(22.20 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Samozřejmě na tu aplikaci bude navázán Portál občana, takže každý úředník státu nebude muset složitě u komerční firmy objednávat nějakou novou aplikaci, ale bude mít danou aplikaci od státu, nebudou s tímto spojeny žádné dodatečné náklady, a pokud ten člověk už disponuje mobilní telefonem, nebude muset platit tedy samozřejmě ani další mobilní telefon.
Samozřejmě je to připravené i na infrastrukturu e-Walletu, až se to rozšíří výhledově, takže to považuji taky za pozitivní. A myslím si, že když tady zaznělo, jaké náklady to bude vyžadovat, a ty náklady, řekněme si otevřeně, pokud budeme chtít nahrazovat průkazy fyzické elektronickými průkazy v optické rovině, budou nevyhnutelné - prostě to budeme muset udělat tak, jako jsme nahradili psací stroje počítači, a samozřejmě stálo to nějaké peníze na hardware - tak ty náklady současně znamenají, že každý člověk ušetří čas tím, že se nebude muset vracet s tím, že si někde zapomněl občanku, že nebude muset nosit peněženku a tak dále, spousta těch věcí, které občané oceňují jako komfort, který je spojený s moderní službou.
Zákon, který dneska předkládáme, je velmi krátký, v podstatě je to několik málo hlavních paragrafů, a proto jsem chtěl navrhnout, abychom zkrátili dobu na projednání mezi prvním a druhým čtením na 10 dnů, a případně, pokud bude tento návrh zavetován, na 30 dnů, abychom tento systém a legislativu, která je k němu potřeba, která je velmi jednoduchou změnou, abychom ji mohli provést velmi rychle a dále tu digitalizaci neodkládali. Myslím si, že i vicepremiér Ivan Bartoš je připraven ve spolupráci s opozicí probrat všechny návrhy a nápady, které k tomu konstruktivně opozice přinese, a skutečně se fakticky, věcně bavit na tou úpravou, jak má vypadat, ale ten návrh zákona je opravdu velmi jednoduchý, takže nemyslím si, že bychom to měli zbytečně dále oddalovat.
Děkuji za pozornost a za zvážení podpory této první vlaštovky digitalizace v České republice, kterou pocítí všichni občané zvýšeným komfortem při využívání služeb státu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. S přednostním právem paní předsedkyně Schillerová. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Asi je zřejmé, proč přicházím - abych jménem dvou poslaneckých klubů, klubu hnutí ANO a klubu hnutí SPD dala veto na zkrácení lhůty.
Je to z jednoduchého důvodu a bude o tom určitě hovořit můj ctěný kolega pan poslanec Robert Králíček. Je to hlavně z toho důvodu, že to téma chceme prodiskutovat jak ve výboru, tak v podvýboru a myslíme si, že zkrácení na 10 dnů tak, jak to navrhl pan předseda Michálek, není dostatečné. Takže dávám veto - ještě jednou - jménem dvou poslaneckých klubů - ANO, SPD - na zkrácení lhůty. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Škrtám 10 dnů, dám hlasovat zkrácení na 30 dnů. Nyní paní poslankyně Pošarová, řádně přihlášená, a po ní pan poslanec Robert Králíček. Prosím.
Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, samozřejmě my souhlasíme s navrhovanou právní úpravou - ale je třeba to i projednat pořádně ve výboru - která samozřejmě zavádí možnost získat digitální stejnopis průkazu, který bude sloužit týmž účelům jako fyzický průkaz, prokazování totožnosti a prokazování skutečností uvedených v průkazu. Budeme mít stejné právní účinky jako prokazování fyzickým průkazem, samozřejmě s výjimkou prokazování totožnosti vůči subjektům, které nejsou orgány veřejné moci a nemají povinnost požadovat prokazování totožnosti předložením průkazu stanovenou právním předpisem. Tyto budou na rozdíl od fyzického průkazu oprávněny, nikoliv povinny digitální stejnopis akceptovat. Samozřejmě digitální aplikace nebude sloužit v zahraničí, ale bude pouze sloužit na území České republiky.
Tato navrhovaná právní úprava je založena na principu dobrovolnosti, takže každý občan se bude moci rozhodnout, zda digitální stejnopis průkazu bude využívat, anebo zda se trvá u prokazování totožnosti fyzickým průkazem. Ve vztahu k subjektům, které nejsou orgány veřejné moci, a subjektům, které nemají povinnost požadovat prokazování totožnosti předložením průkazu stanovenou právním předpisem, platí rovněž princip dobrovolnosti. Takový subjekt se bude moci rozhodnout, zda digitální stejnopis akceptuje, či nikoliv.
Digitální stejnopis průkazu nebude možné vydat bez toho, aniž by existoval jeho fyzický originál, nedochází tedy ke vzniku samostatně existujících digitálních průkazů, protože digitální stejnopis průkazů bude mít povahu výpisu ze zápisu vedeného v informačním systému veřejné správy o průkazu a jeho obsahu. Nebude možné vydat tedy digitální stejnopis průkazu bez toho, aniž by byl o fyzickém průkazu učiněn zápis v informačním systému veřejné správy. Digitální stejnopis průkazu je určen k prezenčnímu, nikoliv dálkovému prokazování totožnosti. Dálkové prokazování totožnosti není předmětem navrhované právní úpravy a je upraveno již účinnými právními předpisy o elektronické identifikaci. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a nyní řádně přihlášený pan poslanec Robert Králíček. Prosím.
Poslanec Robert Králíček: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vědom si toho, že máte 108 hlasů a prohlasujete si takřka cokoliv, a vědom si toho, že už je 22.26, tak své vystoupení zkrátím. Nicméně považuji za důležité říct tu pár informací. E-doklady jsou jistě bohulibý počin nebo bohulibý záměr, koneckonců pan místopředseda Bartošek prostřednictvím jeho samého by o tom mohl mluvit, protože 17. června 2020 s kolegy ze Státní tiskárny cenin projekt eDokladovky představil na půdě Sněmovny. Nicméně pan ministr Bartoš s touto organizací spolupracovat nechce a rozhodl se tento projekt úplně překopat. Proč? Protože jsme za půl miliardy zřídili Digitální a informační agenturu a je třeba v co nejkratším čase jí pořídit nějaký úspěch, takže se rozhodl, že uděláme eDokladovku.
Jak zde bylo zmíněno panem předsedou Michálkem, v příštím roce nás čeká příchod digitální peněženky z Evropské unie, a jak jsem se dnes dozvěděl od zaměstnanců Digitální agentury, digitalizace je špatná, protože zákon práva občana na digitální službu byl v minulosti špatně napsán. Ano, to mi dnes řekl pracovník Digitální a informační agentury na workshopu v CEVRO Institutu k tomuto zákonu, že ti, kteří ho předkládali, udělali špatnou práci a díky tomu DIA nemůže dobře pracovat.
Zajímavé taky je, že eDokladovku pravděpodobně budou připravovat společnosti, které pan ministr Bartoš označil za spojené s kauzou Dozimetr a s ICT, bylo to na oficiálním webu Ministerstva pro místní rozvoj v souvislosti se zpackanou digitalizací stavebního řízení. A také je nutno připomenout, že je třeba do DIA dodat nějaký smysluplný projekt, protože v návrhu rozpočtu jste si asi všimli, že je na příští rok dalších přes 200 míst a zhruba 2 miliardy korun.
Já se prostě v souhrnu domnívám, že e-doklady ano, ale že bychom mohli zhruba půl roku vydržet a přijmout je až s digitální peněženkou Evropské unie, takzvaným e-Walletem. A já vyzývám pana premiéra Fialu, pana ministra Stanjuru a pana ministra Rakušana, aby přehodnotili tento projekt a domluvili se s panem ministrem Bartošem, a miliardu a půl dejme na platy policistů - ty teď budeme potřebovat víc než digitální doklady. Děkuji. (Potlesk v sále.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Mám zde jednu faktickou poznámku, pan předseda Michálek. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, opravdu, nežijme tady ve snu, že digitalizace a DIA jsou pouze občanky v mobilu. To je prostě dalekosáhlý projekt, možná spíš, lépe řečeno, program na dvě volební období minimálně, a každý, kdo řídil nějaký rezort, to může potvrdit, že třeba v oblasti MPSV digitalizace - nebo já můžu mluvit třeba o zemědělském fondu, kde jsem předseda dozorčí rady, a teď se připravuje tendr na to, aby se vyměnil, respektive upgradoval celý informační systém pro provoz fondu na novou verzi, a bude to opravdu velmi velký projekt. ***