(17.50 hodin)
(pokračuje Helena Langšádlová)

Pokud ještě tady zaznělo, že to bylo dáno členům výboru nebo podvýboru v pondělí, ale v tom systému již to bylo několik dní a všichni my poslanci máme přístup do systému a můžeme se s návrhy seznamovat. Takže bych chtěla i tuto obavu rozptýlit.

Co se týče těch dalších otázek, tak opravdu od počátku u toho byli všichni ministři a jejich rezorty, kteří jsou zřizovateli veřejných výzkumných institucí, a velmi důsledně a dlouho, a proto to nebylo už v tom vládním návrhu, kde by nebyl tak dostatečný čas to s nimi prodiskutovat. Všichni ministři, kteří jsou zřizovateli veřejných výzkumných institucí, se podíleli na tvorbě té právní úpravy.

A o co tam jde? Jde o to, co tady bylo zmíněno. My opravdu musíme efektivněji vynakládat veřejné finance, a pokud veřejná instituce zřizovaná ministerstvem je příjemcem institucionální podpory peněz ze státního rozpočtu, tak se musí efektivně vynakládat, a to tak, aby opravdu se zabývali především tím, co potřebuje právě ten který rezort. Proto je to i součást konsolidačního balíčku. Ano, ten legislativní návrh opravdu například umožňuje sloučení dvou veřejných výzkumných institucí, případně převod třeba pod jiný subjekt. To je pravda, ale to je právě to, co činí právě tento návrh jako vhodný návrh do právě tohoto konsolidačního balíčku, byť ne v krátkodobém časovém horizontu. Ale opravdu cílem je posílení té vazby mezi rezorty, jejich výzkumnými potřebami a činností a výsledky těch činností pro tvorbu veřejných politik a pro potřebu právě těch jednotlivých rezortů.

Určitě všichni víme, že kdyby proběhl - chci zdůraznit, že i toto je standardní legislativní proces, protože naše pravidla umožňují tyto kroky. Je to standardní legislativní proces a mě překvapuje, že mezi těmi citovanými, a tento dopis jsem ani nedostala s těmito autory, ale velmi mě překvapuje třeba to, co tam zaznělo, že by se k tomu mohli vyjádřit, kdyby i to bylo tou cestou... Víme, že vlastně zákonodárnou iniciativu, tak jak je v našem ústavním systému stanovena, mají standardně, standardně, celý Senát, jednotliví poslanci, vláda, vyšší územně samosprávné celky, takže postup je samozřejmě legislativně v pořádku. Ale kdybychom postupovali tím, co říkáte, tak ty subjekty, které tady byly zmiňovány, by samozřejmě nebyly připomínkovými místy.

Já jsem k tomu chtěla říct alespoň několik věcných informací, abych uvedla to, co zaznělo, na pravou míru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a máme zde několik faktických poznámek. Jako první pan poslanec Špičák, připraví se paní poslankyně Válková.

 

Poslanec Julius Špičák: Budu jako obvykle velmi stručný, není asi důvod to úplně protahovat. Paní ministryně je zkušená politička. Ze svého politického pohledu myslela to dobře, jak říkám, dopadlo to jako vždycky. Je to chyba a v podstatě to celý proces organizace výzkumu, který je samozřejmě potřebný, kompromituje. Kompromituje. Devadesát procent výzkumníků je proti a hlavní problém je, že to vůbec není opřeno o žádné seriózní analýzy. Je to prostě politicky odstřelené od boku.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Paní poslankyně a připraví se pan poslanec Babka, poté paní poslankyně Adámková.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. No, milé kolegyně, milí kolegové, teď jsme si tady vyslechli dva protichůdné výklady a já jenom k tomu chci poznamenat i jako členka vědecké rady jednoho rezortního výzkumného vědeckého Institutu pro kriminology a sociální prevenci a v minulosti opakovaně jsem musela ještě s dalšími akademickými pracovníky prosit v době, když jsem nebyla ještě v politice, příslušné ministry spravedlnosti, dokonce jednou jsme byli i za předsedou vlády tehdejší, aby nezrušili ten ústav. Takže mi to velice připomnělo tu dobu, kterou bych nejradši zapomněla.

Ono to není skutečně tak, že lze tvrdit, že to není přílepek. Přílepek je to právě z hlediska nikoliv formálního, ale obsahového, protože přílepek se kromě jiného vyznačuje i tím, že sice zdánlivě může s tou materií souviset a zdánlivě - pochopitelně tady jde o zásahy v zájmu snížení nákladů státu a veřejných rozpočtů, to je jasné - směřuje tímto směrem, ale takhle bychom tam mohli podřadit úplně všechno. Ale obsahově, podstatou to rozhodně přílepek je podle mého... (Předsedající: Paní poslankyně, musím vás přerušit.) Budu opatrnější. Podle mého názoru je, ale chtělo by to asi větší diskusi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Babku.

 

Poslanec Ondřej Babka: Děkuji. Já budu reagovat na paní ministryni, od které tedy jsme se dozvěděli, co dělá tato úprava v konsolidačním balíčku, a ta její odpověď byla, že v budoucnu může dojít ke sloučení těchto ústavů. Děkujeme.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní poslankyně Adámková.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, jsem ráda, že přečtení dopisu našich význačných vědeckých institucí rozpoutalo takovou debatu, a znovu opakuji k paní ministryni Langšádlové: Je hezké, že mi odpovídáte, hezky jste se naučila povídat o tom, kolik máme organizací, ale to vůbec neřeší ten problém. Ale to znamená, že tyto instituce, ať už tam jsou podepsané, že se nám to zdá divné, nebo není, to nemůžeme hodnotit, prostě jsou tam. Prostě jsou nespokojené a já se domnívám, že to je ten základní problém. Je hezké, že o tom umíte mluvit, to říkám znovu, to jste se naučila hezky, ale to je asi tak všechno. To vůbec neřeší ten problém, který tam je. Protože oni se cítí ohroženi, proto píší. A jsem tedy nerada, že to neposlali i vám, protože to jsem předpokládala, což asi je tedy trošku chyba. Ale znamená to, že oni nemají důvěru, a to považuji za velmi důležité, protože jinak byste měla být první, komu by to měli posílat, ne ostatním. Takže já se domnívám, že je hezké ty odpovědi říkat tady, ale prosím pěkně, hovořte s nimi tak, aby neposílali tyto dopisy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Rais.

 

Poslanec Karel Rais: Tak doufám, že už naposled. Tam byla řada samozřejmě zajímavých věcí, které jsou pravda, ale pořád, nejsem legislativec, ale trochu mně vadí, že skutečně normální legislativní proces vypadá jinak, včetně nejrůznějších analýz, které tady nebyly. V každém případě forma toho procesu se mi nelíbí a nemůže líbit. Bylo to v pátek tam dané do informačního systému, fakticky jsem se k tomu dostal v pondělí a vím, že přes noc, jsem ještě říkal, že jsem přes noc neměl šanci to udělat. To jsem řekl veřejně na tom výboru. Takže tam si myslím, že tedy to bylo trochu, nebo hodně uspěchané. Neslyšel jsem tady ani slovo o připomínkovém místě, kterým je Česká konference rektorů, jestli se k tomu nějakým způsobem vyjádřila, protože znám některé názory z oblasti vysokých škol.

A ono to není jenom o slučování vévéíček, ono je to také o zakládání vévéíček. A to je věc, kterou jsem nakonec otevřel na školském výboru také. A je to, já si myslím, že je to skutečně k dost široké diskusi. Je to o hodnocení vévéíček, to jste říkala tam na tom školském výboru, že proběhlo, nebo jestli to tam říkal někdo z Akademie, to prostě všichni byli hodnoceni dobře a výborně. To je také otázka, že nemáme, že jsme tak vynikající, sice nemáme žádné nositele Nobelových cen, ale všichni jsme hodnoceni výborně včetně mě tedy. Tak je to záležitost taky tady té konference rektorů, aby se k tomu nějakým způsobem vyjádřila, si myslím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Fridrich.***




Přihlásit/registrovat se do ISP