(17.10 hodin)
(pokračuje Ondřej Babka)
Také zcela zásadně nesouhlasím, a říkal jsem to tady už v prvním čtení, s rušením slevy na studenta, protože studium na vysoké škole je ze své podstaty náročné a do toho mnoho studentů prostě musí pracovat, aby nějakým způsobem vyšli. Nevím, jestli tušíte, kolik stojí v dnešní době koleje, kolik stojí vysokoškolské učebnice, kolik stojí jídlo ve vysokoškolské menze. Studenti, kteří studují a aktivně se připravují na své budoucí povolání, si zaslouží podporu nejen proto, že jsou samozřejmě investicí do budoucnosti.
Vážení kolegové, pojďme raději dělat takovou hospodářskou politiku, která bere v potaz současnou ekonomickou realitu našich občanů. Většinu pozměňovacích návrhů, které hnutí ANO k tomuto zákonu, k tomuto vašemu daňovému balíčku podalo, již představili moji kolegové. Já společně s některými jsem u některých těchto pozměňovacích návrhů také připodepsán. A protože se již blížíme ke konci, tak si v tuto chvíli dovolím skončit a požádat koalici, aby alespoň zvážila naše argumenty u jednotlivých návrhů. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím paní poslankyni Fischerovou.
Poslankyně Romana Fischerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, ráda bych podpořila svoji kolegyni Ivu Mádlovou a paní předsedkyni Schillerovou, co se týče jejich návrhu na zařazení menstruačních pomůcek do snížené sazby DPH. Tento návrh jsem připodepsala. Jedná se totiž podle mě o důležitou změnu, která by pomohla všem ženám, nejvíc ale těm s nízkými příjmy. Je podle mě naprosto nelogické, aby menstruační pomůcky byly ve stejné sazbě, jako jsou třeba cigarety nebo alkohol, a ne ve snížené sazbě, kde máme třeba léky nebo zdravotnické pomůcky. Snad nikdo nemůže zpochybnit, že menstruační pomůcky jsou základní potřebou žen. Nejde o žádný nadstandard nebo něco, co si ženy mohou odpustit, když zrovna mají nižší příjmy.
Chtěla bych tu upozornit na problém, který si pánové ve vládě možná vůbec neuvědomují, a to je menstruační chudoba, tedy omezený přístup k hygienickým pomůckám. Zejména ženy z ekonomicky horších poměrů a mladé dívky čelí tomu, že si někdy nemohou menstruační potřeby dovolit a nahrazují je třeba toaletním papírem nebo možná i novinami. Dívky někdy během menstruace raději nechodí do školy, protože si nemohou dovolit pomůcky, které by jim ve škole zajistily potřebnou hygienu. To přece snad není něco, co chce současná vláda podporovat. A ani nemluvím o ženách bez domova, které si pomůcky dovolit nemohou už vůbec a jsou odkázané na azylové domy. Tam jsou ale vložky a tampony dostupné jen ve velmi omezeném množství.
Uvědomte si prosím, že menstruační pomůcky podle síly menstruace stojí až 2 000 korun ročně. Pokud v domácnosti žije více žen, tak se tyto náklady samozřejmě násobí. To rozhodně není zanedbatelná částka hlavně v nízkopříjmových rodinách. Jsou přitom evropské země, které v reakci na menstruační chudobu zavedly menstruační pomůcky zdarma. V něco takového u nás ani nedoufám, ale bylo by skvělé, kdyby se ženy nemusely spoléhat na potravinové banky a azylové domy a mohly si pořídit hygienické potřeby a pomůcky, kdy je potřebují. Proto je podle mě návrh paní Mádlové velmi prospěšný a chtěla bych jménem řady českých žen poprosit o jeho podporu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana poslance Havránka.
Poslanec Jiří Havránek: Pane předsedající, děkuji vám za slovo. Kolegyně, kolegové, ještě jednou dobrý den. Na rozpočtovém výboru v minulém týdnu zaznělo od pana ministra, že pokud v tom, co předkládáme, jsou ze strany pohledu odborníků, ať už to byli daňaři, popřípadě i lidé, kteří fungují například v Asociaci poskytovatelů, že pokud budou tam takovéhle úpravy, tak že jsme připraveni předložit pozměňující návrh, který by tedy tyto úpravy obsahoval. Tento pozměňující návrh já zde představím, odůvodním. A říkám hned na úvod, že opravdu z 90 % je čistě technický a poté je k němu ještě jedna část, která je vlastně úplně tedy nová.
Jestli si - koukám na pana kolegu Brabce, protože to byl člen rozpočtového výboru, nebo je to člen rozpočtového výboru, který na tom jednání byl - jestli si i další kolegové, prostřednictvím pana předsedajícího, pamatujete, tak například tam zazněla výtka, že opravdu není jisté, jak je to u benefitu, co se týče účasti na firemních večírcích, popřípadě zájezdů. Náš pozměňující návrh, který předkládám spolu s dalšími koaličními kolegy a který naleznete jako sněmovní dokument 3149, tedy u zákona o dani z příjmů, upravuje právě benefity ve formě účasti na večírcích pořádaných zaměstnavatelem, kdy opravdu tam dochází k taxativnímu vymezení. Stejně tak co se týče benefitu ve formě příspěvku na zájezd. I tato vlastně výtka zaznívala, a proto je to tedy takto upraveno.
Co se týče ještě dalších úprav v sekci zákona o daních z příjmů, dochází ke změně oznámení plátce daně, kterému nevznikla daňová povinnost, kdy tedy dochází k provedení nutné úpravy k řešení situace, kdy už plátce daně nebude registrovaný. Je to pro zpřesnění textu a v podstatě legislativně technická úprava k tedy tomu souhrnnému pozměňovacímu návrhu schválenému na rozpočtovém výboru.
Jistě si pamatujete, a vedla se o tom velká diskuse na téma funkční měny, kterou tedy nově zavádíme pro firmy, které mají největší část svých transakcí ve měně euro, libra a dolar. Tady opravdu došlo na Ministerstvu financí při řešení toho, jak implementovat tuto novou věc, k úpravě, jež tedy vlastně se přizpůsobuje tomu, jak v tuto chvíli vlastně nastavit kompatibilitu s aktuálním systémem ADIS, ve kterém probíhají veškeré daňové povinnosti a celkové povinnosti, které spadají do gesce Finanční správy. Poplatníci, kteří budou tedy účtovat v eurech, britských librách nebo dolarech, amerických dolarech, budou primárně při výpočtech používat tuto měnu, nicméně před vyplněním příslušné kolonky daňového přiznání převedou tuto částku do českých korun. To znamená, že v daňovém přiznání se objeví jen české koruny.
Další část, ve které znovu dochází, říkám, k legislativně technické změně, je zákon o podnikání na kapitálovém trhu a zákon o účetnictví, kdy dochází k odstranění nepřesností v rámci zpráv o udržitelnosti CSRD.
U zákona o dani z přidané hodnoty, a to si myslím, že opravdu je důležitá změna nad rámec nějakých legislativně technických, dochází k rozšíření aplikace snížené sazby DPH na pitnou vodu, a dochází tedy k vypuštění omezení na vodovody splňující podmínky zákona o vodovodech a kanalizacích, zejména tedy nutnosti alespoň 50 odběratelů. Opravdu se to týká těchto drobných vodovodních sítí.
Co se týče zákona o daních z nemovitých věcí, zde jsou tři legislativně technické úpravy, nápravy nějakých drobných chyb, kdy tedy dochází k úpravě způsobu označení stavby bez čísla popisného v závazné vyhlášce, kdy tedy požadavek na označování je novelou nově zaváděn tím vlastně konsolidační balíčkem, avšak stávající návrh, tak jak jsme jej schválili například na rozpočtovém výboru, by mohl v praxi způsobovat vyšší náročnost správy daně pro správce daně. Proto tedy dochází k této úpravě. Dále je upraveno přechodné ustanovení pro zvýšení minimální daně, kdy tedy na základě koaličních úprav se zvýšily některé částky daně mimo vlastní sazby. Vznikají ale zároveň nějaké pochybnosti o tom, zda se na tento případ uplatní výluka z podání daňového přiznání. Pro zvýšení právní jistoty by se tato otázka výslovně vyřešila tímto přechodným ustanovením.***