(12.30 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Tak první krok. Loňské jaro, vaše politické rozhodnutí snížit slevy pro důchodce a studenty o 25 %. Fakticky jim to jízdné ve veřejné dopravě, kam se lidé vracejí po covidu, zvýšit dvojnásobně. Nato přišel prosinec 2022, loňský rok, tak jak to je každý prosinec, dopravci průměrně zvýšili ve veřejné dopravě. Bylo to o 12 %. Teď se bavíme 1,50 koruny na naftě. Pro zajímavost, České dráhy mají spotřebu nějakých 46 milionů litrů nafty ročně, náhodou stejné číslo je i u všech dopravních podniků v celé České republice. Když jsem si to od sdružení nechal poslat, je to taky něco kolem 44-45 milionů litrů nafty. Tak jsem si udělal takový jednoduchý výpočet, zdražení o 1,50 koruny nebude tedy půlroční, bude to podle předpokladu září, říjen, listopad, prosinec, za čtyři měsíce. Takže vy tímhle jedním krokem vytáhnete jak z Českých drah - a nemluvím o soukromých dopravcích - jak z národního dopravce České dráhy, tak ze všech dopravních podniků, které patří městům a samosprávám, tak vy z toho, přátelé, vytáhnete dvakrát 24 milionů korun. A jejda! Zrovna jste schválili nějakých 50 milionů pro Michelin. Tak už víme, kde si na tyhle dotace soukromým restauracím vezmete - v Českých dráhách a v dopravních podnicích. Opravdu, to je věc, za kterou se, kolegové z ODS, nestydíte?
No a budu v té kaskádě pokračovat. Od 1. ledna, opět jsme v tomto balíčku, a hovořím k této věci zdražení veřejné dopravy o další 2 %, přesun z té snížené 10% do 12% daně. No a samozřejmě dopravci si tohle dají do svých kalkulací, takže při změně jízdního řádu, která je vždycky v prosinci, je to devátého, v první polovině prosince, tak určitě si tam ty další náklady jako třeba naftu právě promítnou. Sečteno a podtrženo, nechci říct, že dramaticky, ale výrazně zdražujete a znepříjemňujete veřejnou dopravu občanům a cestujícím. A v těch veřejných článcích v médiích České dráhy - chápu, že management je loajální, je to firma, která patří státu - tak diplomaticky zatím nic nekomentují, ale celkem jasně hovoří ti největší soukromí dopravci. RegioJet, Radim Jančura: Zbytek Evropy jde přesně opačným směrem, hledá cesty, jak jízdné zlevnit. Připomenu KlimaTicket v Rakousku, připomenu velmi levnou německou jízdenku za 50 eur na měsíc. Tady dnes, a cituji Radima Jančuru, dnes stát, kraje a města vynaloží na dotovanou dopravu přes 40 miliard korun ročně při tržbě z jízdného zhruba 10 miliard. Jednoduchá obchodní úvaha - pokud lidé nebudou do těch vlaků a autobusů chtít jít, budou chodit méně, tak se vám ty nůžky rozevřou a konečný efekt bude ten, že náklady státu zvýšíte. A podobně mluví další soukromý dopravce, Leoexpres. Ve chvíli - cituji - kdy se cestující do hromadné dopravy vracejí po pandemii covidu, by mělo docházet k její podpoře jako ekologické alternativy podpory dopravy. Každé zdražení vyžene občany do aut.
Tak a slíbený poslední třetí argument z ekonomiky. Je to taky téma, o kterém už jsme tady mluvili, které jsem otevřel a diskutoval jak s premiérem Fialou, tak s panem ministrem Stanjurou, a je to téma těch slavných nákupů za hranicemi. Cituji média: Smutné, ale na Česko kašleme, vzkazují lidé z nákupů za hranicemi. Doma jsou ceny přepálené a neodpovídající kvalitě, za hranicemi se vyplatí kupovat skoro všechno, shodují se Češi, kteří pravidelně jezdí nakupovat do Polska a Německa. Chci být fér a vím, že to už dneska i v předchozích dnech několikrát od mých předřečníků zaznělo, a nebudu to tady číst znova. Nákupy, kde rodina na jednom nákupu ušetří nějakou polovinu z 2 500, sleva na 1 200, 1 300 korun. Příklady - špagety za dvacku, balíček špaget za 40 korun a tak dál, a tak dál. Nadpis "I psům víc chutná z Německa", když jsem byl u toho pejska a kočičky. Opět rezignace vás, slavné slepené pětikoalice. To, že s tím něco můžete udělat, že můžete motivovat naše občany, aby ty peníze utráceli tady doma, tady v České republice, tak na to úplně rezignujete a jediné, k čemu jste se odhodlali, je oněch více než 50 milionů korun do luxusních drahých restaurací.
