(15.20 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)
A také, jakým způsobem eventuálně bude potom zabezpečeno toto zázemí pro naše děti a studenty. Odborníci ve školství mají obavy, že potom dojde ke snížené kvalitě i v tom, že děti budou muset chodit na obědy někam do vzdálené školy, potažmo že nebudou zabezpečeny. Takže doufám, že mi to všechno vysvětlíte. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana ministra.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za tu otázku, která míří ke klíčovému pojmu, který se vztahuje ke vzdělávání, a to jeho kvalita. Začal bych snad tím, že k mému překvapení, když jsem procházel schválenou Strategii 2030, která byla přijata za minulé vlády, tak i s pomocí prohledávače jsem zjistil, že se slovo kvalita v tom dokumentu k mému překvapení vůbec nevyskytuje. Vyskytuje se tam celá řada jiných pojmů - nerovnosti, dokonce se tam vyskytují pasáže týkající se efektivity, ale kupodivu pojem kvalita se tam nevyskytuje. To je podle mého soudu chyba, protože to naši pozornost odvádí od uvažování o tom, co to kvalita ve školství je. Jedna obvyklá definice, která je obecně přijímána, říká, že kvalita je přiměřenost účelu.
V případě našeho školství samozřejmě je zkoumána kvalita, je zkoumána Českou školní inspekcí, která se v poslední dekádě výrazně proměnila. Dneska poskytuje školám i Ministerstvu školství velmi cenné informace o kvalitě vzdělávání. Kvalita toho systému je samozřejmě měřena také různými typy testů mezinárodních nebo národních a dnes už o kvalitě leccos víme. Je třeba říci, že kvalita v českém vzdělávání má nepochybně velké regionální rozdíly, které mimo jiné souvisí s personálním zajištěním škol. Před chvílí jsem hovořil o tom, že evidentně malé školy častěji čelí některým problémům při získávání kvalifikovaných učitelů. Jsou ale také obrovské rozdíly mezi regiony, zejména Ústecký a Karlovarský kraj zápasí s kvalifikovaností učitelů podstatně obtížněji, než třeba některé moravské kraje.
Když jsem zmiňoval ve Sněmovně a v médiích problém nedostatku nebo dostatku učitelů, zmiňoval jsem dvě různé věci. Jedna věc je, že náš systém financování regionálního školství umožňuje v posledních letech rychlý vznik nových pracovních pozic, na které nemáme dostatek kvalifikovaných učitelů. To je to moje konstatování, že nemáme dost kvalifikovaných učitelů, ale náš vzdělávací systém v posledních pěti letech vytvořil 20 000 nových pozic, které je potřeba obsadit. Mimo jiné právě proto museli nakonec zákonodárci souhlasit s rozvolněním požadavků na kvalifikaci v prvních třech letech, což je praxe, která, jak jsme si dobře vědomi, vyvolala kontroverzní reakce. Ze strany některých učitelů je to považováno vlastně za snižování nároků na kvalifikaci profese. Ale ve chvíli, kdy systém generuje téměř automaticky nové pozice, a přitom nemáme dostatek kvalifikovaných učitelů, vysvětloval jsem, že je rozumné, abychom zbrzdili nárůst nových pozic a snažili se postarat o kvalifikovanost a odměňování učitelů, kteří v systému jsou. Tím se snažím vysvětlit zdánlivý rozpor mezi dostatkem a nedostatkem učitelů. Máme prostě hodně učitelských pozic a stále máme ještě málo kvalifikovaných učitelů.
K těm pozicím nepedagogickým: chci jenom říci to, jak jsem již včera vysvětloval, že naším záměrem skutečně není někoho propouštět, ale přiznávám, že zřejmě budeme snižovat počet financovaných pozic, podle mého soudu maximálně do výše, která odpovídá počtu neobsazených míst v systému. To je ta rozpočtová problematika, na kterou narážíte. Tady definitivní číslo zatím nemohu říci, jenom říkám ten strop, za který považuji neobsazená místa. Je to samozřejmě citlivé téma, jsem si toho vědom.
Jen připomínám, že mezi lety 2020 až 2021 došlo k podobnému poklesu těchto pozic. Není to něco, co by bylo úplně neobvyklé, prostě regulace normativů na straně státu se nějakým způsobem vyvíjí. Důležité je - a s tím souhlasím - aby systém zajistil dostupnost těch služeb, ať už jde tedy o stravování ve školách, nebo o úklid přiměřeným způsobem. (Předsedající: Už máme čas, pane ministře.) Děkuji za tu otázku.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Je zde ještě zájem o doplňující dotaz - paní poslankyně.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Děkuji, pane ministře, za vysvětlení. Musím říci, že jste opravdu mistr slova, což koneckonců je jasné. Doufám, že jste tím trošku rozptýlil obavy, jednak tedy jak pedagogické veřejnosti, tak také rodin žáků, kteří jsou trošku znejistělí, protože prostě v médiích se opravdu objevují informace, které si člověk musí nějakým způsobem teprve přebrat, a není to jednoduché. V tom případě prosím o takováto jasná vyjádření, kterým si teď myslím, že jsme trošku porozuměli, potom i do médií, protože rodiče se pochopitelně bojí, jak jejich děti budou vzdělávány, a zda to bude tedy dostatečné. Takže děkuji, ale určitě to není poslední interpelace na toto téma.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Má ještě zájem pan ministr? (Ministr: Ano.)
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Děkuji za tu reakci. Jenom moje poznámka je možná obecnější a vy to víte, protože jako politici se s tím setkáváte. Před čtrnácti dny jsem na tiskové konferenci se svým náměstkem řekl jasně novinářům, že naším cílem je zpomalení personálního nárůstu v pedagogických pozicích, zpomalení a postupná stabilizace. Titulek, který jsem si přečetl v jednom médiu, byl, že budeme propouštět učitele. To se bohužel děje, titulkáři občas v rozporu s obsahem textu, který by byl jinak korektní, vytvoří sdělení, které je za hranicí pravdivosti toho článku. Ale to se děje, já si na to nestěžuji, jenom vysvětluji, že v tomhle případě jsem sám registroval titulek, který vlastně byl v rozporu s obsahem článku, který jinak korektně v zásadě líčil, jaká opatření máme na mysli.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím dalšího řádně přihlášeného a to je pan poslanec Kott, který by měl interpelovat pana ministra Síkelu. Nevidím zde pana poslance a pan ministr je řádně omluven.
Nyní tedy pan poslanec Igor Hendrych, který bude interpelovat pana vicepremiéra Jurečku, který je také řádně omluven.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, vážení páni ministři, interpeluji pana ministra Jurečku, který tu není. Odpoví mi určitě písemně jako vždycky.
Moje interpelace je prostá. Rodičovský příspěvek se zvýšil od 1. 1. 2024 jak pro jedno dítě, tak pro vícerčata. Tím, že jako vládní koalice jste nepřistoupili na naše pozměňovací návrhy, aby příspěvek se navýšil nějakou formou zpětně, může dojít k situaci - byť tedy myslím si, že v jednotkách případů, mluvil jsem o tom tady dokonce už jednou na plénu ve faktické - že se jedno z těch vícerčat nebo dvojčat narodí 31. prosince a to druhé 1. ledna.
Když jsem se na to ptal, jakým způsobem bude postupováno při stanovení toho rodičovského příspěvku na výboru pro sociální politiku tento týden, tak mi ani paní vrchní ředitelka Roučková ani její kolegyně, ředitelka odboru - její jméno si teď bohužel nepamatuji - nebyly schopné uspokojivě odpovědět na to, jak to bude ošetřeno nějak metodicky. V zákoně to nebude, takže zřejmě to bude muset být ošetřeno nějakým podzákonným předpisem, ale ony prostě nevěděly.
Myslím si, že bychom měli být transparentní, když něco měníme, a že by mělo být dopředu jasné pro všechny občany, jak v takových případech, byť to mohou být jednotky, bude postupováno. Prosím proto tedy pana ministra vicepremiéra Jurečku, aby mi na to odpověděl, a de facto abychom s nějakým předstihem měli v tom jasno všichni občané České republiky.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že pan ministr Jurečka je omluven, přejdeme k další interpelaci, a to je pan poslanec Nacher, který by měl interpelovat pana ministra Baxu.
Ale vzhledem k tomu, že tady pan poslanec Nacher není, musíme přejít k další interpelaci a to je pan poslanec Kettner, který bude interpelovat pana ministra Beka. Máte slovo, pane poslanče. ***