(11.40 hodin)

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, pane ministře, já podtrhuji drtivou většinu toho, co tady řekla kolegyně Vildumetzová. A myslím si, že vy to také cítíte a víte, akorát musíte držet teď tu koaliční basu, tak se snažíte podporovat i věci, které jsou za normální situace pro vás nepodporovatelné. Rozpočtové určení daní není samo sebou, rozpočtové určení daní je nastaveno podle nějakých kritérií, a je tak nastaveno proto, že buďto města, obce či kraje s těmi prostředky hospodaří a mají rozvíjet buďto to město, nebo ten kraj. A i když se to týká třeba mnohdy měst a obcí, tak toho kraje se to dotýká ještě víc, protože samozřejmě ta města působí a fungují na území toho kraje. Proto já se intenzivně připojuji k těm pozměňovacím návrhům, jsem jejich spolupředkladatel. A co je pro mě velice důležité, tak je zachování rozpočtového určení právě u krajů, protože ta dopravní síť a ty úkoly, které přecházejí na kraje z důvodu vlastně přeurčení, nebo respektive přerozdělení povinností, tak ty jsou nevymazatelné. A když si jenom představíte tu dopravní síť, tak je nám to vše jasné.

Trošičku otazník já mám u té změny rozpočtového určení krajů, protože ta kritéria by mohla být ještě o něco širší a mohla by znamenat možná i ještě o něco větší navýšení. Myslím tím ale, že pak by si stát odpočinul, protože vlastně ty kraje přebírají i zodpovědnost za stát právě za tu silniční síť, za školství, za zdravotnictví v tom regionu a podobně.

Takže vás prosím o podporu pozměňovacího návrhu 3106, který žádá zachování rozpočtového určení měst, obcí a krajů. A jenom zmínka k tomu, jakým způsobem poroste daň z nemovitosti. No to nikdo neví. Ale poroste tak, jak si to města a obce určí.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. I vám jsem nechal pár sekund navíc. Prosím všechny, aby dodržovali čas. Děkuji.

Nyní pan poslanec Vomáčka.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Dámy a pánové, my jsme se tady s paní kolegyní Vildumetzovou, prostřednictvím předsedajícího, kočkovali. Dneska budu mluvit velmi klidně, a proto jsem se přihlásil pouze na faktickou poznámku, co se týče daně z nemovitosti. Daň z nemovitosti má koeficient, jak vy jste správně říkala, a je to rozhodnutím každého zastupitelstva, 1 až 5. V České republice je 6 300 obcí, plus minus. Nebo 6 200, to je nepodstatné. A víte, kolik procent obcí sáhlo ke zvýšení daně z nemovitosti? Osm procent! Pouze 8 %. A samozřejmě že za tím je to, že ta zastupitelstva k tomu sahají velmi nerada, a je úplně jedno, kdo tam je starostou, protože to je nepopulární krok, a tak proto většina, to znamená těch 92 % obcí, má koeficient 1. To jsou pouze a jenom fakta.

A jak říkal pan ministr, opravdu jako dýchejme jedním dechem, ať jsou to města, kraje, obce, tak tady jsme na jedné lodi, jsou to jedny veřejné prostředky, jeden veřejný dluh. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím pana poslance Jakoba.

 

Poslanec Jan Jakob: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, byl jsem tady v průběhu dopoledne několikrát zmiňován kolegyněmi z opozice. Já to nakonec beru jako dobrou vizitku. Za svým výrokem, že ta sada vašich více než 70 pozměňovacích návrhů je kobercovým náletem na rozpočtovou odpovědnost, si stojím. A ač tady budete své pozměňovací návrhy obhajovat sebevíc, tak je zcela jasné, že drtivá většina, drtivá většina z nich má opravdu negativní vliv na konsolidaci veřejných rozpočtů a prohloubily by schodek státního rozpočtu na příští rok.

K rozpočtovému určení daní krajů. Já naprosto souhlasím s tím, že ten systém, jak je nastaven dnes, je přežitý a je nespravedlivý. Je potřeba najít jasná kritéria tak, aby ten systém fungoval spravedlivěji. Co tady ale nedodáváte, že to, aby každý kraj byl v plusu, výjimku Prahy, ale já si myslím, že to není úplně fér vůči Praze, tak to jde na vrub státního rozpočtu. A to je 6 miliard, které jsou penězi našich daňových poplatníků. Já vítám to, že je tady zákonodárná iniciativa krajů. Budu moc rád, když se tady budeme té diskusi věnovat, ale v rámci toho jednoho tématu, ne teď na vrub konsolidace. (Předsedající: Čas.) Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Mračková Vildumetzová. A já vám přeji krásné skoro poledne, vystřídali jsme se při řízení schůze. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já určitě budu reagovat postupně. Nejdříve bych chtěla reagovat na pana ministra financí, který tady řekl, že zrušení daňové výjimky na dary pro politické strany by prakticky nepřineslo nic do státního rozpočtu. Víte, pane ministře, jestliže chci zrušit daňovou výjimku - slevu na studenta, jestliže chci zrušit daňovou výjimku v rámci školkovného a jestli chci zrušit daňovou výjimku na manžela a manželku a nechci zrušit daňovou výjimku na dary pro politické strany, tak to považuju jako výsměch všem lidem, když tady toto předkládám! A to je přesně váš přístup. Vy chcete, aby se to jenom dotýkalo lidí, ale v žádném případě ne vás. A budu to neustále opakovat.

Máte nejvíce ministrů. Nevejdou se do lavic. Co jste první udělali? Schválili jste si nový služební zákon a přivedli jste si nespočet politických náměstků na vaše rezorty. Politický náměstek rovná se trafika. Bere 150 000 měsíčně. Z jednoho jste udělali dva, dělají to samé. Politický náměstek za nic nezodpovídá. Když jste přinesli tento konsolidační daňový balíček na vládu, tak jste si tam ještě přinesli jeden materiál, že si navyšujete počty úředníků o dalších 160 lidí. A pak lidem říkáte, že jste rozpočtově odpovědní? To si snad děláte legraci! A nekandidovali jste náhodou jako dva politické subjekty? Jako hnutí SPOLU a PirSTAN? Proč máte pět politických klubů? Proč máte pět předsedů? Proč čerpáte všechny benefity? A podle mého názoru porušujete rozpočtovou kázeň. Proto hnutí ANO tady ve Sněmovně pro to nikdy nebude hlasovat, pro ty příspěvky! Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další s faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Peštová a připraví se pan místopředseda Havlíček. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já děkuji za slovo. Já jsem tedy chtěla reagovat na svého předřečníka, pana poslance Vomáčku, asi zřejmě někam odběhl. V každém případě já mám problém s daní z nemovitosti. Já si myslím, že by to neměla být daň z nemovitosti, ale měla by to být daň z přepychu. Protože když to vezmu, tak ze zdaněných peněz nakoupím materiál, který má DPH, pak si postavím barák. Pokud na to nemám, tak si vezmu hypotéku, platím nějaké úroky. Takže já ten barák zaplatím x-krát, nebo respektive ty daně zaplatím x-krát. Takže pro mě daň z nemovitosti - a přesně souzním s tím, co řekl pan ministr Stanjura, prostřednictvím - nemusím vlastně prostřednictvím -, když to byla ta volební kampaň, že ta daň je prostě nesmyslná. Je totálně nesmyslná. Pokud to chcete nazvat daní z přepychu, tak potom tomu rozumím. Ale určitě ne daň z nemovitosti, jo?

Když si vezmu jiný model: zdědím chalupu, dům po rodičích, kteří si to koupili a pořídili ze zdaněných peněz, já musím rekonstruovat ze zdaněných peněz, já nakupuji materiál z DPH, takže opět tolikrát zaplatím tu daň, že už vlastně proč mám já platit nějakou daň z nemovitosti? Prostě říkám jedno: nazvěte to daň z přepychu a já tomu budu rozumět. Ale určitě ne daň z nemovitosti. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP