(17.10 hodin)

 

Poslanec Jiří Mašek: Moc děkuji, pane ministře. Čili zrekapituluji-li léky, na podzim bychom to už měli zvládnout se základními léky a v příštím roce by se měla situace normalizovat, rozuměl jsem dobře? Za to děkuji.

Kolem LPS, jsem za to velmi rád. Vazba na urgentní příjmy, ta je už z našeho období, a když bude ordinace LPS v rámci urgentního příjmu, pacient nemusí mít starost, jestli jde na urgent, nebo na LPS, prostě přijde na jedno místo. Bezvadné řešení, bude to pár let trvat, doufám, že to dotáhneme, a jsem rád, že jste v tom jednal s kraji.

A zbývají nám ty čekací doby a pane ministře, k těm jste se úplně neznal, že to je věc pojišťoven. Jak jsem říkal, pojišťovny se k tomu taky neznají, protože by tam narostly počty výkonů, kdyby na to tlačily, a prodražilo se to celé. Ale přesto si myslím, že to je důležité, protože pro mnoho lidí čekat na obyčejné sono osm týdnů, na magnet, 12 týdnů, na neurologa 20 týdnů, tak je to problém a třeba pro onkologické pacienty a podobně, mohli by vypadnout z terapeutického okna v rámci diagnostiky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Takže ještě k těm LPS - tady po celou dobu je vedeno intenzivní jednání s kraji, s předsedou Asociací krajů i se zdravotními pojišťovnami a problematika je průběžně projednávána i v rámci pracovní skupiny pro primární péči, která je v tomto případě klíčová, se zástupci Asociací nemocnic České republiky a Asociací českých a moravských nemocnic. Kraje s tím souhlasí. Samozřejmě si myslím, že to správná cesta, tady se asi plně shodneme.

Co se týče čekacích dob: zdravotní služby mají být poskytovány v lékařské odůvodněné lhůtě určené s ohledem na zdravotní stav konkrétního pacienta, tak to je definováno, tomu musí odpovídat čekací doba. Pro vybrané typy péče, a ty jsou jasně definované, jsou stanoveny maximální čekací doby pro její poskytnutí. Takovou časovou dostupnost zdravotních služeb jsou povinny zajistit zdravotní pojištění pojišťovny dle nařízení vlády č. 307/2012 Sb., o místní a časové dostupnosti zdravotních pojišťoven, a pokud k tomu nedochází, samozřejmě Ministerstvo zdravotnictví oslovuje příslušnou pojišťovnu. Proto jsme akcentovali stránku nedostupnapece.mzcr.cz, na které mohou pacienti, kteří mají nedostupnou péči, psát své požadavky a ministerstvo vyčlení několik pracovníků, kteří se tím zabývají.

Už Ministerstvo zdravotnictví se dlouhodobě samozřejmě zabývá čekacími dobami, ale problém čekacích dob, a to jsem se tady snažil vysvětlit, je komplikován v tom, že u akutních vyšetření nesmí být čekací doba, u hospitalizovaných musí být co nejkratší a u ambulantních pacientů to záleží na řadě faktorů, z nichž klíčový je, jestli ambulantního pacienta indikující lékař určí jako akutního, jako statimového, a tady má ministerstvo teď několik aktivit, kde chceme jednoznačně definovat, jak označit akutního pacienta. Jednáme s odbornými společnostmi ve smyslu elektivní plánované péče, která se objednává třeba na půl roku dopředu. Informace zveřejňujeme na webových stránkách a já teď přetáhnu, omlouvám se, ale chceme hodnotit daleko lépe kvalitu péče, o čemž vypovídala (Předsedající: Čas!) například konference, kterou jsme měli s gynekology. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí pan poslanec Ladislav Okleštěk se svou interpelací na ministra financí. Vzhledem k tomu, že je omluven, dostanete odpověď písemně. Prosím.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Přesto budu mluvit přímo k panu ministrovi. Vážený zde nepřítomný pane ministře Stanjuro, můj dotaz bude směřován k rozpočtovému určení daní krajů a měst a obcí. Když jste představovali svůj konsolidační balíček, k tomuto tématu nezazněla ani zmínka - ani slovo, ani čárka. Pak se ale v eKLEPu objevilo, že chcete krátit rozpočtové určení daní pro kraje a pro obce, samozřejmě i města - součástí. Mě zajímá, jak jste došli k číslu, o které se bude podíl na daních snižovat právě na krajích a potom na městech a obcích? Není to tak, že jste prostě zjistili, kolik vám chybí peněz, a pak jste to nějak zpětně dopočítali - kde nic není, ani čert nebere, tak jste šli prostě do krajů a do obcí? Děkuji vám za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy pan poslanec Karel Rais s interpelací na pana ministra Mikuláše Beka ve věci změny školského systému. Prosím.

 

Poslanec Karel Rais: Přeji ještě jednou dobrý den. Já bych tolik neinterpeloval, kdyby ty informace byly řekl bych normální v mediálním prostoru.

Co vím o změně školského systému, která samozřejmě mě hodně zaujala, myslím si, že to bude obrovská změna. Vlastně to bude systém 8.2.2, když se o tom budeme asi tak bavit nějak pracovně, a jde mi o to, jak ten projekt je rozpracovaný, protože tady v této místnosti už jsem zažil inkluzi, která se dělala za pochodu a byla to svým způsobem - no, určitě to nebyl optimální proces, když tedy budu diplomat. Takže si myslím, aby k tomu, aby systém 8.2.2 probíhal optimálně, asi by mělo být jasné, jak ten projekt bude vypadat. Toto je podstata mojí interpelace. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji i za tuto otázku, která míří samozřejmě k tématu, které je předmětem už teď poměrně široké veřejné debaty, a já jsem za to rád. Já vlastně považuju za důležité, abych vyslal na začátku svého působení jasný signál, že jsem připraven v roli ministra školství pustit se i do kroků, které nejsou úplně jednoduché, které svou realizací přesahují funkční období této vlády, ale jsou to podle mého soudu kroky, které logicky vyplývají z předchozí politické a odborné diskuse, která vlastně od devadesátých let indikuje některé základní deficity českého vzdělávacího systému, například sociální bariéry při přístupu do vyšších pater vzdělávacího systému nebo stále rostoucí nesoulad mezi tou poptávkou a nabídkou v oblasti středního školství.

Jsem přesvědčen o tom, že chceme-li tyto problémy začít vážně řešit, potřebujeme rychlou, intenzivní politickou diskusi podepřenou odbornými argumenty. Já bych rád do konce tohoto měsíce - dnes je 1. června - předložil první nárys té strategie k oponentuře. Předpokládám, že 23. června se sejde poprvé v prostorách Senátu reprezentativní shromáždění zástupců jak politické sféry, tak odborné veřejnosti pod záštitou předních ústavních činitelů. Pracovně nazývám to shromáždění, ještě stále pracovně, Národní konvent o vzdělávání. Měla by to být taková stálá, na dobu určitou, ale konference, kde bych rád za Ministerstvo školství diskutoval, předkládal, nechal oponovat návrhy, se kterými budeme přicházet, protože jsem po zkušenosti s akcemi typu Konference o budoucnosti Evropy přesvědčen o tom, že institucionalizace té diskuse je důležitá proto, abychom ji vedli koncentrovaně, efektivně a přehledným a transparentním způsobem.

Jsem si vědom toho, že v mých silách je připravit legislativní obrys těch změn, ale je jasné, že implementovat se v zásadě dají teprve o něco později. Například pokud bychom se dokázali shodnout na prodloužení povinné školní docházky, případně zkrácení základní školy a modifikaci začátku středoškolského studia, pak se domnívám, že první vůbec možná fáze změny, pokud jde o implementaci, nastane ve školním roce 2026/2027, kdy začne klesat celostátně populace patnáctiletých, kteří dnes vstupují na střední školy, a uleví se do jisté míry kapacitám středních škol. Ale zároveň je jasné, že ten manévr by musel probíhat v časovém intervalu nejméně pěti let, protože zejména v kritických oblastech - Praha, okolí Prahy, Brno, okolí Brna - je jasné, že by se musel opakovat proces, který jsem zažil jako dítě - gymnazista, neb jsem vstupoval na gymnázium s volbou odchodu z osmé nebo deváté třídy.

Regiony, zřizovatelé mají možnost ten proces dobře řídit, protože mohou otevírat první ročníky středních škol dedikované buď osmákům, nebo deváťákům, a je jasné, že ten proces by v některých regionech mohl proběhnout rychleji vzhledem k dostatečným kapacitám. Zato v některých regionech pomaleji. Přesný scénář bude předmětem debaty. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP