(20.30 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

A jestliže si k tomu všemu, vážené a vážení, připočtu všechny další dopady, které tady dokolečka probíráme - energie, inflaci, celkové životní náklady, drahé potraviny, propad reálné hodnoty našich mezd - tak zkrátka i tohle je další zdražení a je to další částka, kterou berete lidem z kapsy. Přitom zachovat slevu na těch 75 % by v celkovém objemu státního rozpočtu nebylo až tak děsivé, nebylo by to tak hrozné, není to taková částka jako třeba těch téměř 30 miliard, které schováváte a skrýváte za slovo přepůjčka. Velmi zjednodušeně odborným odhadem nebo jednoduchým přepočtem proti tomu, kolik teď ty slevy stojí, jakou částku na ně vynakládá stát, je to nějakých 5,5 miliardy při těch 50 %.

Já v tomto pozměňovacím návrhu navrhuji a žádám vás o podporu, abyste ty slevy zvýšili zpět na 75 %. Věřte, že my v ANO bychom vám zatleskali za to, že bychom vás podpořili, ale udělaly by to i zbytky vašich voličů, kteří vám možná ještě trochu věří. Dívám se na kolegy z KDU-ČSL, zrovna vy byste měli velmi pečlivě zvažovat, jestli a jak si tu důvěru nezískat. Věřte mi, kolegové, že řada veřejnosti, cestujících, by tohle ocenila. Stálo by to hrubým odhadem zhruba 3 miliardy korun. O ty 3 miliardy korun já ve svém pozměňovacím návrhu navrhuji, doporučuji, aby o tuto částku byla zvýšena položka, která se jmenuje Ostatní výdaje spojené s dopravní politikou státu, a samozřejmě abych zachoval tu celkovou bilanci, bylo by to tedy do kapitoly 328 a navrhuji to na úkor kapitoly 398 Vládní rozpočtová rezerva.

Možná ještě jeden doplňující argument přidám. Mluvíme všichni o těch Green Dealech, hádáme se tady o tom, řešíme, jak to uděláme s celkovou spotřebou energie, s energetikou jako celkem. Tak si představte, kolegyně a kolegové, že jeden člověk, který jede v autě individuálním, proti člověku, který jede veřejnou dopravou ekologickou, tedy vlakem, spotřebuje trojnásobek, opakuji, trojnásobek energie. Nebo opačně, ať to je energie vydaná dieselovým motorem nebo elektrickou trakcí, cestující ve vlaku spotřebovává zhruba třetinu energie potřebné na přemístění z místa A do místa B, pokud tedy použije veřejnou dopravu. Takže i pokud se tady zaklínáme všichni, nebo hlavně vy zaklínáte potřebami úspor, řešením energetiky, řešením problémů v energetice, i tohle by svým způsobem mohl být řekněme doprovodný krok, který celkové problematice pomůže právě v tom smyslu, že se lidé z individuální dopravy přesunou do dopravy veřejné. Je to pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 3596, ke kterému se tímto hlásím.

A ten druhý, ten napravuje lež, opravdu lež a lživá slova, lživé větičky, které nám připravil opět jako jednu z dalších ingrediencí do návrhu rozpočtu pan ministr Kupka společně s panem ministrem Stanjurou. Vaši kolegové v celkové tabulce, kde se honosíte tabulkou úsporných opatření v národních dotacích, tak právě v kapitole 327 Ministerstvo dopravy škrtli mimo jiné 4 miliardy a nazvali jste to Snížení dotace SFDI ve vazbě na úsporná opatření u investorských organizací ŘSD a Správa železnic. Prosím vás, je to bohapustá a sprostá lež. Snížením nebo nějakými úspornými opatřeními na ŘSD a na Správě železnic opravdu nedosáhnete 4 miliard. Z těch poslanců z hospodářského výboru, kteří se tu věnují dopravě, je tu jediný, kterého jsem už jmenoval, dívá se teď raději do svého počítače a ví moc dobře, pan kolega, že 4 miliardy u ŘSD a Správy železnic formou nějakých vnitřních úsporných opatření prostě nedosáhneme, to není možné. Nepropustí zaměstnance, nepřestanou jezdit auty, nepřestanou svítit. Je to jen a pouze škrtnutí celkového rozpočtu, který by měl mířit do rozpočtu, do investic, anebo do provozu, do provozuschopnosti. Samozřejmě vy ty 4 miliardy škrtnout můžete, o to víc si půjčíte v EIB, o to víc nás zadlužíte jinou formou, bude to taková ta půjčka z kapsy do kapsy, ale prostě věta - úsporná opatření u ŘSD a Správy železnic je lživá a nepravdivá. Tak to prostě je, to jsou fakta. A proto já navrhuji, abychom opět tedy na úkor vládní rozpočtové rezervy alespoň, prosím alespoň, tyto 4 miliardy do rozpočtu dopravy vrátili, abychom řekněme tuto chybu napravili. V tomto případě by to bylo konkrétně v kapitole Ministerstva dopravy do položky Dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury, konkrétně Ostatní dotace pro Státní fond dopravní infrastruktur.

Poslední doprovodný argument. Když jsem se na správní radě Správy železnic ptal na detaily plánovaného rozpočtu této organizace na příští rok, právě a přesně ty 4 miliardy tam chybí na takzvanou cyklickou údržbu, pojem, který je v dopravní veřejnosti všeobecně známý. Velmi jednoduše - hovoří o tom, že technologii zařízení dopravní cesty udržujeme - ne až shnije, až se rozpadne, až to nějak zalepíme, ale že ji udržujeme během jejího životního cyklu přesně v plánovaných intervalech. Je to velmi jednoduché: pokud udržujeme, děláme tu údržbu dopředu, logicky v dlouhém časovém horizontu šetříme. Takže prosím, prosím, zvažte to, nevytloukejte teď klín klínem, že si tady škrtnete jen tak 4 miliardy a že ten dluh vlastně přesunete do budoucna na vaše nástupce, kteří tu infrastrukturu potom budou mít v mnohem, mnohem horším stavu. Jinými slovy, pokud by tento pozměňovací návrh byl úspěšný, tak se můžeme dohodnout na tom, že právě tato částka přijde přesně do státní investorské organizace Správy železnic, a můžeme se dokonce dohodnout na tom, že půjde přímo do položky Provozuschopnost, konkrétně Cyklická údržba hlavních koridorů. Na správní radě máme fakta, máme analýzu, máme zpracovaný materiál s tvrdými daty a fakty, který na prvním železničním koridoru ukazuje, jak v tom dlouhodobém horizontu právě tato cyklická údržba, za kterou zde bojuji, pomáhá a jak šetří rozpočtové prostředky. Pokud byste se chovali tak, jak to o sobě sami říkáte, že jste odpovědní hospodáři, rozumní hospodáři, tak takovou věc nemůžete nepodpořit, opačně, musíte ji podpořit, protože budete šetřit peníze státu, peníze našich občanů do budoucna. Tak se ukažte, jestli takto budete přemýšlet. Je to pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 3697, a jsou to tedy 4 miliardy navýšení do té položky Dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury. Je to alespoň malé zmírnění té hrůzy, kterou jste v rezortu dopravy bohužel připravili. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Jan Berki, připraví se pan poslanec Petr Bendl. Prosím.

 

Poslanec Jan Berki: Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, já se jdu přihlásit za skupinu poslanců a poslankyň k pozměňovacímu návrhu, který je uveden v systému pod sněmovním dokumentem číslo 3700. Ve stručnosti: jedná se o alespoň částečné dorovnání výše podpory v oblasti mládeže, tedy mládežnických organizací k letošnímu roku. Podrobnější zdůvodnění odkážu na dokument samotný. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Petr Bendl, připraví se paní poslankyně Iveta Štefanová. Máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Dovolte mi, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu sněmovního dokumentu pod číslem 3706.

Jenom krátké zdůvodnění tohoto převodu 10 milionů korun z Všeobecné pokladní správy do kapitoly Ministerstva kultury. Ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2024 navrhujeme spolu s kolegy, s kterými podávám tento pozměňovací návrh, a to s kolegy Markem Bendou, Josefem Coganem, Alešem Dufkem, Michalem Kučerou a Jakubem Michálkem, provést změny spočívající ve zvýšení výdajů ve prospěch kapitoly 334 Ministerstva kultury. Navrhujeme zvýšení rozpočtu v ukazateli Příspěvek na provoz příspěvkových organizací, stěžejně prostředků na platy v rámci zajištění další etapy digitalizace fotoarchivu ČTK. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP