Středa 21. června 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 286/2022 Sb., kterým se mění zákon
č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 444/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, myslím, že obsahově jsme se tomu návrhu zákona věnovali velmi podrobně v prvním čtení. Návrh zákona je velmi krátký, velmi jednoduchý. Jenom připomenu, že jsme dvakrát snížili spotřební daň na naftu, poprvé to bylo od 1. června do 30. září. Snížení se týkalo i benzinu Natural. Potom jsme rozhodli o prodloužení snížení spotřební daně na motorovou naftu od 1. 10. 2022 do konce roku 2023. Díky pozitivnímu vývoji cen ropy a ropných produktů na světových trzích jsme přesvědčeni, že se můžeme vrátit o několik měsíců dříve k původní sazbě této spotřební daně. To je celý obsah tohoto návrhu.

Jenom připomenu, že jsme ho chtěli schválit podle § 90. Plně jsme respektovali veto, které uplatnily, teď nevím, jestli oba poslanecké kluby, nebo poslanecký klub ANO, nevím, minimálně poslanecký klub ANO, možná oba, ale stačí i veto 50 poslanců, což bezesporu poslanecký klub hnutí ANO má.

Dnešní den můžeme využít k případnému načtení pozměňovacích návrhů. Avizuji, že načtu podobný návrh, jak byl před chvílí načten panem předsedou Výborným, to znamená zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 7 dní, tak abychom mohli příští týden v řádném týdnu, kdy je plánovaná Poslanecká sněmovna, ve třetím čtení rozhodnout, zda tento zákon přijmeme, a pokud ano, v jakém znění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jakožto výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 444/1 a 2. A já nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru (řečeno hospodářského výboru) paní poslankyně Hana Naiclerová a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající, jsem zpravodajkou rozpočtového výboru. A jen v krátkosti tedy.

Už zaznělo, že tento tisk byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, kde na prvním jednání 24. 5. bylo jednání přerušeno do 7. 6. pro podání pozměňovacích návrhů s termínem do 1. 6. 12 hodin. Do té doby tam nebyl podán žádný pozměňovací návrh. Rozpočtový výbor na své 30. schůzi 7. června 2023 doporučil Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, vyslovila souhlas. Zmocnil mě také jako zpravodajku výboru, abych s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se s přednostním právem přihlásila paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, pane ministře, já jsem podala do systému pozměňovací návrh pod číslem 2752, ke kterému se potom přihlásím ještě v podrobné rozpravě, ale nyní dovolte, abych ho odůvodnila.

V září loňského roku se vláda Petra Fialy rozhodla o prodloužení opatření snížení spotřební daně z nafty s tím, že ho v platnosti zachová až do konce roku 2023. Podle Ministerstva financí měl tento krok vést ke snížení konečných cen pohonných hmot pro spotřebitele až o 1,80 koruny za litr paliva, neboť pumpaři díky snížení spotřební daně odvedou do kasy i nižší DPH. Hodnocení, jak moc bylo toto opatření úspěšné v boji s inflací, nechám na občanech. Je však pravdou, že na základě tohoto rozhodnutí si české podnikatelské prostředí vytvořilo legitimní očekávání ohledně budoucího vývoje cen pohonných hmot, a na základě tohoto dobrovolného rozhodnutí pětikoalice si tedy podnikatelé v logistice vytvořili byznys plány do konce roku, občané naplánovali dovolené. Prostě věřili českým zákonům.

Jenže to se bohužel přepočítali v tom, jak k tomu přistoupí vláda. Nevěděli, že pětikoalice na rozdíl od milionů českých občanů nemusí ani náhodou dodržovat zákonné termíny, že zákony v čele se státním rozpočtem jsou pro ně jenom trhací kalendář, a to i nejdůležitější zákon roku. Netušili, že návrh státního rozpočtu pro následující rok je jenom úřednický návrh, a ne poctivě odvedená práce, nezajímá je, že připraví důchodce o jejich zákonnou valorizaci ve stavu legislativní nouze, a tak dále, o tom teď mluvit nebudu, toho tady bylo řečeno hodně a ještě bezesporu bude.

Tito podnikatelé, ale nejenom podnikatelé, ale také občané si mysleli, že stále platí princip předvídatelnosti práva, že je stále jedním ze základních atributů právního státu a podstatným způsobem souvisí s principem právní jistoty a je zcela nezbytným předpokladem obecné důvěry občanů v právo. To je tedy to, o co tady teď hrajeme. Oni totiž netušili, že se krátkozraké rozpočtové triky ministra financí a jeho zdivočelých poradců při sestavování státního rozpočtu přibližují hranici absolutní diskreditace fiskální politiky České republiky a výrazně prodražují dluhovou službu v důsledku těchto postupů. Oni netušili, že ministr Stanjura si sestavil zcela nereálný rozpočet a v půlce roku vyčerpá své celoroční saldo.

Neočekávané zvýšení spotřebních daní je přímým důsledkem nerealistické marketingové snahy ministra financí mít rozpočet, jehož schodek začíná dvojkou. Bohužel pětikoalici nikdy nešlo o naše občany, o naše podnikatele. Za sice nereálný, ale pozitivní článek v médiích jsou ochotni prodat občany, firmy, ale i hospodářský růst České republiky, a tím pádem naši budoucnost. Nešlo ani o české řidiče ani minulý rok v červnu a nejde jim o ně ani teď, kdy v rozporu se svými sliby hodlá kabinet Petra Fialy ceny pohonných hmot uprostřed roku zvýšit.

Můj pozměňovací návrh směřuje pouze k tomu, abyste své sliby dodrželi. Proto předkládám pozměňovací návrh za hnutí ANO, kdy se alespoň my snažíme držet v České republice princip právní předvídatelnosti a právní jistoty. Čeští občané, čeští podnikatelé a české právo si to zaslouží. Přihlásím se k němu v podrobné rozpravě. A říkám, že navrhuji, aby účinnost zůstala tak, jak původně v současně účinném zákonu je, tedy do konce roku.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní předsedkyně. Prosím dalšího řádně přihlášeného pana poslance Kolovratníka. Než přijdete, využiji čas na omluvy: pan poslanec Benešík od 14 do 14.45 z pracovních důvodů, paní poslankyně Lenka Dražilová celý jednací den z pracovních důvodů, pan poslanec Martin Hájek celý jednací den z pracovních důvodů, pan poslanec Kašník celý jednací den z pracovních důvodů, pan poslanec Richter celý jednací den z pracovních důvodů. A ruším omluvu pana poslance Kasala.

Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne. Já budu efektivní ve svém vystoupení, i proto, že pan ministr má teď starosti nejen zde, ale zároveň o místnost vedle, kde se věnuje projednávání návrhu státního rozpočtu na příští rok. Nebudu opakovat argumenty, které před malou chvílí uvedla moje kolegyně Alena Schillerová, tedy náš pohled na to, co to všechno zapříčinilo, a důvody, které vidíme, nebo důvody, které ukazují na stav letošního státního rozpočtu. Velmi krátce se vrátím k argumentaci, kterou jsem tady pověděl v prvním čtení. A nebudu mluvit o soukromých dopravcích, o kamionech a podobně. Tu argumentaci podtrhnu a opřu primárně o dopravu veřejnou a připomenu, že jsme si dávali ta čísla, když jsme si sčítali tady to rozhodnutí, tak jak my ho nazýváme změna pravidel v průběhu hry, ne tedy od 1. ledna příštího roku, ale teď od pololetí, tak pro vaši představu, kolegyně a kolegové, třeba České dráhy jako hlavní národní dopravce spotřebují nějakých 46 milionů litrů nafty ročně, jednoduchým přepočtem přepočteno na peníze je to kolem nějakých 5-6 milionů korun za rok. Pokud tedy to pravidlo, s kterým národní dopravce počítal, teď změníme v polovině roku, České dráhy přijdou o nějakých plus minus 36 milionů korun. To samé platí, když jsem si posčítal všechny městské dopravní podniky, ne tedy ty krajské autobusové dopravce, ale sdružení dopravních podniků, které zřizují obce. Je to náhoda, ta částka je podobná: plus minus 36 milionů korun od dopravních podniků v našich městech. Proti tomu pan ministr může argumentovat celkovou nižší cenou nafty, to je jasné, to bych nezpochybňoval. Já tady prostě říkám fakta, to, s čím oni počítají, respektive o co přijdou.

A poslední, co povím. Proto když jsem o tomhle návrhu přemýšlel, tak jsem se nakonec, dámy a pánové - teď se tady hlavně budu dívat do koalice, na zvážení vás za koalici, kteří jste třeba v městských zastupitelstvech nebo krajských a budete vážit svoji roli poslance, toho, který tady v koalici bojuje nebo drží basu s ministrem financí a s vládou za státní rozpočet, ale budete zvažovat i tu svoji roli místního zastupitele, představitele samosprávy - tak jsem se nakonec rozhodl pro jeden pozměňovací návrh, který je čerstvý, který teď odůvodním a v podrobné rozpravě se k němu přihlásím. Ten pozměňovací návrh je kompromisní a navrhuje zvýšení spotřební daně tady na toto období, o kterém teď diskutujeme, pokud by to tedy prošlo od srpna, pouze o 50 haléřů na jeden litr nafty.

Já to vnímám jako rozumný kompromis mezi požadavky vlády. Chci panu ministru Stanjurovi trochu ulehčit život alespoň symbolicky jednoduchým výpočtem. Jestli v těch podkladech koruna padesát jsme se bavili o nějakých 800, možná 900 milionů korun měsíčně, třetina, tak jsme na nějakých 250, možná 300 milionech korun. Zároveň - to by byl ten přínos pro státní rozpočet - zároveň ta zbylá částka by tedy zůstala k dispozici, a teď zase, ať jsem korektní, nejen tedy občanům, kterým by se nafta nezdražila tolik, tak samozřejmě i těm kamionovým dopravcům, kteří mají nějaké smlouvy, kontrakty, tendry, tak, a to podtrhuji, i dopravcům veřejným, ať tedy těm krajským, městským, anebo i železničním. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Pokud nikoliv, tak tímto končím obecnou rozpravu. Táži se pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? Nikoliv. Paní zpravodajka rovněž nikoliv.

Tímto zahajuji podrobnou rozpravu. Jen připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musejí být vždy odůvodněny. O slovo se hlásí s přednostním právem pan předseda Benda.

 

Poslanec Marek Benda: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, chtěl bych teď přednést procedurální návrh, který už avizoval pan ministr financí, a to jest, abychom zkrátili lhůtu mezi druhým a třetím čtením na 7 dnů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. V závěru o tom budeme hlasovat. Nyní poprosím ještě - s přednostním právem pan poslanec Sládeček, pardon, ne s přednostním právem, ale řádně přihlášený. Pane poslanče, už vás vidím.

 

Poslanec Karel Sládeček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Ještě jednou dobrý den. Tímto se hlásím k pozměňovacímu návrhu, který je v systému veden pod číslem 2740. Účelem pozměňovacího návrhu je trvalé snížení spotřební daně z nafty na 8,50 za litr. Adekvátně je upravena i vratka daně pro zemědělskou prvovýrobu a hospodaření v lese. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Kolovratníka.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já se hlásím k pozměňovacímu návrhu číslo 2798, který, jak jsem řekl, upravuje návrh zvýšení daně, nebo návrat spotřební daně, jakkoli to nazveme, pouze o 50 haléřů. Ve výpočtu, jak je to v zákoně nastaveno, tedy navrhuji z 8 450 za tisíc litrů na 8 950 korun. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A ještě paní poslankyně Schillerová, paní předsedkyně.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Hlásím se k pozměňovacímu návrhu 2752, který jsem odůvodnila podrobně v obecné rozpravě. Chci poznamenat už jenom stručně, že návrh cílí na zachování režimu daňové povinnosti až do konce roku 2023, jak bylo původně zamýšleno zákonem č. 286/2022 Sb., jmenovitě jeho přechodným ustanovením článku II bod 2 a korespondujícím stanovením účinnosti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nikoho dalšího nevidím, kdo by se hlásil do podrobné rozpravy. Tímto končím podrobnou rozpravu. Pane ministře, máte zájem o závěrečné slovo? Nemáte. A paní zpravodajka rovněž ne.

Tak nyní se pustíme do hlasování. Na základě návrhu pana předsedy Bendy budeme hlasovat návrh na zkrácení lhůty pro třetí čtení na 7 dní. Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Byl zde zájem o odhlášení, takže vás odhlásím všechny. Přihlašuji vás tímto. Prosím o přihlášení.

 

Ještě jednou tedy - budeme hlasovat nyní o zkrácení lhůty pro třetí čtení na 7 dní.

Zahajuji tedy tímto hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 8, přihlášeno 134, pro bylo 78, proti bylo 56. Přijato. Já tímto končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji za spolupráci.

 

Tímto jsme tedy vyčerpali schválený program 69. schůze Poslanecké sněmovny. Tímto schůzi končím a připomínám, že se sejdeme v úterý 27. 6. ve 14 hodin, kdy bude zahájena 70. schůze. Přeji hezký den.

 

(Schůze skončila ve 14.19 hodin.)

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP