(16.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Paní poslankyně chce evidentně položit doplňující dotaz, takže bude možnost ještě doplnit, pane ministře. Prosím.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Pane ministře, děkuji. Já jsem samozřejmě z té krásné slunné jižní Moravy, takže mohu potvrdit, že obce se dlouhodobě snaží rozšiřovat kapacity v rámci svých možností, ale dneska jsme v situaci, kdy v mateřské škole, když máte 28 dětí na třídu, na výjimku, prostě už není kde brát. A do té doby, než se začaly významně zvyšovat stavební práce a cena všeho, tak ještě se to nějakým způsobem dalo v rámci třeba svazkových školek, škol ustát, ale teď jsme opravdu už v krizové situaci a je potřeba, aby Ministerstvo školství nějakým způsobem vstoupilo do té komunikace, a řeknu, i v rámci financí možná trošku si dovolilo nadstandardní přístup ve spolupráci třeba s Ministerstvem práce a sociálních věcí, aby objekty, které se postaví, obce mohly v budoucnu využít třeba na sociální služby nebo knihovny, aby to sloužilo veřejnosti i různými způsoby. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, a pan ministr.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Děkuji. Já s tím vlastně souhlasím. Já si myslím, že musíme uvažovat i o nových řešeních, která zatím nebyla na stole, například ten státní fond by mohl část infrastruktury přímo vlastnit a nabízet k užívání obcím nebo krajům podle toho, jak se vyvíjí v té lokalitě demografie. Já jsem v posledních týdnech prošel i nějakou zkušeností s vyjednáváním kolem svazkových škol a jsem si vědom toho, že ta dobrovolnost není úplně jednoduchý princip a že budeme muset hledat i cesty, jak v některých oblastech intervenovat nějakým přímočařejším způsobem. Takže děkuji za tu debatu a budu rád na řešení spolupracovat.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji a dalším interpelujícím je pan poslanec Aleš Juchelka, připraví se pan poslanec Richard Brabec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc, moc děkuji za slovo. Také bych chtěl ocenit vládu, že se snaží odpovídat na interpelace a že jsou tady páni ministři přítomni, takže děkuji.

Vážený pane ministře, odborné veřejnosti byla nedávno představena vaše koncepce nového zákona o podpoře rodin. Nová koncepce hodila, abych tak řekl, přes palubu ohrožené děti. Ne všechny ohrožené děti totiž mohou být umístěny do náhradních rodin a běžných škol. Koncepce smetla se stolu práci, kterou odvádí dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy a diagnostické ústavy. Jejich činnost je založena na pedagogickém procesu, tuto péči nelze nahradit sociálními službami. Čím vzdělanější dítě z ústavní péče odchází, tím větší má šanci začlenit se do společnosti a uspět v ní. V posledních dnech nebo letech je navíc preventivní péče kvalitnější, je více alternativ, jak s dítětem pracovat a neumisťovat jej hned do ústavní péče. Do ústavní péče se dostávají děti, u kterých předešlé snahy opakovaně selhaly. Zjevně o jejich skladbě na ministerstvu nemáte přehled. Tyto děti nemohu navštěvovat běžný typ škol, mají závažné poruchy a na to běžné školy nejsou připraveny.

Domnívám se, že by ministerstvo nemělo ústavům konkurovat. Mělo by řešit situace časově před a také po práci ústavů, pracovat s rodinou tak, aby se dítě mělo kam případně vrátit. Pane ministře, můj dotaz zní: Jaké jsou vaše bezprostřední záměry v této oblasti a zdali nasloucháte při přípravě tak radikálních změn odborné veřejnosti? Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dotaz a odpoví pan vicepremiér a ministr práce a sociálních věcí.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji, dobrý den. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, pane poslanče, děkuji za interpelaci. Já samozřejmě velmi pozorně a s velkou řekněme intenzitou se věnuji se svými kolegyněmi a kolegy této problematice, protože je to problematika, která z celé té oblasti řekněme rezortu práce a sociálních věcí se týká nejzranitelnější skupiny, a to tedy dětí.

My jsme dneska v situaci, kdy jsme neudělali žádné rozhodnutí o tom, jakým způsobem se tyto změny budou realizovat. My jsme dali dohromady týmy odborníků, dneska zhruba je to celkový objem těchto lidí nebo institucí, kteří se podílejí na přípravě tady těchto změn, je to zhruba 160 zástupců jednotlivých různých řekněme organizací nebo i zástupců obcí, měst, krajů a tak dále, tak, abychom opravdu dokázali si za prvé dobře zhodnotit současný stav, jak funguje. A tady si myslím, že musíme přiznat, že nám ten systém nefunguje dobře. Obecně péče o ohrožené děti v České republice si myslím, že má velký prostor k výraznému zlepšení.

To, na co se chci zaměřit primárně, je otázka prevence, podpory a spolupráce s rodinami tak, abychom začínali už tam, kde je potřeba třeba zlepšit a podpořit kompetence pro mateřství, rodičovství a třeba zvládnutí udržení bydlení, protože je smutné, když jsou děti odebírány z důvodu právě problematiky nekvalitního a neadekvátního bydlení, nebo jsou děti odebírány z důvodu ekonomické situace rodičů. Toto jsou dvě myslím si, že velmi podstatné věci, kde stát musí hodně zlepšit systém. A pak samozřejmě jsou to rodičovské kompetence. Takže do téhle oblasti chci opravdu věnovat hodně energie v těch změnách, které chceme připravit.

A pak samozřejmě se podívat také dále na ty jednotlivé instituty, které tady jsou, které zatím v České republice pokrývají potřeby dětí, a tady si myslím, že také je velký prostor ke zlepšení. Když se podíváme, jak fungují dětské domovy, výchovné ústavy, diagnostické ústavy, tak si myslím, že v mnoha těchto zařízeních je možné - anebo u mnoha typů těchto zařízeních je možné - udělat dobře proces transformace. Vidíme, že jsou kraje, které se tímto směrem vydaly, například kraj Pardubický, kde dokázali je dneska už 80 % dětí ze standardních, například dětských domovů, transformovat do zařízení, která jsou velmi blízké rodinnému prostředí, kde je umístěno třeba pět, šest dětí ve skupině a která zároveň je v prostorách, které jsou velmi blízké běžnému rodinnému domu, běžnému fungování v rodině, a to si myslím, že u mnoha stávajících ústavů nemůžeme dneska říci.

Zároveň chci, aby tady tyto organizace byly schopny - ty transformované - třeba ještě lépe se zaměřit na spolupráci s biologickou rodinou, s rodiči, protože myslím si, že máme také větší prostor zlepšit to, aby tyto děti tam, kde to možné je, se nám s větší šancí úspěšně trvale vrátily zpět do rodiny poté, co je velmi dobře realizovaná i sociální práce, která je hodně důležitá právě třeba s rodiči, proto, aby byly schopni si zajistit příjem, bydlení, aby se řešily problematiky závislosti a podobně.

Jsem si vědom, že je to věc, která je velmi citlivá, nechci dělat žádné unáhlené kroky, žádné nesmyslné revoluce. Chci udělat dobrou evoluční změnu ve prospěch, především ve prospěch dětí a budeme na tom spolupracovat velmi úzce jak s obcemi, s kraji, kterých se to v zásadě týká úplně nejvíce dneska, protože v tom systému jsou to právě kraje, které jsou zřizovateli naprosté většiny těchto zařízení, a tak, abychom tyto věci dokázali udělat rozumně, počítám s velmi úzkou spoluprací s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Nemám tady ambice, abych říkal, že musí být něco pod jednou zřizovatelskou střechou, to je samozřejmě na debatu, ale pro mne je důležité, jak změníme ten systém uvnitř, jak ho změníme k lepšímu.

Takže to jsou v tento okamžik odpovědi, které mohu dát, ale z hlediska konkrétních parametrů není o žádné, nějaké variantě nebo o něčem rozhodnuto, jsme na začátku odborné debaty a budeme v ní pokračovat.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, jakož i za dodržení času. A s doplňující otázkou pan poslanec.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Taktéž moc děkuji za odpověď. Jedná se skutečně o velmi citlivou věc, nicméně část odborné veřejnosti je právě některými kroky, které se nezdají být v prvopočátku bych řekl citlivé, znejistěna. My se tady nebavíme o dětech, které jsou v běžných dětských domovech, které si někdo může osvojit nebo můžou jít do pěstounské péče. My se skutečně bavíme o nárůstu počtu dětí s psychiatrickou diagnózou, dětí s těžkou poruchou chování, které jsou agresivní, v mnohých případech také dětí, které překračují zákon. Tyto děti vyžadují skutečně vysokou odbornost personálu - pedagogickou, psychologickou a tak dále - a v současnosti musí pedagogové právě v (těchto) zařízeních splňovat studium speciální pedagogiky, například musí dokládat psychickou způsobilost. Takže já bych byl velmi rád, a děkuji za to, aby se k tomu přistupovalo opravdu velmi citlivě, velmi obezřetně, protože se jedná o ohrožené děti, a také prosím (Předsedající: Čas.), abychom byli velmi citliví k tomu, jakým způsobem (Předsedající: Čas.) budeme měnit OSPODy. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP