(17.20 hodin)
(pokračuje Jiří Havránek)
Ještě jedno přechodné ustanovení, které se týká výslovného ukončení platnosti koeficientů v obecně závazných vyhláškách měst a obcí, které vlastně podle novely budou ze zákona o dani z nemovitých věcí vypuštěny. Zde je tedy důvodem snaha o to, aby správce daně nemusel řešit, když obec opomene tyto koeficienty zrušit, a současně tedy obec nemusí tuto skutečnost sama řešit ve své obecné závazné vyhlášce, pokud ji z nějakého důvodu nechce otevírat.
Co se týče změny zákona o hazardu, zde je to znovu opět legislativně technická úprava, kdy u takzvaných sdílených loterií - příklad, ničemu snad nevadí, pokud tady zmíním Eurojackpot, kdy opravdu dochází ke slosování, nebo můžete se účastnit z mnoha členských států a ke slosování dochází někde v zahraničí, tedy dochází k tomu, že z pohledu na notářský zápis doteď byl pohled na věc takový, že vlastně náš český notářský zápis je poměrně specifickým úkonem, dostávali jsme v podstatě zde v České republice, pokud některý Čech tedy vyhrál, jakousi informaci, která je považována za notářský zápis, a opravdu pro zpřesnění terminologie zde dochází k úpravě, protože není to přesně náš český notářský zápis, je to jiný dokument.
Poslední věc, co tedy opravdu přiznávám, je nad rámec toho, co prozatím bylo obsaženo v konsolidačním balíčku ať už ve vládní podobě, nebo v tom, co je v našem souhrnném pozměňovacím návrhu, je změna zákona o ochraně zdraví a změna zákona o regulaci reklamy, kdy tedy tímto naším pozměňovacím návrhem dochází k zakázání různých promoakcí, které se dějí v souvislosti s prodejem tabákových výrobků, tedy například dárky či jiné výhody, které jsou v souvislosti s prodejem tabákových výrobků zadarmo či zvýhodněně poskytovány. Jednoduchý příklad, který jste, věřím, v trafice zaznamenali mnozí: poskytnutí lahve tvrdého alkoholu v souvislosti s nákupem určitého množství cigaret. Zde přiznávám, že původně jsme zvažovali i širší možnou variantu aplikace třeba i na alkoholické výrobky a s nimi spojenou reklamu, ale já bych tady chtěl opravdu poděkovat, ať už to jsou zástupci Ministerstva financí, nebo Ministerstva zdravotnictví, kdy jsme řešili, jak toto aplikovat. A jsem rád, že ve finále došlo ke konsenzu, že co se týče alkoholu, kde ta situace může být složitější, a opravdu věřím, nebo já určitě bych nechtěl zakázat to, že budete mít třeba dva drinky v základní ceně a poté nějaký jeden zvýhodněný, pokud půjdete do některého z klubů a barů, tak v rámci těch takzvaných happy hours - to si myslím, že by bylo něco, co by vylilo vlastně s celou vaničkou i to možné dítě. Takže z tohoto důvodu se otázka alkoholických nápojů bude řešit, tedy tento příslib od pana ministra zdravotnictví, při připravované novele zákona o reklamě.
Kolegyně, kolegové, takto představen tento pozměňovací návrh, který, jak jsem říkal, z drtivé většiny je opravdu legislativně technický, popřípadě, jak jsem zmínil, je tam tedy ta jedna věc navíc. Já ještě jednou děkuji za slovo a přeji vám ještě jednou příjemný den.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím paní poslankyni Adámkovou.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já jsem tady k těm pozměňovacím návrhům, jejichž jsem spoluautorem, hovořila včera, nicméně dnes se na mě opět obrátili zaměstnanci výzkumných a vědeckých organizací, pravděpodobně i vy mnozí jste dostali do mailů jejich dopis. Oni jsou trošku zděšeni tím, že nikdo za prvé dopis nepročetl, nikdo s nimi nehovoří a nikdo tedy je nebere na zřetel, což není příliš moudré, ale stalo se tak. Dovolte mi tedy velmi krátce, celý ho číst nebudu, protože samozřejmě hovoříme dlouze, a já musím říct, že po těch třech dnech, nebo dvou a půl dnech mám pocit takového bušení na zavřená vrata, kdy sice majitel je doma, kouká za záclonou, ale nechce hovořit. A přesně tak si připadáme.
Takže prosím pěkně, přečtu vám ty organizace, které tento dopis podepsaly a zatím žádají, nevím o žádné nátlakové akci, kterou by chtěly udělat, abyste brali na zřetel to, co vám píší. Je to Výzkumný institut ochrany genofondů, Výzkumný ústav balneologický, Ústav archeologické památkové péče Brno, Ústav archeologické památkové péče severozápadních Čech, Institut lázeňství a balneologie.
Další: Státní ústav radiační ochrany. Tady mi dovolte říct několik slov. Existuje katedra, která se zabývá krizovými situacemi, je při Českém vysokém učení technickém, kde učí tito lidé, tito odborníci, kteří jsou evropsky velmi ceněni, máme tady mnohé primáty, které samozřejmě nemůžou zveřejňovat, protože ty věci jsou tajné, každý si chrání svůj stát a nikdo nechce věšet nikam nikomu, jakým způsobem se může ochránit, a mohu vás ujistit, že tak rychle jako oni, kdyby vám přišel nějaký bílý prášek v obálce, nedokáže zjistit, co vám vlastně přišlo, nikdo v Evropě, pouze oni, tak i oni se cítí poškozeni. Zamyslete se nad tím, prosím pěkně.
Státní ústav jaderné, chemické a biologické ochrany, Výzkumný ústav bezpečnosti práce, Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy, Výzkumný ústav potravinářský. Kolegyně a kolegové, Výzkumný ústav potravinářský je instituce, která skutečně zásadním způsobem má zlepšovat zdravotní stav. Já to beru všechno z pohledu zdravotnictví, do technologie nemluvím, nerozumím tomu, nejsem technolog potravinářský, takže to nechtějte ode mě. A oni se cítí ohroženi. Dejte na to pozor. Já chápu, že tady máte stoosmičku, prosím pěkně, my nejsme tak naivní, abychom si nemysleli, že jste se už dohodli, to samozřejmě vcelku chápeme dobře. Ale v těchto institucích jsou opravdu velké mozky naší země, a jestliže jsou nespokojeni a vy jste nikdo nereagovali za celý den na jejich dopis, takže musí volat opozičnímu poslanci, tak se domnívám, že to není zrovna tedy dobrý příklad, jak s nimi hovořit.
Dále Výzkumný ústav rostlinné výroby, Výzkumný ústav TGM vodohospodářský, Výzkumný ústav zemědělské techniky, Výzkumný ústav živočišné výroby, Centrum pro studium vysokého školství. Mnoho měsíců slyšíme, jak chcete zlepšit školství. Já bych tomu ráda věřila, ale ty výsledky tomu zatím neodpovídají.
Výzkumný ústav lesního hospodářství a myslivosti, Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, Centrum dopravního výzkumu, Výzkumný ústav veterinárního lékařství, Ústav mezinárodních vztahů, Výzkumný ústav geodetický, topografický a kartografický.
Není tady Akademie věd, protože s tou jedinou se vedoucí odboru, respektive vedoucí toho celého ministerstva, ať mu říkáme, jak chceme, pro vědu a výzkum, řekněme pracovně ministerstva, sešla. S ostatními nikoliv. Takže já tady vypíchnu pouze ty tři body, které oni považují za tak závažné, že je píší, a jsou velmi zklamaní, že se k tomu nikdo nevyjádřil. Takže za prvé. Návrh, který je v tom konsolidačním balíčku, představuje drastický zásah do zákona o veřejných výzkumných institucích a takzvaná konsolidace veřejných financí s tím nesouvisí, je to přílepek a my ho tak chápeme. Původně se měl týkat dokonce všech veřejných výzkumných institucí. Po našich ostrých protestech ustoupila ministryně nakonec minulé úterý v této věcí tlaku, došlo k dohodě mezi ní a Akademií věd a návrh byl upraven, že dopad na Akademii věd a instituce zřizované Akademií je zmírněn. Nicméně to nepovažují za dostatečné.
Všechny další - 17 veřejných výzkumných institucí, které zřizují ministerstva, ústřední státní úřady, nadále je nespokojeno. Naše ostrá kritika, píší, má tři roviny.
Za prvé - obsah návrhu. Změny by vedly k drastickému omezení samosprávy zmíněných veřejných institucí, nepřiměřeně by posílily dle nich zřizovatele. Současná konstrukce správy veřejných výzkumných institucí byla tedy vytvořena ve snaze o vzájemné vyvážení různých relevantních zájmů za účelem ochrany svobody vědeckého bádání chráněného Listinou základních práv a svobod. Nově navržená změna však vytváří situaci naopak nevyváženou, která bohužel nepovede k dobrému. Domnívají se, zcela správně, že veřejné výzkumné instituce podléhají dostatečné kontrole. Čili co hrozí? Hrozí odborně nekompetentní zasahování do výzkumné činnosti ze strany zřizovatelů a samozřejmě mohlo by tam dojít zase k přerušení mnohých významných projektů.
Za druhé - absence relevantních analýz. A musím říct, že tím, že se pod to podepsali, tak se domnívám, že to je opravdu relevantní informace naproti té nerelevantní analýze, a opravdu jsem z toho velmi znepokojená a smutná, musím říct. Návrhu nepředcházela žádná - píší žádná - relevantní analýza současného stavu, která by dospěla k závěru, že současná právní úprava je problematická a že je třeba ji změnit. Žádná taková analýza nevznikla ani na úrovni úřadu ministryně pro vědu, výzkum a inovace, ani na úrovni NERVu, na niž se paní ministryně odkazovala. Dotázali se přímo na NERVu a spolek Fórum Věda žije! - žádná analýza současného stavu nebyla provedena. ***