No a závěr mého vystoupení a závěr toho článku: Politikům to spočítáme, občanka Anička, ale i další oslovení kvůli cenám kritizují současnou vládu. U voleb jim to spočítáme, říká žena z Hrádku. Podobně se zlobí i Naďa před obchodem ne v Polsku, ale v německé Žitavě, které to vadí, že musí za kvalitou jezdit za hranici. Cituji Naďu: Štve mě to strašně, štve mě, když mi z vlády řeknou, ať si jezdíme nakupovat jinam. Takový přístup, to mě zaráží.
Tak já si říkám, milé kočičky a milí pejskové z vládní koalice, že by opravdu tím nejlepším úsporným opatřením bylo, kdybyste podali demisi a kdybyste přestali škodit této zemi. Připomínám, že my v hnutí ANO máme jasná řešení, máme konkrétní návrhy, jak z té krize ven. Alena Schillerová o nich mluvila mnohokrát, dávali jsme je na sítě. Většina mých kolegů, kteří tady vystupovali, je připomněla. A namátkově znovu zopakuji: My chceme jít cestou pomalejšího snižování toho dluhu, kolem 50 miliard ročně, důsledně vybírat stávající daně, profesionálně řídit strategické firmy státu, ne to, co se děje kolem ČEZu, o kterém premiér Fiala mluvil už loni v červnu. To byste měli zkusit. Ale vy to nezkusíte. A víte, já si vlastně na závěr říkám, když to sleduji: Ne, nedělejte to, neposlouchejte nás, přátelé. Já když sleduji ty desítky tisíc naštvaných reakcí, tak si říkám, jen tak dál, pejskové a kočičky, pokračujte v té pětikoalici, protože ten váš nepovedený dort opravdu nesní žádný pes, budeme ho muset sníst my všichni a bude z něj špatně nám všem a i vašim voličům. Já vás mohu ujistit, že do příští Sněmovny takovéhle pejsky a kočičky, takovéhle kuchaře, jako jste vy, už voliči rozhodně nepustí. My za hnutí ANO se na to těšíme. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pan poslanec Jáč bude pokračovat. Načtu jednu omluvu, pan poslanec Vondrák Ivo se od 13 hodin omlouvá z rodinných důvodů. Tak prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Jáč: Dobrý den. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, vážený pane zpravodaji, dovolte, abych vás všechny seznámil, nebo pokusil se obrátit vás - hlavně tedy koalici, která je autorem předkládaného problému, o kterém chci mluvit, to je řekněme omezování daňového osvobození různých benefitů, které upravuje, jak dobře vím ze své samotné podnikatelské činnosti, zákon o daních z příjmů v § 6 odst. 9 pod písmenem a) až d). Myslím si, že toto opatření se dotklo a asi i mírně naštvalo několik milionů uživatelů a možná i samotných zaměstnavatelů, protože je to velmi oblíbený, ale nejenom oblíbený, ale i motivační, stabilizační a řekněme i užitečný nástroj, jak své kvalifikované zaměstnance udržet ve firmě a ochránit je od myšlenek na nějakou fluktuaci ke konkurenčním firmám.
Já nebudu uvádět jednotlivá plnění pod písmeny a) až d). Jenom mě trošku zaujalo to, že zase se tato omezení v tomto balíčku dotýkají knih, které, jak už víme, se teď ocitly pod jinou zátěží DPH. Tady by zase mohlo dojít k tomu, a dochází, doufejme, že vím, že ty změny, které už započaly v minulém jednání s tripartitou, některými zaměstnavatelskými svazy, tlakem veřejnosti, opozice na zmírňování toho původního plošného rušení, by u těch knih znamenaly, že zaměstnavatel, který může v tom písmenu d) nabídnout asi tři možnosti získání toho benefitu pro zaměstnance, to znamená poskytnutí poukázky výměnou v prodejně nebo výběrem té knihy toho zaměstnance přímo v prodejně, anebo třetí i možností rozdávání těch knih na místě zaměstnavatele, jako když se třeba nabízejí vitaminy a třeba některé jiné doporučené prvky. Tak doufám, že třeba tady se to ještě zváží. ***