(22.30 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Ten informační systém už spolkl spoustu peněz a my skutečně potřebujeme, abychom některé věci řešili centrálně - například vyjednávání mezi Českou republikou a velkými vendory, velkými organizacemi, jako je třeba SAP, abychom dosáhli na mnohem nižší ceny. A proto potřebujeme i tu centrální koordinaci třeba na digitalizační agentuře. A takto bychom mohli pokračovat dál a dál. A když se díváme na ceny těch tendrů, které jsou - třeba VZP připravuje nový informační systém za miliardy korun, SZIF připravuje nový informační systém, taky to bude stát obrovské peníze - tak my skutečně potřebujeme některé části těchto věcí řídit centrálně. A to se děje až teď s digitalizační agenturou a nejde to dělat bez lidí. Tak já bych jenom poprosil, buďme rádi, pokud stát získá kompetentní IT odborníky do svých služeb - má je interně, má tam lidi, kterým může důvěřovat, má tam lidi, kteří nejsou ve střetu zájmů, kteří nejsou navázáni na ty vendory a nepřipravují ta výběrová řízení tak, aby z toho profitovala konkrétní firma, ale tak, aby to fungovalo, bylo to za rozumné peníze pro stát a bylo to transparentní z hlediska veřejné soutěže. A tomu má pomoci i ta DIA.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě faktická poznámka pana poslance Roberta Stržínka. Prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji. Jen velice krátce. Z pozice zpravodaje musím říct to, že navzdory všem výhradám a tomu, co tady zaznělo, doporučuji tento návrh do druhého čtení. Nicméně jakožto poslanec tady mám zvednutý prst a vnímám několik nebezpečných řekněme informací, které tady zazněly.
Vysoké náklady - hrubý propočet 1,5 miliardy korun a myslím si, že to zdaleka není všechno. Za druhé - připravenost na zavedení toho systému od data, které je proklamováno v tomto materiálu, a nevím, proč došlo k opuštění od toho v podstatě téměř připraveného softwaru od Státní tiskárny cenin, a dnes ten software, pokud mám správné informace, ještě zdaleka není hotov. Mám velký otazník s tím a obavy, aby tento software byl kompatibilní s e-Walletem, tedy s tím, co přinese zanedlouho Evropská unie a bude to standardem pro všechny členské státy.
A v neposlední řadě mám drobný problém i s názvem eObčanka. Přátelé, víte, co je e-občanka? E-občanka je tato plastová karta osazená elektronickým čipem. Nerad bych, aby si eDoklad, o kterém se tady dneska bavíme, což bude virtuální občanský průkaz jakožto aplikace v mobilním telefonu, někde pletl s e-občankou, která už dnes má například při autentizaci své místo. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: A já vám také děkuji. Ptám se, zda ještě někdo další se hlásíte do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.
Ptám se, zda pan navrhovatel a nebo zpravodaj chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
Nepadl návrh ani na vrácení ani na zamítnutí, proto se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Žádný návrh nevidím. Přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Je to hlasování s pořadovým číslem 26, přihlášeno je 140 poslankyň a poslanců, pro návrh 123, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a ptám se, zda máte návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Žádné další návrhy nevidím.
V tom případě budeme hlasovat o posledním návrhu, který zazněl v rozpravě, a to je o zkrácení lhůty na 30 dnů. Eviduji žádost o odhlášení. Já vás všechny odhlásím, požádám vás, abyste se opětovně přihlásili svými kartami.
Pro pořádek zopakuji, o čem budeme hlasovat. Padl návrh na zkrácení lhůty na projednání o 30 dnů, tedy na 30 dnů.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku... Omlouvám se, prohlašuji toto hlasování (číslo 27) za zmatečné.
Eviduji problém s přihlášením se kartou. Pro pořádek vás tedy ještě všechny jednou odhlásím a poprosím, abyste se opět přihlásili svými kartami. S náhradní kartou bude hlasovat pan poslanec Babka - s náhradní kartou číslo 40. Pardon, Pražák, omlouvám se. Je všechno v pořádku, pane poslanče? Je všechno v pořádku? Hlasujte pouze jednou kartou, přestože máte dvě. (Ano.) Tak.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty o 30 dnů, tedy na 30 dnů? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování s pořadovým číslem 28, přihlášeno je 122 poslankyň a poslanců, pro návrh 72, proti 7. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas.
Lhůtu na projednání jsme zkrátili na 30 dnů a já končím projednání tohoto bodu.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přerušuji 78. schůzi Poslanecké sněmovny do čtvrtka 12. října do 9 hodin a dále připomínám, že zítra v 9 hodin budeme pokračovat v přerušené 77. schůzi Poslanecké sněmovny. Já vám děkuji a přeji vám pěkný zbytek dnešního dne.
(Schůze přerušena ve 22.37 hodin.)***