(20.30 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Závěrem mi ještě dovolte připomenout nutnost omezení daňových výjimek a úlev, které nepřinášejí dostatečný ekonomický prospěch a nejsou vysloveně sociálního charakteru. Globální a evropské reformy korporátní daně, zrušení zbytných institucí státu, kontrola a efektivní správa veřejných výdajů, snižování nákladů na provoz vládních institucí. Mnoho z nás - a bohužel jen z opozice - vás tady žádalo: Začněte u sebe, jděte příkladem. Šli jste příkladem, ale opačným. Nešetříte na sobě, nešetříte na svých ministerstvech, nešetříte na svých politických náměstcích, ale lidem a firmám berete. Divíte se, že lidé to nechápou a že to nechtějí? Já ne.
Dámy a pánové, to, co jsem vám tady dnes odprezentoval, by mělo být výsledkem jakékoliv vlády postavené na odbornosti a skutečném zájmu o Českou republiku. Je to právě ten výčet doporučení. Když si následně všechny naše návrhy zjednodušíte, zjistíte, že jakákoliv správa rodinných financí našich občanů probíhá mnohem, ale mnohem zodpovědnějším způsobem, tedy pokud jim nekomplikuje život navrhovaný konsolidační balíček pětikoalice. A uvědomte si, že vy jste jim už, vážení kolegové z pětikoalice, 25 % příjmů za dobu svého vládnutí sebrali prostřednictvím inflace, která se právě díky vašemu amatérismu vyšplhala do závratných výšin.
Stará pravda říká, že věci se dají dělat dobře nebo rychle, a vy jste zvolili tu druhou možnost. Nebo jste taky raději nedělali nic opojení mocí tak dlouho, dokud jste se nedostali až k tomu vašemu: Utratili jsme, není na mejdan, občané a firmy, plaťte.
Dámy a pánové, osobně jsem přesvědčen, že mnoho z vás z řad pětikoalice je podobného názoru jako já, a já vás tady z toho místa žádám, podpořte naše pozměňovací návrhy, anebo ještě lépe - nepodpořte zákon jako takový. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a poprosím další řádně přihlášenou paní poslankyni Maříkovou.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěla představit své tři pozměňovací návrhy, ke kterým se pak přihlásím v podrobné rozpravě.
První pozměňovací návrh přesouvá minerální vody, které jsou zdraví prospěšné, z vyšší 21% sazby do té nižší, protože zvýšení daně z přidané hodnoty na 21 % u velké většiny nápojů prostřednictvím vládního návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, je velmi sporným krokem. Jeho technické provedení vyvolává též řadu otázek, například u definice vybraných nápojů by mohlo dojít mezi spotřebiteli, výrobci a prodejci prakticky k nejasnostem, jakou sazbu na dané nápoje použít. Z kontextu je zřejmé, že předkladatel se snažil o zdanění všech nápojů 21 %, pouze u takzvaných vybraných nápojů, jako je třeba mléko a tekuté mléčné výrobky a některé další nápoje, měl snahu zdanit je 12 %. Podobně podávání takových nápojů ve stravovacích službách i mimo ně. Zjevně tím byly myšleny veškeré alternativy mléka nebo smetany, mimo jiné používané do kávy a čaje. Vinou poněkud zavádějící legislativní techniky je nejasnost výsledného textu. Nejlepší by bylo celý návrh zákona zásadně přepracovat předkladatelem, a to hlavně z důvodu, aby celý kompenzační balíček vůbec bylo možné v praxi aplikovat, pokud bude politická vůle takovou zásadní změnu z mnoha zákonů většinově zvyšující daně běžných občanů a firem přijmout.
Ohledně nápojů ale není zřejmé, proč má být ve snížené sazbě mléko do kávy, ale například o dost důležitější kojenecká voda nebo velmi podstatné minerální vody nemohou být ve snížené sazbě DPH. Zejména v letošním horkém létě je podstatné, aby měli občané možnost snadno doplňovat minerály, k čemuž jsou minerální vody velmi vhodné. Navíc ne všichni občané České republiky mají přístup ke kvalitní vodě, ať již nemají třeba vlastní studny, nebo z rozvodů vody, viz například přetrvávající kauza dolu Turów nebo řada případů na jižní Moravě, kde vysychají studny, ale i na jiných místech. Přístup k baleným pramenitým vodám nebo baleným minerálním vodám prostě potřebují. Vyšší cena způsobená 21% sazbou DPH by tomu mohla v řadě rodin zabránit. Proto navrhuji změnu zařazující tyto zdraví prospěšné balené vody mezi vybrané nápoje, což znamená jejich zdanění sníženou sazbou daně z přidané hodnoty, tedy 12 %. Takový postup umožní většinové populaci dál konzumovat balené nápoje, které zdraví prospívají, nebo mu alespoň neškodí, což se nedá vždy předpokládat u jiných nápojů, které tak příznivé vlivy na zdraví nemají nebo potenciálně nemají, jako je alkohol, energetické nápoje a jiné velmi slazené nápoje. Tento pozměňovací návrh, který předkládám a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě, tedy směřuje k ochraně zdraví obyvatelstva České republiky a k zachování dostupnosti zejména kojeneckých vod a důležitých minerálních, ale i jiných stolních a balených vod.
Druhý pozměňovací návrh, který předkládám, a přihlásím se také k němu v podrobné rozpravě, vypouští možnost zadlužovat zdravotnická zařízení prostřednictvím úvěru, kterou doplnil do § 62 odst. 3 zákona o rozpočtových pravidlech pozměňovací návrh rozpočtového výboru. Jedná se o další nehospodárné a riskantní opatření, které by mohlo být cestou k privatizaci mnoha zdravotnických zařízení. V souvislosti s loňským rozhodnutím vlády následně prosazeným zde v Parlamentu odebrat zdravotním pojišťovnám téměř 14 miliard korun a možným opatřením podobného typu i v tomto roce či následujících letech by se pak platební neschopnost zdravotních pojišťoven ve svém důsledku přelila do finančních problémů zdravotnických zařízení a tato zdravotnická zařízení, zejména nemocnice, by touto novelou byla naváděna brát si úvěry na pokrytí takových finančních potíží. To by mohlo vést k postupnému finančnímu zhroucení zdravotního systému v České republice a převedení mnoha zdravotních zařízení do majetku soukromých společností. Této velice riskantní změně financování zdravotnických zařízení je třeba zabránit už od samého počátku.
A třetí pozměňovací návrh, ten ruší, aby se mohly slučovat příspěvkové organizace. Do zákona o majetku České republiky je pozměňovacím návrhem vládních konsolidačních stran obsaženém v usnesení rozpočtového výboru doplněna možnost slučovat příspěvkové organizace. To by mohlo velmi negativně ovlivnit zdravotní péči v České republice prostřednictvím slučování nemocnic. Totiž největšími příspěvkovými organizacemi v České republice je sedmnáct státních nemocnic, tedy veškeré fakultní nemocnice a specializované ústavy, jako je IKEM, Ústav hematologie a krevní transfuze v Praze nebo Centrum kardiovaskulární a transplantační chirurgie v Brně. Slučování nemocnic spolu s novou možností, kterou pozměňovací návrh rozpočtového výboru dává k zadlužování příspěvkových organizací prostřednictvím úvěru - řeším ho již ve zmíněném odděleném pozměňovacím návrhu. Zrušení této velice riskantní možnosti by ve výsledku mohlo vést k rychlým a zásadním finančním problémům nemocnic, a tedy k zásadnímu narušení zdravotní péče o české občany. Proto je lepší tuto legislativní změnu nepřipustit. Změnu možnosti slučování příspěvkových organizací obsahuje i můj pozměňovací návrh.
Já vám děkuji a přihlásím se ke všem třem pozměňovacím návrhům pak v podrobné rozpravě. Děkuji. ***