(16.20 hodin)
(pokračuje Jiří Kobza)

Co se týče důchodů živnostníků, stát zde nemá být poručníkem, který určuje, jaký mají mít tyto osoby důchod. Povinností státu je živnostníky pravidelně a přesně informovat o tom, jaký budou mít při stávající výši jejich odvodů v budoucnosti starobní důchod, a je na živnostnících samých, aby se podle toho zařídili, aby si zvýšili dobrovolně své odvody, spořili si na stáří jinými způsoby, stali se zaměstnanci státu nebo velkých korporací a tak podobně. Stát jim hlavně má vytvořit férové a důstojné podmínky podnikání. Já si vůbec myslím, že povinností státu je nejenom vybírat daně, ale především umožnit lidem a občanům, aby si na ty daně vydělali. To znamená, aby měli takové příjmy, aby daň z příjmů uchlácholila státní potřebu peněz, protože prosperita státu se měří podle daně z příjmů osob. Arbitrární a skokové zvýšení pojistných odvodů živnostníků je opatřením, které přinese mnohem víc škod než užitku, a jeho efekt ve svém dopadu bude negativní.

Proto navrhuji zachovat v této oblasti současný stav a stávající výši pojistných odvodů osob samostatně výdělečně činných. A i na příkladu vládního přístupu k živnostníkům je dobře patrné, jaké dopady bude mít konsolidační balíček na životní úroveň našich obyvatel. Bude to stále klesající a klesající a opakující se spirála. Projeví se to v několika fázích. Vysvětlím to v globálu, aby bylo každému jasné, co nás čeká, aby nebyl překvapen potom, až se tento vývoj objeví a potvrdí.

Zvýšením daní, zdražením, inflací a současně snížením příjmů značné části obyvatelstva dojde ke snížení kupní síly obyvatelstva a dojde ke snížení objemu peněz, které se budou točit na vnitřním trhu a domácnostní spotřebě. Snížením kupní síly, a tím pádem snížením spotřeby domácností, což ostatně probíhá, dojde k tomu, že poklesne obrat jak obchodu, a tím pádem i výroby. A samozřejmě snížením tohoto odbytu dojde i ke snížení výběru nepřímých daní, to znamená DPH a spotřební daně. To znamená, že to opatření, které balíček nabízí, ani zdaleka nevyléčí státní rozpočet, naopak můžeme očekávat, že na příjmové části se vybere výrazně méně. A vedle toho, že se to bude opakovat, protože domácnosti nebudou spotřebovávat, tím pádem obchody nebudou prodávat, tím pádem nebude výroba ani dodavatelé mít odbyt, tím pádem budou klesat výběry daní, postupně dojde k zavírání malých a větších podniků, k propouštění lidí a k většímu náporu na sociální služby. A ten cyklus se bude opakovat. Takže můžeme čekat, že naše ekonomika se bude pohybovat někde na úrovni afrických zemí, od těch vyspělejších postupně k těm méně vyspělým. Můžeme předpokládat, že dojde k vyvolání vysokého sociálního napětí, protože nůžky mezi chudými a bohatými se budou rozvírat, nehledě na to, že těch chudých bude přibývat geometrickou řadou.

Prosím, nenechme to dojít tak daleko, zabraňme tomu. A aspoň pro ty živnostníky neměňme jejich podmínky, protože pokud to změníme a dojde k tomu vývoji, který jsem tady naznačil, tak ano, budou sektory, které budou prosperovat. Budou prosperovat obchody se second hand oblečením, budou prosperovat obchody s ojetými auty, s podřadnými potravinami, no a samozřejmě budou prosperovat lichváři a exekutoři. Já si myslím, že to ale není vývoj, který chceme pro naši zemi. Prosím tedy proto, abyste můj pozměňovací návrh podpořili. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. S přednostním právem se přihlásil pan vicepremiér Válek. Mezitím přečtu omluvu: pan poslanec Richter, a to od 16 hodin z pracovních důvodů.

Máte slovo, pane vicepremiére.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Pane předsedající, velmi děkuji. Budu co nejstručnější. Velmi se omlouvám, že jsem zneužil přednostního práva, ale já bych se do dvou minut nevlezl a chtěl jsem reagovat na dva pozměňovací návrhy, na které mě kolegové upozornili, že tady zazněly. Dovolil bych si přečíst dopis Asociace nemocnic České republiky, který se jich týká. Úvodem bych chtěl říct - přečtu a pak vysvětlím.

Vážený pane ministře, dovolte mi, abych se na vás obrátil se stanoviskem Asociace nemocnic České republiky ve věci navrhované změny zákona číslo 218/2000 Sb., která v § 62 odst. 3 odstraňuje slovo "dodavatelský", a stanovuje tak možnost státních příspěvkových organizací přijmout se souhlasem Ministerstva financí úvěr na financování investičních akcí. Odstranění podmínky, aby šlo o úvěr pouze dodavatelský, považujeme za racionální. Asociace nemocnic České republiky, ve které jsou sdruženy největší české nemocnice, které jsou z velké části právě státními příspěvkovými organizacemi, vnímá tuto změnu jako vhodné zpřesnění možnosti založení financování investic v čase za použití standardních nástrojů od standardních úvěrových institucí, nikoliv prostřednictvím dodavatelů. Asociace nemocnic České republiky si je přitom vědoma, že nesmí dojít k situaci, kdy by závazky vzniklé tímto způsobem v budoucnu zatížily státní rozpočet, a proto vnímá, že možnost poskytnutí úvěru bude i nadále bedlivě posuzována a schvalována jak Ministerstvem zdravotnictví České republiky, tak Ministerstvem financí České republiky. Vážený pane ministře, pevně věříme, že tato legislativní změna významně napomůže ke zlepšení kvality poskytované péče ve zdravotnictví, kdy úvěry od standardních institucí budou po schválení příslušnými orgány jednou z možností, jak financovat investiční výstavbu.

Teď jenom vysvětlím. Ono se do zákona dostalo, a není to ničí chyba, někdy se do zákona dostane slůvko a nebylo vlastně nějakým záměrem, vlastně není jasné, proč se tam to slůvko dostalo, kdy soukromé nemocnice, krajské nemocnice, akciovky, eseróčka mohou brát jakýkoliv typ úvěrů na kofinancování nebo financování svých akcií. Bohužel tento typ nemocnic, což jsou všechny přímo řízené nemocnice, si mohou brát pouze dodavatelský úvěr, což je výrazně limituje, a navíc ten dodavatelský úvěr většinou bývá dražší než ty běžné komerční úvěry. Samozřejmě jsou svázáni i určitými procesy, které nejsou pro ty, co si úvěr berou, výhodné. Z toho důvodu právě na popud Asociace jsem se rozhodl, že požádám po dohodě s Ministerstvem financí, aby se vypustilo to slovo "dodavatelský" úvěr a aby i přímo řízené nemocnice fakultní a tak dále mohly brát standardní typ úvěrů, a tím snížit vlastně cenu těch úvěrů tak, aby se pohybovaly ve stejném prostředí jako zbytek zdravotnických zařízení.

Tak tolik jenom vysvětlení. A opravdu za tím nebylo nic jiného. Pokud mně nevěříte, nic s tím nenadělám, ale takhle to je. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. A poprosím dalšího přihlášeného a to je pan poslanec Kobza. Pardon, pan poslanec Volný. Už to tady mažu.

 

Poslanec Jan Volný: Dobře, já budu mít trošičku možná takové obecnější změny, ale nemůžu nezareagovat na pana ministra Válka, který tady četl ten dopis, a píše, že úvěry, které si vezmou nemocnice, příspěvkové organizace, počítám, z velké části nezatíží státní rozpočet a stát. To je přece naprostý protimluv. Kdo nám zajistí, že ty úvěry, které si naberou, ty investiční úvěry, dopadnou, že to bude nemocnice splácet a že to stejně jednou nepadne na bedra státu. Zkuste do toho dát nějaký předpis nebo nějaký dodatek, že částečně budou ručit za tyto úvěry i managementy těch nemocnic, které o tom rozhodnou a které budou si chtít tyto úvěry brát. Pak se ukáže, jestli je to opravdu poctivě míněno. Prosím vás, nevidím do toho, neznám ten předpis, nicméně tohle mi trošičku jako brnklo do uší, že to je trochu protimluv, protože nikdy nemůžete vyloučit, že to prostě spadne a ta nemocnice příspěvková, nebo respektive příspěvková organizace nemá čím ručit, protože nemá pořádně majetek.***




Přihlásit/registrovat se do ISP