(14.50 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

To, že jste si nakreslili na papír, že ušetříte 18 miliard korun z takzvaných poplatků za obnovitelné zdroje, není nic jiného než švindl. Máte dvě možnosti, vládo. Buď ty poplatky, které se musí platit, přenesete na zákazníka, to znamená na spotřebitele, případně firmy, tak jako tomu bylo před energetickou krizí - a určitě si vzpomínáte, že jsme upozorňovali, že v době energetické krize se má toto sejmout ze spotřebitelů a z firem a má si to stát, když už si to takhle zpackal v roce 2010, vypít sám, to znamená, musí to jít za ním, to je těch 18 miliard korun. A i když jste to devět měsíců oddalovali, tak jste to nakonec udělali, což je dobrý krok a hodnotíme ho pozitivně, tak dnes máte dvě možnosti: buď to vrátíte zpátky na ty zákazníky, což jste konečně i řekli na podzim roku 2022, řekli jste, že toto bude stát nést na svých bedrech pouze do roku 2023, do konce, tím myslím, to znamená, zdraží se elektřina opět, pro domácnosti a pro firmy. A pokud to nechcete udělat, a já bych tomu rozuměl, že to nechcete udělat, tak pak už máte jednu jedinou možnost, to je to, že to nevyplatíte těm, kteří na to mají zákonný nárok, což si vůbec nedovedu představit - nikoliv proto, že bych tleskal těmto dotacím, ty byly chybně nastaveny v roce 2010, 2011, to je ten tunel 600 miliard korun, který nám přinese necelá 3 % elektrické energie. Za to nenesete vinu, ani ne my, kdy se dívejme, kdo zde byl ve vládě v roce 2006 až 2010, který toto zpackal. Ale v každém případě se tato podpora nastavila, díky tomu se tedy vybudovaly ty velké parky, pak se to několikrát přeprodalo, a v tuto chvíli není jiné cesty než to do roku 2030 proplácet. Ano, my jsme byli ti, kteří se snažili omezit zisky těch, kterým toto plyne, a možná si vzpomínáte, na podzim roku 2021 jsme iniciovali - ono to bylo o něco dříve, ale tehdy jsme tady o tom jednali ve Sněmovně, ještě za naší vlády - to, že se jim, zjednodušeně řečeno, sníží marže. A vzpomínáte si, kdo byl tenkrát proti tomu? Ano, správně, představitelé pětikoalice, zejména představitelé SPOLU. Vy jste tehdy chtěli, aby tito investoři měli vyšší marže. Ale nad tím už mávám rukou, to už je historie. V každém případě tím chci říct, že dnes, pokud to odmítnete proplatit, tak ne že riskujete, ale jdete stoprocentně do tisíce soudních sporů a nemáte šanci toto vyhrát, protože v tu chvíli by tady došlo k tomu, že by začala padat jedna firma za druhou, protože by nebyly schopny splácet úvěry a nebyly by schopny utáhnout to, co regulérně nakoupily, byť tehdy se sporným rozhodnutím vlády. Takže na Ministerstvu průmyslu a obchodu, pokud nepůjdete proti zákonu, nemáte šanci toto udělat. A i kdybyste šli proti zákonu a udělali jste to, tak se na mě nezlobte, nemá to co do činění s ukončením dotačního byznysu. Ten beru na projekty nové, ten beru na to, že se budete věnovat tomu, že firmy budou v možná férovějším prostředí, to je jedno, jak to nazveme. Toto je stará puška.

Dále chcete šetřit na dotačním byznysu na Ministerstvu dopravy. Ano, to lze, ale nenazývejme to dotačním byznysem. Rozhodli jste se, že vezmete Ministerstvu dopravy v příštím roce 6 miliard korun. Na to máte nárok, ale pojmenujte to prosím přesně. Půjde méně do krajů o 2 miliardy, půjde méně zřejmě na údržbu a zřejmě na investice, nebo se to namíchá, to už neumím říct, jak si pan ministr Kupka nastaví ve finále, ale těchto 6 miliard korun nakonec nepůjde na dopravní stavby, případně na jejich údržbu. Prosím pěkně, je tam nějaký dotační byznys? Je tam nějaký nezbedný podnikatel, který čerpá peníze? Ne, zkrátí se tím veřejné výdaje na dopravu. Jenom podotýkám, že jenom letos vám chybí 30 miliard korun na dopravu a stále jste nevyřešili rozdíl mezi rozpočtem a mezi krytím ze státního rozpočtu a z poplatku. Chybí vám 30 miliard korun a chcete si je půjčit za úrok.

Dále chcete ušetřit na dotačním byznysu 5 miliard korun v součtu přes Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo školství. Ano, rovněž to můžete udělat. Jedná se o veřejné komunikace, jedná se o školy, jedná se o školky, jedná se o veřejné budovy, jedná se o domovy seniorů. Prosím, vidíte zde nějaký dotační byznys? Já netvrdím, že nemůžete stáhnout někde výdaje, ale nemá to co do činění s žádným dotačním byznysem. Musíte to říct obcím, musíte to říct krajům, musíte to říct všem těm, kteří si chtěli třeba postavit školu nebo školku. Ano, ušetří se. A sami si zvažme, jestli to dává smysl, nebo nedává smysl.

A pak jsme u zemědělství. To je jediná oblast, kde s vámi mohou částečně souhlasit, i když nikoliv s tou částkou 10 miliard korun, protože ani tu tam nenajdete, protože i v zemědělství zemědělské a potravinářské subjekty dostávají peníze především z evropských fondů, a ty jednotky miliard, které tam jdou ze státního rozpočtu, nedají 10 miliard korun, ale uznávám, jednotky miliard zde můžete najít za předpokladu, že jim prostě ty peníze nedáte a učiníte z nich dnes subjekty, které budou méně konkurenceschopné vůči zahraničním konkurentům, jinými slovy, půjde to na úkor zemědělské, potravinářské soběstačnosti. Na to si musíme odpovědět hospodářsky, ale účetně, protože vy jste účetní vláda - potvrzuji to, že tady jednotky miliard najít můžete.

A jsme u konce. Pak vám tam zůstává 13 miliard korun, o kterých dnes nevíte, jak s nimi naložíte, respektive kde je tedy stáhnete z toho takzvaného dotačního byznysu. A já vám garantuji, není kde je stáhnout v tuto chvíli. Pokud myslíte na Grantovou či Technologickou agenturu, tam se jedná o zdroje pro univerzity, pro výzkumáky a třeba pro pracoviště Akademie věd, ale pozor, to už jsou zasmluvněné částky minimálně na rok tento, na rok příští a částečně i na rok 2025. Pokud je chcete vzít těm ústavům Akademie věd, poté to můžete dělat až někdy od roku 2025. To musíte jim vysvětlit, proč jste přestali podporovat vědu. Ale to je opět nějaká hospodářská záležitost z mého pohledu chybná - kdo přestane podporovat vědu, během horizontu několika let se dostane do velkých problémů, nebude se zde tvořit přidaná hodnota, ale to je věc, znovu říkám, už na jinou diskusi. Podstatné je to, že ani zde to nemáte, a už vůbec ne abychom to nazývali dotačním byznysem - pokud se nedomníváme, že ústavy Akademie věd, které dělají základní výzkum, jsou nějakým byznysem.

Co tím vším chci říct? Netvrdím, že se nedá někde ušetřit, netvrdím, že se to nedá vzít na veřejných službách, na veřejných investicích, ale prosím pěkně, nenazývejme to úspora na bázi dotačního byznysu, nemá to s tím totiž co do činění. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Jestli jsem to dobře zaznamenala, pane místopředsedo, žádný návrh jste nepodal na bod nový, protože... nejsem si jistá.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Omlouvám se. Ano, já jsem byl tak v ráži, že jsem to zapomněl říct, takže prosím, aby to bylo jako první bod dneska, a to je Dotační byznys.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Takže název Dotační byznys, děkuji.

Nyní tedy vystoupí s přednostním právem pan předseda Tomio Okamura, následovat bude pan poslanec Stržínek, který je dalším přihlášeným k pořadu schůze. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, já bych jménem SPD navrhl jako první bod dnešního jednání schůze Poslanecké sněmovny bod s názvem Projednání návrhu daňového balíčku a důchodové reformy Fialovy vlády. Fialova vláda zvýšením daní ve svém daňovém balíčku okrade občany o další peníze. Vládě Petra Fialy trvale klesají volební preference, neúnosně prohlubuje deficit státního rozpočtu. Ten skončil v letošním březnu ve schodku 166,2 miliardy korun, což je vůbec nejhorší výsledek prvního čtvrtletí od vzniku České republiky. V dubnu už pak dosáhl objemu 200 miliard korun, ten deficit. Strukturu a parametry státního rozpočtu hnutí SPD dlouhodobě kritizuje a jeho výrazné nedostatky konstatuje mimo jiné ve svých výročních zprávách i Nejvyšší kontrolní úřad.

Vláda nedělala více než jeden rok od nástupu energetické a potravinové krize vůbec nic, čímž dopustila astronomickou inflaci, podpořila její růst a poté přišla až minulý týden s takzvaným konsolidačním ozdravným balíčkem, v němž představila své návrhy v uvozovkách řešení, a to zvyšováním daní a v uvozovkách důchodovou reformou. Samozřejmě ten balíček není ani konsolidační, ani ozdravný a důchodová reforma není žádnou reformou. Podle vlády má výrazné zvýšení daní občanům příští rok přinést do rozpočtu 31 miliard korun a další rok 70 miliard korun. To jsou peníze, které vláda vytáhne z kapes všem českým občanům a firmám. Přitom před volbami koalice SPOLU, což je ODS, KDU-ČSL a TOP 09, konstatovala, respektive prohlašovala, že žádné daně nezvýší, takže se jedná o porušení, flagrantní porušení předvolebních slibů, a také jsme tady pořád slyšeli, jak jsou připraveni na konsolidaci veřejných financí bez zvyšování daní - a skutek utek.

Hnutí SPD je přesvědčeno, že řešením jsou úspory na straně státu, a vláda musí začít v první řadě u sebe, a nikoliv řešit schodek státního rozpočtu snižováním valorizací důchodů a plošným zvyšováním daní. Je potřeba snížit výdaje jednotlivých ministerstev v průměru o 10 %, a nikoliv zavádět obsáhlou daňovou reformu, která bude mít nepříznivý dopad na všechny občany České republiky. Vláda neřeší příčiny, ale hasí pouze důsledky své vlastní nezodpovědné činnosti. Vláda tímto způsobem zcela přenáší svou neschopnost v podobě břemena státního dluhu na slušné a pracující občany namísto toho, aby například konečně zdanila nadnárodní zahraniční korporace, které z České republiky ročně vyvádějí nezdaněné stamiliardové zisky a dividendy. Zvýšení DPH u piva z 10 na 21 % je potom posledním pomyslným hřebíkem do rakve venkovských hospod. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP