(14.00 hodin)

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuju. Tak ať to uvedeme do souladu s jednacím řádem, já tedy podle § 95 odst. 1 jednacího řádu navrhuji zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 7 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Mám poznamenáno. A do podrobné rozpravy se dále přihlásila paní poslankyně Kocmanová.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji. Já bych se ráda formálně přihlásila k pozměňovacímu návrhu číslo 2797, který navrhuje doplnění dvou novelizačních bodů, a s odůvodněním se odkazuji jak na obecnou rozpravu, tak na návrh samotný. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. S přednostním právem pan ministr Jurečka.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já se tedy hlásím k pozměňovacímu návrhu číslo 2793, který jsem v obecné rozpravě odůvodnil. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dále je do podrobné rozpravy přihlášená paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane místopředsedo, tak jak jsem avizovala v obecné rozpravě, přihlásím se k pozměňovacímu návrhu číslo 2774, který spočívá v tom, že slovo "vlády" se nahrazuje "Poslanecké sněmovny". Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Ještě někdo prosím do podrobné rozpravy? Nikdo. V tom případě tedy končím podrobnou rozpravu. Závěrečná slova - je zájem, pane ministře? (Ne.) Pan zpravodaj? Nikoliv.

Můžeme se tedy pustit - já zagonguji - do hlasování. A budeme hlasovat o návrhu pana předsedy Výborného, kdy budeme zkracovat lhůtu - návrh na 7 dnů. A je zde návrh na odhlášení. Takže já vás v tuto chvíli odhlašuji a prosím o přihlášení.

 

Takže budeme hlasovat, ještě jednou, návrh pana předsedy Výborného na zkrácení lhůty pro třetí čtení na 7 dnů.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 6, přihlášeno 129, pro bylo 75, proti bylo 54. Výsledek: přijato.

 

Já tedy tímto končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji za spolupráci.

 

Nyní jsme se dostali k bodu číslo

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 286/2022 Sb., kterým se mění zákon
č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 444/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, myslím, že obsahově jsme se tomu návrhu zákona věnovali velmi podrobně v prvním čtení. Návrh zákona je velmi krátký, velmi jednoduchý. Jenom připomenu, že jsme dvakrát snížili spotřební daň na naftu, poprvé to bylo od 1. června do 30. září. Snížení se týkalo i benzinu Natural. Potom jsme rozhodli o prodloužení snížení spotřební daně na motorovou naftu od 1. 10. 2022 do konce roku 2023. Díky pozitivnímu vývoji cen ropy a ropných produktů na světových trzích jsme přesvědčeni, že se můžeme vrátit o několik měsíců dříve k původní sazbě této spotřební daně. To je celý obsah tohoto návrhu.

Jenom připomenu, že jsme ho chtěli schválit podle § 90. Plně jsme respektovali veto, které uplatnily, teď nevím, jestli oba poslanecké kluby, nebo poslanecký klub ANO, nevím, minimálně poslanecký klub ANO, možná oba, ale stačí i veto 50 poslanců, což bezesporu poslanecký klub hnutí ANO má.

Dnešní den můžeme využít k případnému načtení pozměňovacích návrhů. Avizuji, že načtu podobný návrh, jak byl před chvílí načten panem předsedou Výborným, to znamená zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 7 dní, tak abychom mohli příští týden v řádném týdnu, kdy je plánovaná Poslanecká sněmovna, ve třetím čtení rozhodnout, zda tento zákon přijmeme, a pokud ano, v jakém znění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jakožto výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 444/1 a 2. A já nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru (řečeno hospodářského výboru) paní poslankyně Hana Naiclerová a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající, jsem zpravodajkou rozpočtového výboru. A jen v krátkosti tedy.

Už zaznělo, že tento tisk byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, kde na prvním jednání 24. 5. bylo jednání přerušeno do 7. 6. pro podání pozměňovacích návrhů s termínem do 1. 6. 12 hodin. Do té doby tam nebyl podán žádný pozměňovací návrh. Rozpočtový výbor na své 30. schůzi 7. června 2023 doporučil Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, vyslovila souhlas. Zmocnil mě také jako zpravodajku výboru, abych s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se s přednostním právem přihlásila paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, pane ministře, já jsem podala do systému pozměňovací návrh pod číslem 2752, ke kterému se potom přihlásím ještě v podrobné rozpravě, ale nyní dovolte, abych ho odůvodnila.

V září loňského roku se vláda Petra Fialy rozhodla o prodloužení opatření snížení spotřební daně z nafty s tím, že ho v platnosti zachová až do konce roku 2023. Podle Ministerstva financí měl tento krok vést ke snížení konečných cen pohonných hmot pro spotřebitele až o 1,80 koruny za litr paliva, neboť pumpaři díky snížení spotřební daně odvedou do kasy i nižší DPH. Hodnocení, jak moc bylo toto opatření úspěšné v boji s inflací, nechám na občanech. Je však pravdou, že na základě tohoto rozhodnutí si české podnikatelské prostředí vytvořilo legitimní očekávání ohledně budoucího vývoje cen pohonných hmot, a na základě tohoto dobrovolného rozhodnutí pětikoalice si tedy podnikatelé v logistice vytvořili byznys plány do konce roku, občané naplánovali dovolené. Prostě věřili českým zákonům.

Jenže to se bohužel přepočítali v tom, jak k tomu přistoupí vláda. Nevěděli, že pětikoalice na rozdíl od milionů českých občanů nemusí ani náhodou dodržovat zákonné termíny, že zákony v čele se státním rozpočtem jsou pro ně jenom trhací kalendář, a to i nejdůležitější zákon roku. Netušili, že návrh státního rozpočtu pro následující rok je jenom úřednický návrh, a ne poctivě odvedená práce, nezajímá je, že připraví důchodce o jejich zákonnou valorizaci ve stavu legislativní nouze, a tak dále, o tom teď mluvit nebudu, toho tady bylo řečeno hodně a ještě bezesporu bude.

Tito podnikatelé, ale nejenom podnikatelé, ale také občané si mysleli, že stále platí princip předvídatelnosti práva, že je stále jedním ze základních atributů právního státu a podstatným způsobem souvisí s principem právní jistoty a je zcela nezbytným předpokladem obecné důvěry občanů v právo. To je tedy to, o co tady teď hrajeme. Oni totiž netušili, že se krátkozraké rozpočtové triky ministra financí a jeho zdivočelých poradců při sestavování státního rozpočtu přibližují hranici absolutní diskreditace fiskální politiky České republiky a výrazně prodražují dluhovou službu v důsledku těchto postupů. Oni netušili, že ministr Stanjura si sestavil zcela nereálný rozpočet a v půlce roku vyčerpá své celoroční saldo.***




Přihlásit/registrovat se do ISP