(12.20 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Ty dvě postavy jednoho dne vzaly mouku, mlíčko a vajíčko a míchaly to dohromady a říkají: dort musí být sladký. Říkala to kočička a nasypala do toho cukr. A taky slaný, říkal pejsek a dal tam sůl. A teď tam dáme máslo a zavařeninu, řekla kočička. Zavařeninu, tu ne, tu já nerad, povídal pejsek. Dáme tam místo zavařeniny syreček, ten já tuze rád. Tak tam dali několik syrečků. Pejsek s kočičkou, kterým je podobná vaše pětikoalice. Mně se zdá, že je málo mastný, řekla kočička. Musíme tam dát několik špekových kůží a oříšky, abychom nezapomněli, řekl pejsek a nasypal tam kornout oříšků. Hm, oříšky jsou dobré, chválila ho koaličně kočička, ale měla by tam taky přijít okurka a dala tam okurku. A kosti, volal pejsek. Musíme tam dát přece nějaké kosti. Tak do toho dortu dali hodně kostí. A přece nějakou myš, myši já mám tuze ráda, vzpomněla si kočička a dala do dortu čtyři myši. Tak a teď několik buřtů, hodně pepřovatých, to je něco pro mě, řekl pejsek a dal tam věnec buřtů. A teď to hlavní, povídala kočička - jako v té vaší koalici -, přece šlehanou smetanu tam musíme dát, a dali tam plný hrnec smetany. A trochu cibule, řekl pejsek a dali tam cibuli. A čokoládu, řekla kočička a přidala tam čokoládu. A omáčku, napadlo pejskovi. A tak do toho svého dortu, který přesně připomíná tento slavný pětikoaliční balíček, dávali všechno možné. Dali tam i česnek a pepř, namíchali tam sádlo, i bonbony, škvarky a skořici, krupičnou kaši a tvaroh, perník a ocet, kakao a zelí, přátelé, i jednu hlavu z husy, a rozinky tam dali a to všechno smíchali. Měli ale koaliční shodu, podobně jako vy? Nedali tam chleba. Protože ten pejskové a kočičky moc tuze rádi nejedí. Vy ten chleba taky zdražíte, tak je logické, že ho tam taky nedáváte. No, jak to bylo dál, všichni víme. Všechno to smíchali, rozmíchali, udělali dort velký jak kolo u vozu, upekli ho a dali ho za okno.

Tady ten hezký příběh končí a obrací se v něco špatné, přátelé. V té pohádce ten dort snědl veliký ošklivý pes, kterému z toho bylo špatně. A já se bojím, že u nás budeme odsouzeni tenhle váš ohavný, nechutný dort jíst všichni. Všichni občané České republiky. A nám všem, včetně vašich voličů, že z něj bude špatně. Tady ten vtipný příměr opřu o tři témata, o tři argumenty, které teď už budu říkat vážně. První dva jsou z dopravy a ten třetí jeden je z ekonomiky.

Říká se, ševče, drž se svého kopyta, tak první příklad z dopravy. Zdražení ceny dálniční známky. Já připomenu, že je to jeden z bodů toho vašeho slavného daňového balíčku, kde slibujete, že budete víc šetřit než brát lidem peníze. Tak tady lidem ty peníze berete. Dnešní cena 1 500 korun, desetidenní známka nějakých 310, měsíční 440. Vy ji chcete zdražit na 2 300 - 2 300 korun tedy, o víc než polovinu. A já tady připomenu v té argumentaci to, co říká pan ministr Kupka, že musí takhle hodně zdražit, protože má evropskou směrnici a nemůže být nově desetidenní levnější než 12 % celkové částky měsíční, než 19 %, a že by došlo k odlivu těch, kteří si kupují ty roční. Já tomuhle argumentu prostě nevěřím. A jestli ta desetidenní podle vašeho výpočtu bude stát 270 korun, denní dvě stovky, tak já jsem si počítal modelově - a chci přijít s nějakým rozumným kompromisním navýšením té známky, abych byl korektní, abyste neřekli: oni jen kritizují, dělají z nás pejsky a kočičky, zdržují nás od vlaku, který pojede jistě načas na Moravu. Tak my chceme dávat návrhy, které jsou kompromisní, které vycházejí i vám vstříc.

Tak já jsem modelově počítal s tím, kdybyste tu cenu dálniční známky rozumným kompromisem navýšili třeba na 2 000 korun, tak jak já jsem tady navrhoval na jaře 2019. Pod čarou od vás, od tehdejší opozice, jsem za pouhé 2 000 sklidil strašnou kritiku v té době. Neprošlo to tady Sněmovnou. Tak v tomhle výpočtu za vašeho návrhu bude jednodenní známka stát 200 korun, podle mého výpočtu modelově by to bylo 180 korun. U té desetidenní 270 versus 240, rozdíl pouhých 30 korun, a tak dál a tak dál. A že argument je potřeba zdražit dálniční známku takhle skokově na 2 300, protože by ty krátkodobé časové kupony byly levné, nezlobte se na mě, prostě neobstojí, nemůže obstát. A dodám k tomu zdražení, a budeme zvažovat v našem klubu, budeme se do toho srpna radit, a avizuji to tady na mikrofon, že chci připravit pozměňovací protinávrh právě proti takto razantnímu zdražení dálniční známky.

A chci tady dodat ještě jeden argument. Srovnejte si naši dálniční síť s dálniční sítí v Rakousku. My máme něco přes 1 300 kilometrů dálnic, Rakušáci plus minus o víc než tisícovku víc, ale tu cenu roční známky mají srovnatelnou. Je to zhruba kolem 2 300 korun. A je to ilustrační výpočet. Když si to srovnáte s nějakou cenou nebo s přepočtem na jeden kilometr dálnice, a to mají zpoplatněny Rakušáci i některé tunely a horské úseky, tak u nich to vychází zhruba na 1,10 koruny, u nás na 2,10 koruny. Tedy vy jako stát budete chtít po českých řidičích skoro dvojnásobek toho, co platí ročně za ty dálnice v přepočtu na kilometr Rakušáci.

A to připomenu - asi mě to nemusí překvapovat - na co často zapomínáte, že od toho mého návrhu z roku 2019 se ta dálniční síť docela rozrostla. Mezi lety 2012 až 2022 přibylo celkem 226,5 kilometru dálnic na zelené louce. Byla modernizována D1. A teď ty plány, které teď už probíhají, letos je to nějakých 15,5 kilometru, příští rok dobíhají ty stavby, které byly připraveny vládou hnutí ANO, tak by se mělo otevřít, pokud se nic nepokazí, víc než 118 kilometrů dálnic a jedniček. Takže ta síť naše se rozrůstá, ale stále platí to, prostě skok z 1 500 na 2 300 je strašně moc na pozadí toho, že ty úspory jste nám tady zatím nepředstavili a rozhodně se jim nevěnujete tolik a tak, jak byste měli.

Takže opakuji, u tohoto jednoho bodu se my budeme radit a určitě budeme proti tomu zvýšení na 2 300. A mohu tady prozradit, pracuji já interně s představou, že by to mělo být rozumné, kompromisní zvýšení třeba do těch 2 000 korun. Přidávám k tomu poslední, možná technický, ale důležitý detail. Je to strop v zákoně 13, který vláda může, ale také nemusí využít. Může to být třeba postupně stovka, dvě stovky, tři stovky a tak dále.

Druhý vážný argument v dopravě - zdražení nafty a celkové zdražení té veřejné dopravy. Veřejné ekologické dopravy. Připomínám, že tady ve Sněmovně před pár dny jste prosadili, dobře, ať jsem korektní, ne zdražení, i když to je zdražení, ale návrat té sazby spotřební daně o 1,50 koruny, byť to bylo slibováno a bylo to v plánu až do konce letošního roku. Opět jsme navrhli - vy jste nám to nevraceli - kompromisní řešení, alternativní přístup k zdražení pouze o 50 haléřů, i to by státnímu rozpočtu něco přineslo, a bohužel, bohužel jste na nás nedali.

A kde tohle způsobí problémy? Na dvou místech. Za prvé to bude u soukromých dopravců českých firem. A tady dobře. Pokud taková zdražení, pro ně kývají strany, jako je KDU-ČSL, Piráti podobně, o. k., ale já jsem opravdu zaskočen, a vidím tady kolegy z ODS, kteří se vždy bijí za to, že podporují české firmy, český průmysl, český byznys, a u vás, milí odéesáci, milí kolegové z ODS i z hospodářského výboru a z podvýboru pro dopravu, jsem až v šoku a jsem překvapen, že dopustíte, aby se stalo to, co se stane. Lepší výsledky českých dopravců teď budou končit. Zkrácení doby platnosti té snížení sazby. Teď je období nižší poptávky po kamionové dopravě. Je to zhruba 10 až 20 % podle komodit. Znamená to pro dopravce nové trendy, nebudou v nich úspěšní. Zkracuje to kontrakty uzavřené do konce roku, ohrožuje je to. A samozřejmě každý ekonom ví, že ta nižší sazba podpoří vyšší výkonnost firem, takže ty efekty se promítají do dalších odvodů pro stát. Silniční daň, odvody z mezd řidičů, mýtné, DPH na vstupu, daň na příjmech a tak dále. Na to prostě rezignujete.

Můžete mi vpálit, vrátit to, že státu - a myslím, že to Zbyněk Stanjura v nějaké interpelaci řekl, že přece stát není od toho, aby podporoval zrovna určitý konkrétní segment firem. Ale když zůstanu u té dopravy a u nákladů v dopravě, tak já jsem si vysčítal jeden, dva, tři, čtyři, pět kroků, pět bodů, kterými vy postupně zdražujete tu dopravu veřejnou, tedy dopravu autobusy, krajskou dopravu, městskou hromadnou dopravu a také vlakovou. A tohle je ohromný problém a podle mě nikomu z vás nedochází ta kaskáda, kterou způsobujete, jak bude těžká pro občany. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP