(17.00 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

K druhé části vaší otázky - nejdříve rekapitulace. Ve chvíli, kdy začaly útoky na Izrael, jsem se neprodleně spojil s patřičnými lidmi z bezpečnostní komunity, a to hned v sobotu, po konzultaci s policejním prezidentem i dalšími osobami v bezpečnostní komunitě. Z prostředí služeb jsme se rozhodli s okamžitou platností aktivovat opatření na ochranu potenciálních rizikových cílů, ke kterým patří především památky, pamětihodnosti po celém území České republiky spojené s židovskou historií, s židovskou tradicí, s židovskou vírou. Tato opatření jsou realizována, jsou vytipovány i další objekty v nějakém režimu, které vytipovala bezpečnostní komunita, nikoliv ministr vnitra ani Ministerstvo vnitra, a ty jsou také střeženy s větší intenzitou a ve zvláštním režimu, který je pro takové případy nastaven a samozřejmě i dlouhodobě trénován pro rychlou aplikaci. Tedy hned od soboty máme zvýšená opatření. Zároveň bych chtěl ale občany uklidnit, ani z prostředí služeb, ani z prostředí Policie České republiky nevyplývá, že by hrozilo bezprostřední riziko obyvatelům České republiky v této chvíli, jsou to opatření preventivní.

K vaší otázce, kdo bude svolavatelem. Máme tady nějaké právo shromažďovací, které ani ministerstvo, ani policie nemohou dopředu nějakým způsobem omezovat, pokud budou splněny zákonné náležitosti. Pravděpodobně nebude svolavatelem Hamás, pravděpodobně to bude nějaká organizace, která působí v České republice a jistě doposavad působila legálně, nicméně Policie České republiky samozřejmě jako všechny potenciálně rizikové akce bude sledovat, zda nedochází k výzvám ke genocidě, k výzvám k násilí, k výzvám k podněcování násilí, rasové nenávisti, etnické nenávisti, a pokud ano, tak jako ve všech ostatních případech bude konat podle platného českého práva. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za přesné držení času. A je zájem ještě, pane poslanče, o doplňující dotaz?

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji, pane ministře, za tato slova. Samozřejmě občané v České republice mohou mít pocit, že mohou být ohroženi. Jsem rád, že jsou přijata opatření na základě tedy té vaší schůzky a dalších kroků, které byly aktivovány.

Každopádně určitě si pamatujete, že jsme se bavili na výboru pro bezpečnost (ohledně) možného zneužití zbraní, které byly dodávány směrem na Ukrajinu, a možnosti jakési remise těch zbraní z místa válečného konfliktu směrem do Evropy, do České republiky a podobně. Chtěl jsem se jenom ještě touto cestou zeptat, zda tedy nebyly zajištěny nějaké záchyty těchto zbraní, protože jak jsme viděli z různých zdrojů na internetu, Hamás se hrdě hlásí k tomu, že některé zbraně, které používá, byly právě z těchto rizikových oblastí, kde probíhají boje, a zároveň také asi částečně i z Afghánistánu, kde tedy bylo zanecháno poměrně velké množství zbraní. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máte slovo, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, pane místopředsedo. K vaší doplňující otázce jednoznačná odpověď. Takové zbraně, které by měly nějaký původ nebo vztah k České republice, nebyly zachyceny, a možná ještě druhá systémovější odpověď - měl jsem minulý týden asi hodinové onlinové jednání s ukrajinským ministrem vnitra, dohodli jsme se na tom, že ta jednání budeme v periodicitě nejdéle jednoho měsíce opakovat a budeme jednat o nejpalčivějších otázkách, které jsou pro současnost, ale které predikují i nějaká budoucí rizika. Jednou z otázek, o které jsme se bavili velmi intenzivně, byla kontrola ukrajinské strany nad přítomností zbraní. Pan ministr mně představoval jejich poměrně inovativní, nový, velmi kvalitně digitalizovaný systém zbraňové evidence, který na Ukrajině vyvinuli a aplikují ho, a troufám si říct, že ve srovnání s balkánskou krizí, která zásobovala vehementně nejrůznější evropské mafie zbraněmi, a je tomu tak vlastně i do dnešních dnů, evidence v rámci Ukrajiny je mnohem lepší, sofistikovanější a měla by těmto rizikům předcházet. Dohodli jsme se na úzké výměně informací mezi našimi službami, které se samozřejmě mohou týkat i tohoto rizika, a dohodli jsme se na tom, že veškeré takové jevy si budeme i v rámci policejní spolupráce - mimochodem, budeme brzy uzavírat smlouvu o policejní spolupráci mezi Ukrajinou a Českou republikou a budeme si takové informace velmi čile vyměňovat.

Poslední věc k tomu. Pro Bezpečnostní radu státu připravuji dlouhou zprávu, která se kromě jiného bude zabývat i potenciálními riziky, která by mohla plynout pro bezpečnost z celého kontextu ukrajinského konfliktu, a určitě i zbraňové problematice tam bude věnována dostatečná pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, opět na sekundu. Poprosím pana poslance Kubíčka, který bude interpelovat paní ministryni Černochovou.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jsem si vědom toho, že paní ministryně tady není, a spokojím se s písemnou odpovědí, ona bude poměrně asi delší. Já jsem si pečlivě vyslechl plán nákupu a implementace letounů F-35 do našeho obranného systému a mám na to několik otázek.

V plánu implementace se v první fázi vyřazuje 12 letounů L-159 a v roce 2035 se vyřazuje 14 gripenů, to znamená, že všechny, včetně dvoumístných gripenů, půjdou pryč a vyřadí se zbytek letounů L-139. Do té doby asi nebude problém s výcvikem pilotů, ale jakým způsobem se budou ti piloti cvičit dále? Protože to není tak, že přijdete na simulátor a pak si sednete do F-35 a lítáte. Tento letoun nemá spárku, nemá výcvikové letouny, to znamená, že americká strana požaduje nějaký čas na vycvičení pilotů - nevím, jestli ten nálet je 500 nebo 700 hodin na jiném typu letounu. Je tam velké riziko toho, že v globálu buď budeme piloty cvičit někde v jiném státu spřáteleném, což nás bude stát množství peněz, a že ztratíme výhodu umění výcviku těchto pilotů.

Další věc, která je, je tam velké nebezpečí, že po roce 2035 tady budeme mít takzvaná jednotypová letadla, to znamená, že jakákoliv porucha, která vede k uzemnění těchto letadel na území celého světa, v globálu zneschopní české stíhací letectvo - protože to může být porucha softwaru, může to být porucha motoru, to znamená, že to jednotypové letectvo není úplně standardem - a podívejte se na Poláky, kteří kupují F-16, F-35 a F-15E. Takže i ta cesta, kterou já jsem tady naznačoval, a to bylo nakoupení nějakých 12, 14 letadel 4. a 4,5. generace - a já nespecifikuji samotné gripeny, může to být F šestnáctka, Block 72 nebo něco jiného - a pak doplnění 12 letouny F-35, by pro mě dávalo větší smysl. Takže poprosím paní ministryni odpověď na tyto otázky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a vzhledem k tomu, že paní ministryně není přítomna, můžeme přejít k další interpelaci. Pan poslanec Igor Hendrych bude interpelovat omluveného pana ministra Jurečku.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, my jsme měli před měsícem zhruba seminář k financování sociálních služeb, který organizovala předsedkyně našeho klubu Alena Schillerová společně s Alešem Juchelkou, a tam jsme se z neoficiálních zdrojů dozvěděli, že v rámci chystané novelizace zákona o sociálních službách č. 108/2006 se údajně chystá převedení pravomocí krajů za dostupnost, za kvalitu sociálních služeb, do gesce Ministerstva práce a sociálních věcí.

Údajně by na krajích a na obcích měla působit přenesená působnost státu v této oblasti a v podstatě celý ten systém by se měl vrátit do období zhruba před nějakými více než dvaceti lety a objektivně možná někdy do nějakých osmdesátých let. Jsou k tomu významné výhrady, které jsem zaznamenal u odborné veřejnosti. Vím, že zhruba - no, zhruba, všech čtrnáct krajů včetně Prahy se chystá podat negativní stanovisko v rámci mezirezortu. Samozřejmě trošku předbíhám, ale takové informace mám. Mě by zajímalo, aby pan ministr vysvětlil skutečně, jak to je a co všechno konkrétně se v téhleté oblasti chystá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP