(12.00 hodin)
(pokračuje Jiří Slavík)

Za páté dojde ke zjednodušení umisťování nepodsklepených staveb o jednom nadzemním podlaží do 40 metrů čtverečních a 5 metrů výšky, neobsahující bydlení nebo nesloužící k chovu zvířat. Jedná se tedy například o trafostanice, stožáry technické infrastruktury nebo přístřešky či altány, které nejsou veřejně přístupné.

Za šesté dochází k úpravě příloh, kdy se doplňuje, že územní plán a regulační plán, respektive jejich grafické části, mohou být doplněny schématy. Podrobnější odůvodnění vyznačení změn najdete v pozměňovacím návrhu, ke kterému se ještě v podrobné rozpravě přihlásím.

Závěrem mi dovolte vyslovit naději, že novelu liniového zákona včetně smysluplných pozměňovacích návrhů podpoří Sněmovna velkou většinou napříč politickým spektrem, protože Česká republika zrychlit povolovací řízení a následnou výstavbu nutně potřebuje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám, pane poslanče, také děkuji. Nyní vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Róbert Teleky a já předám řízení schůze. Děkuji.

 

Poslanec Róbert Teleky: Dobrý den, kolegyně, kolegové. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych vás chtěl seznámit se svým pozměňovacím návrhem, který má tří části. Je to omezení opakovaných prodlužování platnosti stanoviska EIA a úprava doby jeho platnosti, druhá část se týká změny parametrů a limitních hodnot pro záměry větrných elektráren v příloze číslo 1 k zákonu o posuzování vlivu a třetí část novely bude spočívat v nápravě některých legislativně technických nedostatků vyskytujících se v zákoně č. 149/2023 Sb., změnový zákon, přijatý v souvislosti se zákonem o JES.

Jenom chci připomenout, že původní pozměňovací návrh byl podrobně projednán na hospodářském výboru a v druhé a třetí části tam nebylo nějakých připomínek, v první části k tomu byly nějaké připomínky, tak můj pozměňovací návrh reaguje právě na tu první část.

Účelem přechodných ustanovení číslo 2 a 3 je poskytnout investorům dostatečný časový prostor na přizpůsobení se nové fixní platnosti stanovisek EIA - 12 let, 7 + 5, a to právě investorům historických stanovisek EIA, jejichž platnost už byla alespoň jednou prodloužena, v případě dopravních staveb často vícekrát. Původně přechodné ustanovení číslo 2 poskytovalo těmto stanoviskům časový bonus v podobě 3 let nad rámec doby, na kterou platnost již byla prodloužena. Na základě připomínek Ministerstva dopravy a Ministerstva průmyslu a obchodu byla tato doba prodloužena na 4 roky a rozšířena i na přechodné ustanovení číslo 3. Tedy bez ohledu na to, zda byla platnost stanoviska již prodloužena, nebo k tomu kroku teprve dojde, budou mít všechna tato stanoviska prodlouženou dobu platnosti do konce roku 2027. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a poprosím dalšího řádně přihlášeného, pana poslance Krále - ne nakonec, takže poté pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý den, děkuji za slovo. Moje vystoupení bude relativně krátké, já tady k tomu zákonu povím jedinou věc. Když si připomenu - nebo když nám tady připomenu - moje vystoupení v prvním čtení, když jsme ho otvírali, bylo to 31. května letošního roku, tak jsem trochu ironicky směrem k Ministerstvu dopravy a panu ministrovi podotkl: kdo nic nedělá, nic nezkazí. Narážel jsem na to, že tak, jak ten vládní návrh zákona byl připraven a sem do Sněmovny odeslán, byl opravdu řekněme minimalistický a obsahoval jenom nezbytně nutnou transpozici evropských legislativních požadavků tak, jak to bylo prezentováno v úvodním slově.

A rád nahlas řeknu, že jsem rád, že jsem se mýlil, respektive že v tuhle chvíli je ta situace úplně, ale úplně jiná a že jak na hospodářském výboru, tak teď tady během druhého čtení, když se dívám do toho ohromného seznamu, došlo k velikánské aktivitě, a snad mohu trochu předjímat, která bude ve třetím čtení ve výrazné většině korunována shodou napříč politickým spektrem, protože víte, že na hospodářském výboru tyhle věci, když byla situace opačná v minulém volebním období a dávali jsme do zákona ta klíčová ustanovení, která dnes fungují, jako je předběžná držba u jednotlivých pozemků, § 4a nebo takzvaná polská metoda, možnost zahájení stavby celého úseku před vypořádáním většího množství pozemků, na tom jsme měli shodu napříč politickým spektrem a vnímám, že podobné by to mohlo být i teď.

Říkám to s pokorou a i do jisté míry s omluvou vůči panu ministrovi i panu zpravodaji, že sám jsem na tom hospodářském výboru nebyl v tom září - bohužel bylo to z věcných nebo normálních důvodů, a to kvůli zdraví, byl jsem skoro tři týdny s antibiotiky. Osobně mě to moc mrzelo, že jsem se těch jednání nemohl účastnit, ale myslím, že to ničemu nevadí, protože tak, jak jsem procházel materiály, to, na čem se shodl hospodářský výbor, tak rád tady za opozici řeknu, že je kvituji a že je dobře, že ta shoda tam byla. Snad tu negaci, kterou jsme tu měli s panem ministrem před hodinou ve vztahu k D35 alespoň malinko zmírním. Osobně tady rád na mikrofon řeknu, že jsem velmi rád a velmi oceňuji konkrétních osm návrhů, které byly promítnuty právě do těch výborových, které směřují na Správu železnic, konkrétně na výstavbu vysokorychlostních tratí. Tolik jen obecný komentář.

Nemá smysl, abych se tady vyjadřoval k jednotlivým individuálním pozměňovacím návrhům, protože jich je ohromné množství, tak držím palce kolegům na MD, aby to zvládli nějak v relativní pohodě všechno zpracovat do příštího týdne do hospodářského výboru, kde budeme vést finální debatu. Opět za sebe a snad i za většinu mých kolegů z hnutí ANO můžu říct aspoň při prvním náhledu: všechny z těch návrhů, které směřují nejen do dopravy, ale i do strategických energetických staveb, jsou tam i návrhy na ulehčení internetových nebo komunikačních sítí, určitě všechny tyto věci teď jako hnutí ANO, byť v opozici, rozhodně budeme podporovat.

A na závěr budu stručně konkrétní. Sám jsem nakonec zkusil dopracovat a navrhnout ještě dva pozměňovací návrhy. Bylo to - a opravdu férově říkám - vlivem té nemoci, nestihl jsem to do hospodářského výboru, takže dával jsem je dneska ráno, před desátou hodinou jsem je měl finálně dopracované. Oba dva míří na vysokorychlostní tratě, jeden z nich pomůže i Ředitelství silnic a dálnic.

Ten první velmi - nakonec jednoduše - zvyšuje navrhovanou částku nebo zvýšení částky za výkupy pozemků, a to je právě ten, který by mohl pomoct tedy jak výstavbě železničních, tak i silničních liniových staveb. Dnes stát nabízí po naší vzájemné dohodě z minulého volebního období osminásobek u běžných pozemků a 1,5násobek u staveb nebo stavebních pozemků, pokud ten oslovený reaguje do tří měsíců. Já jsem zkusil relativně drobné zvýšení, aby byla motivace lidí ještě o něco vyšší, to zvýšení je na desetinásobek, respektive dvojnásobek. Vím, že ten dvojnásobek jsme třeba s kolegy z KDU-ČSL diskutovali už v roce 2020, takže i trochu navazuji na to, co tady Sněmovnou znělo v minulém předchozím období. Velmi stručně povím. Myslím si, že v celkových nákladech dopravních staveb jsou to stále malé částky, ani ne snad procenta, spíš promile, ale že by to opět v případě jednotlivců, jednotek pozemků mohlo pomoci tomu, aby se stát s nimi dohodl a nešel do vyvlastnění. Tak prosím, v koalici zvažte - a samozřejmě ta prosba je primárně na pana ministra - jestli takovéto zvýšení by pro vás bylo akceptovatelné.

Ten druhý návrh je o něco možná radikálnější, možná více ambiciózní. Inspirovali jsme se již existujícím atomovým zákonem v gesci Ministerstva průmyslu, které má v zákoně zpracovány jasné, transparentní a pevně definované kompenzace obcím, na jejichž území by měla vzniknout úložiště jaderného odpadu. Takže v inspiraci toho atomového zákona navrhujeme teď do zákona liniového - nebo chcete-li, pro liniové strategické stavby - navrhnout pevně dané kompenzace obcím, po jejichž katastru nebo území ta liniová stavba půjde, ale pozor, navrhli jsme to zatím jenom pro vysokorychlostní tratě, protože tam cítíme poměrně velký odpor nebo nesoulad v řadě území, ať je to pomezí středních a severních Čech, ať je to Kutnohorsko, pomezí středních Čech a Vysočiny, kde obce velmi často při veřejném projednání říkají: Ale co z toho budeme mít, když to vede naším územím a ta zastávka nebo ten terminál tady nebude? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP