(13.50 hodin)

 

Poslanec Martin Kolovratník: Přátelé, to se omlouvám. Opravdu maximálně jednou za tři volební období se mi toto stalo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Takže ještě jednou, pane předsedo. Koho tedy budeme volit?

 

Poslanec Martin Kolovratník: To jsem se podvědomě přeřekl. Nemáme takového poslance mezi námi. Je to shoda jmen, asi ze sportovního světa. Takže ještě jednou prosím o hlasování. Omlouvám se za to. Do rozpočtového výboru - navržen klubem Piráti a Starostové - pan poslanec Lukáš Vlček.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 83, přihlášeno 163 poslankyň a poslanců, pro 158, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Tím jsme, pane předsedo, asi ukončili bod číslo 124.

 

A dostáváme se k bodu číslo

 

125.
Návrh na volbu člena dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury

A opět prosím, aby se slova ujal pan poslanec Kolovratník. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Zde se jedná o tajnou volbu. Je to dozorčí rada Státního fondu dopravní infrastruktury, kterou volí Poslanecká sněmovna a má pět členů. Budeme obsazovat nově jedno místo a je to z toho důvodu, že 21. září 2023 ze své funkce odstoupil tehdejší, dnes už tedy tehdejší člen dozorčí rady pan Jindřich Lechovský, který byl na začátku tohoto volebního období nominován koalicí Piráti a Starostové. Na základě této nominace volební komise vyhlásila novou lhůtu poslaneckým klubům na obsazení toho jednoho místa, které tedy v tuto chvíli je neobsazeno s tím, že funkční období zvoleného člena začne dnem volby. Lhůta byla vyhlášena do středy 27. září. Volební komise obdržela dvě nominace. Jedna nominace je pan Ivo Drahotský, navržen hnutím ANO, a druhá nominace je pan Václav Vislous, který je navržen klubem Piráti a Starostové. Tyto nominace volební komise přijala do usnesení číslo 109 per rollam ze dne 27. září. Usnesení obsahuje tradiční ustanovení, tedy volební komise navrhuje volbu tajnou s tím, že v případě zvolení zvolenému členovi započne čtyřleté funkční období dnem volby.

A ještě formálně dodám u pana nominanta Václava Vislouse, že jsme na volební komisi identifikovali, že je zároveň nebo v této době členem komise životního prostředí a dopravy na Městské části Praha 9 a komise Rady hlavního města Prahy. Podle zákona nejsou toto přímo orgány řídicí ve vztahu možného střetu zájmů u příjemce, který by mohl čerpat od SFDI nějaké finanční prostředky, a zároveň nominant velmi správně a korektně dodal i čestné prohlášení, že i přesto v případě, že by byl zvolen, že by se těch případných funkcí zavdávajících nějakou možnost střetu zájmů vzdal. Takže ta nominace je v tomto směru naprosto v pořádku, komise ji mohla přijmout, a jak jsem řekl, přijala ji v usnesení číslo 109 z 27. září.

Nyní prosím, paní předsedající, o otevření rozpravy, následně o hlasování o tom, jestli provedeme volbu tajným způsobem.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Otevírám rozpravu. Ano, vidím přihlášku z místa, takže prosím pana poslance Ferance. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, jenom krátce k volbě člena dozorčí rady SFDI, respektive ke kandidátovi. Pochopitelně tím, že volí Sněmovna, je to politická volba, to je jasné, nicméně si myslím, že i v té politické volbě by měla být respektována nějaká základní odbornost kandidáta.

Já se teď zaměřím na kandidáta pana Václava Vislouse. Díval jsem se na jeho životopis, co má společného se SFDI. Jenom připomenu, SFDI zajišťuje financování výstavby, oprav, údržby základní dopravní infrastruktury - dálnice, silnice I. třídy, drážní doprava nebo dráhy, vodní cesty a plus okrajově nějaké další záležitosti, skutečně tedy páteřní infrastruktura. Tak jsem se dočetl, že pan Vislous je předseda místního sdružení Praha 9, dobře, zastupitel Městské části Praha 9, člen výboru hlavního města Prahy pro energetiku - tak to není doprava úplně - a člen komise rady pro cyklodopravu. To si nemyslím, že je úplně kvalifikace pro člena dozorčí rady. Ještě jsem se tedy dočetl, že je vlastníkem produktu na dobrovolnou kompenzaci uhlíkové stopy, i z dopravy tedy. Takže úplně jsem nepochopil tu jeho odbornost, tak jsem se podíval ještě na jeho stránky, čemu se věnuje, to sám o sobě deklaruje. Kromě toho, že se věnuje energetice a konkurenceschopnosti, tak se věnuje i udržitelné dopravě, a podíval jsem se, co konkrétně řeší. Tak témata jsou: mikrobusem až k domu, to znamená chytré mikrobusy. Potom další téma je návrat k trolejbusům, parciální trolejbus, dobíjení baterie a trolej, a ještě Samořídící auta uleví ulicím. Tam jsem úplně nenašel spojitost se SFDI, s dopravní infrastrukturou, tak jsem se ještě podíval na jeho veřejných stránkách, jaké má zájmy. Tak jsem se dočetl, že se rád učí cizí jazyky, což je určitě chvályhodné, to je určitě v pořádku - nevím, co to má společného se SFDI, potom že na prknech je doma, že hraje od mládí ochotnické divadlo, a zejména ho baví hry našeho velikána Járy Cimrmana. Nevím, jestli Jára Cimrman objevil něco zásadního v dopravě. A potom ještě, že pan kandidát sází na teslu, myslím jako auto, a dnes jezdí v tesle a drží její akcie. Další zájem je, že ladí na ruské bardy, rád hraje Okudžavu a Vysockého. To dělal i Nohavica, ale nevím, co to má společného s dopravou. A potom ještě zná kouzla potápění, miluje tajemství mořských hlubin. Možná by se mohlo říct, že potápění je podmořská doprava, ale asi úplně nefinancuje to SFDI. (Smích a potlesk v řadách poslanců ANO 2011.) A další záležitost je, že se nebojí protinožců, jsem se dočetl, protože se vypravil do Austrálie v sedmnácti letech a naučil se hrát na didgeridoo. Já jsem někde našel, že to je hudební nástroj původních obyvatel Austrálie. Jsou to nepochybně bohulibé zájmy a bohulibé záliby, ale nejsem si úplně jist, jestli skutečně toto je kvalifikace na člena dozorčí rady SFDI. Jenom připomenu, rozpočet SFDI, pokud se nepletu, je nějakých 150 miliard ročně. Takže jenom prosím, zvažte kandidaturu. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO 2011.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Mám zde dvě faktické poznámky. První pan poslanec Kolovratník a s další faktickou... Tady mám faktickou poznámku a pak je přihlášen pan poslanec Michálek.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já jsem to říkal na mikrofon na začátku tohoto bodu, ta faktická patří k debatě o rozpočtu, ne teď. Takže já se z ní tedy odhlásím pro jistotu a hlásím se do řádné rozpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Dobře, takže teď s faktickou pan poslanec, pan předseda Michálek. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, budu respektovat ten náš úzus, že diskuse o volbách jsou relativně stručnější. Jenom připomenu, že tady řešíme, jak správně zaznělo i od pana Kolovratníka, SFDI, který má na starosti financování dopravní infrastruktury, a jedna z klíčových věcí, které SFDI teď řeší, je zajištění úvěru právě na výstavbu dopravní infrastruktury, takže ta problematika financování je naprosto stěžejním úkolem SFDI. Proto my jsme nominovali člověka, který má vzdělání i mnohaleté zkušenosti právě v oblasti financí. Pan Vislous má titul Master of Science z Univerzity HEC v Paříži, což je velmi známá obchodní škola ve Francii, studoval na IESu, pracoval, jak vidíte v životopisu, v McKinsey, byl analytikem Národní ekonomické rady vlády, pracoval jako poradce ministra Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a tak dále a mnoho let je vlastníkem a jednatelem firmy, kde se věnoval mimo jiné optimalizaci financí prostřednictvím restrukturalizace půjček v rámci nadnárodní skupiny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP