(23.30 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

Naši analytici tady píší: opakuje se Kalouskova chybná cesta. Takže už jsme tady měli Honzíkovu cestu, to byla cesta do Ameriky, teď máme Kalouskovu chybnou cestu. A já opravdu se obávám, že pakliže se to tady prohlasuje, tak se to prostě zopakuje. A vy si to opravdu nepamatujete - je tady celá řada ekonomů, je tady celá řada kolegů, kteří jsou v tom věku přes 50, 60 - vy si nepamatujete, jak to bylo, jaká to byla tragédie, v jakých jsme, v uvozovkách, nechci říct, v čem byli v tom před těmi 11, 12 lety? Vy si to opravdu nepamatujete? Já si to pamatuju velice dobře. A já nechci, já jsem nešel do politiky proto, abych prostě se tady, abych se tady trápil, abych se tady díval, jak vy zase nás tady přejedete prostě.

Vyhnat? Dobře. Nepokřikujte po mně prosím vás, kolegové. Já ctím to, já taky tady po nikom nepokřikuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Nevšiml jsem si, že by po vás někdo pokřikoval, pane poslanče.

 

Poslanec Hubert Lang: Špatně slyšíte. Já slyším asi líp než vy, pane předsedající.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Obávám se, že tomu tak není. Pokračujte v projevu.

 

Poslanec Hubert Lang: Já mám na vás štěstí, protože mi vždycky, když já hovořím, tak většinou vás mám za zády a vy mi tedy dáváte.

Stát se pod vedením současné vlády zbavil fungujících opatření nezbytných pro efektivní výběr daní a ty zbylé nerozvíjí. Výsledkem je, že ztrácí kontrolu nad příjmovou stránkou státního rozpočtu. Vy ztrácíte kontrolu nad příjmovou stránkou státního rozpočtu. Selháváte v čerpání evropských peněz, to tady bylo x-krát zmíněno, a neděláte žádné prorůstové investice. V rozporu s vašimi deklaracemi naopak zvyšujete provozní výdaje státu, zřizujete nová ministerstva a posilujete drahý aparát státních úředníků. X-krát to tady bylo zmíněno, nebudu to opakovat. Tři zbytná ministerstva, hromady politických náměstků a tak dále, a tak dále. Prostě kamarádi kamarádů musí být umístěni.

Navázat na pozvolný plán rozpočtové konsolidace přestavený vládou v roce 2021, který počítá se snižováním strukturálních deficitů o půl procenta ročně. Mezi hlavní pilíře patří snižování objemu peněz na platy úředníků prostřednictvím spojování agend v důsledku rozumné digitalizace státní správy - to jsou ta naše řešení - slučování a rušení agend a snížení provozních výdajů kapitol o 5 až 10 % ročně.

Stejně tak navrhujeme, a to bylo v rámci naší konsolidace po covidu, že musí dojít opravdu ke zrušení nepotřebných ministerstev. Důraz je třeba také klást na efektivní čerpání finančních prostředků z programového období 2021 až 2027. Tady mám údaj 962 miliard. Místo zvyšování daní musíme navázat na úspěšný boj proti daňovým únikům.

Když jsem dneska slyšel to EET, opravdu se to narovnalo. Také mám spoustu kamarádů v prostředí vlastně, kteří podnikají, a říkali, konečně prostě můžeme slušně zaplatit lidi, ale i ti zaměstnanci, kteří předtím byli na nějaké šedé práci, tak dostali prostě slušnou mzdu a podobně, když tady jsme se bavili o tom EET. Já doufám, že na konci letošní sezóny nebudeme mít plné kempy zahraničních turistů, kteří tam budou někde jaksi tuhý, ale v ruce budou mít platební kartu, jo?, ze zahraničí, protože když dneska přijedete na přehradu, kamkoliv, tak opravdu si tam nekoupíte prakticky nic. Všude cash only, ale o tom jsme se tady už zmiňovali. Vy nám to nepřiznáte, vy to nikdy nepřiznáte, protože vy jste to měli jako takový majstrštyk, vy jste měli prostě EET jako takový meč vystrčený, nebo takový štít, který jste prostě, který jste okamžitě jako jednu z prvních věcí jste zrušili EET. Tady berete, komu můžete, zvyšujete dálniční známky, snižujete valorizaci seniorům, prostě snažíte se vyždímat z těch lidí, co se dá, a sebrali jste si jeden zdroj příjmů. Takhle jste si luskli a odsouhlasili jste si ho.

Takže nevidím vůbec žádný úspěšný boj proti daňovým únikům a v tom balíčku já to tam nikde nevidím. Nikde to tam nevidím. Možná pan ministr financí nám to někdy ukáže, kde to tam je, ale já to tam nevidím.

Osvědčená filozofie našeho hnutí je vybrat více daní, aniž by se musely zvyšovat sazby. Boj proti daňovým únikům jednak pomáhá zajistit spravedlivé zdanění všech občanů a firem, posiluje důvěru veřejnosti v daňový systém. Chceme pokračovat případně, pakliže budeme mít možnost, v realizaci akčního plánu pro kontrolu převodních cen nadnárodních korporací a v aktivní politice dat s kontrolním hlášením, to znamená EET pravděpodobně, pakliže bychom za dva roky uspěli, tak zcela jistě se pokusí, nebudu samozřejmě mluvit za paní Schillerovou, ale my bychom ho zavedli zpět.

Předvídatelné zvyšování některých spotřebních daní, zejména tabákové výrobky a tvrdý alkohol. Tady je to, jak jsem říkal, že s něčím souhlasíme, ty daně z hazardu, ať stojí krabička cigaret 300 korun, ať stojí flaška rumu 1 000 korun. Nemám s tím sebemenší problém. Možná teď se někdo zhrozil tady, ale prostě já s tím vůbec jako abstinent a nekuřák nemám vůbec žádný problém.

