(16.30 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

Jinak samozřejmě co se týká rady klientům, kteří se do toho problému už dostali, (Předsedající: Čas.) tak tam pokud nepomohlo upomínkové řízení, je potřeba obrátit se prostřednictvím advokáta na soud (Předsedající: Čas.), případně na orgány činné v trestním řízení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pane ministře, děkuji. On vám dá prostřednictvím doplňujícího dotazu příležitost pan poslanec ještě to doodpovědět.

 

Poslanec Roman Kubíček: Ano, přesně tak to bude. Já tedy jenom jednu věc. Jestli to máte zveřejnit na stránkách, asi by bylo dobré to zveřejnit na stránkách Zelená úsporám, protože tam ti lidi chodí jako první, protože dostanou tu informaci o tom, kde se to čerpá. Takže kdyby tam ty rady byly, bylo by to docela fajn.

A potom ještě, až mi dopovíte to, co jste mi chtěl říct, potom ještě ta otázka se týkala připojení těch míst, protože já už jsem viděl interaktivní mapu, kterou má ČEZ, kterou má E.ON, a jsou tam obce, které vůbec nemají možnost zainstalovat fotovoltaiku, a ti občané to úplně nevědí. I tohleto je záležitost, kterou by se to dalo propojit.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a prostor pro pana ministra.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Pokud se jedná o tu problematiku připojení. Připojení fotovoltaik, které způsobují přetoky elektřiny z fotovoltaik do distribuční sítě, není v oblastech, kde už je vyčerpaná kapacita sítě, jednoduché. Vždycky bude záležet na tom, zda příslušný provozovatel distribuční soustavy, se kterým bude uzavřena smlouva o připojení k distribuční soustavě, bude mít v místě připojení dostatečnou kapacitu. My to mapujeme. Už nyní jsou případy, že v některých oblastech - a jedná se primárně o jih Čech a Moravy - tato kapacita už je vyčerpána a přetoky dodávky do sítě distributor nepovolí. Distributoři proto plánují posílení distribuční soustavy. Zpravidla se však z časového hlediska jedná o dlouhodobé investice. Novela energetického zákona OZE II, která se nyní nachází v legislativním procesu, obsahuje nově ustanovení ke snížení spekulativních žádostí - protože jsou tam spekulativní žádosti o připojení k distribuční soustavě - podle kterého bude možné zrušit rezervaci výkonu nebo rezervaci příkonu, pokud žadatel o připojení prokazatelně neplní podmínky a termíny připojení. Tento lex OZE II zavádí také novou povinnost pro provozovatele distribuční soustavy s cílem mimo jiné zvýšit transparentnost procesu připojování nových výroben k distribuční soustavě. Pokud má být zdroj shledán nepřipojitelným z důvodu nedostatku kapacity nebo ohrožení bezpečnosti a stability distribuční soustavy, musí tuto skutečnost provozovatel žadateli písemně prokázat a v přiměřeném rozsahu doložit poskytnutím relevantních zdrojových dat a výpočtů. Zároveň je provozovateli (Předsedající: Čas, prosím.) distribuční soustavy stanovena povinnost v případě odmítnutí (Předsedající: Čas.) a tak dále a tak dále.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Je to tak. Je to tak, pane ministře, musím měřit všem stejně.

A přistoupíme k další interpelaci, a sice paní poslankyně Lenky Knechtové, a poté bude interpelovat pan poslanec Aleš Juchelka. Tak prosím, paní poslankyně, ujměte se, slova.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, obracím se na vás ve věci nedostatku míst v mateřských a základních školách. Obce se snaží tuto situaci řešit. Financovat projektovou dokumentaci a výstavbu mateřských a základních škol však nezvládnou čistě ze svého rozpočtu, a proto usilovně hledají nabídku na možné dotační podpory. Není to jen problém v malých obcích, ale i v obcích s rozšířenou působností dochází k tomu, že vybudování základní školy po dvou třídách v ročníku se pohybuje přibližně na 250 milionech korun, což je čtvrt miliardy.

Vážený pane ministře, máte v plánu výraznější změny v oblasti kapacit a efektivnější plánování a budování školské infrastruktury. Jak tedy budete tento cíl realizovat? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a předávám slovo panu ministrovi školství. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, děkuji za tu otázku, protože přichází samozřejmě ve chvíli, kdy česká veřejnost je právem znepokojena situací ohledně kapacit jak základních, mateřských, tak také středních škol. Myslím, že z tohoto místa teď není na místě hledat viníky těch konkrétních situací, ale myslím si, že je dobře, abychom si připomněli nastavení, která vedla k tomu stavu, který já jsem označil na tiskové konferenci de facto za krizi.

My jsme vytvořili systém, ve kterém jsou za základní školy zodpovědné obce v míře, která je mezinárodně neobvyklá. Vytvořili jsme systém, kdy od vzniku krajů jsou zřizovateli středních škol kraje a na úrovni státu máme kompetence v zásadě nepřímé, některé v oblasti financování, a teď se dostáváme do situace, kdy v některých regionech, v některých částech republiky nestačí jak fyzická infrastruktura, tak také čelíme problému, který souvisí s tím, že nabídka například středoškolských oborů vlastně nekoresponduje s poptávkou. Řešení takové situace není úplně jednoduché. Vy jste na to koneckonců upozorňovala, paní poslankyně. Výstavba nových škol nebo školek trvá řadu let, takže dnešní situace je v zásadě výsledkem rozhodnutí činěných někdy před čtyřmi pěti lety z hlediska realizace kapacit, a ukazuje se, že systém, který je decentralizovaný a kde centrální vláda vlastně podle okamžité situace investuje více či méně do nějakých dotačních schémat, prostě nestačí a vede k dysfunkcím, které teď vidíme nejenom v Praze a v jejím okolí, ale také v Brně a jeho okolí v jisté míře nebo kolem dalších větších měst, kde se kombinuje populační vývoj, nárůst populace patnáctiletých, s migračními trendy, které probíhají do prstenců kolem velkých měst.

Já jsem se tou situací zabýval intenzivně už předtím, než jsem nastoupil do své současné role, a jsem si vědom toho, že stabilizovat ten systém je nezbytné a bude to finančně náročné. Musíme udělat některá krátkodobá opatření. Ta míří především k situaci kolem středních škol, a to nebyl přímo obsah toho dotazu, ale i to je důležité, protože v Praze, kolem Prahy a v některých dalších oblastech čelíme tomuhle problému. Pokud jde o základní školy, je ta situace možná ještě vážnější, protože v některých oblastech zápisy do prvních tříd budou velmi problematické z hlediska dojezdové vzdálenosti dětí a tam je to samozřejmě ještě komplikovanější - zatímco středoškoláci přece jenom zvládnou i přepravu veřejnou dopravou, u prvňáčků je to mnohem složitější.

Takže mojí odpovědí středně- či dlouhodobou je něco, co jsem představil již ve svých prioritách a o čem diskutuji s politickou reprezentací, musím říct napříč politickým spektrem, protože jakékoliv kroky v téhle oblasti musí přesáhnout funkční období této vlády. Já se domnívám, že rozumnou cestou je vytvoření Státního fondu vzdělávací infrastruktury, který by podobně jako v oblasti dopravy nebo životního prostředí investoval systematickým způsobem do obnovy, případně rozšiřování a plánování využití infrastruktury škol. Jsem přesvědčený o tom, že se nám nabízí teď velmi atraktivní příležitost, jak ten fond nastartovat z peněz, které si můžeme jako Česká republika vypůjčit od Evropské unie v rámci Nástroje pro oživení a odolnost. A tady se nabízí možnost nastartovat nějaký moderující prvek v tom systému, který očividně v tuto chvíli selhává vlastně na všech stupních, jak v mateřských, tak v základních a středních školách. To předpokládá opravdu politickou shodu, já o ni usiluji. Začal jsem jednání se všemi klíčovými aktéry jak na regionální úrovni - ve čtvrtek se sejdeme příští týden se zástupci krajů, abychom debatovali ty cesty. Okamžitá řešení jsou, pokud jde o střední školy, samozřejmě omezena různými legislativními limity, ale pokud vím na základě jednání s radními, střední Čechy, Praha, jižní Morava, kde je situace nejdramatičtější, činí kroky k tomu, aby poptávka byla co nejlépe uspokojena, byť přijímací řízení trvá dlouho a logicky svým nastavením vytváří na počátku velké zklamání části uchazečů o studium. (Předsedající: Čas, prosím.) U základních škol si myslím (Předsedající: Čas.), že je potřeba teď spolupracovat s obcemi tam, kde je ta situace kritická. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP