(17.40 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Uvědomuji si nepříjemnost toho, že odpadne na některých místech komfort, zvyk mít poštu za rohem. Na druhou stranu si skutečně připusťme, že pobočková síť v rozsahu 3 200 poboček byla neudržitelná a zcela abnormální v jakémkoli mezinárodním srovnání.
Možná ještě jednu otázku - vím, že jste se na to neptala, ale včera už nebyl čas odpovědět na poznámku paní kolegyně Vildumetzové. Samozřejmě že do těch pošt jako takových se i v cizině, nejenom v České republice, započítávají partnerské služby jako takové, tedy to srovnání je skutečně relevantní. Máme nejširší pobočkovou síť i po zrušení 300 poboček. A domnívám se, nechat pošty na venkově, dostupnost státu na venkově je správná priorita, protože ve městech ta služba prostě dostupná zůstává.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Zeptám se, zda je zájem o doplňující dotaz? Je tomu tak, paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Lenka Knechtová: Pane ministře, mně jde hlavně o to, aby, když už se opravdu dostaneme do té situace, kdy otevřeme městský rozpočet, protože jsme vlastně v běhu roku a začneme prostě podnikat ty kroky, tak abychom opravdu byli schopni oboustranně za ty dva měsíce se dopracovat k výsledku, protože i pro tu samosprávu není jednoduché ty věci teď uchopit a všechno to zvládnout naráz včetně, jak říkám, odkup budovy, a prostě tyto věci. A druhá věc je, my jako politici komunální vnímáme to, že třeba v některých lokalitách je pošta otázka pěti let, než nějakým způsobem se ty věci napojí, zkomunikují, že prostě tady opravdu ten řez je do hloubky a že to bolí daleko víc, než když my nějakým způsobem se k tomu projektu připojíme a do budoucna postupně ty služby ukončíme. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Má pan ministr zájem o odpověď? Ano, prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Jenom velmi rychlá reakce. Samozřejmě že ten řez je, já jenom i tady z otázek, které také na mě padají z druhé strany, do jaké hloubky, to je otázka, je tady stejně tak kritika z druhé strany, že ten řez měl být hlubší a těch poboček mělo být třeba 1 100, což by prostě reálně vedlo k tomu, že v některých městech a obcích by ty pošty jako takové vůbec neexistovaly a dostupnost té služby by nebyla. A já si jenom stojím za tím, že koncept toho, že Česká pošta bude poskytovat nové služby v jiném segmentu, že pak je dobré ji mít. Na vaši otázku: já si skutečně myslím, že management České pošty se snaží maximálně vyjít vstříc, aby veškeré procesy byly rychlé, vysvětlitelné, byli k tomu lidé instruováni. Pokud jsou třeba lokální nespokojenosti s tím, jak management České pošty komunikuje, na to jsem samozřejmě schopen reflektovat a tuhle informaci předat. Ale má informace i z těch jednání - netvrdím, že byla stoprocentní spokojenost, ale že ta jednání proběhla v profesionální atmosféře, s dostatečnou časovou dotací, s tím, že lidé vysvětlovali argumenty, takže doufám, že management pošty v těchto krocích i následných bude stejně tak vstřícný.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další v pořadí je paní poslankyně Balaštíková. Paní Balaštíková přítomna není, její interpelace tedy propadá, a na řadě je paní poslankyně Lesenská, která interpeluje pana ministra Rakušana. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, zástupci vlády. Moje interpelace se bude týkat datových schránek. Já jsem s panem ministrem už komunikovala neformálně, mimo interpelace na toto téma. Je mi jasné, že jsou zřízeny ze zákona a tak dále a tak dále, nicméně jsme se dostali do fáze a do situace, kdy nejen já, ale i někteří známí a lidé, kteří se na mě obracejí, najednou ty schránky máme dvě, někteří dokonce i tři. Zřídili si schránku jako fyzická osoba dobrovolně, protože potřebovali komunikovat s úřady, byla pro ně nedosažitelná pošta, takže usoudili, že datovka je ideální řešení. Ze zákona vznikly během času povinnosti mít další. Mně vznikla osobně ze zákona povinnost mít a byla zřízena automaticky jakožto soudnímu znalci a letos jakožto OSVČ. Dobrá, fajn, já si s tím nějak poradím, mí známi také, ale hlava nám nebere, proč těch datovek musíme mít tolik. Ano, někteří z nás mají také více mailových adres, ale u těch datovek, které ty datovky vlastně s námi má ten úřad komunikovat? Já jsem například daňové přiznání podávala jako fyzická osoba, ale měla jsem povinnost ho elektronicky podat jako OSVČ, ale já na tom daňovém přiznání mám veškeré příjmy, nejenom jakožto OSVČ. Takže mám v tom prostě zmatek, a nejsem sama. Takže budou se mnou úřady komunikovat a budou mně posílat stejné zprávy na všechny datové schránky, které mám ze zákona povinně zřízeny?
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a nyní má prostor k odpovědi pan ministr. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za otázku. Rád odpovím, budeme si jenom muset zvykat funkčně i na to, že datové schránky jsou pod Digitální agenturou jako takovou, ale samozřejmě rád odpovím, protože zavádění datových schránek teď v tom rychlém tempu bylo ještě pod Ministerstvem vnitra, tak já se pokusím o souhrnnou odpověď. Vím, že něco už jsme si řekli neformálně, ale já bych to rád řekl ještě jednou na mikrofon, protože to považuji řekněme i za informačně důležité.
Pokud se podíváme na datovou schránku a budeme ji chápat jako jakýsi - a teď ve velkých uvozovkách prosím - lepší, státem kontrolovaný e-mail, který nám chodí, a chodí nám v něm důležité zprávy, říkám ve velkých uvozovkách prosím, protože to je státem garantovaná bezpečná forma komunikace, tak ale to přirovnání funguje v tom, že máme také nějaký soukromý e-mail, který používáme pro nějakou soukromou korespondenci my jako osoba, která potřebuje komunikovat sama za sebe, a potom máme určitě nějaký pracovní, a jsme zvyklí mezi těmito dvěma kanály také rozlišovat, asi je úplně vzájemně nekombinovat. Pro třetí stranu, pro státní správu, je samozřejmě nutné vědět, v jaké roli při té komunikaci daná osoba vystupuje, zda vystupuje jako soukromá osoba, jako firma, jako právnická osoba, a výhodný je takový systém právě pro firmy, kde mohou mít přístup do schránky i zaměstnanci, které do osobní schránky jako takové určitě pustit nechce. Osobní datová schránka poskytuje výhody nijak nesouvisející s podnikáním, povinnost komunikace datovou schránkou platí pouze pro komunikaci se státem, a vzájemná komunikace firem skrz datové schránky povinná určitě není, ale je výrazně levnější, rychlejší, levnější, jak jsem řekl, v podstatě bez nákladů - určitě to vyjde lépe než posílání doporučených dopisů. Máme i docela dobrý informativní web na stránce digitalnicesko.gov.cz/služby/datovky, kde je už nyní vše docela přehledně vysvětleno. Máme k tomu vysvětlující série i na sociálních sítích, kde datovku prezentujeme jako on-line bránu ke službám státu. Fyzická osoba podává daňové přiznání - nebo jestli podnikající osoba: fyzická osoba podnikající posílá z datové schránky fyzické osoby podnikající, fyzické osoby nepodnikající posílají z datové schránky fyzické osoby nepodnikající. Jde o to, zda vystupuje za subjekt s daným ičem (IČO), nebo za fyzickou osobu.
A koneckonců jenom chci říci, že parametry toho, jaké datové schránky budou, kdy budou zřízeny a podobně, to bylo schváleno ještě v minulém volebním období, bylo to schváleno celkem konsenzuálně napříč politickým spektrem, a naopak my jsme zpomalili ten proces v jedné věci - já to finálně pokládám za správné, že jsme nenutili do povinnosti osoby fyzické, které používají nějakou formu elektronické identifikace při vstupu třeba do Portálu občana k tomu, aby povinně měly zřízenu datovou schránku, ale ten nárůst, který přesahuje nějakých 239 %, nám ukazuje, že i ta dobrovolná cesta funguje a že stále více lidí si uvědomuje, že cesta datových schránek je velmi vhodný způsob komunikace. Jestli se do budoucna povede dávat nějaké sdružené modely všech řekněme podnikatelských datových schránek, to je třeba vývojářsky možné. Na druhou stranu vždycky bude oddělena datová schránka fyzické osoby od datové schránky právnické osoby a to já považuji jednoznačně za správné. ***