(Schůze pokračovala v 12.41 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Je 12.41. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové, zahajuji další jednací den 78. schůze.
Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás všechny odhlásím a poprosím vás, abyste se všichni přihlásili identifikačními kartami.
Náhradní karty a jejich čísla platí tak, jak bylo řečeno na 77. schůzi.
Stejně tak omluvy platí tak, jak byly nahlášeny na 77. schůzi. Načtu k tomu ještě dodatečnou omluvu. Paní poslankyně Quittová Petra bere zpět omluvu na celý dnešní jednací den.
Dnešní jednání bychom měli zahájit přerušeným bodem číslo 21, který jsme přerušili 12. 10. Ptám se, zda je tady zájem měnit program našeho jednání, vystoupit k programu? Pokud tomu tak není, tak otevírám
21.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb.,
o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny
vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 543/ - prvé čtení
Tímto návrhem, jak jsem říkal, jsme se zabývali dne 12. října, kdy byl při úvodním slově přerušen místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal tedy místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Exner.
A nyní se ptám pana místopředsedy vlády a ministra vnitra Víta Rakušana, zda si přeje pokračovat ve svém vystoupení? Ano, je tomu tak. Tak se, prosím, ujměte svého slova.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane místopředsedo. Dámy a pánové, už jenom velmi krátce. Nebudu rozhodně číst znovu to, co jsem už tady stačil těsně před pauzou prezentovat včera. Pokusím se teď pouze shrnout základní okruhy a hlavní cíle této novely.
Za prvé je to prodloužení dočasné ochrany. Ještě jednou chci upozornit na to, že Rada Evropské unie o prodloužení dočasné ochrany o jeden rok rozhodla 28. září. Samotné znění příslušného rozhodnutí Rady bude vydáno v říjnu. Chci pouze upozornit na to, že tady nedošlo k žádnému prodlení ze strany našeho rezortu. 28. září rozhodnutí Rady, předtím jsme daný tisk nemohli probírat v českém parlamentu, protože neexistoval evropský právní rámec pro to, aby toto mohlo být implementováno do českého právního řádu.
Za druhé se jedná o možnost provádět asistované dobrovolné návraty.
Za třetí odstranění výjimky, kdy potvrzení o ubytování nemuselo být opatřeno úředně ověřeným podpisem ubytovatele.
Za další změny v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které směřují tím způsobem, že část dosavadních výjimek pro režim ve školách už nebude aplikována, a režim ukrajinských dětí se blíže přiblíží klasickému režimu, který mají české děti. V gescích MMR a Ministerstva zdravotnictví se jedná pouze o změny kosmetické, dílčí povahy.
Vrátím se na začátek k tomu nejdůležitějšímu, a to je prodloužení dočasné ochrany. To je vlastně to, proč tady lex Ukrajina VI v této chvíli je a proč je potřeba projednat tento materiál tak, abychom příští rok měli shodný evropský rámec s ostatními členskými zeměmi pro pobyt ukrajinských uprchlíků na našem území. První fáze on-line registrace bude tentokrát probíhat do poloviny měsíce března. Druhá fáze, to znamená osobní návštěva na pracovišti odboru azylové a migrační politiky, do konce září. To se letos osvědčilo. Jenom aktuální data. Stav k 1. říjnu, právě tedy po skončení té zářijové registrace, hovoří o tom, že na našem území se nachází 358 740 osob s dočasnou ochranou.
Jak říkám, úvodní slovo jsem přednesl včera, nebudu ho opakovat, a teď už jsem samozřejmě připraven na diskusi.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře, a nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Martin Exner. Jinak poprosím, aby se sál pokud možno ztišil. Přestože nás tu není mnoho, hluk je poměrně značný. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Exner: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, pan ministr tady, myslím, vyčerpávajícím způsobem popsal smysl toho zákona. Já bych si jenom dovolil doplnit, že vlastně ten systém reregistrace ukrajinských uprchlíků je stejný, jako jsme schvalovali vloni, jako jsme prodlužovali vloni o jeden rok, a opozice velmi volala po tom, abychom právě ty reregistrace udělali, abychom věděli přesně, kolik jich tu máme, jak je tu máme, takže to splňujeme. A tímto způsobem, vlastně stejným jako vloni, budeme postupovat i letos. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci v tomto pořadí: první vystoupí pan poslanec Radek Koten.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si výjimečně vezmu brýle, abych něco nepřehlédl, protože mám několik připomínek k tomu zákonu, a já je tady nyní tedy budu prezentovat, protože odmítáme další plošnou podporu ukrajinským lidem, kteří zde jsou tedy na strpění, kterou prosazuje Fialova vládní koalice až do roku 2025.
Vláda Petra Fialy za ODS na návrh ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky za KDU-ČSL na svém jednání schválila další novelu zákona, kterou momentálně projednáváme. Je to tedy nazváno takzvaně lex Ukrajina, což je soubor právních norem upravujících poskytování státní podpory těmto lidem z Ukrajiny. Vláda touto novelou navrhuje prodloužit režim takzvané dočasné ochrany na území České republiky až do března roku 2025. Podle Ministerstva vnitra udělila Česká republika od začátku válečného konfliktu na Ukrajině, a to je v souhrnu 504 000 Ukrajinců celkem za tu dobu. Režim dočasné ochrany například umožňuje bezvízový vstup do České republiky, nárok na sociální dávky z českého státního rozpočtu či využívání služeb hrazených z českého veřejného zdravotního pojištění.
Hnutí SPD prodloužení režimu plošné dočasné ochrany pro Ukrajince v České republice ve Sněmovně nepodpoří. Preferujeme, aby byl dlouholetý pobyt každého cizince na našem území posuzován individuálně na základě našich zákonů a předpisů. Pomáhat se má přiměřeně po časově ohraničenou dobu, a nikoliv plošně. Mimochodem, plošnou podporu tady v minulém volebním období odmítala i tato pětikoalice, ale to tedy odmítala pro české občany tu plošnou podporu. ***