(13.40 hodin)
(pokračuje Eva Fialová)
A jako žena si postesknu i nad vysokou sazbou DPH řezaných květin. Nejenom že to likviduje drobné prodejce, květinářství a tak dále, ale prodraží se mnohem víc pohřby, o kterých tady mluvila Klára Dostálová. Nevím, kdo z vás - určitě každého z nás potkala v nějaké kratší nebo vzdálenější době nějaká smutná událost a zařídit květinovou důstojnou výzdobu pro člověka, kterého jsme si vážili, není levnou záležitostí. A města se například teď potýkají s mnohem vyšším procentem sociálních pohřbů, které sice platí potom následně Ministerstvo pro místní rozvoj, ale ten nárůst je naprosto enormní a lidé tou chudobou opravdu trpí.
Co se týká tady super našeho dealu, šul nul, daně z nemovitosti a samotné RUDky, tak sice daň z nemovitosti je sice hezká, ale ta města snížením RUDu výměnou za daň z nemovitosti nebudou úplně veselá. Já jsem si nechala vytáhnout z mého statutárního města informace, kolik to bude dělat pro další období. Takže v roce 2024 se to týká 30 milionů, což ještě je únosné pro statutární město, ale 2025 už je to 120, což pro představu představuje nějaká velká generální oprava větší komunikace nebo investice do zateplení městských budov, což si myslím, že už není zanedbatelná položka. A to do toho není započítán ještě hazard a nejsou do toho započítané dopady spolufinancování projektů. No a co mi přijde jako úsměvné, tak i samotné Ministerstvo financí si nechalo udělat studii, jak moc přispívá na přenesenou působnost, kdy samo zjistilo, že 50 % nákladů - pouze - uhradí městům. Takže tímto způsobem si jich váží, samotných měst. A samotná komora i statutární město to prověřovala a zjistila, že v průměru každé statutární město doplácí na státní přenesenou působnost zhruba 100 milionů, což není úplně zanedbatelná částka. Tím pádem si myslím, že ty obce by si to zasloužily. Poskytují služby občanům v podobě řidičáků, občanek a v jiných věcech a tvrdě za tuto přenesenou působnost doplácí. A už jsem slyšela i takové ty balonky, které vypouští, že možná by to vrátily státu, ať se o to postará sám. Tak nevím, co pak s tím bude stát dělat. Tak by mě zajímalo, jestli i na tuto variantu je případně vláda připravená a jestli nějakým způsobem začala už komunikovat a jestli o tom tomto balonku už také slyšela.
To je asi všechno. Jinak podporu mají i ostatní návrhy, ale těm se tu budou věnovat detailně další kolegové a nebudu dál brát drahocenný čas. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, paní poslankyně. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. S první vystoupí paní poslankyně Peštová Berenika, připraví se pan poslanec Kott. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Berenika Peštová: Já děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem uvažovala, jestli mám dát procedurální návrh, ale řekla jsem teda, že budu reagovat faktickou poznámkou. Nelíbí se mi přístup, jakým způsobem vláda předkládá tento zákon. Je to vládní návrh, garantem je Ministerstvo financí - a ministr financí už tady delší dobu není. Ano, máme tady pana ministra zdravotnictví, ten možná teď shání penicilin, ale v každém případě my chceme tady mít úplně někoho jiného. Úplně někoho jiného, kdo nám bude odpovídat na naše dotazy. Ano, je tady zpravodaj, tomu rozumím, toho chválím, že tady aspoň je přítomen. Ale v každém případě vláda je odpovědná Poslanecké sněmovně, tudíž poslancům. Takže by byla úcta, kdyby tady bylo minimálně, minimálně aspoň pět ministrů, když je to vládní návrh zákona! Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. A s další faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Kott.
Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěl zareagovat na slova obou svých předřečnic, kolegyň paní Fialové i paní Balaštíkové, co se týče těch řezaných květin. Tak ono se to dostalo do médií jen takovou zkratkou, bylo to spojené s mým jménem, tak jenom bych chtěl vysvětlit, že samozřejmě tam nejde pouze o řezané květiny, ale jde tam i o okrasné listoví. A vzhledem k tomu, že si myslím, že většina z nás v rámci intravilánů svých obcí pociťujeme, že ty zelené plochy jsou nezbytné, vypisují se na to významné finanční prostředky v rámci dotací, tak se domnívám, že tento pozměňovací návrh, který je předložen a který předkládá paní místopředsedkyně Dostálová, má opodstatnění.
A druhá záležitost, o čem tady mluvila kolegyně Balaštíková. Ono dneska zvýšení daně z nemovitosti je pouze ten první krok, který navýší cenu vstupu a výroby potravin. Všichni víme, že je zde naplánováno zvýšení nájemného ze strany Pozemkového fondu. A tam jde o poměrně významnou záležitost v tom směru, že většina zemědělských subjektů má podepsanou nájemní smlouvu na pachtovné v tom duchu, že se tam odkazuje právě na Pozemkový fond. To znamená, že nepůjde pouze o pozemky, které jsou ve vlastnictví Pozemkového fondu, ale půjde i o soukromé pozemky, které v podstatě nějakým způsobem to tam mají zakomponováno, a dojde k tomu, že se dá předpokládat, že zvýšení bude plošné, a tudíž problém s cenou půdy půjde rapidně nahoru. Tohle to je důležité si taky připomenout. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času a vrátíme se do obecné rozpravy. Vystoupí paní poslankyně Fialová, připraví se pan poslanec Nacher. Pardon, já jsem si ji zapomněl odmazat, pardon. Tak už se dočkal pan poslanec Nacher. Tak. Je to jenom vaše. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. Jsem rád, že to je jenom moje v této chvíli.
Pane ministře... Já teď vystoupím v rámci druhého čtení, kdy tady máme představit naše pozměňovací návrhy, nějakým způsobem je obhájit a vysvětlit, nicméně ještě předtím, než se do toho poctivě pustím - a dopředu říkám, že se to týká změn, které vláda chystala u produktu stavebního spoření, mám tam pět pozměňovacích návrhů -, tak bych se chtěl opravdu zeptat, případně požádat o pauzu do té doby, dokud tady nebude ministr financí, protože mně tohleto přijde opravdu velmi zvláštní. Vy nám řeknete, ať všechny ty odborné věci probíráme na výborech. Na výborech to ovšem probírat nemůžeme, protože vy jste to kontaminovali komplexním pozměňovacím návrhem, který z těch původních pozměňovacích návrhů udělal trhací kalendář, na některé výbory se poslal, na některé ne, tudíž se to opravdu reálně probírat na výborech nemohlo. Takže my to potom musíme probírat, třeba i celkem do detailů, tady na plénu, protože ty pozměňovací návrhy předěláváme, dáváme je na poslední chvíli a jediná šance je se přihlásit tady. Tady férově všichni, co byli přede mnou a budou po mně, a já také se na to chystám, tak chceme obhájit ty pozměňovací návrhy, a zase tady nejsou ministři. No a pak když se k tomu vrátíme ve třetím čtení, tak vy nám řeknete: mohli jste to udělat na výborech nebo ve druhém čtení. Tak to je prostě kulatý čtverec. Já si neumím představit, že by za předchozí vlády v rámci druhého čtení u takhle robustní věci, která mění 63 zákonů, tady vystupovali poslanci opozice s pozměňovacími návrhy a byl tady jenom ministr zdravotnictví, který, kdybych se ho teď zeptal, o čem mám ty pozměňovací návrhy, tak by mě teda zajímalo, jestli tu debatu vnímá, nebo tady je vlastně jenom z povinnosti a řeší nedostatek léků v lékárnách, což je v pořádku. ***