měl být ve státním rozpočtu, se u mě přesunul do SFDI, na což vás upozornila i Národní rozpočtová rada jako nezávislá instituce. To bezesporu nezpochybníte.
Ale teď k tomu úvěru. To znamená, chcete to sanovat úvěrem - řekli jste prostě tady, že kdy bude, kolik to bude a tak dále. Neřekli jste to podstatné, neřekli jste ten úrok. Na to se ptáme pořád, jaký bude úrok a zda bude výhodnější, než když prostě by se půjčilo na finančních trzích, protože ten úvěr bude mít nějakou splatnost. Já jsem ho neslyšela. Byla tisková konference. Neslyšela jsem, jaký bude ten úrok, kolik to bude stát Českou (republiku), protože bezesporu to zaplatí daňoví poplatníci, to s vámi souhlasím, to o tom není pochyb, jestli to bude tam, či onde, a že se bude splácet dlouho, to je také bezesporu. Navíc prostě slovy klasika - to už vy tady, maminko, nebudete. Takže si prostě řekněme zcela na rovinu, jak ty věci běží. Tohle my chceme slyšet. Děkuji mnohokrát.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan ministr Stanjura. Prosím, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Řekli jsme, že politiku dělat nebudeme, a teď jsem ji slyšel a nebudu reagovat. Tohle všechno je popsáno v té odpovědi, na jak dlouho. Jestli myslíte, že se vyjednává s druhou stranou tak, že tady na mikrofon řeknu, že to je číslo, s kterým souhlasím, které mi vyhovuje, tak my takhle nevyjednáváme. Pan ministr Kupka řekl, že neustále jednáme, čekáme na rozhodnutí boardu ředitelů, ale současně vyhodnocujeme i jiné možnosti. My se snažíme, aby daňový poplatník za infrastrukturu zaplatil co nejméně.
Řekl jsem, a ta čísla aktualizujeme vlastně na týdenní bázi, že nabídka z EIB je výhodnější, než za kolik dneska emituje Česká republika dluhopisy, ať už korunové, nebo eurové, jinak bychom se do této fáze vůbec nedostali a ta jednání bychom ukončili. Vznikla možnost nového nástroje a ten v této chvíli prověřujeme, to je ta půjčka z RRF. Samozřejmě jako každý, kdo si bere půjčku, počítáme nejenom tu míru, ale celkové úrokové náklady za ten produkt, to znamená, samozřejmě výpočty posuzujeme výhodnost jednoho, druhého nebo třetího, protože tam máme tři možnosti. Posuzujeme celkové náklady, úrokové náklady za tuto půjčenou částku. V této chvíli EIB je lepší než dluhopisy, ale možná ještě najdeme výhodnější než EIB a tam bychom šli cestou potom půjčky z RRF.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? (Hlásí se pan poslanec Kolovratník.) Rozpravu tedy končím. Ještě do rozpravy? Tak prosím. Pan poslanec Kolovratník má slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Já jsem to téma přinesl, v uvozovkách rozpoutal, pokusím se ho shrnout nebo uzavřít. Věřme, že to dobře dopadne. To si budeme přát, aby doprava dostatek prostředků měla.
Jak jsem dneska řekl v úvodu svého vystoupení, sám Evropské investiční bance fandím, sám jsem byl u toho, když jsme s panem ministrem Ťokem to tehdejší první memorandum podepisovali, zkoušeli a do určité části u některých jednotlivých projektů využili.
Možná poprosím, a asi to bude směřovat na pana ministra Kupku: ve chvíli, kdy budete před finálním rozhodnutím, schválením, že půjdete do těch prvních tranší - a pro mě je ta informace nová a zajímavá, tedy až 1 miliarda eur jsem si tady odnesl, to znamená teoreticky 25 tranší během letošního roku - tak prosím, pane ministře, zvažte, jestli tohle neukázat určitě na rozpočtovém výboru, a dovedl bych si to představit i na hospodářském výboru, ať se na to podíváme. To je dobře míněná prosba nebo žádost na vás.
Každopádně k uzavření tady té interpelace - pan ministr Stanjura řekl větu, která je sice pravdivá, nemohu ji rozporovat, že konečným poplatníkem nebo tím konečným, za kým to jde, kdo ponese ty náklady, je daňový poplatník, tedy občané České republiky, ti, kteří generují daně na ty splátky. Ale já se zkrátka pořád bojím a obávám toho, že se z toho stane - a může to být za rok, za dva, za tři, za pět - že se z toho prostě stane mandatorní - z těch splátek vůči EIB - že se z toho stane mandatorní náklad Státního fondu dopravní infrastruktury. Jinými slovy, až ministr financí s ministrem dopravy budou chystat svůj další rozpočet včetně toho střednědobého výhledu, že zkrátka tady ta splátka 5, 10, 15 miliard tam bude jako základ - to si vyřešte, pane kolego, pak vám dám až ty další peníze.
Na tohle jsem bohužel odpověď nedostal nebo nějaké ujištění, že to nebude trvalým nákladem Ministerstva dopravy. A proto bych rád navrhl Sněmovně podle § 112 odst. 5 usnesení, které říká, že Poslanecká sněmovna není spokojena s touto odpovědí. Tím bych žádal ještě písemné dopřesnění a ujištění, že moje obava je lichá. Děkuji. ***