Hnutí ANO o navyšování daní z neřestí, mluví již dlouhodobě. A tady je zajímavé, proč tedy pan ministr financí jaksi nezapracoval už do rozpočtu roku 2023 prostě nějaké zvýšení těchto daní? Tady mám napsáno od našich analytiků - pan ministr Stanjura má velice osobité pracovní tempo, takže takový slušný vyjádření, nevím čeho. Já tady mám poznámku: Proč to nestihl, proč jste to nedali, když tedy potřebujete vybírat daně? Proč se musíte hojit na těch studentech? Proč se musíte hojit na těch seniorech? Proč musíte zvedat tu dálniční známku? Proč jste si prostě neprosadili do rozpočtu roku 2023 zvýšení prostě daní tady z toho hazardu, z alkoholu, z cigaret a z dalších věcí? Nerozumím tomu.

Důsledná revize daňových výjimek, které kromě pozitivních fiskálních dopadů přinesou snížení administrativní náročnosti daňového systému. S tím snad proboha musíte souhlasit. Realizace proticyklické hospodářské politiky prorůstových investic za plného užití Národního plánu obnovy, proaktivní motivace samospráv k investování disponibilních prostředků na účtech v kombinaci s nízkými daněmi a zvyšování životní úrovně docílíme stabilního růstu HDP a dynamicky rostoucích příjmů veřejných rozpočtů.

Hnutí ANO by pokračovalo v modernizaci daňového systému a ve zvyšování efektivity takzvaného online finančního úřadu, zejména rozvíjení srozumitelných uživatelských prostředí pro všechny daně a situaci. V rámci nakládání s majetkem státu hnutí ANO vždy postupovalo, a postupovalo by, kdyby bylo u moci, jako řádný hospodář, který chrání strategické zájmy státu. Státní podniky bychom zbavili politických trafikantů pětikoalice, politických kandidátů současné koalice, a obnovíme transparentní nominační procesy a politik odměňování vázané na výsledek. Nedopustíme privatizaci strategických společností státu. Zavazujeme se k tomu, že bychom postupně snižovali také počty zaměstnanců veřejného sektoru, ale v důsledku digitalizace a spojování agend, to znamená, bylo by to postupné. Toto opatření může také pomoci trhu práce, protože máme jednu z nejnižších nezaměstnaností ve všech zemích Evropské unie.

Ale nemůžeme prosím vás tady říct, zase to vztáhnout třeba k těm státním zaměstnancům nebo k zaměstnancům státu, že jim prostě snížíme třeba platy a podobně. To vyvolává obrovské, prostě obrovské pnutí u těch lidí, kteří pracují pro stát. Vy si to možná někteří neuvědomujete, ale když ten člověk se rozhodne, že třeba bude pracovat v té policii, a vy mu najednou řeknete, znejistíte ho, ten člověk se prostě rozhodl, že bude pracovat pro stát, nic jiného nemá, prostě je tam jednostranně, vyškoleně vycvičen, teď třeba v souvislosti, jak pan Rakušan vyhlásil prostřednictvím pana předsedajícího, že se sníží ti občanští zaměstnanci, kterých je 9 500, tak tam samozřejmě kdybyste slyšeli a mluvili jste s těmi lidmi, tak ti určitě vám všem poděkují. A jestliže vás někteří volili, tak vám garantuju, že už vás nikdy volit nebudou.

Konsolidace veřejných rozpočtů prostřednictvím navyšování daní může mít negativní dopad na hospodářský růst, a to z několika důvodů. Tady bych zdůraznil, zase bych se vrátil k tomu vašemu daňovému balíčku, abyste si uvědomili, že když zvednete ruku pro to, pro co zvednete s největší pravděpodobností ruku, tak omezíte spotřebu a investice. Zvýšení daní sníží disponibilní příjmy domácností a podniků. Vyšší zdanění může vést k poklesu spotřeby, což ovlivní odvětví závislá na domácí spotřebě. Snížíte investice podniků, protože vyšší daňová zátěž snižuje ziskovost investic. V období nejvyššího propadu reálných mezd ze všech zemí OECD je od pětikoalice velice nezodpovědné snižovat reálné disponibilní příjmy domácností i navyšováním daní.

Další věc, která dopadne, snížení konkurenceschopnosti. Vyšší daně sníží konkurenceschopnost firem na domácím i mezinárodním trhu. Podniky mohou čelit vyšším nákladům na produkci, což snižuje jejich schopnost nabízet konkurenční ceny. To může vést k poklesu exportu a zahraniční investice v dané zemi. Takže pakliže dojde ke snížení konkurenceschopnosti, tak prostě sem nikdo nebude přicházet, bude tady prostě nečitelné prostředí. Proč by sem nějaký zahraniční kapitál přicházel do takové země, která nebude k němu vstřícná?

Negativní vliv na podnikatelské prostředí. Vysoké daně mohou odradit podnikání a zakládání nových firem. Přece je asi v zájmu nás všech, aby tady bylo co nejvíce založených firem. Podnikatelé cítí, mohou cítit, že se jim nevyplácí podnikat kvůli vysokým nákladům a sníženému zisku. Tímto způsobem může konsolidace prostřednictvím růstu daní omezit tvorbu nových pracovních míst a inovací. Takže zase prostě úplně jdete proti tomu, co deklarujete. Omezí se tvorba nových pracovních míst a budou nižší inovace. Efekt na nabídku práce. Vyšší daně mohou snížit motivaci lidí pracovat. To může zvýšit neformální zaměstnávání a snížit produktivitu práce, což opět negativně dopadne a ovlivní to celkový hospodářský růst v naší zemí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP