(13.10 hodin)
(pokračuje Jana Černochová)

Projednávaný materiál tak navrhuje zakotvit, aby soudnímu exekutorovi vzniklo v exekuci, zastavené pro bezvýslednost právo na paušální náhradu nákladů na úkony spojené se zastavením bezvýsledné exekuce ve výši 750 korun plus DPH, a to vůči státu. Podmínkou je, že exekuční řízení bylo zahájeno před 1. lednem 2022 a před tímto datem v něm byla vyznačena doložka provedení exekuce, popřípadě usnesení o nařízení exekuce nabylo právní moci. S ohledem na skutečnost, že bezvýsledné exekuce podle uvedené právní úpravy mohou být zastavovány již od 1. ledna 2023, je namístě předpokládaný postup směřující k náhradě nákladů spojených se zastavením bezvýsledné exekuce uplatnit co nejdříve. Doplněním této právní úpravy je možno předejít případným rizikům spojeným s tím, že by stávající stav mohl být shledán protiústavním.

Navrhuje se zde, aby Poslanecká sněmovna podle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, vyslovila s tímto návrhem souhlas již v prvním čtení. Dále se v této souvislosti navrhuje, aby zákon nabyl účinnosti již dnem následujícím po dni jeho vyhlášení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní ministryně. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan předseda Marek Výborný.

 

Poslanec Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. Já budu velmi stručný, protože meritum věci a zákona představila paní ministryně Černochová, které za to děkuji.

Mně jako zpravodaji přísluší teď připomenout, že to je skutečně reakce na již schválenou novelu exekučního řádu a občanského soudního řádu zde na půdě Poslanecké sněmovny a na to, aby ten nástroj, nebo ta úprava, která znamená skutečně zastavování marných exekucí, řešíme tím ten historický dluh, to, co tady bohužel vzniklo v době, kdy celý ten exekuční systém byl de facto neregulován a bylo to jedno velké eldorádo, tak tímto způsobem musíme se s tím historickým dluhem vypořádat, jakkoliv se to může zdát nepříjemné, jakkoliv to může být problematické i z hlediska fiskálního a podobně.

Já chci zdůraznit, že jsme tuto velmi stručnou novelu, která je tady navržena k projednání podle režimu § , připravili ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti, kterému za to děkuji, a ve spolupráci s opozicí. Byla projednána neformálně i na podvýboru pro problematiku exekucí a insolvencí. Pan místopředseda Patrik Nacher byl součástí toho týmu, kde to bylo debatováno. Samozřejmě jsme vedli debatu o výši těch částek, ale výsledná podoba je i nějakou reakcí na současný stav veřejných financí. Děkuji Patriku Nacherovi, děkuji i zástupcům hnutí SPD za to, že byli součástí debat a dohod. Je to vzácný příklad konsenzu tady napříč Poslaneckou sněmovnou, který může pomoci dobré věci.

Kolegyně a kolegové, dámy a pánové, pokud je to možné a vyjádříte vůli souhlasit s tímto návrhem zákona, tak vám za to děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Já tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo nehlásí. Tím tedy končím obecnou rozpravu.

Nyní tedy rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání toho návrhu.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 457 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 3, přihlášeno 138, pro 125, proti nikdo. Přijato. Návrh usnesení byl tedy schválen, bylo rozhodnuto v jednání pokračovat.

 

Zahajuji tedy tímto podrobnou rozpravu, do které se nikdo nehlásí. Tímto tedy končím podrobnou rozpravu. Táži se, jestli je zájem o závěrečná slova? Paní ministryně? Ne. Pane předsedo? Není zájem. Přikročíme tedy v tomto případě k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Já přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a to podle sněmovního tisku 457, ve znění schválených úprav."

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 4, přihlášeno 138, pro 127, proti byl jeden. Výsledek: Přijato.

 

Já konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a projednávání končím. Děkuji za spolupráci všem kolegům a kolegyním.

 

Můžeme v tuto chvíli přistoupit k bodu

 

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 450/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí pan Marian Jurečka. Prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dobré odpoledne, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, veřejnosti. Já si tady dovoluji předložit novelu zákona o zaměstnanosti. Je to zákon č. 435/2004 Sb., sněmovní tisk 450 v prvním čtení. Tím primárním důvodem předložení novely tohoto zákona je to, abychom provedli změny v oblasti agenturního zaměstnávání a dále abychom reagovali také na změny na trhu práce. Reagujeme i na oblast řekněme takzvaného antibyrokratického balíčku, který byl schválen vládou na konci srpna 2022.

Ty nejpodstatnější změny spočívají v těchto oblastech - a to je tedy konkretizace případů porušení zákona o zaměstnanosti vedoucí jak obligatorně, tak i fakultativně k odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání a dále doplnění nového důvodu spočívající v opakovaném neposkytnutí součinnosti orgánům inspekce práce při kontrole. Dále zpřesnění právní úpravy nákladů řízení, konkrétně rozšíření okruhu správních řízení, u kterých je vyžadováno uložení nákladů řízení, a to z důvodu na straně agentury práce. Dále rozšíření informací, které agentury práce pravidelně oznamují Generálnímu ředitelství Úřadu práce České republiky v rámci plnění oznamovací povinnosti podle § 59 odst. 2 zákona o zaměstnanosti. Dále zpřesnění právní úpravy v oblasti získání odborné praxe, navýšení kauce, dále sjednocení a zpřesnění terminologie ukotvení konce lhůty, kdy lze požádat o opakované povolení ke zprostředkování zaměstnání, a také opatření k ochraně agenturních zaměstnanců spočívající v zakotvení zákazu, aby zaměstnanec agentury práce nebyl dočasně přidělen k výkonu práce u uživatele na dobu delší než tři roky.

Navržené změny se částečně dotýkají i práva Evropské unie, a to směrnice o agenturním zaměstnávání a Směrnice o podmínkách vstupu a pobytu státních příslušníků třetích zemí na základě převedení v rámci společnosti. Navrhovaná účinnost je 1. ledna 2024.

Já samozřejmě tady také poctivě avizuji jednu věc, že vnímám také ještě podněty, které přicházejí z praxe, ze Svazu průmyslu a dopravy, Hospodářské komory a některých dalších organizací, které ještě přišly s podněty, které za mě jsou určitě relevantní, o kterých povedu debatu, povedu velmi rád tu debatu i se zástupci jednotlivých koaličních klubů, kteří se expertně věnují této problematice, tak abychom ještě udělali některé úpravy, některá zpřesnění a zpřísnění v rámci projednávání ve druhém a následně ve třetím čtení.

Tolik stručně na úvod. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP