(15.20 hodin)
(pokračuje Robert Stržínek)

Vysvětlete prosím plán na vyjmutí podílu obcí na dani z nemovitosti ve prospěch státního rozpočtu či vyjmutí podílu obcí na dani z hazardních her, opět ve prospěch státního rozpočtu. Jaký je odhad Ministerstva financí související s ponížením podílu na sdílených daních v důsledku vyjmutí podílu obcí na dvou procentních bodech u výnosu daně z právnických osob? Jak budou kráceny národní dotační tituly pro municipality? Všechny mé dotazy by se daly shrnout do jedné jediné otázky: Kolik chcete sebrat městům a obcím z jejich dosavadních příjmů? Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za vaši interpelaci. Odpověď přijde písemně do 30 dnů v souladu s jednacím řádem.

Nyní přistoupíme k interpelaci pana poslance Patrika Nachera, připraví se pan poslanec Roman Kubíček. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Tentokrát mám štěstí, protože interpeluji ministra, který tady sedí, takže po nějakých těch třech, čtyřech interpelacích se i něco dozvím. Ta interpelace je celkem jednoduchá. Týká se toho, že od ledna 2023 se zvýšila nezabavitelná částka o nějakých tisíc korun. Mně se začaly množit stížnosti od seniorů, na které je vedená exekuce a kterých se ta nezabavitelná částka týká, že za leden nedostali od České správy sociálního zabezpečení důchod ve správné výši, to znamená, že tam nebyla zohledněna vyšší nezabavitelná částka, až teprve od února. Zdůvodnění údajně bylo, že Česká správa sociálního zabezpečení nemá dostatečné technické a technologické podmínky, aby tu částku v lednu vyplatila. V únoru již vyplacena byla, a to proto, že změna vyšla ve Sbírce v prosinci 2022. Tak jsem se jenom chtěl zeptat a ověřit si, jestli to tak je, kolika seniorů nebo lidí, kteří pobírají důchod, jsou v exekuci nebo v insolvenci a jsou závislí na nezabavitelném minimu a nezabavitelné částce, kolika lidí se to týká. Pokud je to pravda, tak jestli se to zpětně těm lidem bude vyplácet. Takže čistě věcný dotaz z mého ranku týkající se exekucí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane poslanče. Nyní má slovo pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý den, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, vážený pane poslanče Nachere, prostřednictvím paní předsedající, já si dovolím tedy reagovat na tu interpelaci. Situace je opravdu taková, že vlastně dochází k měsíčnímu zpoždění poté, co vyjde nařízení vlády, které se týká právě těch srážek. V loňském roce to vyšlo opravdu 30. 12. 2022. Na to už reálně Česká správa sociálního zabezpečení bohužel, říkám bohužel, není schopna reagovat tak, aby to dokázala promítnout do výplaty, která je realizovaná v lednu. Tedy pak se to upraví a promítá se to do výplat, které přicházejí důchodcům až v měsíci únoru, takže je to měsíční zpoždění, které tady prostě je. To stejné bude i teď v červnu u mimořádné valorizace a promítnutí tam bude o měsíc později. Takže tam vlastně dochází k posunům, někdy ve prospěch toho dlužníka, někdy v jeho neprospěch, to záleží na tom, jak ta částka je stanovena. Ten stav rozhodně není komfortní. Já jsem se na toto díval už před několika měsíci, protože si myslím, že toto téma jste i vy už zmiňoval, nikoliv tedy dnes poprvé, takže máme plán, že bychom měli na základě úprav informačních systémů, na základě úprav v rámci softwaru to dokázat realizovat nejpozději od 1. ledna 2025 tak, abychom to dělali opravdu už v ten daný moment, v daný měsíc, a nedocházelo k tomu zpožďování.

Takže to je odpověď, kterou v tento okamžik mohu poskytnout. Nejsem z toho komfortní, ale prostě bohužel tento stav tady byl takto roky a my pracujeme na tom, abychom v rámci modernizace a úpravy IT toto dokázali dělat v reálném čase. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec položí doplňující dotaz, prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: To ani není dotaz, to je možná ověření, protože ať ta interpelace má přidanou hodnotu pro lidi, co to sledují. To znamená, že sice s měsíčním zpožděním, ale ti lidé to dostanou, jestli tomu správně rozumím? Nebo už tam, kde se to nestihne, je to passé? Rozumím tomu zpoždění, to já neberu jako kritiku, když něco vyjde 30. prosince. Mně jde spíš o to, jestli když s tím měsíční zpožděním se najede na výplatu zohledňující vyšší zabavitelnou částku, tak jestli potom se někdy dožene ten měsíc, u kterého to tam ještě bylo podle té původní výše. To je vlastně asi nejdůležitější informace.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času a je tu prostor pro reakci.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Zkusím odpovědět, nevím, jestli to bude úplně srozumitelné. Vlastně nedojde tam nikdy k vyrovnání rozdílu toho jednoho měsíce, pokud ten rozdíl tam nastává, takže je tam měsíční zpoždění a ten rozdíl se prostě nekompenzuje, ať už je to ve prospěch, nebo v neprospěch. Jsou momenty, kdy to je ve prospěch třeba toho daného seniora, nebo kdy je to v jeho neprospěch, takže nedojde tam k tomu zúčtování a k tomu vyrovnání. Na to prostě ten systém a softwarové řešení České správy sociálního zabezpečení není nastaveno. Toto jsme schopni vyřešit nejpozději k 1. lednu 2025.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Přistoupíme k další interpelaci pana poslance Romana Kubíčka, připraví se dále pan poslanec Lubomír Metnar. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, má interpelace bude krátká a stručná. V minulém roce jsme tady připravovali energetický balíček, jehož pozměňovacím návrhem jsme řešili takzvaný případ energetické chudoby pro dotčené osoby. Týkalo se to především samoživitelek, lidí v invalidním důchodu a tak dále. Pan ministr mi přislíbil, že připraví o něco komfortnější řešení, a to nejpozději do března letošního roku.

Jenom upozorňuji, že je takové zvláštní, že si to říkáme v době, kdy máme venku krásné počasí, nicméně vzhledem k legislativnímu procesu je poměrně nezbytné, aby tato úprava již procházela tímto procesem, protože se to týká měsíců listopad až březen, takže bych poprosil pana ministra, zda by mi řekl, v jaké fázi se to nachází, jak je to připravené a jak to bude postupovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Slova se ujme pan ministr práce a sociálních věcí, prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý den, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové. Vážený pane poslanče Kubíčku, prostřednictvím paní předsedající, rád vám odpovím na tuto vaši interpelaci. Jsme v situaci, kdy toto legislativní řešení není vyloženě legislativním návrhem, za který nese tu primární kompetenční zodpovědnost Ministerstvo práce a sociálních věcí, nicméně je to novela energetického zákona, na které jsme také v této oblasti my jako MPSV s Ministerstvem průmyslu a obchodu spolupracovali. To znamená, ten návrh tady už je dneska v legislativním procesu. V tento okamžik probíhá jeho projednávání v rámci komisí Legislativní rady vlády s tím, že předpokládám i podle sdělení, které nám řekl pan ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, že by zhruba do konce června tento materiál měl být projednán vládou a postoupen následně Poslanecké sněmovně.

Je tady dohoda, že tady bude ta definice zranitelného zákazníka, která bude v zákoně definovat určitá práva a ochranu zranitelného zákazníka. Mimo jiné zakotvuje povinnost na dobu tří měsíců převzít dodávky energie prostřednictvím DPI v případě, kdy by došlo u dodavatele úplně k odpojení. Je tady také zavedeno nové oprávnění pro dodavatele učinit podnět vůči místní příslušné krajské pobočce úřadu práce za účelem provedení sociálního šetření či poskytnutí přímo krizové pomoci zranitelné osobě v případě, kdy zranitelnému zákazníkovi hrozí přerušení nebo ukončení dodávky elektřiny do jeho odběrného místa. Dodavatel je povinen zdržet se ukončení smlouvy, na jejímž základě dodává elektřinu nebo plyn do určeného odběrného místa, nebo uplatnění svého práva ukončit nebo přerušit dodávku elektřiny nebo plynu do doby, než obdrží informace o vyřízení svého podnětu, nejpozději však do 30 dnů od učinění takového podnětu.

Takže je tady nastaven mechanismus, který my jsme v loňském roce řešili velmi složitě, protože jsme tady neměli jednoznačné zákonné zmocnění a kompetence tak, abychom mohli jednoduše napřímo komunikovat s dodavateli elektrické energie nebo plynu. Tady tato definice zranitelného zákazníka by měla říci: tato množina lidí není tak jednoduše odpojitelná. Předtím, než k odpojení dojde, musí být komunikace s Úřadem práce tak, abychom toho člověka dokázali maximálně ochránit. Ale samozřejmě nejsme schopni dlouhodobě u lidí, kteří prostě nemají ochotu platit své závazky, garantovat, že jim budou dodávány energie, to zase samozřejmě má nějaké hranice a meze. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP