(20.20 hodin)

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Děkuji ještě jednou, děkuji za možnost tady prezentovat návrh zákona, který předkládá pan místopředseda vlády Vít Rakušan. Je mi ctí v zastoupení předložit vám jej sám.

Smyslem této novely, sněmovní tisk 437, je umožnit státu, aby v případě naléhavé potřeby mohl navýšit kmenové jmění státních podniků z vlastních zdrojů a zajistit tak jejich finanční stabilitu a další chod. Státních podniků existuje v současné době v Česku zhruba šedesát. Podle platné legislativy může stát navyšovat kmenové jmění státních podniků jenom o takový majetek, který podnik v průběhu provozování své podnikatelské činnosti nabyl. U akciových společností v majetku státu toto ustanovení neplatí.

Aktuálnost této novely, této nové právní úpravy, vyplývá z potřeby státu reagovat na současnou složitou hospodářskou a bezpečnostní situaci. Stát potřebuje mít k dispozici takové nástroje, jak kapitálově posílit státní podniky zajišťující bezpečnostní zájmy státu anebo důležité veřejné potřeby. Takovou veřejnou potřebou je například služba České pošty, jejíž situace se stala impulzem pro tuto novelizaci zákona o státním podniku. Je evidentní, že stát potřebuje, aby se z důvodu postupující digitalizace Česká pošta stala primárním kontaktním místem mezi státem a občany, kteří nebudou schopni nebo ochotni přejít ve styku se státem na komunikaci digitální, a to v daleko širším spektru činností, než jaké od ní stát požaduje dnes.

Jak už bylo uvedeno, z časových důvodů je Poslanecké sněmovně navrhováno, aby se zákonem vyslovila souhlas v prvním čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Jan Bauer. Prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Pane místopředsedo, milé dámy a pánové, velice zkráceně: zákon o státním podniku upravuje zvýšení kmenového jmění z vlastních zdrojů státního podniku, avšak postrádá úpravu možnosti zvýšení kmenového jmění z externích zdrojů. Cílem tohoto zákona, respektive této novely, je zvýšení kmenového jmění státního podniku ze strany jeho zakladatele, která doposud v tomto zákoně chybí. To je podstatou této novely. Umožní se tak kapitálové posílení státního podniku pro účely například strategických projektů určených k plnění bezpečnostních zájmů státu nebo k zajištění důležitých veřejných potřeb. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku. Pan poslanec Josef Bělica, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Bělica: Dobrý večer, pane předsedající, dámy a pánové, vážení členové vlády. Já se vyjádřím pouze krátce. Tento návrh přináší jednoduchou změnu zákona o státním podniku, kdy v § 2 daného zákona se na konci odst. 4 doplňují věty: "Zakladatel může dále po předchozím souhlasu vlády zvýšit kmenové jmění podniku, vyžadují-li to naléhavé strategické, hospodářské, společenské, bezpečnostní nebo jiné zájmy státu. Zvýšit kmenové jmění podniku podle věty druhé je možné z majetku státu, se kterým je příslušný hospodařit ten, kdo vykonává funkci zadavatele podle § 3 odst. 1 tohoto zákona."

Předložený návrh je z řady důvodů diskutabilní, zejména s ohledem na riziko nedovolené veřejné podpory ve smyslu předpisů Evropské unie. Tato skutečnost je v důvodové zprávě pouze obecně zmíněna a chybí podrobnější analýza. RIA v tomto případě provedena nebyla. V důvodové zprávě je pouze stručně popsán způsob notifikací Evropské komisi. Notifikace má být učiněna hned poté, co vláda schválí navržené zvýšení kmenového jmění, a zároveň předtím, než dojde k jeho realizaci. Otázka však je, jestli by uvedené nemělo být vtěleno přímo do dané právní úpravy.

Dalším sporným bodem je vůbec sama podstata financování státních podniků tímto způsobem z vnějších zdrojů státu. Státní podniky by primárně měly podnikat na vlastní zodpovědnost a stát za jejich případné tíživé finanční situace ve své podstatě neručí. Je značný rozdíl, pokud je majetek vytvořen z disponibilní položky vlastního kapitálu státního podniku, nebo se jedná o vnější zdroje státu.

Nelze také odhlédnout od možných dopadů dané úpravy na veřejné rozpočty, ačkoliv samotná úprava, jak bylo řečeno, nebude znamenat přímé výdaje pro veřejné rozpočty, nicméně otevře možnost pro financování státních podniků z majetku státu, přičemž pravděpodobně se bude vesměs jednat, jak sama důvodová zpráva naznačuje, o finanční injekce ze státního rozpočtu, které budou mít v důsledku velký dopad právě na veřejné rozpočty. Samostatnou kapitolou pak tvoří s ohledem na předkládanou novelu řešení situace v České poště.

Dámy a pánové, já si myslím, že nám to otvírá Pandořinu skříňku. My jsme tady o České poště, o restrukturalizaci České pošty hovořili. Jistotou je, že se zavře 300 poboček. Restrukturalizační plán nikdo neviděl. Uzavírka poboček má ušetřit prostředky v řádech stovek milionů, ale už se doslýcháme, že transformace pošty má stát miliardy. Takže já za sebe, dámy a pánové, nemám nic proti projednání tohohle toho zákona, ale určitě bych nedoporučoval jeho projednání ve zkráceném řízení podle § 90. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Eviduji přihlášku s přednostním právem od paní předsedkyně Schillerové, prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. No, já se nestačím divit. To je zákon, který si pětikoalice dala na program, kterému dala takovou prioritu, že ho chce projednat ve zkráceném řízení podle § 90 jednacího řádu, a pana ministra vnitra tady nevidím. To znamená, jak moc je to velká priorita, že předkládá pan ministr pro evropské záležitosti - tímto ho tady vítám. Věřím, že si ještě řekneme pár věcí někdy do budoucna, dneska nebudu zdržovat, ale pana ministra vnitra a vicepremiéra Rakušana nevidím. Takže to asi není taková priorita, jak se zdálo, jak bylo zdůrazňováno pětikoalicí.

My samozřejmě v principu nechceme do tohoto zákona kopat za každou cenu, chápeme i nějaké důvody. Vadí nám velmi, že tady není možná komunikace teď s panem ministrem vnitra. Vadí nám také to, že bychom chtěli vysvětlit, a opakovaně o to žádala naše paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová, na co půjde těch 8 miliard do pošty? Neříkáme, jestli to je špatně - dobře. My říkáme, chceme vidět ten transformační plán! Chceme to vědět! A máme právo - když tak pojďte na mikrofon, pane poslanče (Na poslance Krejzu.), hrdinně, já ráda na vás zareaguju. Neokřikujte mě, prostřednictvím paní, pana místopředsedy, omlouvám se, pana místopředsedy, mě tady neokřikujte! Takže my chceme vědět podrobnosti k tomu zákonu, chceme diskusi ve výborech, chceme mluvit s ministrem a vicepremiérem Rakušanem, chceme vidět transformační plán České pošty. Takže je vám jasné, že na základě toho, co jsem teď řekla, vznáším veto podle § 90 jednacího řádu Sněmovny jménem více než 50 poslanců hnutí ANO, a neprodleně vám, pane místopředsedo, doručím příslušné podpisové archy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Paní předsedkyně, ono stačí, když dáte veto dvou poslaneckých klubů, anebo když to dáváte čistě za ANO, v tom případě požádám o doložení daných podpisů.

Přednostní právo, pan ministr Dvořák se hlásí, prosím, máte slovo.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Já se teď nebudu pouštět do té transformace, jenom jsem chtěl reagovat na to, co zaznělo na adresu pana ministra Rakušana. Já to vidím přesně naopak. Ta věc je natolik urgentní a naléhavá, že přestože pan ministr Rakušan tady dneska nemůže z naléhavých osobních důvodů být, požádal, abychom předložili ten návrh právě dnes, abychom neztráceli další dny a týdny, tak jenom na vysvětlení pro paní poslankyni Schillerovou. To není protimluv, ale přesně naopak. To, že tady nemůže být pan ministr Rakušan, nemělo být důvodem, abychom to odkládali a zdržovali, což vám budiž dokladem, že se domníváme, že ta věc je velmi, velmi urgentní. Vaše veto se dalo předpokládat, je to vaše právo, ale prostě jenom máte jiný názor na to, jak rychle se má transformovat pošta. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Z místa se přihlásil pan poslanec Bělica. Potom dostanete slovo vy, pane poslanče. Vzhledem k tomu, že pan poslanec Josef Bělica není přítomen, máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jsem rád, že v tuto chvíli se minimálně shodneme na tom, že řešit Českou poštu je důležité, a proto bych navrhoval alespoň na základě § 90 odst. 2 jednacího řádu již v prvním čtení bylo vetováno, takže bych navrhoval zkrácení lhůt mezi prvním a druhým čtením na 12 dní, tedy o 48 dnů. Děkuji za podporu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP